Kasvatus- ja opetuslautakunta, kokous 18.2.2025

Pöytäkirja on tarkastamaton

§ 17 Yksityisen varhaiskasvatuksen sekä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ja valvonnan vuosikertomus 2024 

TRE:784/00.01.03/2025

Valmistelija

  • Mantere Katri, Asiakaspalvelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Asiakaspalvelupäällikkö Katri Mantere, puh. 040 8492107, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Kalle Kaunisto, puh. 040 485 1059, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Yksityisen varhaiskasvatuksen valvonta perustuu varhaiskasvatuslakiin (540/2028) ja -asetukseen (753/2018) sekä palvelusetelipäiväkotien osalta seudulliseen palvelusetelisääntökirjaan. Kun varhaiskasvatusta suunnitellaan, järjestetään tai tuotetaan ja siitä päätetään, on ensisijaisesti otettava huomioon lapsen etu. Yksityisen varhaiskasvatuksen valvontaviranomaisia ovat aluehallintovirasto, Valvira sekä kunnan toimielin tai sen määräämä viranhaltija. Varhaiskasvatuslain lisäksi varhaiskasvatusta ohjaa valtioneuvoston asetus varhaiskasvatuksesta (753/2018). Yksityisiä varhaiskasvatuksen palveluntuottajia velvoittaa edellisten lisäksi Opetus- ja kulttuuriministeriön asetus varhaiskasvatuksen yksityisen palveluntuottajan lupa- ja ilmoitusmenettelyyn kuuluvista liitteistä (890/2022).

Kasvatus- ja opetuslautakunnan tehtävänä on vastata palvelujen järjestämisestä, tuottamisesta ja kehittämisestä kaupunkistrategian ja talousarvion linjausten mukaisesti sekä vastata valtuuston ja kaupunginhallituksen asettamien tavoitteiden toteuttamisesta ja seurannasta. Lautakunta käsittelee vuosittain toimialueensa valvontaan liittyvän yksityisen varhaiskasvatuksen sekä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan valvonnan vuosisuunnitelman sekä edellisen vuoden valvontakertomuksen.

Varhaiskasvatuslain muutosten myötä yksityisten päiväkotien toiminta on ollut 1.1.2023 alkaen luvanvaraista. Palveluntuottajat toimittavat lupahakemuksen toimintansa aloittamisesta tai muuttamisesta suoraan aluehallintovirastoon, joka antaa luvan toiminnan aloittamiseen tai laajentamiseen. Kunnan valvonta ja ohjaus tarkistaa päiväkotitoimintaan tarkoitetut tilat ja laatii aluehallintovirastolle lausunnon. Yksityisen perhepäivähoitajan tai ryhmäperhepäiväkodin perustajan on tehtävä ilmoitus kuntaan.

Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksen palveluverkkoa suunnitellaan kokonaisuutena, huomioiden sekä kunnan oma tuotanto, että yksityiset palveluntuottajat. Toukokuun 2024 alusta valvonta ja ohjaus siirtyi osaksi Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen palveluryhmän asiakaspalvelutiimiä.  

Yksityisessä varhaiskasvatuksessa olevien lasten suhteellinen osuus Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksessa olevista lapsista oli vuonna 2024 yhteensä 25,7% (2023: 25,8 %) eli 2141 lasta. Vuoden aikana toimintansa lopetti yksi yksityisen hoidon tuella toiminut päiväkoti ja kahdeksan perhepäivähoitajaa. Vuoden 2024 aikana aloitti neljä uutta perhepäivähoitajaa.

Valvontaa toteutettiin ensisijaisesti antamalla ohjausta ja neuvontaa. Yksityisille palveluntuottajille tarkoitettuja koulutuksia ja ohjaustilaisuuksia ajankohtaisista aiheista järjestettiin vuoden aikana 18. Sähköpostin ja puhelimen välityksellä annettu neuvonta ja ohjaus oli merkittävässä roolissa. Uusille toimijoille annettiin ohjausta sekä palvelujen tuottamiseen että tiloihin liittyen. Alustavia tilakatselmuksia tehtiin kaksi.

 Suunnitelmalliset valvontakäynnit olivat osa ohjausta, neuvontaa ja seurantaa eli ennakoivaa valvontaa. Palveluntuottajien kanssa ennalta sovittuja valvontakäyntejä päiväkoteihin tehtiin 76, kerhoihin yksi, ryhmäperhepäiväkoteihin 12 ja perhepäivähoitajille 42. Valvonnan ja ohjauksen toimijat osallistuivat Tampereen kaupungin Ympäristöterveyden valvontasuunnitelman mukaisiin terveydellisten olojen tarkastuksiin (7).

Reaktiivisia valvontakäyntejä tehtiin matalalla kynnyksellä.  Epäkohtailmoituksia käsiteltiin aikaisempaa enemmän dialogisilla keskusteluilla. Keskusteluista tehtiin muistiot ja määriteltiin toimenpiteet asian korjaamiseksi. Muistutusvastauksia tehtiin 2 ja tietopyyntövastauksia 1.

Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan valvonta perustuu perusopetuslakiin (628/1998). Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan yksityisiä palveluntuottajia oli 3. Kaikkiin toimipisteisiin tehtiin valvontakäynti. Kaikkiaan näiden ryhmien toimintaan osallistui 131 lasta. Vuoden 2024 valvontakertomus on liitteenä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Yksityisen varhaiskasvatuksen sekä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ja valvonnan vuosikertomus 2024 hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Asiakaspalvelupäällikkö Katri Mantere oli asiantuntijana paikalla asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Pia-Christine Montin, Sannamaria Ahola, Virpi Salovaara, Elli Rasimus, Katri Mantere, Darina Manina-Mäkelä, Riikka Kolkkala

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.