Yhdyskuntalautakunta, kokous 14.2.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 52 Poikkeamishakemus Pappila, Päärtinkatu 6, asuinrakennuksen purkaminen 

TRE:8247/10.03.01/2022

Valmistelija

  • Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Toimistoarkkitehti Merja Kinos, puh. 040 481 2571, etunimi.sukunimi@tampere.fi   

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Poikkeamispäätös MRL 171 §:n nojalla MRL 58 § 1 momentin säännöksestä, jonka mukaan rakennusta ei saa rakentaa vastoin asemakaavaa

Asemakaavassa (7.10.2019) suojelumerkinnän saanut vanha asuinrakennus puretaan.

HAKIJA ON ANTANUT ERITYISET SYYT POIKKEAMISELLE

”Puretaan tontilla oleva erittäin huonokuntoinen asuinrakennus, jonka korjaaminen asumisterveyden kannalta turvalliseksi ei ole mahdollista. Vuodesta 2008 lämmittämättömänä ja asumattomana ollut rakennus on todettu vuonna 2014 Raksystemsin tekemässä kuntotarkastuksessa (liitteenä) korjauskelvottomaksi. Vuosina 2021 ja 2022 Suomen Sisäilmatutkimuksen tekemissä materiaalinäytteiden kuntotutkimuksessa (liitteenä) rakenteista löydettiin kosteus- ja lahovaurioiden lisäksi sekä näkyviä että rakenteiden sisäisiä mikrobikasvustoja ja -vaurioita (mm. antinomyketeettejä eli sädesieniä), joiden poistaminen puisista runko- ja pintamateriaaleista luotettavasti on käytännössä mahdotonta. Rakennus on myös nykyisessä kunnossaan esteettinen haitta ympäristölle ja siihen kohdistuu jatkuvaa ilkivaltaa sekä luvattomia tunkeutumisia. Rakennukseen huono kunto aiheuttaa vaaraa rakennukseen luvattomasti tunkeutuville.”

KUULEMINEN

Naapurit on kuultu kaupungin toimesta. Naapurit on kuultu myös purkulupaa varten. Kahdelta naapurilta saatiin yhteinen muistutus. Muistutuksessa otettiin kantaa mm. purettavaksi esitetyn asuinrakennuksen merkitykseen alueen historiaan ja ympäristöön, uudisrakennuksen sopeuttamiseen ympäristöönsä, kadunvarren pysäköintiin sekä luhtiaitan ja pihapiirin säilyttämiseen. Muistutuksessa tiedusteltiin, miten kaunis ja arvokas luhtiaitta on tarkoitus suojella, miten alueen kulttuuri- ja rakennushistoria, pihapiiri, kasvillisuus ja puut huomioidaan jatkossa ja miten vapautuva rakennusoikeus on tarkoitus käyttää.

Muistutus on kokonaisuudessaan hakemuksen liitteenä. Henkilötietoja sisältävän muistutuksen verkkojulkisuutta on rajattu. Muistutus näkyy yhdyskuntalautakunnan jäsenille.

Hakija on antanut muistutukseen vastineen, joka on hakemuksen liitteenä. 

Vastine asemakaavoitus:

Mikäli purkulupa myönnetään, uudisrakennuksen rakennuslupavaiheessa valvotaan, että hankkeessa noudatetaan tontilla voimassa olevaa asemakaavaa, sen rakennusoikeutta, kerroslukua, rakennusalaa sekä tontilla olevaa kiinteää muinaismuistoa koskevaa määräystä. Asemakaavassa pihapiirissä olevalle luhtiaitalle on annettu suojelumääräys, jonka mukaan sitä ei saa purkaa. Luhtiaitalle ei ole haettu purkulupaa. Asemakaavassa ei ole annettu määräyksiä pihapiiristä tai kasvillisuudesta. Päärtinkadun pysäköinti- ym. ongelmat tulee ratkaista katutilavalvonnan kautta.

POIKKEAMINEN

Tontilla sijaitsevalle asuinrakennukselle on asemakaavassa annettu suojelumääräys sr-7:

”Kulttuurihistoriallisesti arvokas ja kaupunkikuvan säilymisen kannalta tärkeä rakennus. Rakennusta ei saa purkaa. Rakennuksessa suoritettavien korjaus- ja muutostöiden tulee olla sellaisia, että rakennuksen kaupunkikuvan kannalta merkittävä luonne säilyy.” Siitä poiketen rakennus halutaan purkaa.

Poikkeaminen voidaan erityisestä syystä myöntää, mikäli se ei MRL 171 § mukaisesti

  1. aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
  2. vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
  3. vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai
  4. johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

 

ASEMAKAAVOITUS

Tontti sijaitsee Pappilan kaupunginosassa rajautuen idässä Päärtinkatuun, etelässä Sammon valtatiehen sekä lännessä ja pohjoisessa asuinkerrostalotonttiin. Tontilla sijaitsee Jankan tilakeskuksen pihapiiriin kuuluvat noin v. 1918 rakennettu luhtiaitta sekä noin v. 1921 rakennettu Jankan tilan päärakennus, joka aiotaan nyt purkaa. 

Pirkanmaan maakuntamuseon lausunnossa todetaan, että Jankan tilakeskuksen kaakkoisosassa on säilynyt osa keskiaikaan palautuvan Takahuhdin kylän tonttimaasta. Takahuhti on Pirkanmaan maakunnan suurimpia ja merkittävimpiä keskiajalla syntyneitä, nykyaikaan asti asuttuna olleita kyliä. Keskiajalla 29 taloa käsittänyt tiivis ryhmäkylä oli koko Pirkkalan hallintopitäjän suurin asutusyksikkö. Ensimmäinen kirjallinen viittaus kylään on jo vuodelta 1390. Osa kylätontista on todettu vuonna 2011 tehdyn arkeologisen tarkkuusinventoinnin yhteydessä kiinteäksi muinaisjäännökseksi. Takahuhdin kylätontti ja Jankan nykyinen pihapiiri ovat muisto alueen aiemmasta maatalouteen perustuvasta kyläasutuksesta. Muinaisjäännösalueella on merkitystä Tampereen vanhimman pysyvän asutuksen tietolähteenä ja yhtenä Tampereen identiteetin rakennusaineksena. Pihapiirin rakennettu ympäristö ja keskiaikaan palautuva kylätontti muodostavat yhdessä lähistön rautakautisten kalmistojen ja asuinpaikkojen kanssa pitkästä katkeamattomasta asutushistoriasta kertovan kokonaisuuden. Jankan pihapiiri on Takahuhdin ainoa vanhalla kylätontilla sijaitseva tilakeskus, joka tekee siitä asutushistoriallisesti erityisen arvokkaan. Asuinrakennus ja luhtiaitta sijoittuvat myös kylän vanhan raitin varteen. Janka sijoittuu Sammon valtatien varteen ja erityisesti päärakennuksella on kaupunkikuvallista merkitystä. Jankan rakennuskannalla on myös merkittävää rakennushistoriallista arvoa 1900-luvun alun maatilarakentamisen edustajina. Jankan tilan arvot on todettu Jankan tilan rakennusinventoinnissa (FCG, 2012).

Päärakennuksesta on tehty useampia kuntotukimuksia, viimeisimpänä syksyllä 2022 tehty jatkotutkimus, jonka yhteydessä kohteessa on tehty 11 rakenneavausta ja 11 materiaalin mikrobianalyysia. Mikrobianalyyseistä kuusi on otettu hirsiseinien pellavariveestä, kolme yläkerran rankarakenteisten seinien lämpöeristeestä ja kaksi alemman välipohjan olkitäytteestä. Suurimmassa osassa näytteistä (9/11) todettiin selvä mikrobikasvu. Selvityksessä esitetty johtopäätös on, että rakenteelliset vauriot olisivat laajuudestaan huolimatta korjattavissa, mutta mikrobivaurioiden korjaaminen edellyttäisi muun muassa koko hirsirungon purkamista, puhdistamista ja kaiken pellavariveen poistamista. 

Pirkanmaan maakuntamuseon edustajat ovat käyneet paikan päällä vuonna 2022 ja todenneet, että kuvatun kaltainen hanke olisi laajuudeltaan verrattavissa uudisrakentamiseen ja tuhoaisi pääosan rakennuksen alkuperäisiin materiaaleihin ja julkisivuihin sitoutuneista kulttuurihistoriallisista arvoista. Näin ollen Pirkanmaan maakuntamuseo pitää rakennuksen purkamista mahdollisena, joskin erittäin valitettavana.

Ottaen huomioon hakijan antaman selvityksen, rakennuksesta tehdyt kuntoselvitykset sekä saadut lausunnot, asemakaavayksikkö toteaa, että poikkeaminen asemakaavan suojelumääräyksestä ei aiheuta haittaa kaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuta luonnon arvojen säilyttämistä koskevien tavoitteiden saavuttamista tai johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia. Poikkeamisen myöntäminen aiheuttaa haittaa asemakaavan toteuttamiselle sekä vaikeuttaa rakennetun ympäristön arvojen säilyttämistä koskevien tavoitteiden saavuttamista, mutta purettavaksi aiotun rakennuksen poikkeuksellisen huonon kunnon vuoksi asemakaavan suojelumääräyksestä poikkeaminen on puollettavissa. 

Poikkeamisluvan myöntämisellä ei ole merkittäviä vaikutuksia yritystalouteen.

LIITTEET:

Sijaintikartta: Kartassa on esitetty rakennuspaikan sijainti ja poikkeuslupatilanne. Tontti rajautuu idässä Päärtinkatuun, etelässä Sammon valtatiehen sekä lännessä ja pohjoisessa asuinkerrostalotonttiin. Kohteen itäpuolella sijaitsee kolme poikkeuslupapäätöstä, joista yksi on kielteinen. Kielteinen päätös on vuodelta 2010. Kaksi myönteistä päätöstä on annettu vuosina 2020 ja 2022. 

Asemakaava: Asuin-, liike- ja kulttuuritoimintojen korttelialue, jolle saadaan sijoittaa kulttuuriympäristöön soveltuvaa häiriötöntä kulttuuri- ja liiketoimintaa palvelevaa yksityistä tai julkista tilaa sekä ympäristöön soveltuvaa muuta työpaikkatoimintaa. Rakennusoikeus on asuinrakennukselle 525 k-m2 ja talousrakennukselle 150 k-m2. Asuinrakennuksen suurin sallittu kerrosluku on kaksi ja talousrakennuksen suurin sallittu kerrosluku on yksi. Tontin pohjoisosassa sijaitseva talousrakennuksen ja eteläosassa olevan asuinrakennuksen väliin on merkitty leikkialue sekä pysäköintialue. Rakennuksille on annettu suojelumääräys, jonka mukaan rakennus on kulttuurihistoriallisesti arvokas ja kaupunkikuvan säilymisen kannalta tärkeä rakennus. Rakennusta ei saa purkaa. Rakennuksessa suoritettavien korjaus- ja muutostöiden tulee olla sellaisia, että rakennuksen kaupunkikuvan kannalta merkittävä luonne säilyy.

Asemapiirros: Purettava rakennus sijaitsee tontin eteläosassa.

Hakijan antama vastine

Kuntoselvitykset

Lausunnot

Muistutus: Henkilötietoja sisältävän liitteen verkkojulkisuutta on rajattu. 

Poikkeamishakemus: Liitteessä on kerrottu hankkeen, rakennuspaikan ja hakijan tiedot. 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Myönnetään tontille 837-28-5593-6 lupa saada poiketa asemakaavan suojelumääräyksestä asuinrakennuksen purkamiseksi hakemuksen liitteenä olevien suunnitelmien periaatteiden mukaisesti Pappilan kaupunginosassa, osoitteessa Päärtinkatu 6 sillä ehdolla,

että tontilla sijaitsevaa kiinteää muinaisjäännöstä ja sen suoja-aluetta ei kaiveta, peitetä, muuteta, vahingoiteta tai muutoin kajota ilman muinaismuistolain nojalla annettua lupaa (MML 1 ja 4 §),

että ennen rakennuksen purkamista voimassa olevaan asemakaavan sm-4-osa-aluemerkinnän alueella suoritetaan arkeologiset koetutkimukset, 

että mikäli koetutkimuksessa löydetään em. alueilta kiinteää muinaisjäännöstä, tulee sen poistamiseksi hakea MML 11 §:n mukaista kajoamislupaa. Kiinteään muinaisjäännökseen kajoamiseen on mahdollista hakea lupaa Museovirastolta, jos muinaisjäännös tuottaa merkitykseensä nähden kohtuutonta haittaa. Jos kohteelle myönnettäisiin kajoamislupa, tulisi muinaisjäännös kuitenkin tutkia riittävästi Museoviraston määrittämällä tavalla ennen hankkeen toteuttamista,

että ennen koetutkimuksen aloittamista valittu toimija hakee Museovirastolta MML 10 §:n mukaisen tutkimusluvan. Tutkimuksissa tulee noudattaa Suomen arkeologisten kenttätöiden laatuohjeita (2020) ja muita Museoviraston ohjeita. Arkeologisen tutkimuksen tekijän tulee toimittaa raportti digitaalisena arviointia varten maakuntamuseolle ja Museovirastoon, 

että kiinteä muinaisjäännös otetaan huomioon muinaismuistolain mukaisella tavalla rakennuksen purkamisen yhteydessä. Kohde tulee merkitä maastoon selkeästi esimerkiksi linjakepein ennen purkamisen aloittamista, ja tieto kohteen sijainnista tulee olla kaikkien alueella toimivien tiedossa. Maan kaivaminen ja läjittäminen sekä maanpinnan rikkominen ilman lupaa on kiellettyä muinaisjäännösalueella,

että työkoneiden ajolinjat sijoitetaan mahdollisimman etäälle suojelukohteesta, ja ajamista muinaisjäännösalueella tulee välttää,

että muinaisjäännösaluetta ei käytetä purkujätteen, työkoneiden tms. varastointiin, ja

että mikäli mahdollisten purku- tai kaivutöiden yhteydessä alueella tavataan nokista maata, hiiltä, kiveystä, kivi- tai tiilimuurausta, lahonnutta puuta, muita merkkejä kiinteästä muinaisjäännöksestä tai arviolta yli 100 vuotta vanhoja esineitä, kyseiseltä kohdalta työt keskeytetään ja asiasta ilmoitetaan välittömästi Pirkanmaan maakuntamuseoon (MML 14 ja 16 §).

Lupa on voimassa kaksi (2) vuotta siitä, kun tämä päätös on saanut lainvoiman. Päätöstä vastaavaa purkulupaa on haettava luvan voimassaoloaikana.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Lausunnot

Hakemuksesta on saatu lausunnot Pirkanmaan maakuntamuseolta ja Pirkanmaan ELY-keskukselta. Lausunnot ovat kokonaisuudessaan hakemuksen liitteenä. 

Pirkanmaan maakuntamuseo 1.8.2022 mm.:

”Maakuntamuseon kanta on, että Jankan päärakennuksesta teetetty kuntotutkimus ei anna kattavaa kuvaa rakennuksen kunnosta eivätkä selvityksissä esitetyt johtopäätökset ja toimenpidesuositukset huomioi kohteen suojelumääräystä tai kulttuuriympäristöarvoja. Kuntotutkimuksen täydentämisestä tulee laatia tutkimussuunnitelma, johon pyydetään kommentit Pirkanmaan maakuntamuseolta ennen lisätutkimusten suorittamista. Tutkimussuunnitelmaan tulee sisällyttää myös Jankan aitta. Edellä esitetyn perusteella Pirkanmaan maakuntamuseo ei puolla poikkeamisluvan myöntämistä.

Poikkeamislupahakemuksen kohteena olevan asuinrakennuksen vieressä sijaitsee em. kiinteä muinaisjäännös, Takahuhdin historiallisen kylänpaikan jäännös (1000024615, liitekartta 1). Kiinteän muinaisjäännöksen ja sen suoja-alueen kaivaminen, peittäminen, muuttaminen, vahingoittaminen ja muu niihin kajoaminen ilman muinaismuistolain nojalla annettua lupaa on kielletty (MML 1 ja 4 §). Muinaisjäännös on merkitty voimassa olevaan asemakaavaan nro 8646 sm-4-osa-aluemerkinnällä.”

Maakuntamuseon 1.8.2022 lausunnon saamisen jälkeen hakija täydensi kuntotutkimusta.

Pirkanmaan maakuntamuseo 22.12.2022 mm.:

”Pirkanmaan maakuntamuseon perinnerakennusmestari ja rakennustutkija tekivät kohteeseen 25.8.2022 katselmuksen, jossa olivat läsnä kuntoselvityksen laatija ja kiinteistön omistajan edustaja. Sittemmin kuntoselvityksiä on täydennetty jatkotutkimuksella (Kuntotutkimusraportti Jankan maatilan päärakennus, 21.11.2022, Suomen Sisäilmatutkimus Oy), jonka yhteydessä kohteessa on tehty 11 rakenneavausta ja 11 materiaalin mikrobianalyysia. Mikrobianalyyseistä kuusi on otettu hirsiseinien pellavariveestä, kolme yläkerran rankarakenteisten seinien lämpöeristeestä ja kaksi alemman välipohjan olkitäytteestä. Suurimmassa osassa näytteistä (9/11) todettiin selvä mikrobikasvu. Selvityksessä esitetty johtopäätös on, että rakenteelliset vauriot olisivat laajuudestaan huolimatta korjattavissa, mutta mikrobivaurioiden korjaaminen edellyttäisi muun muassa koko hirsirungon purkamista, puhdistamista ja kaiken pellavariveen poistamista. Maakuntamuseon näkemyksen mukaan kuvatun kaltainen hanke olisi laajuudeltaan verrattavissa uudisrakentamiseen ja tuhoaisi pääosan rakennuksen alkuperäisiin materiaaleihin ja julkisivuihin sitoutuneista kulttuurihistoriallisista arvoista. Näin ollen Pirkanmaan maakuntamuseo pitää rakennuksen purkamista mahdollisena, joskin erittäin valitettavana. Jankan tilakeskuksen erittäin merkittävät kulttuurihistorialliset arvot ovat olleet tiedossa pitkään, joten rakennuksen omistajien olisi vuosien mittaan tullut huolehtia rakennuksen perusylläpidosta maankäyttö- ja rakennuslain tarkoittamalla tavalla (MRL § 116). Tällöin päärakennuksen kunnon ajautuminen nykyisenkaltaiseen tilanteeseen olisi mitä todennäköisemmin voitu estää.”

Pirkanmaan ELY-keskus 24.8.2022 mm.:

”Päärakennuksen osalta on esitetty kuntotutkimus-, haitta-aine- ja sisäilmaselvityksiä. Nämä eivät kuitenkaan ole riittäviä osoittamaan rakennusta korjauskelvottomaksi. Aineistoissa mm. todetaan, että rakennuksen kunnostus edellyttäisi mittavia toimenpiteitä, eikä se siten olisi kannattavaa, mitä ei kuitenkaan ole arvioitu suhteessa rakennuksen säilyttämisen sisältämiin arvoihin. Hakemuksen yhteydessä ei ole esitetty selvitystä ja arviota suojeltujen rakennusten kulttuuriympäristön arvoista ja merkityksistä, joten rakennusten purkamisesta seuraavien kulttuuriympäristön arvojen hävittämistä ei voida hakemuksen perusteella arvioida. Koska voimassa oleva asemakaava on hyvin tuore, ei olosuhteissa voida arvioida tapahtuneen mitään sellaista muutosta, joka asettaisi rakennusten suojelutarpeen uudelleen arvioitavaksi. ELY-keskus katsoo, etteivät hakemuksen perusteeksi liitetyt kuntotutkimus ja muu aineisto anna riittävän kattavaa kuvaa rakennuksen kunnosta. Selvityksissä esitetyt johtopäätökset ja toimenpidesuositukset eivät huomioi kohteen suojelumääräystä tai kulttuuriympäristöarvoja. ELY-keskus viittaa maakuntamuseon lausunnossa esitettyihin perusteisiin rakennusten kulttuurihistoriallisten arvojen osalta, eikä puolla kaavamääräyksistä poikkeamista. Mahdollisen kuntotutkimuksen täydentämisen osalta tulee olla yhteydessä jatkossa Pirkanmaan maakuntamuseoon.”

ELY-keskuksen 24.8.2022 lausunnon saamisen jälkeen hakija täydensi kuntotutkimusta.

Pirkanmaan ELY-keskus 3.1.2023:

”ELY-keskus ei näe tarpeelliseksi lausua hakemuksesta. Pirkanmaan maakuntamuseo on tehnyt katselmuksen 25.8.2022 ja kohteessa on edelleen tehty jatkotutkimuksia 21.11.2022 (Suomen sisäilmatutkimus Oy). ELY-keskus katsoo laaditut lisäselvitykset riittäviksi, eikä näe enää tarpeelliseksi lausua asiasta.”

Tiedoksi

Hakija, Pirkanmaan ELY-keskus, muistuttajat, Pirkanmaan maakuntamuseo

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Valitusoikeus on:

1) viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla;
2) sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa;
3) sillä, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa;
4) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen);
5) kunnalla ja naapurikunnalla, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa;
6) toimialueellaan sellaisella rekisteröidyllä yhdistyksellä, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen; sekä
7) viranomaisella toimialaansa kuuluvissa asioissa.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Päätös on annettu julkipanon jälkeen. Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen antamisesta. Päätöksen antamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.