Perustelut
Oppilaalle osoitetaan koulupaikka, joka määrittyy lähikouluperiaatteen ja Tampereen kaupungin koulupolkurajojen mukaisesti. Oppilaan lähikoulu on kouluun ilmoittautumisajankohtana oppilaan voimassa olevan väestörekisteriin merkityn asuinosoitteen mukainen. Oppilaaksi ottamisesta päättää perusopetuksessa koulun rehtori.
Oppilaaksiotto tehdään ensimmäiselle vuosiluokalle ja seitsemännelle vuosiluokalle niiden oppilaiden osalta, joiden lähikoulu vaihtuu kuudennen vuosiluokan jälkeen. Lisäksi oppilaaksiotto tehdään uuden oppilaan muuttaessa kaupunkiin ja oppilaan muuttaessa kaupungin sisällä toisen koulun oppilaaksiottoalueelle, mikäli hän ei jatka hänen aiemman koulupolkunsa mukaisessa koulussa. Oppilaaksiotto tehdään myös painotettuun opetukseen siirryttäessä ja otettaessa oppilas perusopetuksen valmistavaan opetukseen sekä hänen sieltä siirtyessä perusopetukseen sekä myös oppilaalle soveltuvan koulupaikan määrittyessä erityisen tuen perusteella.
Nyt päätettäviä oppilaaksioton periaatteita esitetään esitetään noudatettaviksi toistaiseksi voimassa olevina alkaen 1.1.2024.
Ensisijainen oppilaaksiotto
Ensisijaisessa oppilaaksiotosta on kyse lähikoulun osoittamisesta oppilaalle (perusopetuslaki 6 § 2 mom.). Ensisijainen oppilaaksiotto tehdään huomioimalla järjestyksessä seuraavat asiat:
- kaikki koulupolun mukaisella oppilaaksiottoalueella asuvat oppilaat
- sisarusperuste
- koulumatkan pituus
- muut erityiset syyt
Muita erityisiä syitä voivat olla oppilaan terveydentilaan liittyvät tai oppilashuollolliset syyt. Muut erityiset syyt tulee perustella esiopetuksen tai koulun monialaisen asiantuntijaryhmän, pedagogisen tuen tiimin, lääkärin tai psykologin lausunnolla ennen oppilaaksiottopäätöstä.
Sisarusperustetta ei sovelleta, jos sisarus on kyseisen koulun ylimmällä luokalla tai valittu painotettuun opetukseen, toissijaiseen kouluun, valmistavaan opetukseen tai otettu erityisluokalle.
Toissijainen oppilaaksiotto
Toissijaisessa oppilaaksiotossa on kyse tilanteesta, jossa oppilaalle haetaan koulupaikkaa muusta kuin oppilaalle osoitetusta lähikoulusta (perusopetuslaki 28 § 2 mom.). Mikäli koulun ryhmissä on tilaa ensisijaisen oppilaaksioton jälkeen, eikä toissijainen oppilaaksiotto kasvata ryhmäkokoa 20 oppilasta suuremmaksi, voidaan ryhmiin ottaa oppilaita huomioimalla järjestyksessä seuraavat asiat:
- oppilaan asuinkunta on Tampere
- koulumatkan pituus
- koulussa jo opiskelevien oppilaiden sisarukset
Mikäli toissijaiseen koulupaikkaan on hakijoita enemmän kuin siihen voidaan ottaa, arvotaan paikat yllä mainitun järjestyksen mukaan.
Oppilaaksiottoalueelta pois muuttaneen lapsen koulupaikka määräytyy uuden osoitteen perusteella. Halutessaan toiselle koulupolulle muuttanut oppilas voi jatkaa nykyisessä aiemman kotiosoitteen perusteella määräytyneessä koulussaan, mikäli hän asuu edelleen Tampereella.
Valittaessa oppilas toissijaiseen kouluun, tai oppilaan muutettua kesken peruskoulun toisen koulupolun alueelle, mutta hänen jatkaessa nykyisessä koulussaan, mahdollisista koulukuljetuskustannuksista vastaa oppilaan huoltaja. Toissijaisen oppilaaksioton perusteella kouluun otetun oppilaan mahdollisilla sisaruksilla ei ole mahdollisuutta päästä sisarusperusteella samaan kouluun.
Tukea tarvitsevan oppilaan oppilaaksiotto
Erityistä tukea annetaan oppilaille pääsääntöisesti oppilaan lähikoulussa. Jos oppilaan etu ja perusopetuksen järjestämisedellytykset vaativat, oppilaan perusopetus järjestetään erityisluokalla. Erityisluokkapaikan osoittamisessa ei kuitenkaan sovelleta sisarusperustetta.
Mikäli erityisen tuen oppilas muuttaa kesken lukuvuoden toiseen kuntaan, voi oppilas jatkaa nykyisessä erityisluokassaan korkeintaan lukuvuoden loppuun. Näissä tapauksissa koulukuljetuskustannuksista vastaa oppilaan huoltaja.
Kieli- ja kulttuuritaustaisen oppilaan oppilaaksiotto
Kieli- ja kulttuuritaustaisten oppilaiden valmistavaa opetusta järjestetään erikseen määritellyissä kouluissa. Koulupaikka osoitetaan lähimmästä opetusta tarjoavasta koulusta, jossa on vapaita oppilaspaikkoja. Kun oppilas siirtyy valmistavasta opetuksesta yleisopetukseen, hänelle osoitetaan lähikoulu kotiosoitteen perusteella.
Oppilaaksioton perusteet perusopetuslaissa
Perusopetuslain (628/1998) 4 §:n 1 momentin mukaan kunta on velvollinen järjestämään perusopetusta sen alueella asuville oppivelvollisuusikäisille. Lain 6 §:n 1 momentin mukaan opetus tulee kunnassa järjestää siten, että oppilaiden matkat ovat asutuksen, koulujen ja muiden opetuksen järjestämispaikkojen sijainti sekä liikenneyhteydet huomioon ottaen mahdollisimman turvallisia ja lyhyitä.
Perusopetuslain 6 §:n 2 momentin mukaan kunta osoittaa oppivelvolliselle ja muulle perusopetuslaissa tarkoitettua opetusta saavalle oppilaalle 1 momentin mukaisen lähikoulun tai muun soveltuvan paikan, jossa annetaan opetusta sellaisella oppilaan omalla kielellä, jolla kunta on velvollinen järjestämään opetusta. Kunta voi perustellusta opetuksen järjestämiseen liittyvästä syystä opetuskieltä muuttamatta vaihtaa opetuksen järjestämispaikkaa.
Oppilaalla on perusopetuslain 28 §:n 1 momentin nojalla oikeus käydä 6 §:n 2 momentissa tarkoitettua koulua. Perusopetuslain 28 §:n 2 momentin mukaan oppivelvollinen voi pyrkiä oppilaaksi myös muuhun kuin edellä mainittuun lähikouluun. Tällöin oppilaita otettaessa hakijoihin on sovellettava yhdenvertaisia valintaperusteita. Jos opetuksessa noudatetaan opetussuunnitelmaa, jossa painotetaan yhtä tai useampaa oppiainetta, voidaan oppilaita otettaessa käyttää myös oppilaan taipumuksia edellä tarkoitettuun opetukseen osoittavaa koetta. Valintaperusteista ja -kokeesta tulee ilmoittaa etukäteen. Kunta voi kuitenkin päättää, että sen järjestämään opetukseen otetaan ensisijaisesti kunnassa asuvia lapsia.
Perusopetuslaissa säädetään myös koulumatkoista, jotka liittyvät myös oppilaaksiottoon. Jos perusopetusta saavan oppilaan koulumatka on viittä kilometriä pidempi, on oppilas oikeutettu maksuttomaan kuljetukseen. Oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen myös silloin, kun edellä tarkoitettu matka oppilaan ikä ja muut olosuhteet huomioon ottaen muodostuu oppilaalle liian vaikeaksi, rasittavaksi tai vaaralliseksi. Perusopetusta saavan oppilaan päivittäinen koulumatka odotuksineen saa kestää enintään kaksi ja puoli tuntia (perusopetuslaki 32 § 2 mom.). Jos oppilas lukuvuoden alkaessa on täyttänyt 13 vuotta, saa koulumatka kestää enintään kolme tuntia.
Jos perusopetusta saava oppilas otetaan muuhun kuin 6 §:n 2 momentissa tarkoitettuun kouluun, voidaan oppilaan ottamisen edellytykseksi asettaa, että huoltaja vastaa oppilaan kuljettamisesta tai saattamisesta aiheutuvista kustannuksista.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Perusteluissa kuvatut Tampereen kaupungin perusopetuksen oppilaaksioton periaatteet hyväksytään. Periaatteita sovelletaan Tampereen kaupungin perusopetuksessa 1.1.2024 alkaen toistaiseksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.