Perustelut
Valtioneuvosto antoi 28.6.2012 asetuksen perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta (Valtioneuvoston asetus 422/2012). Asetuksessa määritellään tavoitteet esiopetukselle, perusopetukselle, lisäopetukselle sekä perusopetukseen valmistavalle opetukselle. Opetushallitus on hyväksynyt 22.12.2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Opetussuunnitelman perusteet on laadittu perusopetuslain ja -asetuksen sekä tavoitteet ja tuntijaon määrittävän valtioneuvoston asetuksen pohjalta.
Opetussuunnitelman perusteiden tehtävänä on tukea ja ohjata opetuksen järjestämistä ja koulutyötä sekä edistää yhtenäisen perusopetuksen yhdenvertaista toteutumista. Kuntakohtaiset osuudet erottuvat valtakunnallisesta perustetekstistä sinisellä pohjalla. Koulut laativat koulukohtaiset opetussuunnitelmat valtakunnallisten perusteiden ja kuntakohtaisen linjausten pohjalta. Tampereen kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelma on laadittu Opetushallituksen määräyksen mukaista perusteasiakirjaa täydentäväksi.
Oppimisen tuen uudistus tulee muuttamaan valtakunnallisia opetussuunnitelman perusteita vuoden 2025 aikana, ja tässä samassa yhteydessä on OPH:n suositusten mukaista tarkastella paikallista opetussuunnitelmaa ja päivittää sitä tarvittaessa. Perusopetuksen kuntakohtaista opetussuunnitelmaa päivittämään asetettiin opetussuunnitelmatyöryhmä marraskuussa 2024. Työ aloitettiin opetussuunnitelman luvuista 1, 2 ja 3.
Opetussuunnitelman perusteet, kuntakohtainen opetussuunnitelma sekä kunkin koulun oma opetussuunnitelma muodostavat kokonaisuuden. Paikallinen opetussuunnitelma on tärkeä osa ohjausjärjestelmää. Sillä on keskeinen merkitys sekä valtakunnallisten tavoitteiden että paikallisesti tärkeänä pidettyjen tavoitteiden ja tehtävien ilmentämisessä ja toteuttamisessa. Tampereen perusopetuksen opetussuunnitelma julkaistaan sähköisessä muodossa. Luvuissa 1-3 tehdyt muutokset ovat korjaavia, ja ne suuntaavat painopistettä kuntakohtaiseen opetussuunnitelmaan koulukohtaisten sijaan. Paikalliseen opetussuunnitelmaan tehtyjen muutosten myötä kouluilla on selkeämpi kuva siitä, mihin paikallinen opetussuunnitelma perustuu ja mitkä ovat koulun velvollisuudet koulukohtaisten opetussuunnitelman ja lukuvuosisuunnitelman osalta.
Perustelut uusiksi paikallisiksi tarkennuksiksi opetussuunnitelman luvussa 1. (liite1)
Opetussuunnitelman ensimmäinen luku painottaa paikallisen opetussuunnitelman merkitystä ja laadintaa. Luvussa muokattiin kuntastrategia ajantasaiseksi, tarkennettiin termistöä ja korjattiin muuttuneita painotetun opetusten nimiä.
Perustelut uusiksi paikallisiksi tarkennuksiksi opetussuunnitelman luvussa 2. (liite2).
Opetussuunnitelman toinen luku avaa perusopetuksen yleissivistyksen perustaa, arvopohjaa ja oppimiskäsitystä. Uudessa paikallisessa tarkennuksessa on poistettu toistoa ja päällekkäisyyttä perusteiden kanssa. Paikalliset tarkennukset keskittyvät muutosten jälkeen perusteiden ohjeen mukaisesti enemmän paikalliseen näkökulmaan ja kuntastrategiaan pohjautuviin painotuksiin. Paikallinen opetussuunnitelma on aiemmin määritellyt koulujen arvopohjan ja oppimiskäsityksen vuosittaista käsittelyä ja selittämistä koulujen opetussuunnitelmassa, uudessa tarkennuksessa ne siirrettiin koulun toimintakulttuuriin kuuluvina osina lukuvuosisuunnitelmassa arvioitaviksi ja seurattaviksi. Tällöin myös perusteiden ohje toteutuu paremmin ja yhdenmukaisemmin seurannan, arvioinnin ja osallistamisen kannalta.
Perustelut uusiksi paikallisiksi tarkennuksiksi opetussuunnitelman luvussa 3. (liite3)
Opetussuunnitelman toinen luku kertoo perusopetuksen tehtävän ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteet. Uudessa paikallisessa tarkennuksessa on poistettu toistoa ja päällekkäisyyttä perusteiden kanssa. Lisäksi paikalliseen tarkennukseen lisättiin perusteiden vaatima kuvaus siitä, miten laaja-alaisen osaamisen vuosiluokkaistettujen tavoitteiden toteutumisesta huolehditaan.
Opetussuunnitelman lukujen 1-3 paikallisia muutoksia on käsitelty rehtorikokouksessa 22.1.2025 sekä koulukohtaisesti henkilöstön kanssa.
Tampereen kaupungin hallintosäännön (1.1.2025) 16 § ja 18 § perusteella kasvatus- ja opetuslautakunnan tehtävänä on perusopetuksen järjestäminen, tuottaminen ja kehittäminen sekä toiminnan suunnittelun ohjaus.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Perusteluissa kuvatut Tampereen kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelman lukuihin 1-3 tehdyt muutokset ja lisäykset hyväksytään.
Päivitetty paikallinen tarkennus tulee voimaan 19.2.2025.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.