Perustelut
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä (569/2009) tuli voimaan 1.8.2009. Lailla on pyritty monipuolistamaan, tehostamaan ja joustavoittamaan palvelutuotantoa. Kunnalla on oikeus päättää, minkä palvelun järjestämiseksi palveluseteliä voidaan käyttää. Kunta myös hyväksyy yksityiset palveluntuottajat, joiden palvelujen maksamiseen kunnan antamaa palveluseteliä voidaan käyttää. Varhaiskasvatuslain (540/2018) 5 § 3 momentin mukaisesti varhaiskasvatuksessa voidaan antaa palvelun käyttäjälle sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain (569/2009) mukainen palveluseteli. Toisin sanoen palveluseteli on yksi kunnan käytettävissä oleva varhaiskasvatuksen palveluiden järjestämistapa, vaikka kunta ei sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja enää järjestäisikään.
Tampereen kaupungin lasten ja nuorten palvelujen lautakunta on vuonna 2012 tehnyt päätöksen päivähoidon palvelusetelijärjestelmän käyttöönotosta Tampereella (12.4.2012 § 64). Tampereen kaupunkiseudulla on laadittu yhteinen varhaiskasvatuksen palvelusetelipalvelujen tuottamista koskeva sääntökirja ensimmäisen kerran vuonna 2013. Sääntökirja koostuu kaupunkiseudun yhteisestä osasta ja kuntakohtaisesta osasta. Sääntökirjan mukaan palvelusetelin arvo tarkistetaan aina vuosittain keväällä 30.4. mennessä. Uusi tarkistettu palvelusetelin arvo otetaan käyttöön uuden toimintakauden alusta elokuun 1. päivä. Sääntökirjaa on päivitetty usein arvon tarkastuksen yhteydessä, koska esimerkiksi lainsäädäntö on muuttunut.
Sivistys- ja kulttuurilautakunta on hyväksynyt palvelusetelisääntökirjan yleisen osan päivitykset viimeksi 13.4.2022 (§ 72) ja kasvatus- ja opetuslautakunta palvelusetelin arvon ja kuntakohtaisen osan 20.6.2023 (§ 18). Tampereen kaupunkiseudun varhaiskasvatuksen palvelusetelipalvelujen tuottamista koskeva sääntökirja (yleinen osa) on päivitetty vuonna 2024 ja sitä käsitellään erillisenä päätösasiana tässä kokouksessa.
Varhaiskasvatuksen palvelusetelisääntökirjan kuntakohtainen osa sisältää palvelusetelin arvon ja muut kuntakohtaisesti määriteltävät asiat. Päätöksellään 20.6.2023 (§ 18) kasvatus- ja opetuslautakunta korotti alle 3-vuotiaan kerrointa.
Palvelusetelin arvon tulee perustua siihen, että palvelusetelillä tuotetut palvelut vastaavat sitä tasoa, jota edellytetään kunnalliselta toimijalta. Palvelusetelituottajan tulee täyttää kunnan erikseen asettamat vaatimukset (laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä 5 §, varhaiskasvatuslaki 43 §). Kunnan tulee määrätä palvelusetelin arvo siten, että se on asiakkaan kannalta tasavertainen kunnallisen palvelun kanssa. Varhaiskasvatuksen asiakkaan omavastuuosuus määritellään samoin periaattein kuin kunnan varhaiskasvatuksen maksut.
Palvelusetelituottajien saaminen Tampereelle ja Tampereen kaupunkiseudulle edellyttää, että palvelusetelin arvo on myös palvelun tuottajan kannalta realistinen, seutukunnallisesti kilpailukykyinen sekä mahdollistaa terveen ja asiakkaan kannalta laadukkaan yritystoiminnan. Olisi tärkeää sekä perheiden että palvelutuottajien näkökulmasta, että koko kaupunkiseudulla olisi samansuuruinen palveluseteli ja yhteinen sääntökirja. Varhaiskasvatuksen palvelusetelisääntökirjan päivitystä on valmisteltu yhdessä Pirkkalan, Ylöjärven, Nokian, Kangasalan, Lempäälän, Oriveden ja Vesilahden kuntien kanssa.
Tällä hetkellä Tampereella on 32 palvelusetelimallilla toimivaa päiväkotia ja niissä on noin 1790 lasta. (Vuonna 2023 yksityisessä varhaiskasvatuksessa lapsia oli noin 2100.) Tampereen varhaiskasvatuspalveluissa yksityisen varhaiskasvatuksen osuus on 25,8 %.
Palvelusetelin arvon ohjeellisena tarkistusperiaatteena käytetään sosiaalipalveluiden ansiotasoindeksin ja elinkustannusindeksin yhdistettyä indeksiä. Indeksi muodostuu siten, että sosiaalipalveluiden ansiotason vaikutus on 70 % ja elinkustannusindeksin vaikutus 30 %. Laskennassa käytetään viimeisimpiä käytössä olevia tilastokeskuksen indeksejä. Indeksitarkistukseen tarvittavat tunnusluvut vahvistettiin helmikuussa 2024 ja indeksin muutos on +5,38%.
Yli kolmevuotiaan lapsen palvelusetelin arvo määräytyy yksikössä noudatettavan lasten ja kasvattajan välisen suhdeluvun mukaan. Yli kolmevuotiaan lapsen palvelusetelin kerroin 1/7 suhdeluvulla (1 kasvattaja / 7 lasta) on 1. Indeksikorotuksen jälkeen palvelusetelipäiväkodin yli 3-vuotiaan lapsen varhaiskasvatuspaikan hinnaksi saadaan 1.8.2024 alkaen suhdeluvun 1/7 mukaan 949,00 euroa kuukaudessa. Alle kolmevuotiaan lapsen palvelusetelin arvo määräytyy kertomalla yli kolmevuotiaan palvelusetelin arvo 1,60:lla, jolloin alle 3-vuotiaan lapsen palvelusetelin arvoksi määräytyy 1519,00 euroa kuukaudessa. Lisäksi erilaisille palvelutarpeille on omat kertoimensa, jotka on mainittu liitteessä.
Varhaiskasvatuksen palvelusetelisääntökirjan mukaan seuraava tarkistus palvelusetelin arvoon tehdään keväällä 2025 (30.4.2025 mennessä).
Tampereen kaupunkiseudun varhaiskasvatusjohtajat ovat kokouksessaan 20.3.2024 hyväksyneet omalta osaltaan palvelusetelisääntökirjan uudistetun version ja palvelusetelin arvon.
Varhaiskasvatuksen palvelusetelipalvelujen tuottamista koskevan sääntökirjan kuntakohtainen osa 1.8.2024 on tämän asian liitteenä.
Hallintosäännön (1.3.2024) 17 § mukaisesti lautakunnan tehtävänä on vastata palvelujen järjestämisestä, tuottamisesta ja kehittämisestä kaupunkistrategian, palvelusuunnitelman ja talousarvion linjausten mukaisesti. Hallintosäännön (1.3.2024) 19 § mukaisesti kasvatus- ja opetuslautakunnan tehtävänä on järjestää varhaiskasvatus.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Varhaiskasvatuksen palvelusetelin sääntökirjan kuntakohtainen osa ja palvelusetelin arvo 1.8.2024 alkaen hyväksytään.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.