Elinvoima- ja osaamislautakunta, kokous 19.10.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 110 Elinvoima- ja osaamislautakunnan vuosisuunnitelman osavuosikatsaus 1–8 2022 (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:5927/02.02.01/2021

Valmistelija

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Pauliina Laisi, puh. 040 836 2730 ja strategiacontroller Tuomas Huhtala, puh. 040 353 7384, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Lautakunnan vuosisuunnitelma on osa kaupungin strategista johtamisjärjestelmää. Vuosisuunnitelmalla tarkennetaan ja toimeenpannaan palvelusuunnitelmaa sekä vuosittaista talousarviota. Vuosisuunnitelman seurantaraportissa raportoidaan lautakunnan alaiseen toimintaan liittyvät keskeiset toimenpiteet, talouden toteumat ja riskienhallinnan tilanne tavallisesti kolmesti vuodessa huhti-, elo- ja joulukuun tilanteista. Vuoden 2022 vuosisuunnitelman poikkeuksellisesta hyväksymisaikataulusta johtuen huhtikuun tilanteesta lautakunnalle raportoitiin vain talouden osalta.

Lautakunnan seurantaraportissa on kuvattu palvelusuunnitelmassa määriteltyjen toimenpidekokonaisuuksien edistyminen vuoden 2022 aikana. Seurantaraportin liitteessä on puolestaan kuvattu vielä erikseen jokaisen yksittäisen toimenpiteen toteumaennuste. Elinvoima- ja osaamislautakunnan osalta toimenpiteet ovat edistyneet elokuun loppuun mennessä kokonaisuutena erittäin hyvin. Ainoastaan palvelujen saatavuuden turvaamisen toimenpidekokonaisuudessa poikkeamia on sen verran paljon, että kokonaisuuden arvioidaan toteutuvan vuoden loppuun mennessä osittain. Muissakin toimenpidekokonaisuudessa on poikkeamia yksittäisissä toimenpiteissä, mutta lukumääräisesti kuitenkin niin vähän, että niillä ei ole merkittävää vaikutusta kokonaisuuksien edistymiseen. Poikkeamia sekä raportointikauden keskeisiä onnistumisia on avattu tarkemmin seurantaraportissa. 

Elinvoima- ja osaamislautakunnan toimintakate toteutui tammi-elokuussa 9,7 milj. euroa vuosisuunnitelmaa pienempänä. Toimintatuotot toteutuivat 1,2 milj. euroa suunniteltua pienempinä ja toimintakulut 10,9 milj. euroa alle kauden budjetin. Tukien ja avustusten sekä myös henkilöstömenojen toteumaa pienentää palkkatukityöllistämisen väheneminen. Ammatillisen koulutuksen palveluryhmän osalta henkilöstökulujen toteuma ylittää kauden vuosisuunnitelman 0,1 milj. euroa, mutta koko lautakunnan tasolla henkilöstökulut ovat alkuvuonna toteutuneet 4,1 milj. euroa alle suunnitellun tason. Palvelujen ostot ovat toteutuneet 0,6 milj. euroa vuosisuunnitelmaa pienempänä. Avustukset ovat toteutuneet 1,0 milj. euroa vuosisuunnitelmaa suurempina, mikä aiheutuu työmarkkinatukimenoista. Työmarkkinatuen kuntaosuuden tammi-elokuun toteuma 16,3 milj. euroa ylittää kauden vuosisuunnitelman 1,3 milj. euroa. 

Tilinpäätösennusteen mukaan lautakunnan toimintakate toteutuu 0,9 milj. euroa vuosisuunnitelmaa parempana. Toimintatuottojen ennustetaan toteutuvan 1,2 milj. euroa alle budjetoidun. Tuet ja avustukset koskien pääasiassa työllistämistukia ja ammatillisen koulutuksen projekteja ovat jäämässä 1,4 milj. euroa suunniteltua pienemmiksi. Toimintakulujen ennustetaan toteutuvan 2,0 milj. euroa vuosisuunnitelmaa pienempinä. Työllisyys- ja kasvupalveluiden toiminnassa painotetaan valtion työllisyysmäärärahan käyttöä, jolla on merkittävä vaikutus palveluryhmän talouteen. Henkilöstömenojen ennustetaan alittavan budjetoidun koko lautakunnan tasolla 2,9 milj. euroa. Työllisyys- ja kasvupalveluissa henkilöstömenojen ennuste on pääasiassa palkkatukityöllistämisen pienenemisestä johtuen 4,3 milj. euroa budjetoitua pienempi. Tredussa henkilöstömenot ovat ylittämässä suunnitellun tason 1,4 milj. eurolla opiskelijavuosien ylittäessä tavoitteellisen määrän noin 300:lla. Avustuksiin sisältyvän työmarkkinatuen kuntaosuuden ennuste, -26,7 milj. euroa, on parantunut edellisestä raportoinnista, mutta on edelleen 2,2 milj. euroa budjetoitua suurempi. Vuokrakulujen ennuste ylittää vuosisuunnitelman 0,4 milj. eurolla. 

Investointeja on tammi-elokuussa toteutunut 1,5 milj. euroa sisältäen mm. Santalahdentien toimipisteeseen hiljaiset työtilat, Pirkkalan toimipisteeseen lentokoneasentajakoulutuksen kehittämistä mahdollistava lentokelpoisen lentokoneen sekä Silta-kampuksen ensikertaisen kalustamisen hankinnat. Investointien tilinpäätösennuste on 2,9 milj. euroa, joka on 0,9 milj. euroa vuosisuunnitelmaa pienempi.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Elinvoima- ja osaamislautakunnan vuosisuunnitelman osavuosikatsaus hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Tuomas Huhtala oli läsnä kokouksessa asian käsitelyn ajan ja poistui kokouksesta päätöksen jälkeen.

Tiedoksi

Tuomas Huhtala, Pauliina Laisi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.