Yhdyskuntalautakunta, kokous 27.5.2025

Lataa  Kuuntele 

§ 155 Asemakaavaehdotuksen asettaminen nähtäville: I (Finlayson), II (Tammerkoski), III (Nalkala), Hämeenpuisto, asemakaava nro 8848 

TRE:7136/10.02.01/2020

Valmistelija

  • Montonen Hanna, Asemakaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Projektiarkkitehti Iina Laakkonen, puh. 040 806 3080, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 1241 626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 25.9.2023 päivätyn ja 19.5.2025 tarkistetun asemakaavaehdotuksen nro 8848. 
Asian hyväksyminen kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan. 

Asiakirjat ja lisätiedot ovat osoitteessa www.tampere.fi/kaavat/8848 kaavan nähtävillepanosta alkaen.

Diaarinumero TRE: 7136/10.02.01/2020

Kaavan laatija Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, projektiarkkitehti Iina Laakkonen ja projektiarkkitehti Katariina Surakka 

Asemakaavamuutoksen tavoitteena on turvata Hämeenpuiston arvot historiallisena puistona ja osana viherverkostoa sekä Tampereen kansallista kaupunkipuistoa. Kaavan tavoitteena on kehittää Hämeenpuiston katuja osana keskustakehää ja parantaa joukkoliikenteen saavutettavuutta, kaikkien liikennemuotojen liikenneturvallisuutta ja käyttäjämukavuutta. Tavoitteena on lisäksi tukea Hämeenpuiston kehittämistä tapahtumien ja puistoa elävöittävien toimintojen suhteen. 

Hämeenpuisto on valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö (RKY). Se on 1830-luvun kaupunkisuunnitteluun liittyvä pisin yhtenäinen puistokäytävä Pohjoismaissa. Hämeenpuisto ja sitä reunustavat eri vuosikymmeninä rakennetut merkittävät julkiset rakennukset ja asuinkerrostalot muodostavat historiallisesti kerroksellisen, mittakaavaltaan yhtenäisen kaupunkitilan. Yli kilometrin mittainen Hämeenpuisto johtaa esplanadi-tyyppisenä katuna Tampereen kaupungin kannaksen halki Näsijärveltä Pyhäjärvelle. Puistolla on ollut keskeinen rooli kaupungin rakennetun ympäristön identiteetin muodostajana.

Asemakaava kuuluu maankäytön suunnittelun kaavoitusohjelmaan vuosille 2025–2029. Kaavatyö kuuluu asemakaavoitusohjelman ”Kasvun vyöhykkeen vahvistaminen” painopisteeseen. Kaavan tavoitevuosi on 2025. Kaavaa valmistellessa kaupungin ohjauksessa Sitowise Oy on laatinut Hämeenpuiston yleissuunnitelman, joka käsittää maisema- ja valaistussuunnittelun ja liikennesuunnitelman. Kaavakonsulttina on toiminut FCG Finnish Consulting Group Oy.   

Asemakaavaprosessin vaiheet

Aloitusvaihe

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma kuulutettiin nähtäville sekä lähetettiin tiedoksi osallisille. Aloitusvaiheen aineisto oli nähtävillä 13.1. – 3.2.2022. Nähtävillä olon aikana pidettiin kaupunkilaisille auki kysymykset-vastaukset palstaa, johon saatiin 28 kysymystä, joihin kaupunki kokosi vastaukset. Aiheet ryhmiteltiin; Kaavaprosessi, kaavoitus ja tapahtumat; Rakennukset ja rakentaminen; Puisto ja viheralueet; Liikenne ja liikkuminen. Kaavan aloitusvaiheessa saatiin myös 29 mielipidettä sekä 7 lausuntoa. Kaavan palaute oli ryhmiteltävissä samoilla teemoilla kuin kysymykset-vastaukset palstalla. Mielipiteissä kiinnitettiin huomiota mm. kaavaprosessiin, tapahtumiin, alueen rakennuksiin ja rakentamiseen, puistoihin, viheralueisiin sekä liikenteeseen ja liikkumiseen.

Aloitusvaiheen viranomaisneuvottelu pidettiin 23.3.2022.

Valmisteluvaihe 

Asemakaavan valmisteluaineisto – tarkastettu osallistumis- ja arviointi suunnitelma, kaavaluonnosvaihtoehdot (A ja B), kaavaselostus ja selvitysaineisto, rakentamistapaohje sekä puiston ja liikenteen yleissuunnitelmat – olivat nähtävillä 29.09.– 20.10.2023. Lisäksi molemmista yleissuunnitelmavaihtoehdoista oli kaavan verkkosivulla katsottavissa 3D-mallinnukseen perustuva esittelyvideo. Valmisteluaineistoa esiteltiin yleisölle yleisötilaisuudessa 9.10.2023 Pääkirjasto Metson Lehmus-salissa. Tilaisuuden jälkeen jalkauduttiin Hämeenpuistoon kaavakävelylle keskustelemaan puiston arvoista ja suunnittelusta.  

Kaavan valmisteluvaiheen aineistosta saatiin palautetta; lausuntoja 8 kpl ja kaupunkilaisten mielipiteitä 30 kpl. Kaavan palautteessa pidettiin kaavan tavoitteita hyvinä. Viranomaisen lausunnoissa todettiin, että molemmat ratkaisut turvaavat Hämeenpuiston arvot historiallisena puistona ja puiston roolin osana viherverkostoa sekä Tampereen kansallista kaupunkipuistoa. Uusi pyöräväylä heikentää symmetrisen Hämeenpuiston luonnetta, mutta nähtiin, että puiston symmetrisen sommitelman hahmottamisen kannalta puut ja niiden symmetrisyys keskikäytävän suhteen ovat kuitenkin tärkein elementti, jolle pyörätie jää alisteiseksi. Viranomaiset edellyttivät, että pyörätien laadukkaaseen toteutukseen ja sen pintamateriaalien sopeutumiseen arvoympäristön värimaailmaan tulee kiinnittää erityistä huomiota, ja puistopuiden kasvumahdollisuuksia ei saa heikentää rakentamisen aikana eikä puistoa huollettaessa.

Kaupunkilaisten palautteissa molemmat kaavaluonnosvaihtoehdot saivat kannatusta. Vaihtoehto B keräsi kuitenkin kokonaisuutena enemmän kannatusta ja uusi pyöräväylä sai enemmän puoltavaa palautetta. Vapauden patsaan tai muiden patsaiden siirrosta saapui paljon vastustavaa palautetta. Osa piti erillistä pyörätietä ja pyöräparkkeja turhina, ja itä-länsisuuntaista pyöräily-yhteyttä pidettiin myös etelä-pohjoissuuntaista tärkeämpänä. Mielipiteissä korostui näkemys, että alueen läpiajoliikennettä korostetaan liiaksi ja suunnitelmat eivät huomioi alueen asukkaita ja toimijoita. Liikenne aiheuttaa häiriötä myös öisin. Moni toivoi, että kadunvarsipysäköintiä ei vähennetä, ja suunnitelmien pysäköintipaikkoja ei pidetty riittävinä. Kaavan palaute esiteltiin yhdyskuntalautakunnalle ja liikennetoimikunnalle kesäkuussa 2024. Kaupunki ohjasi ratkaisuun, ettei Hämeenpuiston ajoratoihin tehdä muutoksia. 

Puiston yleissuunnitelmaa kehitettiin niin, että patsaat säilytetään pääasiassa nykyisillä paikoillaan. Keskusaukiota, kuten muitakin puiston aukioita on kehitetty suunnittelun tavoitteiden mukaisesti arvot turvaten.

Kaavaehdotus

Asemakaavaa on tarkistettu kaavan valmisteluvaiheesta saadun palautteen perusteella ja tarkentuvan suunnittelun myötä kaavaehdotukseksi. Kaavalla mahdollistetaan uusi pyöräväylä puiston itäosaan ja kaava ohjaa laadukkaaseen ja kulttuuriympäristöön sopivaan toteutukseen. Uuden pyöräväylän sijoittaminen puiston itäosan puiden väliin mahdollistaa pääreittitasoisen laadukkaan jalankulusta erotellun pyörätien, joka on käytössä myös tapahtumien aikana. Erillinen pyörätie vapauttaa puiston keskikäytävän kävelylle, oleskelulle ja tapahtumille. Vaikka uusi pyörätie rikkoo puiston symmetriaa, puurivien säilyessä puiston keskeinen arvo, puurivien symmetria, säilyy. Kaavaa, kaava-alueen rajausta, rakentamistapaohjetta ja kaavan yleismääräyksiä on tarkennettu.

Asemakaavan ehdotusaineisto – tarkastettu osallistumis- ja arviointi suunnitelma, kaavaehdotuskartta, kaavaselostus, selvitys- ja suunnitelma-aineisto, mm. puiston ja liikenteen yleissuunnitelmat, yleissuunnitelman mallinnettu video sekä rakentamistapaohje – kuulutetaan nähtäville. 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Asemakaavaehdotus nro 8848 (päivätty 25.9.2023 ja 19.5.2025 tarkastettu) hyväksytään asetettavaksi julkisesti nähtäville maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti.

Asemakaavaehdotus esitetään nähtävilläolon jälkeen kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston hyväksyttäväksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Iina Laakkonen ja Timo Seimelä olivat paikalla asiantuntijoina ja poistuivat kokouksesta esitystensä jälkeen ennen päätöksentekoa.

Esittelijä teki teknisiä korjauksia liitteeseen tark Osallistumis ja arviointisuunnitelma, johon korjattiin päivämäärä- ja internetosoitteita sekä lisäsi oheismateriaaliksi Hämeenpuiston valaistussuunnitelman.

Puheenjohtaja totesi näin korjauksien ja lisäyksen olevan asian käsittelyn pohjana.

Lausunnot

Pirkanmaan Ely, Pirkanmaan Liitto ja Pirkanmaan maakuntamuseo

Tiedoksi

Pirkanmaan Ely-keskus, Virpi Ekholm, Heli Toukoniemi, Mikko Siitonen, Sirpa Lehtonen, Jaana Huttunen
 

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)