Asunto- ja kiinteistölautakunta, kokous 14.12.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 161 Oikaisuvaatimus Kulkutautisairaalan korttelin ylläpitämistä koskevassa asiassa 

TRE:4854/10.03.07/2023

Valmistelija

  • Ekholm Virpi, Kiinteistöjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Kiinteistöjohtaja Virpi Ekholm, puh. 0400 205 044, etunimi.sukunimi@tampere.fi ja kiinteistöpäällikkö Henri Lievonen, puh. 041 730 5812, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Hanna Sandström, puh. 040 750 1876, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupungille 4.10.2023 toimitetussa avoimessa kirjeessä esitettiin,​ että kulkutautisairaalan korttelia voitaisiin ylläpitää rakentamisen alkamiseen asti. Lisäksi esitettiin,​ että nykyinen lämpökeskus ja käyttövesi pesularakennukseen voitaisiin pitää käytössä kuten tähänkin asti. Kirjeen mukaan Koko kylän piha ry:n ympärivuotinen toiminta edellyttää lämpöä sisätiloihin ja vettä välineiden ja työvaatteiden pesua sekä WC:n käyttöä varten. Kiinteistöjohtaja päätti 25.10.2023 § 779 muun ohella, että kohteen toimintamahdollisuuksien varmistamiseksi valitaan päätöksen perusteluissa esitelty vaihtoehto 1.

Avoimen kirjeen toimittanut, pesularakennuksen vuokralaisena toimivan yhdistyksen puheenjohtaja on tehnyt kiinteistöjohtajan päätöksestä oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuksessa on tuotu esiin vaihtoehtoisia näkökulmia ja perusteluja mitä tulee nykyisen lämpökeskuksen käytettävyyteen, ja siinä on myös arvioitu korttelin ja rakennusten tulevaa kehitystä.

Kiinteistöjohtajan päätöksen mukaisesti entisen Pyynikin sairaalan pesularakennuksen (nro 66),​ Koulukatu 19,​ purkutoimia ei käynnistetä ennen kuin uusi asemakaava on saanut lainvoiman. Perusteluissa kuitenkin mainitaan, että uuden asemakaavan tullessa lainvoimaiseksi rakennus tullaan asemakaavan niin mahdollistaessa purkamaan ja tontille tullaan toteuttamaan mm. asuinrakentamista sekä etsimään asemakaavassa suojeltavaksi esitetyille rakennuksille uusi omistaja,​ joka kunnostaisi rakennukset asemakaavan mukaiseen käyttöön. Tämä asia on todettu myös Koko kylän piha ry:n ja kaupungin välisessä piha-aluetta ja pesularakennusta koskevassa vuokrasopimuksessa. Koko kylän piha ry:n toiminta kohteessa voi siis edelleen jatkua.

Kiinteistöjohtajan päätöksen perusteluihin on kirjattu lämpökeskuksen kuntoon liittyvät seikat, esitelty etenemisvaihtoehdot Tampereen Tilapalvelut Oy:lta saadun teknisen selonteon perusteella, ja valittu etenemistapa. Valitussa etenemistavassa katkaistaan vanha lämmitys ja rakennetaan Kurilaan (kutsutaan myös talousrakennukseksi) oma lämpöliittymä laitteistoineen. Samalla toteutetaan pesulaan väliaikainen sähkölämmitys,​ jolloin tarvikkeiden varastointi vuokrasopimuksessa sovitulla tavalla olisi edelleen mahdollista. Lisäksi selvitetään myös pienen vesivaraajan asentamismahdollisuutta välineistön ja tarvikkeiden pesun mahdollistamiseksi. Kiinteistöjohtajan päätöksessä on näin ollen huomioitu vuokrakohteen vuokrasopimustilanne, ja pesularakennuksen käyttäjien tarpeet.

Kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikka -palveluryhmä (Kitia) nojaa rakennusten tekniseen kuntoon ja ylläpitoon liittyvissä asioissa Tampereen Tilapalveluiden, joka nämä palvelut kaupungin omistamiin rakennuksiin palvelusopimuksen mukaisesti tuottaa, ammattitaitoon ja näkemykseen. Korvaavan lämpökeskuksen suunnittelu etenee Tampereen Tilapalveluiden rakennuttamisen asiantuntijoiden toimesta. Edellä kuvatusti suunnittelussa tullaan huomioimaan myös alueen muiden käyttäjien tarpeet. 

Oikaisuvaatimuksesta ei ilmene mitään sellaisia seikkoja, jotka antaisivat aihetta muuttaa tai korjata kiinteistöjohtajan päätöstä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Oikaisuvaatimus hylätään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Juristi Patricia Nikko oli asiantuntijana läsnä kokouksessa ja hän poistui ennen päätöksentekoa.

Lausunnot

Juristi Patricia Nikko:

Oikaisuvaatimus voidaan tehdä joko laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteella. Laillisuusperuste on olemassa, jos päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä tai on muuten lainvastainen. Kiinteistöjohtajan päätös ei ole ollut lain vastainen eikä sitä ole syytä muuttaa myöskään tarkoituksenmukaisuusperusteella.

Oikaisuvaatimus tulee hylätä.

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijä, Henri Lievonen, Patricia Nikko

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa muutosta hakea se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta myös se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen, kuntayhtymän jäsenkunta ja sen jäsen sekä kuntien yhteisen toimielimen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Hallinto-oikeus ei ota tutkittavakseen yksityisoikeudellista asiaa koskevaa valitusperustetta, jonka osalta toimivalta on käräjäoikeudella.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.