Perustelut
Yksityisen varhaiskasvatuksen valvonta perustuu varhaiskasvatuslakiin (540/2028) ja -asetukseen (753/2018) sekä palvelusetelipäiväkotien osalta seudulliseen palvelusetelisääntökirjaan. Kun varhaiskasvatusta suunnitellaan, järjestetään tai tuotetaan ja siitä päätetään, on ensisijaisesti otettava huomioon lapsen etu. Yksityisen varhaiskasvatuksen valvontaviranomaisia ovat aluehallintovirasto, Valvira sekä kunnan toimielin tai sen määräämä viranhaltija. Varhaiskasvatuslain lisäksi varhaiskasvatusta ohjaa valtioneuvoston asetus varhaiskasvatuksesta (753/2018). Yksityisiä varhaiskasvatuksen palveluntuottajia velvoittaa edellisten lisäksi Opetus- ja kulttuuriministeriön asetus varhaiskasvatuksen yksityisen palveluntuottajan lupa- ja ilmoitusmenettelyyn kuuluvista liitteistä (890/2022).
Kasvatus- ja opetuslautakunnan tehtävänä on vastata palvelujen järjestämisestä, tuottamisesta ja kehittämisestä kaupunkistrategian ja talousarvion linjausten mukaisesti sekä vastata valtuuston ja kaupunginhallituksen asettamien tavoitteiden toteuttamisesta ja seurannasta. Lautakunta käsittelee vuosittain toimialueensa valvontaan liittyvän yksityisen varhaiskasvatuksen sekä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan valvonnan vuosisuunnitelman sekä edellisen vuoden valvontakertomuksen.
Varhaiskasvatuslain muutosten myötä yksityisten päiväkotien toiminta on ollut 1.1.2023 alkaen luvanvaraista. Palveluntuottajat toimittavat lupahakemuksen toimintansa aloittamisesta tai muuttamisesta suoraan aluehallintovirastoon, joka antaa luvan toiminnan aloittamiseen tai laajentamiseen. Kunnan valvonta ja ohjaus tarkistaa päiväkotitoimintaan tarkoitetut tilat ja laatii aluehallintovirastolle lausunnon. Yksityisen perhepäivähoitajan tai ryhmäperhepäiväkodin perustajan on tehtävä ilmoitus kuntaan.
Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksen palveluverkkoa suunnitellaan kokonaisuutena, huomioiden sekä kunnan oma tuotanto, että yksityiset palveluntuottajat. Toukokuun 2024 alusta valvonta ja ohjaus siirtyi osaksi Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen palveluryhmän asiakaspalvelutiimiä.
Yksityisessä varhaiskasvatuksessa olevien lasten suhteellinen osuus Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksessa olevista lapsista oli vuonna 2024 yhteensä 25,7% (2023: 25,8 %) eli 2141 lasta. Vuoden aikana toimintansa lopetti yksi yksityisen hoidon tuella toiminut päiväkoti ja kahdeksan perhepäivähoitajaa. Vuoden 2024 aikana aloitti neljä uutta perhepäivähoitajaa.
Valvontaa toteutettiin ensisijaisesti antamalla ohjausta ja neuvontaa. Yksityisille palveluntuottajille tarkoitettuja koulutuksia ja ohjaustilaisuuksia ajankohtaisista aiheista järjestettiin vuoden aikana 18. Sähköpostin ja puhelimen välityksellä annettu neuvonta ja ohjaus oli merkittävässä roolissa. Uusille toimijoille annettiin ohjausta sekä palvelujen tuottamiseen että tiloihin liittyen. Alustavia tilakatselmuksia tehtiin kaksi.
Suunnitelmalliset valvontakäynnit olivat osa ohjausta, neuvontaa ja seurantaa eli ennakoivaa valvontaa. Palveluntuottajien kanssa ennalta sovittuja valvontakäyntejä päiväkoteihin tehtiin 76, kerhoihin yksi, ryhmäperhepäiväkoteihin 12 ja perhepäivähoitajille 42. Valvonnan ja ohjauksen toimijat osallistuivat Tampereen kaupungin Ympäristöterveyden valvontasuunnitelman mukaisiin terveydellisten olojen tarkastuksiin (7).
Reaktiivisia valvontakäyntejä tehtiin matalalla kynnyksellä. Epäkohtailmoituksia käsiteltiin aikaisempaa enemmän dialogisilla keskusteluilla. Keskusteluista tehtiin muistiot ja määriteltiin toimenpiteet asian korjaamiseksi. Muistutusvastauksia tehtiin 2 ja tietopyyntövastauksia 1.
Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan valvonta perustuu perusopetuslakiin (628/1998). Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan yksityisiä palveluntuottajia oli 3. Kaikkiin toimipisteisiin tehtiin valvontakäynti. Kaikkiaan näiden ryhmien toimintaan osallistui 131 lasta. Vuoden 2024 valvontakertomus on liitteenä.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Yksityisen varhaiskasvatuksen sekä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ja valvonnan vuosikertomus 2024 hyväksytään.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.