Yhdyskuntalautakunta, kokous 14.9.2021

Lataa  Kuuntele 

§ 246 Yhdyskuntalautakunnan vuoden 2022 talousarvio ja sen yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet 

TRE:5869/02.02.01/2021

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Marko Sivonen, puh. 040 741 6821, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus hyväksyi vuoden 2022 talousarviokehyksen 21.6.2021. Päätös liitteineen on luettavissa Selmassa (http://intra.tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Kaupunginhallitus).

Kaupunginhallitus antoi 26.4.2021 vuosien 2022-2025 investointisuunnittelun ohjeelliseksi tasoksi 26.4.2021 noin 240 milj. euroa, jonka mukaan vuoden 2022 talousarvioesityksiä on ryhdytty valmistelemaan. Kehyspäätöksessä kaupunginhallitus päätti, että kaupunginhallitukselle järjestetään 30.8.2021 erillinen talous- ja investointiseminaari, jossa kaupunginhallitus linjaa vuoden 2022 talousarviovalmisteluun sisällytettävän investointitason. Seminaarissa on tarkoitus tarkentaa myös vuosien 2023 – 2025 investointitasoa ohjaamaan tarkemmin näiden vuosien taloussuunnittelua.

Talousarviokehys perustuu kaupungin toimintayksiköiden kanssa toukokuussa käytyihin neuvotteluihin ja kaupungin johtoryhmän linjauksiin. Talousarvion kehyspohjissa on lisäksi huomioitu useita teknisiä muutoksia.

Vuoden 2022 talousarvio ja sen sisältämät vuosittaiset sitovat toiminnan tavoitteet perustuvat Tampereen uuteen, valmisteilla olevaan strategiaan ja sen pohjana olevaan Anna-Kaisa Ikosen pormestariohjelmaan. Toiminnan tavoitteet valmistuvat pormestarin talousarvioesitykseen. Lautakunnan talousarvioesitykseen sisältyvät kaupunginhallituksen 26.4.2021 linjaamat toiminnan painotukset, jotka huomioidaan talousarvion toiminnan tavoitteiden valmistelussa. Vuonna 2022 yhdyskuntalautakunnan alaisessa toiminnassa painottuvat kaupungin kasvun suuntaaminen sekä kaupunkiympäristön laadun parantaminen. Päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan nykyistä vaikuttavampia toimenpiteitä ja ilmastonmuutoksen ohella tulee jatkossa kiinnittää vahvasti huomiota myös luonnon monimuotoisuuden turvaamiseen. Toiminnan tavoitteet tarkentuvat toimenpiteiksi lautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelmassa. 

Kesäkuun tilanteen perusteella laadittu kaupungin koko vuoden vuosikate-ennuste on 85,6 milj. euroa ylijäämäinen ja tulosennuste 21,7 milj. euroa alijäämäinen, mikä alittaa vuosisuunnitelman 3,8 miljoonalla eurolla. Suurimmat menojen ylitykset ovat sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelualueella.

Kaupunkiympäristön palvelualueen talouden arvioidaan toteutuvan 6,5 milj. euroa vuosisuunnitelmaa heikompana johtuen pääosin korona–vaikutuksista, jotka erityisesti kohdistuvat joukkoliikenteen lipputuloihin. Yhdyskuntalautakunnan taloudessa on myös jonkin verran korona–vaikutuksia, sillä pysäköintimaksutulot ovat vähentyneet.

Kaupunkiympäristön palvelualueen toimielimiä ovat yhdyskuntalautakunta ja sen ympäristö- ja rakennusjaosto sekä alueellinen ympäristöterveydenhuollon jaosto, seudullinen joukkoliikennelautakunta sekä alueellinen jätehuoltolautakunta.

Yhdyskuntalautakunnan tehtävänä on järjestää kaupunkirakenteen kehittämistä kokonaisuutena, kaupunkisuunnittelua, rakentamista ja ylläpitoa koskevat palvelut sekä viranomaispalvelut. Lautakunnan tehtävänä on vastata kestävän kaupunkikehityksen ja ympäristöpolitiikan linjausten ja sitoumusten koordinaatiosta, toimeenpanosta, projektoinnista ja seurannasta. Lautakunnalle kuuluu liikenteen hallinta lukuun ottamatta ympäristö- ja rakennusjaostolle sekä Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle kuuluvia tehtäviä, tulvariskien hallinta sekä yleisen vesi- ja viemärilaitoksen toiminta-alueesta määrääminen. Lautakunta toimii lainsäädännön mukaisena viranomaisena edellä mainituissa asioissa.

Taloussuunnittelun kannalta toimintaympäristö on odottava ja hyvin epävarma. Ennusteiden mukaan vuonna 2022 ollaan palautumassa normaalimpaan taloudenpitoon. Koronatilanne hellittää ja koronatuet päättyvät. Vuodesta 2022 on ennusteiden mukaan muodostumassa kuntatalouden vaikein vuosi tulevalla suunnitelmakaudella.

Tuottavuuden tavoitteet ja kehityksen seurantaa jatketaan vuonna 2022 lautakuntien alaiseen toiminnassa. Tuottavuuden parantamiseksi palvelualueella on ollut käynnissä tuottavuus- ja tuloksellisuuspilotti, jossa kehitetään tuottavuuden mittaamista, johtamista ja seurantaa. Koronapandemian aikana toteutettuja uusia toimintatapoja hyödynnetään digitalisaation edistämisessä.

Nollapohjabudjetointikokeilu jatkuu kaupungissa ja lautakunnan palveluista mukana on ilmasto- ja ympäristöpolitiikan yksikkö, joka ohjaa kaupungin ympäristö- ja ilmastopolitiikan toteutumista. Vuoden 2022 budjetointikierroksella tarkastellaan yhä mallin soveltuvuutta, ja lisäksi sisällytetään yksikön talousarvio osaksi lautakunnan talousarvioehdotusta yksikölle valitun talousarviovaihtoehdon mukaisesti.

Vuoden 2022 kehyksessä on sitovaa lautakuntarakenteen mukainen lautakunnan toimintakate ja nettoinvestoinnit. Yhdyskuntalautakunnan toimintakate vuonna 2022 on -40,4 milj. euroa. Toimintakate poikkeaa 0,4 milj. euroa kaupunginhallituksen hyväksymän talousarviokehyksen mukaisesta yhdyskuntalautakunnan toimintakatteesta, joka on -40,8 miljoonaa euroa. Poikkeama johtuu kaupungin laajennetun johtoryhmän kehysseminaarin 8.6.2021 päättämän ja palvelualueelle kohdistuvan 4,3 milj. euron lisäsäästövelvoitteen tarkemmasta kohdentamisesta yhdyskunta- ja joukkoliikennelautakunnan välillä palvelualueen johtoryhmän 23.6.2021 tekemän linjauksen mukaisesti. Tarkempi kohdennus pienentää lautakunnan toimintakatetta 0,4 milj. euroa. Yhdyskuntalautakunnan nettoinvestointien esitys vuonna 2022 on -70,0 milj. euroa, josta -10,0 milj. euroa kohdistuu lautakunnan alaisen Viiden tähden keskusta -kehitysohjelman investointimenoihin.

Yhdyskuntalautakunnan budjettiesityksessä on kehysvaiheessa huomioitu tulojen lisäyksiä yhteensä 1,6 milj. euroa ja menojen lisäyksiä yhteensä 6,2 milj. euroa. Tuloja lisää muun muassa rakennusvalvonnan tuoma tulojen lisäys, asukaspysäköinti- ja pysäköintivirhemaksutulojen lisäys sekä tietoliikenneverkoista saadut kaapeliverkkotulot. Menojen lisäyksistä merkittävimpänä ovat raitiotien infra- ja hallintovastikkeen maksamiseen varattu menojen 5,4 milj. euron lisäys sekä kaupungin kasvun myötä aiheutuvasta palvelutarpeen kasvusta johtuvat menojen lisäykset. Menojen vähennyksistä merkittävimmät ovat Raitiotie-kehitysohjelman henkilöstön siirtyminen tehtävineen Tampereen Raitiotie Oy:n palvelukseen (1,5 milj. euroa) sekä kaupungin laajennetun johtoryhmän asettama lisäsäästövelvoite, josta lautakuntaan kohdistuu 1,1 milj. euroa. Lautakunnan palveluihin kohdistuvat kaupungin projektitoiminnan tulot ja menot on huomioitu.

Yhdyskuntalautakunnan budjettiesityksessä on pystytty huomioimaan useita lisäyksiä palvelutarpeen kasvuun, vaikka kaikkia lisäysesityksiä ei voitu huomioida. Kaupunkiympäristön suunnittelussa on varauduttu maankäyttö- ja rakennuslain uudistuksen tuomiin muutoksiin sekä varauduttu kaupungin kasvuun mahdollistamalla oman suunnitteluresurssin lisääminen kolmella henkilötyövuodella.  Kaupunkiympäristön rakennuttamisessa ja ylläpidossa on varauduttu raitiotien infra- ja hallintovastikkeen kasvuun, kunnossapidettävien alueiden määrän kasvuun, maan- ja lumenvastaanottopaikkojen toimintojen kehittämiseen sekä liikennetelematiikan ylläpitokustannusten nousuun. Lisäksi kaupungin kasvun aiheuttamaan teknisen suunnittelun ja rakennuttamisen määrän kasvuun on varauduttu mahdollistamalla oman suunnitteluresurssin lisääminen neljällä henkilötyövuodella. Myös pysäköinninvalvonnan ja joukkoliikenteen lipuntarkastuksen resursointia on vahvistettu. Kestävä kaupunki palveluryhmässä on varauduttu vieraslajiasetuksen (704/2019) edellyttämään vieraslajitorjuntaan.

Yhdyskuntalautakunnan budjettiesityksessä on huomioitu kaupungin tekeminä talousarviopohjan korjauksina 0,326 milj. euron menojen lisäys, jolla varaudutaan palkkaratkaisun kustannusvaikutusten kattamiseen sekä kiinteistötoimen perimiin vuokramuutoksiin.

Yhdyskuntalautakunnan talousarvioehdotuksen toimintatulot ovat 30,756 milj. euroa, toimintamenot -71,158 milj. euroa ja toimintakate -40,402 milj. euroa. Yhdyskuntalautakunnan nettoinvestointimenot ovat -70,0 milj. euroa sisältäen myös kehitysohjelmien investoinnit.

Pormestarin talousarvioesitys voi sisältää muutoksia lautakunnan talousarvioesitykseen verrattuna.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Kaupunkiympäristön palvelualueeseen kuuluvan yhdyskuntalautakunnan vuoden 2022 talousarvioesitys hyväksytään lautakunnan osalta.

Palvelualueen johtaja oikeutetaan tekemään talousarvioesitykseen teknisiä muutoksia.

Samalla hyväksytään lautakunnan lausunto talousarvioesityksen yhteydessä käsiteltäviin valtuustoaloitteisiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Tuomas Huhtala, Marko Sivonen ja Matias Ansaharju olivat paikalla asiantuntijoina ja poistuivat kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Tiedoksi

Marko Sivonen

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)