Yhdyskuntalautakunta, kokous 21.10.2025

§ 265 Poikkeamishakemus tilalle 837-721-6-16, Viitapohjantie 187, lomarakennuspaikan käyttötarkoituksen muutos asuinrakennuspaikaksi 

TRE:4443/10.03.01/2025

Valmistelija

  • Hastio Pia, Yleiskaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Kaavainsinööri Hilkka Takalo, puh. 050 562 0345, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Asia on tullut vireille 12.8.2025, joten asia käsitellään soveltaen rakentamislakia (RakL) ja alueidenkäyttölakia (AkL) sekä muita 1.1.2025 voimaan tulleita määräyksiä.

Haetaan lupaa muuttaa lomarakennuspaikan käyttötarkoitus asuinrakennuspaikaksi 5585 m2 suuruisella tilalla Välimäki 837-721-6-16.

POIKKEAMINEN

Alueella on voimassa 1) kaupunginvaltuuston 15.12.2024 hyväksymä Sisaruspohjan osayleiskaava, jonka mukaan rakennuspaikka sijoittuu loma-asuntoalueelle ja 2) kaupunginvaltuuston 19.4.2021 hyväksymä Pohjois-Tampereen strateginen yleiskaava (lainvoima 25.11.2022), jonka mukaan rakennuspaikka sijoittuu kyläalueelle.

Rakennuspaikan käyttötarkoituksen muutos vaatii poikkeamista voimassa olevasta osayleiskaavasta ja rannan suunnittelutarpeesta (RakL 57 §, AkL 72 §).

Poikkeaminen ei saa aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Se ei myöskään saa vaikeuttaa luonnonsuojelun tavoitteiden tai rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista eikä johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Asian aiempi käsittely, jossa esitettiin myös uudisrakentamista:

Yhdyskuntalautakunta myönsi lokakuussa 2023 poikkeamisluvan ko. tilalle. Poikkeaminen koski vastaavasti lomarakennuspaikan käyttötarkoituksen muuttamista pysyvän asuinrakennuksen rakennuspaikaksi sekä lisäksi kerrosalaltaan 158 m2 suuruisen asuinrakennuksen ja 221 m2 suuruisen talousrakennuksen (autosuoja) rakentamista. Rakentamisen kokonaismääräksi tilalla olisi muodostunut 428 km2. Lupa myönnettiin ehdolla, että rakennusluvan yhteydessä otetaan huomioon maakuntamuseon lausunto, erityisesti Viitapohjantien varren suojapuuston säilyttämisen osalta.

Pirkanmaan ELY-keskus valitti päätöksestä Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen, joka kumosi yhdyskuntalautakunnan päätöksen ja hylkäsi poikkeamishakemuksen päätöksellään 18.3.2025 (nro 545/2025). Hallinto-oikeus totesi ratkaisussaan, valituksessa esitetyn perustelun mukaisesti, että suunniteltu rakentaminen ylittää selvästi rantayleiskaavan salliman 130 k-m2:n enimmäismäärän. Tämä katsottiin aiheuttavan merkittävän muutoksen alueen maisemakuvaan maakunnallisesti arvokkaalla kulttuurimaisema-alueella.

Kiinteistörekisterin mukaan Välimäki-nimisen tilan pinta-ala on noin 5585 m2 ja se on rekisteröity 23.8.1966. Hakija on 2.8.2012 päivätyn lainhuudon mukaan kiinteistön omistaja.

KUULEMINEN

Hakija on kuullut rajanaapureita. Naapurit tai muut osalliset eivät vastusta hanketta.

Hakijan perustelut hakemuksensa tueksi; ns. erityinen syy poikkeamiseen (RakL 57 § 1 mom.): 

”Käyttötarkoituksen muutos on mahdollista Pohjois-Tampereen strategisen yleiskaavan periaatteiden mukaisesti.” 

Yleiskaavoitus:

Olemassa oleva lomarakennuspaikka sijaitsee Matehisen rannalla Sisaruspohjassa.

Maakuntavaltuuston 27.3.2017 hyväksymässä Pirkanmaan maakuntakaavassa tila sijoittuu maaseutualueelle ja on osa maakunnallisesti arvokasta kulttuurimaisemaa (Viitapohjan kulttuurimaisema).

Kaupunginvaltuuston 15.12.2014 hyväksymässä Sisaruspohjan osayleiskaavassa rakennuspaikka sijoittuu loma-asuntoalueelle RA-8. Alueelle saa yhtä rakennuspaikkaa kohti rakentaa enintään 80 m2:n loma-asunnon sekä saunarakennuksen ja talousrakennuksen, joiden kummankin kerrosala saa olla enintään 25 m2. Loma-asuntorakennus tulee sijoittaa vähintään 30 metrin ja saunarakennus vähintään 10 metrin päähän keskiveden korkeuden mukaisesta rantaviivasta. Rakennuspaikan puusto ja muu kasvillisuus on säilytettävä mahdollisimman luonnonmukaisena erityisesti rakennusten ja rantaviivan välisellä vyöhykkeellä.

Kaupunginvaltuuston 19.4.2021 hyväksymässä, lainvoimaisessa (25.11.2022) Pohjois-Tampereen strategisessa yleiskaavassa rakennuspaikka sijoittuu kyläalueelle, joka on muuta maaseutua tiiviimmän rakentamisen alue. Alueelle sijoittuu asutusta ja siihen liittyviä palveluita sekä ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomia yritys-, työskentely- ja teollisuustiloja. Alueella tulee huomioida olemassa olevien maatilojen toiminta.

Kohde on myös osa maakunnallisesti arvokasta maisemaa (Viitapohjan kulttuurimaisema). Alue on myös osa kehitettävää matkailukokonaisuutta. Alue on arseeniriskialuetta.

Strategisen yleiskaavan tavoitteen mukaisesti loma-asuntojen muuttaminen vakituiseksi asunnoksi on mahdollista kyläalueilla ja palvelujen saavutettavuuden kannalta suotuisilla alueilla sekä rakennuspaikoilla, jotka ovat todistettavasti alun perin asuinkäyttöön tarkoitettuja. Rakennuspaikalla on asuttu Kansallisarkiston henkikirjojen mukaan ainakin vuodesta 1939 lähtien.  Rakennuspaikan pinta-alan tulee olla vähintään 5000 m2 tai jos rakennuspaikka liitetään keskitettyyn viemäriverkostoon, vähintään 2000 m2. Alun perin asuinkäyttöön tarkoitetuilla rakennuspaikoilla, jotka on lohkottu ennen kaavan saatua lainvoiman, pinta-ala voi olla pienempi. Vesihuollon toiminta-alueella ja sen läheisyydessä rakennuspaikka tulee pääsääntöisesti liittää keskitettyyn vesihuoltoverkostoon. Vesihuollon toiminta-alueen ulkopuolella vesihuolto hoidetaan kiinteistökohtaisesti ja voimassa olevan talousvesien käsittelystä viemäriverkostojen ulkopuolisilla alueilla säädetyn valtioneuvoston asetuksen mukaisesti. Rakennuspaikalle on päästävä ympärivuotisesti hälytys- ja huoltoajoneuvoilla. Rakennuslupavaiheessa tulee varmistaa, että rakennus on tiloiltaan ja teknisiltä ratkaisuiltaan asuinkäyttöön sopiva.

Loma-asuntojen käyttötarkoituksen muutos vakituiseen asumiseen on mahdollista lainvoimaisen Pohjois-Tampereen strategisen yleiskaavan yleismääräyksessä esitetyin periaattein. Kaavan tavoitteiden mukaisesti kyläalueilla ja palvelujen saavutettavuuden kannalta suotuisilla alueilla käyttötarkoituksen muutos voi tukea alueiden elinvoimaisuutta ja palvelujen säilymistä. Perinteisillä asuinrakennuspaikoilla on useimmiten edellytykset asumiseen jatkossakin. Silloin kun rakennuspaikka on kaavoitettu loma-asumiseen, käyttötarkoituksen muutos edellyttää kaavamuutosta tai yksittäisten erillisten rakennuspaikkojen osalta kaupungin myöntämää poikkeamispäätöstä ennen rakennusluvan myöntämistä. Poikkeamislupa käyttötarkoituksen muutokselle on voimassa määräajan. Rakennuksen käyttötarkoitus muuttuu määräaikana hyväksytyn rakennusluvan perusteella. 

Rakennuspaikalle on rakennettuna kerrosalaltaan 83 m2 suuruinen lomarakennus, jolle tulee rakentamisluvalla haettavaksi käyttötarkoituksen muutosta. Rakennuspaikalla on myös olemassa oleva kerrosalaltaan 25 m2 suuruinen sauna, kerrosalaltaan 53 m2 suuruinen talousrakennus ja 13 m2 suuruinen vaja. Rakennuspaikan käytetty kerrosala on 161 m2, mikä ylittää kaavan salliman lomarakennuspaikan rakennusoikeuden 31 m2:llä. Kiinteistölle ei kuitenkaan esitetä uudisrakentamista.

Rakennuspaikalle on olemassa oleva tieyhteys Viitapohjantieltä.

Lähimmät päivittäispalvelut sijaitsevat noin 4,7 km etäisyydellä Kämmenniemessä (kauppa, koulu, päiväkoti). Paikallisbussi liikennöi Viitapohjantien kautta Kämmenniemeen ja edelleen Tampereen keskustaan.                     

Ottaen huomioon RakL 57§:n tarkoittamana poikkeamista puoltavana erityisenä syynä Pohjois-Tampereen strategisen yleiskaavan mukaiset käyttötarkoituksen muutosperiaatteet ja rakennuspaikan sijoittuminen kaavan ns. edullisuusvyöhykkeelle voidaan todeta, että lomarakennuspaikan käyttötarkoituksen muutos asuinrakennuspaikaksi ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Poikkeaminen ei myöskään vaikeuta luonnonsuojelun tai rakennetun kulttuuriympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista tai johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.     

Toimivalta: Hallintosäännön 22 §:n 4 momentin 2) kohdan mukaisesti yhdyskuntalautakunta päättää poikkeamisluvista.

Lupahakemus on salassapidettävä, Tietosuojalaki (1050/2018) 29 §.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Poikkeamishakemus koskien lupaa muuttaa lomarakennuspaikan käyttötarkoitus asuinrakennuspaikaksi 5585 m2 suuruisella tilalla Välimäki 837-721-6-16 hyväksytään sillä edellytyksellä, että rakentamisluvan yhteydessä huomioidaan ympäristönsuojelun lausunnossa esitetyt määräykset mahdollisesta jätevesijärjestelmän uusimisesta ja tummaverkkoperhosen kulkuyhteyden säilyttämisestä maantien reunassa sekä Pirkanmaan ELY-keskuksen lausunnossa esitetyt vaatimukset hule- ja jätevesien asianmukaisesta käsittelystä.

Poikkeamiset osayleiskaavan määräyksistä ja rannan suunnittelutarpeesta myönnetään.

Poikkeamislupa on voimassa kaksi (2) vuotta siitä, kun päätös on saanut lainvoiman. Poikkeamispäätöstä vastaavaa rakentamislupaa on haettava luvan voimassaoloaikana.

Lausunnot

Hakemuksesta on pyydetty ympäristönsuojelun ja Pirkanmaan ELY-keskuksen (tiealue) lausunnot.

Ympäristönsuojelu (25.9.2025):

”Kiinteistön jätevesijärjestelmän tulee täyttää ympäristönsuojelulain (527/2014), valtioneuvoston asetuksen talousjätevesien käsittelystä viemäriverkostojen ulkopuolisilla alueilla (157/2017) sekä Tampereen kaupungin ympäristönsuojelumääräysten jätevesien käsittelyä koskevat vaatimukset. Mikäli hanke etenee rakennusluvan hakemiseen, tulee siinä vaiheessa viimeistään jätevesijärjestelmän uusimisen tarve selvittää ja tarvittaessa uusia järjestelmä. Selvityksen ja suunnitelman tekemisessä tulee käyttää pätevää suunnittelijaa. Mikäli järjestelmä ei täytä Tampereen kaupungin ympäristönsuojelumääräyksiä, tulee hakea niistä poikkeamista ympäristönsuojeluviranomaiselta, jolla on perustellusta syystä mahdollisuus poikkeaminen myöntää.

Viitapohjantien varteen on määritelty tummaverkkoperhoselle soveltuva kulkuyhteys. Kiinteistön tietä lähinnä olevat alueet tulee mahdollisuuksien mukaan hoitaa avoimena luonnonmukaisena kukkaniittynä, joka mahdollistaa perhosen kulkuyhteyden.”

Pirkanmaan ELY-keskus, liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualue (24.9.2025):

”Hakemuksen ja asemapiirroksen mukaan kiinteistölle ei ole tarkoituksena rakentaa uusia rakennuksia. Kulkuyhteys on esitetty olemassa olevan liittymän kautta tierekisteriosoitteesta 14199/1/1808/vasen, jolle on myönnetty liittymälupa 26.4.2024 asuinkiinteistölle kulkemiseksi.

Pirkanmaan ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualue suhtautuu kielteisesti hulevesien ja puhdistettujen jätevesien johtamiseen maantien sivuojaan.

Liittymäpaikalla maantie 14199 on päällystetty ja valaistu sekä nopeusrajoitus on 60 km/h, mutta käyttötarkoituksen muutoksessa on huomioitava maantieverkon mahdolliset muut puutteet mm. jalankulku- ja pyöräilyväylän puuttumisen osalta.

Kun kulku kiinteistölle tapahtuu olemassa olevan yksityistien kautta ja hule- ja jätevedet hoidetaan asianmukaisesti kiinteistöllä tai johdetaan kaupungin hule- ja jätevesiverkostoon, ei Pirkanmaan ELY-keskuksen L-vastuualueella ole naapurina huomautettavaa hankkeesta.

Pirkanmaan ELY-keskuksen L-vastuualue ei ota kantaa hankkeen mahdollisista vaikutuksista alueidenkäyttöön, maisemaan eikä ympäristö-, luonto- ja kulttuuriympäristön arvoihin.”

Tiedoksi

Hakija, Pirkanmaan ELY-keskus, Rakennusvalvonta