Yhdyskuntalautakunta, kokous 14.2.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 57 Aunankorven virkistysmäen yleissuunnitelma 

TRE:4907/10.03.04/2022

Valmistelija

  • Viinanen Marika, Suunnittelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Erikoissuunnittelija Kaisa Rantee, puh. 040 487 0900, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Aunankorven virkistysmäki sijaitsee Västinginmäen asemakaavan 8587 mukaisella VL-alueella ja asemakaavan 7951 mukaisella VM-1 alueella. Aunankorven virkistysmäki toteutetaan lähialueiden rakennustöistä tulevista maa-aineksista, ja tavoitteena on vähentää maamassojen kuljetuksista syntyviä kustannuksia, hiilidioksidipäästöjä ja muita ympäristöhaittoja. Arvio alueelle sijoitettavista maamassoista on 150 000 m3. 

Uusi täyttömäki sijoittuu jo olemassa olevan täyttömäen kylkeen. Suunnitellun virkistysmäen täytöt muuttavat maanpinnan korkoasemia, ja täyttöjä tehdään enimmillään noin 15-20 metriä nykyisen maanpinnan päälle. Virkistysmäen alueella ei ole suojeltavia luontoarvoja, mutta täyttötöiden vuoksi alueelta joudutaan poistamaan nykyistä metsäpuustoa noin 2,5 hehtaarin alueelta. Suunnittelualueen lähellä sijaitsevat lepakkoalueet ja arvokkaat luontokohteet on huomioitu suunnitelmassa. 

Maisemoinnin tavoitteena on monilajinen ja kaupunkiluontoa monipuolistava ympäristö, ja mäen lopullinen yleisilme tulee olemaan luonnonmukainen. Valtaosa virkistysmäen rinteistä metsitetään. Reittien varrelle ja lakialueelle on suunniteltu avoimena hoidettavia niittyalueita. Kulutukselle alttiiden pyöräreittien varrella tavoitteena on ruderaattimaisema, joka on joutomaatyyppistä ja kasvillisuudeltaan karua, mutta eliöstöltään rikasta ympäristöä. Kasvualustoina käytetään lähialueen työmailta saatavia pintamaita. Sen siemenpankki edistää luontaisen kasvillisuuden kehittymistä. Virkistysmäelle on suunniteltu tuotavan runsaasti lahopuuta ja monimuotoisuutta edistäviä kivikoita.

Virkistysmäen toiminnot on suunniteltu erityisesti maastopyöräilyä ja muuta korkeuseroja hyödyntävää virkistäytymistä ajatellen. Suunnitelmassa on osoitettu tilavaraukset mm. maastopyöräilyn reiteille, jalankululle, näköala- ja oleskelutasanteille ja kuntoportaille. Alueelle sijoitetaan penkkejä levähtämistä varten. Jalankulun ja pyöräilyn reitit ja kulkusuunnat osoitetaan selvin opastein, jotta kulkeminen alueella on turvallista.

Alueen valmistuttua ja kasvillisuuden vartuttua vaikutuksia hulevesiolosuhteisiin ei ole, mutta työmaa-aikaiset maarakennustyöt aiheuttavat muutoksia vesiolosuhteissa. Alueen hulevesien purkureitti kulkee laskeuttavana hulevesirakenteena toimivan Aunankorven hulevesialtaan kautta kohti Härmälänojaa.  Rakentamisen aikaiset hulevesien hallinnan ratkaisut tutkitaan ja ohjeistetaan huolellisesti. Lopullisessa tilanteessa hulevedet ohjataan kurun pohjaa pitkin sekä niskaojilla nykyiseen hulevesialtaaseen. 

Virkistysmäki on suurelta osin hoitoluokaltaan ulkoilu- ja virkistysmetsää (M2). Avoimien niittyjen hoitoluokka on pääosin maisemaniitty (A3). Virkistysmäen laelle on osoitettu käyttöniittyalue (A2) piknik- ja pelailukäyttöön. Pyöräilyn kurumaista alastuloreittiä hoidetaan suoja- ja vaihettumisviheralueena (R4). Mäelle ei ole tässä vaiheessa suunniteltu valaistusta ja eikä reittejä osoiteta talvikunnossapidettäviksi.

Viheryleissuunnitelmaluonnos oli nähtävänä ja kommentoitavana 18.1.-1.2.2023 Tampereen kaupungin internetsivuilla ja maastossa kahdessa eri paikassa suunnittelualueen lähistöllä. Suunnitelmaluonnoksesta ei annettu palautteita. 

Yleissuunnitelmaa käytetään rakennussuunnitelman pohjana. Rakennussuunnitelmassa esitetään tarkentuneita täyttöjen tilavuus- ja ominaisuustietoja, kasvualustojen ominaisuustietoja, sekä tarkentuneet pintamateriaalit, kasvillisuusalueet, pyöräilyharrastamiseen liittyvät rakenteet sekä muut kaluste- ja varustetiedot. Täytön lakikorkeudet ja rinnekaltevuudet on esitetty yleissuunnitelmassa periaatetasolla, ja ne tarkentuvat täyttösuunnitelmaksi käytettävissä olevien maamassojen ominaisuuksien mukaan. Samalla suunnitellaan rakennussuunnitelmatasoiset tasaus-, kuivatus- ja hulevesien hallintasuunnitelmat.

Suunnittelualueen laajuus on 98760 m², josta täyttömäen pinta-ala on tasokuvasta mitattuna 44 000 m², hulevesialtaan ja sivu-uoman alueen kunnostus 4000 m2 ja asemakaavan ulkoilureitti mäen itäpuolella reuna-alueineen 3400 m².

Rakentamisen kustannusarvio on noin 1 050 000 €. Viheralueen rakentamisen neliökustannus on n. 20 €/m², kun huomioidaan alueet, joille kohdistuu täyttöä ja muuta rakentamista. Koko suunnittelualue huomioiden kustannus on n. 11 €/ m².

Täyttötöiden on arvioitu ajoittuvan vuosille 2023-2024 ja puiston esirakentamisen ja rakentamisen vuosille 2024-2025.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Aunankorven virkistysmäen yleissuunnitelma, piirustus numero 18/21913/2, hyväksytään kustannusarvioineen.

Rakennustyöt voidaan aloittaa ennen kuin päätös on lainvoimainen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Marika Viinanen, Timo Koski, Kirsi Mäntysaari-Ukkola, Janne Syrjä, Petri Kujala (Infra Oy), Teemu Kylmäkoski (Infra Oy), Kaisa Rantee, Tarja Nikupaavo-Oksanen, Matti Pokkinen, Anne J Tuominen, Jani Aho, Katri Laihosalo

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomaisella on lisäksi valitusoikeus, jos laissa niin säädetään tai jos valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Yleistiedoksiannossa tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta kaupungin verkkosivuilla. Jos ilmoitus julkaistaan kaupungin verkkosivujen lisäksi myös sanomalehdessä, katsotaan tiedoksiannon tapahtuneen kuitenkin seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta verkkosivuilla. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.