Perustelut
Sisäinen tarkastus on kaupunginhallituksen ja ylimmän johdon riskiperustainen, riippumaton ja objektiivinen arviointi- ja konsultointitoiminto. Sisäinen tarkastus arvioi kaupunkikonsernin toiminnan hyvän hallinto- ja johtamistavan, sisäisen valvonnan, riskienhallinnan ja konsernivalvonnan järjestämisen asianmukaisuutta ja tuloksellisuutta. Arviointien ja konsultointien tarkoituksena on tukea tuloksellisuuden, lainmukaisuuden ja eettisyyden, omaisuuden turvaamisen sekä johtamisessa ja päätöksenteossa käytettävän tiedon luotettavuuden kehittämistä. Lisäksi sisäinen tarkastus edistää toiminnallaan kaupunkikonsernin ennakoivaa ja tuloksellista riskienhallintaa, väärinkäytösmahdollisuuksien ennaltaehkäisyä ja havaitsemista sekä eettisen johtamiskulttuurin kehittymistä.
Kaupungin sisäinen tarkastus on toteutettu omana toimintana vuodesta 1997 lähtien. Yksikön resurssit ovat vaihdelleet viime vuosina noin 6-9 henkilötyövuoden välillä. Tarkastusjohtaja irtisanoutui lokakuun 2021 alussa, minkä jälkeen avointa virkaa on hoitanut tarkastusjohtajan ensimmäinen varahenkilö. Lisäksi yksikössä työskentelee neljä sisäistä tarkastajaa. Yksikön budjetti on ollut noin 600 000 euroa vuodessa.
Muutosvaihe luo hyvän tilaisuuden sisäisen tarkastuksen toiminnan kehittämisen. Nykyinen kaupungin toimintaympäristö on erittäin monimutkainen, sillä konserni- ja sopimusrakenteet muuttuvat jatkuvasti, sääntely lisääntyy, digitalisaatio uudistaa toimintaa ja julkisen toiminnan eettisyyden turvaaminen on entistä tärkeämpää. Samalla myös vaatimukset sisäisen tarkastuksen osaamiselle ovat entistä laajemmat. Lisäksi ilmoittajansuojelulain toimeenpano edellyttää ilmoitusten käsittelyprosessin ja väärinkäytöstutkintojen organisointia.
Jotta käytettävien resurssien monipuolisuus ja laatu voidaan turvata, sisäinen tarkastus on suunniteltu hankittavaksi jatkossa pääosin ostopalveluna. Näin saadaan hyödynnettyä markkinoiden monipuolinen osaamistarjonta. Palvelun laadun turvaaminen edellyttää kuitenkin vahvaa tilaajaosaamista ja -toimintoa. Tilaajan tulee kilpailuttaa palvelunhankinnat niin, että palvelun laadulle on asetettu riittävät vähimmäisvaatimukset, joiden toteutumista valvotaan sopimuskaudella. Tilaaja ja palveluntuottaja noudattavat sisäisen tarkastuksen ammattistandardeja ja eettisiä sääntöjä. Tavoitteena on kehittää sisäisen tarkastuksen palveluiden markkinoita pitkällä aikavälillä niin, että yhä useammat tarjoajat kiinnostuvat laadukkaiden palvelujen tuottamisesta Tampereen kaupungille. Tilaajatehtävä edellyttää tarkastustoiminnan suunnittelua, koordinointia ja raportointia kaupunginhallitukselle. Osittain ostopalveluna toteuttavalla sisäisellä tarkastuksella kustannusten arvioidaan olevan yhtenevät tai alhaisemmat kuin omana toimintana toteutettuna.
Sisäisen tarkastuksen yksikössä on käyty yhteistoimintaneuvottelut ajalla 29.10. - 18.11.2021 yhdessä henkilöstön (viisi henkilöä) ja henkilöstön edustajien kanssa. Henkilöstö on esittänyt vaihtoehtoisia organisointitapoja. Kaupunginhallitukselle on päätetty esittää tarkastusjohtajan viran lakkauttamista. Näin ollen sisäinen tarkastus uudelleenorganisoitaisiin pääosin ostopalveluna. Lisäksi perustettaisiin uusi sisäisen tarkastuksen päällikön tehtävä ja sisäisen tarkastuksen henkilöstölle tarjottaisiin hallinnollisia tehtäviä kaupunkiorganisaatiossa.
Kaupunginhallituksen toimivalta asiassa perustuu hallintosäännön 15 §:ään, jonka mukaan kaupunginhallitus päättää viran lakkauttamisesta silloin, kun se ei kuulu muun toimielimen toimivaltaan. Konsernijohtaja päättää erikseen yksityiskohtaisesta organisoinnista ja tehtävistä konsernihallinnon toimintasäännön muutoksella.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Tarkastusjohtajan virka (vakanssinumero 100 18180) lakkautetaan 1.1.2022 alkaen.
Suunnitelma sisäisen tarkastuksen organisoinnista merkitään tiedoksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.