Kaupunginvaltuusto, kokous 19.5.2025

Lataa  Kuuntele 

§ 59 Tampereen kaupunkikonsernin tytäryhtiöiden konserniohjeen uudistaminen 

TRE:5498/00.01.01/2024

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Vuojolainen Arto, Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja, Arto.Vuojolainen@tampere.fi

Perustelut

Kuntalain mukaan valtuusto päättää omistajaohjauksen periaatteista ja konserniohjeesta. Kunnan tytäryhteisöjen toiminnasta ja konserniohjeesta säädetään kuntalain 47 §:ssä. Kuntalain mukaan omistajaohjauksella on huolehdittava siitä, että kunnan tytäryhteisön toiminnassa otetaan huomioon kuntakonsernin kokonaisetu. Kunnan tytäryhteisön hallituksen kokoonpanossa on otettava huomioon yhteisön toimialan edellyttämä riittävä talouden ja liiketoiminnan asiantuntemus. Konserniohjetta sovelletaan kunnan tytäryhteisöjen sekä soveltuvin osin osakkuusyhteisöjen omistajaohjaukseen. Konserniohjeen vähimmäissisältö on määritelty kuntalaissa.

Valtuusto on hyväksynyt Tampereen kaupungin voimassa olevan konserniohjeen kokouksessaan 12.6.2023 § 96.

Konserniohjeen uudistustarpeet liittyvät kohtiin 2.2 Tytäryhtiöomistusten jaottelu hallintosäännössä mainitulla tavalla, 3.1 Esteellisyys ja riippumattomuus sekä 4.13 Tilintarkastus ja tarkastuslautakunnan tiedonsaanti.

Kohtaan 2.2 Tytäryhtiöomistusten jaottelu hallintosäännössä mainitulla tavalla on lisätty kriteerit, joiden perusteella arvioidaan tytäryhtiöiden lukeutuminen strategisesti ja taloudellisesti merkittäviin yhtiöihin. 

Kohtaa 3.1 Esteellisyys ja riippumattomuus ehdotetaan muutettavaksi siten, että jatkossa kaupunginhallituksen konsernijaoston jäsenet, varajäsenet, pormestari, konsernijohtaja tai omistajaohjausyksikön johtaja eivät voi kuulua tytäryhtiöiden, konserniin kuuluvien yhteisöjen tai säätiöiden johtoon tai hallitukseen. Voimassa olevan konserniohjeen mukaan tytäryhtiöiden ja konserniin kuuluvien säätiöiden johtoon tai hallitukseen kuuluvat henkilöt eivät voi kuulua konsernijohtoon eivätkä tarkastuslautakuntaan. Tampereen kaupungin hallintosäännön mukaan kaupunkikonsernin omistajaohjauksesta ja konsernivalvonnan järjestämisestä vastaavaan konsernijohtoon kuuluvat kaupunginhallitus, konsernijaosto, pormestari ja konsernijohtaja.

Kuntalaki ei edellytä Tampereen kaupungin voimassa olevan konserniohjeen 3.1 kohdan mukaista kirjausta eikä FCG Finnish Consulting Group Oy:n esittämän tiedon perusteella muissa suurissa kaupungeissa ole konserniohjeessa yhtä ehdotonta kirjausta kuin Tampereella. Pääkaupunkiseudun suurissa kaupungeissa ei ole rajoitettu konsernijohdon nimeämistä tytäryhtiöiden hallitukseen. Turun kaupungin konserniohjeissa todetaan, että kaksoisroolien välttämiseksi konsernijohtoon kuuluvan luottamushenkilön ja viranhaltijan tai yhteisön valvontavelvollisen ei tule pääsääntöisesti kuulua Turun kaupungin määräysvallassa olevien strategisten yhteisöjen toimielimiin. Oulun kaupungin konserniohjeen mukaan tytäryhteisöjen hallituksiin valitaan pääsääntöisesti konsernijohdon ja konsernihallinnon omistajaohjauksen ulkopuolisia henkilöitä.

Tampereen kaupunginvaltuusto on delegoinut kaupunginhallituksen konsernijaostolle keskeisen tytäryhtiöiden omistajaohjausta koskevan toimivallan, minkä vuoksi konsernijaoston jäsenten tai varajäsenten ei ole jatkossakaan tarkoituksenmukaista kuulua tytäryhtiöiden hallituksiin.

Konserniohjeen 3.1 kohtaan ehdotettu muutos mahdollistaa jatkossa kaupunginhallituksen tai tarkastuslautakunnan jäsenen tai varajäsenen kuulumisen tytäryhtiön johtoon tai hallitukseen. Henkilöitä valittaessa on kuitenkin syytä arvioida tarkasti kaksoisroolien vaikutuksia. Hyvään ja avoimeen hallintoon on syytä kiinnittää huomiota aina, mutta erityisesti silloin, kun kaksoisrooli koskee kaupunginhallituksen tai tarkastuslautakunnan jäsentä tai varajäsentä. Esteellisyystilanteet on syytä ennakoida sekä edustajien nimeämisessä että toimielinten kokouksessa. Yhtä useampaa saman toimielimen jäsentä tai varajäsentä ei tule nimetä saman tytäryhtiön hallitukseen, jotta esteellisyydet kaupunginhallituksen tai tarkastuslautakunnan kokouksessa eivät kyseisen tytäryhtiön asioita käsiteltäessä aiheuta useamman henkilön jääviyttä samanaikaisesti.

Konserniohjeen kohtaan 4.13 ehdotetaan lisäystä, jonka mukaan yhtiöt ovat velvollisia huolehtimaan CSRD-direktiivin varmennuksen toteutumisesta, mikäli direktiivi koskee yhtiötä. Konsernissa noudatetaan yhtäläistä tilintarkastustapaa. Tarkastuslautakunta huolehtii kaupungin ja sen tytäryhtiöiden tilintarkastuksen yhteensovittamisesta sekä kilpailuttamisesta. EU-laajuinen vastuullisuusdirektiivi CSRD on astunut voimaan ja sitä aletaan soveltaa portaittain eri kokoluokan yrityksiin. Euroopan komissio julkaisi helmikuun lopulla niin sanotut Omnibus-ehdotukset yritysvastuusääntelyn selkeyttämiseksi ja keventämiseksi. Niiden tarkoituksena on vähentää sekä keventää raportointivelvoitteita ja toteutuessaan muutos poistaa suurimmalta osalta Tampere-konsernin yhtiöitä raportointivelvoitteen tai ainakin lykkää sen soveltamisen aloittamista. 

Liitteenä on luonnos uudeksi konserniohjeeksi, johon ehdotetut poistot on merkitty yliviivauksin ja ehdotetut lisäykset punaisella.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Esitetään kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston hyväksyttäväksi:

Tampereen kaupunkikonsernin tytäryhtiöiden konserniohjeen uudistaminen hyväksytään liitteen mukaisesti.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Asian käsittelyn kuluessa Sinikka Torkkola teki seuraavan muutosehdotuksen:

"Kuntalain mukaiseen konsernijohtoon kuuluvat eivät voi kuulua konserniin kuuluvien yhteisöjen tai säätiöiden johtoon tai hallitukseen. Kuntalain 121 §:ssä on määritelty tarkastuslautakunnan merkittävimmät tehtävät. Arvioinnin riippumattomuuden varmistamiseksi tarkastuslautakunnan jäseniä ei tule nimittää tytäryhtiöiden ja säätiöiden hallitukseen."

Olga Haapa-aho kannatti Torkkolan muutosehdotusta.

Puheenjohtaja totesi, että keskustelun kuluessa oli tehty kannatettu muutosehdotus, josta on äänestettävä.

Puheenjohtajan äänestysesitys: esittelijän päätösehdotus JAA, Torkkolan muutosehdotus EI. Äänestysesitys hyväksyttiin.

Äänestyksen tulos: esittelijän päätösehdotus hyväksyttiin äänin 7-2.

Äänestystulokset

  • Kyllä 7 kpl 78%

    Luoma Tero, Ihalainen Rauno, Karintaus Katja, Pursiainen-Hautala Sirpa, Schafeitel Yrjö, Koskinen Jyrki Veikko, Liimola Anne

  • Ei 2 kpl 22%

    Haapa-aho Olga, Torkkola Sinikka

Valmistelija

Vuojolainen Arto, Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja, Arto.Vuojolainen@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Esitetään valtuuston hyväksyttäväksi:

Tampereen kaupunkikonsernin tytäryhtiöiden konserniohjeen uudistaminen hyväksytään liitteen mukaisesti.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja Arto Vuojolaiselle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistui ennen päätöksentekoa.

Asian käsittelyn kuluessa Mitja Tapio teki seuraavan muutosehdotuksen Tampereen kaupunkikonsernin tytäryhtiöiden konserniohjeeseen:

"Kuntalain mukaiseen konsernijohtoon kuuluvat eivät voi kuulua konserniin kuuluvien yhteisöjen tai säätiöiden johtoon tai hallitukseen. Kuntalain 121 §:ssä on määritelty tarkastuslautakunnan merkittävimmät tehtävät. Arvioinnin riippumattomuuden varmistamiseksi tarkastuslautakunnan jäseniä ei tule nimittää tytäryhtiöiden ja säätiöiden hallitukseen."

Juhana Suoniemi kannatti Tapion ehdotusta.

Puheenjohtaja totesi, että oli tehty kannatettu muutosehdotus, josta on äänestettävä.

Puheenjohtajan äänestysesitys: Esittelijän päätösehdotus JAA, Tapion muutosehdotus EI. Äänestysesitys hyväksyttiin. Äänestyksen tulos: Esittelijän päätösehdotus hyväksyttiin äänin 8–4, poissa 1. 

Äänestystulokset

  • Kyllä 8 kpl 67%

    Kaleva Lassi, Jussila Anne-Mari, Kummola Kalervo, Taina Anneli, Evilä Tommi, Järvinen Matti, Raevaara Aarne, Lyly Lauri

  • Ei 4 kpl 33%

    Tapio Mitja, Rokosa Inna, Suoniemi Juhana, Kaivonen Kirsi

Valmistelija

  • Vuojolainen Arto, Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja Arto Vuojolainen, puh. 050 345 1397, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Tampereen kaupunkikonsernin tytäryhtiöiden konserniohjeen uudistaminen hyväksytään liitteen mukaisesti.

Päätös

Liitteenä oleva Tampereen kaupunkikonsernin tytäryhtiöiden konserniohje hyväksyttiin seuraavalla muutoksella ohjeen kohtaan 3.1.: Kaupunginhallituksen varsinaiset jäsenet, konsernijaoston jäsenet ja varajäsenet, tarkastuslautakunnan varsinaiset jäsenet, pormestari, konsernijohtaja tai omistajaohjausyksikön johtaja eivät voi kuulua tytäryhtiöiden, konserniin kuuluvien yhteisöjen tai säätiöiden johtoon tai hallitukseen.

Kokouskäsittely

Marika Puolimatka teki seuraavan muutosehdotuksen:

Kuntalain mukaiseen konsernijohtoon kuuluvat eivät voi kuulua konserniin kuuluvien yhteisöjen tai säätiöiden johtoon tai hallitukseen. Kuntalain 121 §:ssä on määritelty tarkastuslautakunnan merkittävimmät tehtävät. Arvioinnin riippumattomuuden varmistamiseksi tarkastuslautakunnan jäseniä ei tule nimittää tytäryhtiöiden ja säätiöiden hallitukseen.

Kannatus: Joonas Kiviranta, Ilkka Sasi ja Aarne Raevaara.

Anne-Mari Jussila teki seuraavan muutosehdotuksen:

Kaupunginhallituksen varsinaiset jäsenet, konsernijaoston jäsenet ja varajäsenet, tarkastuslautakunnan varsinaiset jäsenet, pormestari, konsernijohtaja tai omistajaohjausyksikön johtaja eivät voi kuulua tytäryhtiöiden, konserniin kuuluvien yhteisöjen tai säätiöiden johtoon tai hallitukseen.

Kannatus: Atanas Aleksovski, Anne Liimola, Sinikka Torkkola, Lassi Kaleva ja Sari Tanus.

Päätettyään keskustelun puheenjohtaja totesi, että keskustelun kuluessa kaupunginhallituksen ehdotukseen on tehty 2 muutosehdotusta.

Koska muutosehdotuksia ei hyväksytty yksimielisesti, puheenjohtaja teki seuraavan äänestysjärjestysesityksen;

Ensimmäisessä äänestyksessä asetetaan vastakkain Jussilan ja Puolimatkan tekemät muutosehdotukset. Toisessa äänestyksessä asetetaan vastakkain ensimmäisessä äänestyksessä voittanut ehdotus kaupunginhallituksen ehdotuksen kanssa. Äänestysjärjestysesitys hyväksyttiin.

Äänestys 1
Puheenjohtajan äänestysesitys: Jussilan muutosehdotus JAA, Puolimatkan muutosehdotus EI. Äänestysesitys hyväksyttiin. Äänestyksen tulos: Jussilan muutosehdotus voitti äänin 59-8.

Äänestys 2
Puheenjohtajan äänestysesitys: kaupunginhallituksen ehdotus JAA, Jussilan muutosehdotus EI. Äänestysesitys hyväksyttiin. Äänestyksen tulos: Jussilan muutosehdotus hyväksyttiin äänin 0-66, tyhjää 1.

Äänestystulokset

  • Kyllä 59 kpl 88%

    Järvenpää Elina, Mustakallio Jaakko, Järvisalo Vilma, Siuro Petri, Tapio Mitja, Minkkinen Minna, Tynkkynen Oras, Helimo Matti, Evilä Tommi, Kaleva Lassi, Pursiainen-Hautala Sirpa, Machaal Mahmoud, Raevaara Aarne, Höyssä Matti, Rajala Petri, Dundar-Järvinen Aila, Ivanoff Antti, Porttikivi Ilkka, Leino Ida, Hanhilahti Vilhartti, Hiitti Antti, Loukaskorpi Johanna, Kampman Ulla, Kummola Kalervo, Viitanen Pia, Aleksovski Atanas, Lyly Lauri, Hiltunen Kari-Matti, Jäntti Aleksi, Ikonen Anna-Kaisa, Nurminen Ilmari, Kuusipalo Saana, Julin Sofia, Alppi Ulla-Leena, Tanus Sari, Caglayan Merve, Jussila Anne-Mari, Gustafsson Jukka, Liimola Anne, Moisio Jani, Sareila Hanna, Mikkonen Tiina, Järvinen Matti, Suoniemi Juhana, Aaltonen Teemu, Molari Anni O, Torkkola Sinikka, Eskelinen Riina-Eveliina, Rokosa Inna, Kaivonen Kirsi, Haapa-aho Olga, Sirén Jouni, Tolonen Johannes, Salmijärvi Mirja, Aaltonen Mikko, Kivistö Anneli, Kostiainen Leena, Taina Anneli, Vikman Sofia

  • Ei 8 kpl 12%

    Sasi Ilkka, Vigelius Joakim, Hinkka Petteri, Grönroos Arto, Puolimatka Marika, Kiviranta Joonas, Puisto Sakari, Ovaska Jouni

  • Ei 66 kpl 99%

    Järvisalo Vilma, Sasi Ilkka, Jäntti Aleksi, Tapio Mitja, Rajala Petri, Helimo Matti, Loukaskorpi Johanna, Aleksovski Atanas, Torkkola Sinikka, Hiitti Antti, Tynkkynen Oras, Kaleva Lassi, Kummola Kalervo, Julin Sofia, Eskelinen Riina-Eveliina, Järvenpää Elina, Höyssä Matti, Porttikivi Ilkka, Rokosa Inna, Lyly Lauri, Dundar-Järvinen Aila, Järvinen Matti, Tanus Sari, Siuro Petri, Nurminen Ilmari, Raevaara Aarne, Kampman Ulla, Viitanen Pia, Haapa-aho Olga, Mikkonen Tiina, Evilä Tommi, Ikonen Anna-Kaisa, Kuusipalo Saana, Minkkinen Minna, Suoniemi Juhana, Gustafsson Jukka, Alppi Ulla-Leena, Pursiainen-Hautala Sirpa, Hanhilahti Vilhartti, Jussila Anne-Mari, Machaal Mahmoud, Liimola Anne, Mustakallio Jaakko, Hiltunen Kari-Matti, Aaltonen Teemu, Molari Anni O, Moisio Jani, Salmijärvi Mirja, Ivanoff Antti, Leino Ida, Caglayan Merve, Kiviranta Joonas, Grönroos Arto, Sareila Hanna, Tolonen Johannes, Kaivonen Kirsi, Sirén Jouni, Ovaska Jouni, Vigelius Joakim, Aaltonen Mikko, Puolimatka Marika, Puisto Sakari, Kivistö Anneli, Kostiainen Leena, Taina Anneli, Vikman Sofia

  • Tyhjä 1 kpl 1%

    Hinkka Petteri

Tiedoksi

Arto Vuojolainen, Heini Ruski, Petri Rajala

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. 

Hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.