Yhdyskuntalautakunta, kokous 14.9.2021

Lataa  Kuuntele 

§ 250 Asemakaava nro 8850, Koivistonkylä, Rintamäenkatu 7, tontin jakaminen 

TRE:6366/10.02.01/2020

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö, Elina.Karppinen@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 11.3.2021 päivätyn ja 14.6.2021 tarkistetun asemakaavan ja asemakaavamuutoksen nro 8850. Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan. 

Lisätietoja osoitteessa: http://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8850

Dno: TRE: 6366/10.02.01/2020

Kaavan laatija

Tampereen kaupunki, Kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, toimistoarkkitehti Marjukka Huotari.

Asemakaavan muutoksessa tonteille osoitetaan kerrosalaa yhteensä 365 k-m2. 

Kerrosala lisääntyy 171 k-m2. 

Tontti 5364-15, 778 m2, tonttitehokkuus e= 0,26

Tontti 5364-16, 573 m2, tonttitehokkuus e= 0,28

Tontit osoitetaan erillispientalojen korttelialueeksi (AO). 

Kaava-alueen sijainti ja luonne

Suunnittelualue sijaitsee Koivistonkylän kaupunginosassa noin 5 km kaakkoon kaupungin keskustasta osoitteessa Rintamäenkatu 7. Tontilla sijaitsee vuonna 1973 valmistunut tasakattoinen asuintalo, jonka kerrosala on 152 m2. Kaavamuutosalue rajautuu koillisessa Ahlmaninpuistoon, kaakossa Rintamäenkatuun ja muutoin pientalotontteihin. Tontin pinta-ala on 1 352 m2. Rakennusoikeutta on yhteensä 194 k-m2, ja tehokkuusluku e= 0,14. Tontti on liitetty kunnalliseen vesi- ja viemäriverkostoon.

Asemakaavan tavoitteet

Tavoitteena on tontin jakaminen ja rakennusoikeuden lisääminen. Asemakaavoituksen tavoitteena on luoda kaavalliset edellytykset hyvälle asuinympäristölle ja siihen sopeutuvalle täydennysrakentamiselle. Asemakaavoituksessa otetaan huomioon alueen sijainti kaupunkirakenteessa ja kaupunkikuvallinen luonne.

Valmisteluaineistosta esitetyt mielipiteet 

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä valmisteluaineisto olivat nähtävillä 11.3. - 1.4.2021. Aineistosta saatiin viisi kommenttia (ympäristönterveydenhuolto, viheralueet ja hulevedet -yksikkö, Pirkanmaan maakuntamuseo, Pirkanmaan ELY-keskus ja kiinteistötoimi) ja kaksi yksityistä mielipidettä (joista toista on täydennetty). Kommenteissa ei ollut kaavallista huomauttamista.

Mielipiteissä kommentoitiin Rintamäenkatu 7:n aikaisemmista rakennustöistä aiheutuneita liikenteellisiä ongelmia. Kadun ahtaus on toistuvasti aiheuttanut vaaratilanteita näkyvyyden ollessa olematon. Koko hanke tulisi hylätä ja tarkastella uudelleen. Ajoyhteyttä muodostuvalle tontille pidetään liian kapeana ja jo nyt vaarallisena lapsille. Talvisin lumen auraus on iso ongelma. Raja-aitana on nyt paksu orapihlaja-aita, ja se kaventaa kulkua uudelle tontille. Vaaditaan kiinteää aitaa turvallisuuden vuoksi estämään lapsia juoksemasta ajotielle sekä pysähtyminen kielletty-liikennemerkkiä kapealla Rintamäenkadulla. Kulkua pidetään hengenvaarallisena noin kapealla tontilla, jossa iso talo pohjaratkaisullaan peittää näkyvyyden noin suunniteltuna. Tontti on liian pieni jaettavaksi, sen koko ei täytä minimikokoa 1400 m2, ja siinä on monta turvallisuusongelmaa. 

Kaavoittajan vastine:

Ajoyhteys uudelle tontille on jo nykyisen omakotitalon liikenteen käytössä, ja käyttötarkoitus on sama jatkossakin. Laskennallisesti uusi 160 m2:n suuruinen omakotitalo tuottaa kyseisellä vyöhykkeellä 7-8 automatkaa/vrk (lähtevät ja tulevat yhteensä sisältäen asukkaiden ja vieraiden matkat), mikä ei vaikuta Rintamäenkadun liikenteen sujuvuuteen tai turvallisuuteen. Kadun liikennemerkit eivät ole kaava-asioita. Lähtökohtaisesti talon pihaan tulee mahtua kaikki asumiseen normaalitilanteessa käytettävät ajoneuvot. Rakentaminen aiheuttaa aina tilapäisesti haittaa ja järjestelytarvetta. Tontti on pinta-alaltaan 1352 m2. Asemakaavoituksessa on vuonna 2020 linjattu, että tontti on jaettavissa. 

Kaavaehdotukseen on tehty seuraavat muutokset valmisteluaineiston nähtävillä olon jälkeen: 

Tontilla -16 on yhdistetty valmisteluaineistossa olleet autotallin ja asuinrakennuksen rakennusala. Molempien tonttien pinta-aloja on tarkistettu. 

Kiinteistötoimella ei ole hankkeesta huomautettavaa.

Yksittäisen tontin asemakaavamuutoksella ei ole merkittäviä vaikutuksia yritystalouteen.

Asemakaavan toteuttaminen

Asemakaava voidaan toteuttaa sen saatua lainvoiman.

Asemakaavaehdotuksen 8850 nähtävilläoloaika alkaa 5.8.2021 ja kestää 21 vuorokautta.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Asemakaavaehdotus nro 8850 (päivätty 11.3.2021, tarkistettu 14.6.2021) hyväksytään asetettavaksi nähtäville.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Toimistoarkkitehti Marjukka Huotari, puh. 040 806 3284, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 11.3.2021 päivätyn ja 14.6.2021 tarkistetun asemakaavan ja asemakaavamuutoksen nro 8850. Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan. Lisätietoja osoitteessa: http://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8850

Dno: TRE: 6366/10.02.01/2020

Kaavan laatija

Tampereen kaupunki, Kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, toimistoarkkitehti Marjukka Huotari

Asemakaavaehdotus kuulutettiin nähtäville 5.-26.8.2021. Aineistosta jätettiin yksi muistutus.

Tonttia pidetään liian pienenä jaettavaksi, ja kulkua uudelle tontille pidetään turvallisuusriskinä. Näin esitettyä tonttijakoa ei hyväksytä.

Kaavoittajan vastine: Ajoyhteys uudelle tontille on myös nyt olemassa olevan omakotitalon käytössä. Laskennallisesti uusi 160 m2:n suuruinen omakotitalo tuottaa kyseisellä vyöhykkeellä 7-8 automatkaa vuorokaudessa, mikä ei vaikuta liikenteen sujuvuuten tai turvallisuuteen. Tontin pinta-ala on 1352 m2, ja asemakaavoituksessa on vuonna 2020 linjattu sen olevan jaettavissa. Muistutus ei aiheuta muutoksia kaavakarttaan.

Henkilötietoja sisältävien oheismateriaalien verkkojulkisuutta on rajoitettu.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Asemakaavaehdotus nro 8850 (päivätty 11.3.2021, tarkistettu 14.6.2021) hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

hakija, Pirkanmaan ELY-keskus, muistuttaja (1), Sirpa Lehtonen, Jaana Huttunen

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
 
Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisen ja kunnan jäsenen tietoon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on asetettu nähtäville, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.