Kaupunginvaltuusto, kokous 19.5.2025

Lataa  Kuuntele 

§ 65 Alueidenkäyttölain, rakentamislain sekä maankäyttö- ja rakennusasetuksen tarkoittamista kaavoituksen viranomaistehtävistä perittävien maksujen yleiset perusteet 

TRE:2069/02.04.03/2025

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Montonen Hanna, Asemakaavapäällikkö, Hanna.Montonen@tampere.fi
Hastio Pia, Yleiskaavapäällikkö, Pia.Hastio@tampere.fi

Perustelut

Kuntalain 14 §:n 2. momentin 8) kohdan mukaan valtuusto päättää palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista. Hallintosäännön 67 §:n mukaan valtuusto päättää kaupungin palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista. Keskeisesti kyse on siitä, mitkä palvelut ja suoritteet määrätään maksullisiksi.

Hallintosäännön 16 §:n 3 momentin 5) kohdan mukaan lautakunta päättää oman tehtäväalueensa osalta palveluista ja tuotteista perittävien maksujen hyväksymisestä. Perittäviä maksuja kutsutaan usein taksoiksi ja lautakunnan niitä koskevaa päätöstä taksapäätökseksi.

Tällä hetkellä kaavoituksen viranomaistehtävistä perittävät maksut perustuvat maankäyttö- ja rakennuslakiin (132/1999), joka tuli voimaan 1.1.2000. Lait muuttuivat siten, että rakentamista koskevat säännökset ovat 1.1.2025 voimaan tulleessa rakentamislaissa (laki 751/2023, jäljempänä RakL). Maankäyttö- ja rakennuslakiin maankäyttöä koskevat säännökset jäivät pääosin ennalleen mutta lain nimi muuttui alueidenkäyttölaiksi (132/1999), samasta ajankohdasta eli 1.1.2025 lukien. 

Koska lainmuutosten myötä palvelut ja suoritteet osittain muuttuivat, on tarpeen valtuustossa päättää perittävien maksujen yleisistä perusteista. Valtuuston päätöksen jälkeen yhdyskuntalautakunta päättää perittävistä maksuista eli euromääräisistä taksoista.

Keskeiset kaavoituksen palvelut ja suoritteet, joista tulee periä maksu, ovat:

  • Omana työnä laadittavat asemakaavat
    • Vaikutuksiltaan pieni asemakaavan muutos (esimerkiksi AO-tontinjako) (AO= erillispientalojen korttelialue)
    • Vaikutuksiltaan merkittävä asemakaava tai kaavan muutos
  • Ulkopuolisella asiantuntijalla teetettävä ranta-asemakaavaehdotus
  • Asemakaavatyön peruminen
  • Sijoittamisen edellytykset erillisellä päätöksellä (RakL, 43§)
  • Puhtaan siirtymän sijoittamislupa (RakL 43a§)
  • Poikkeamispäätös (RakL 57-58 §)
  • Kielteinen ratkaisu tai päätös

Lisäksi maksut peritään muista tarpeellisista rakentamislakiin tai alueidenkäyttölakiin  liittyvistä tai muista kaavoituksen palveluiden ja suoritteiden toteuttamisesta.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Esitetään kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston päätettäväksi:

Perusteluosassa mainituin tavoin k​​aavoituksen palveluiden ja muiden suoritteiden maksujen yleiset perusteet hyväksytään olemaan voimassa toistaiseksi. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Yrjö Schafeitel poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana.

Valmistelija

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Perusteluosassa mainituin tavoin k​​aavoituksen palveluiden ja muiden suoritteiden maksujen yleiset perusteet hyväksytään olemaan voimassa toistaiseksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Mikko Nurmiselle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistui ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Yleiskaavapäällikkö Pia Hastio, puh. 040 801 6917 ja yhdyskuntasuunnittelupäällikkö Hanna Montonen, puh. 040 801 6952, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Perusteluosassa mainituin tavoin k​​aavoituksen palveluiden ja muiden suoritteiden maksujen yleiset perusteet hyväksytään olemaan voimassa toistaiseksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Mikko Nurminen, Jukka Lindfors, Elina Karppinen, Pia Hastio, Hanna Montonen, Mika Näykki

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. 

Hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.