Valmistelija
Viskari Kirsi, Johtaja, ammatillinen koulutus, kirsi.viskari@tampere.fi
Perustelut
Tampereen nuorisovaltuusto esittää kaupunginvaltuuston kokouksessa 30.1.2023 jätetyssä aloitteessa, että Tampereen kaupungin oppilaitoksissa tulisi puuttua kouluväkivaltaan tehokkaammin.
Aloitteen mukaan opettajia ja koulujen muuta henkilökuntaa tulisi ohjeistaa ja kouluttaa väkivaltatilanteisiin puuttumisesta paremmin. Henkilökunnalle tulisi järjestää koulutuksia ongelmatilanteiden selvittelystä ja niiden toimivuutta tulisi seurata aktiivisesti. Oppilaan näkökulma tulisi myös ottaa huomioon. Oppilaille tulisi tarjota anonyymi ja turvallinen tapa ilmoittaa kouluväkivallasta esimerkiksi lomakkeen muodossa. Kaikki ilmoitukset tulisi käsitellä nopeasti ja asianmukaisella tavalla.
Tampereen nuorisovaltuusto esittää:
1. koulutuksen lisäämistä kouluväkivaltatapausten käsittelystä oppilaitosten henkilökunnalle.
2. työryhmän perustamista ennaltaehkäisevään työhön, jossa on edustajia kiusatuista nuorista, opettajiston edustuksesta ja nuorisovaltuuston edustajasta
Ammatillisen koulutuksen lain mukaisesti opiskelijalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. Tredussa on voimassa järjestyssäännöt sekä asuntolan säännöt. Järjestyssäännöt koskevat kaikkia Tredun toimipisteissä opiskelevia, työskenteleviä sekä oleskelevia.
Toisen asteen koulutuksen opiskeluhuoltosuunnitelma sisältää suunnitelman opiskelijoiden suojaamiseksi kiusaamiselta, väkivallalta ja häirinnältä. Lisäksi on laadittu Opetushallituksen määräyksen (OPH-1106-2022) mukainen suunnitelma kurinpitokeinojen käyttämisestä ja niihin liittyvistä menettelytavoista, jonka tavoitteena on turvata oppilaitoksen työrauha, sisäinen järjestys, opiskelun esteetön sujuminen sekä oppilaitosyhteistyön ja siihen kuuluva asuntolatoiminnan turvallisuus ja viihtyvyys. Suunnitelman tavoitteena on varmistaa koulutuksen järjestäjän toimintaperiaatteiden yhdenmukaisuus ja oikeudenmukaisuus kurinpitokeinojen käyttämisessä sekä sitouttaa eri osapuolet sovittuihin toimintatapoihin. Lisäksi tilanteissa, joissa kyseessä on oppilaitoksessa havaittu turvallisuuspoikkeama, raportoidaan siitä turvallisuuspoikkeama-lomakkeella. Kurinpitokeinojen käyttämistä koskevaa ohjeistusta sisältyy myös Tampereen kaupungin toisen asteen koulutuksen päihteettömyyssuunnitelmaan sekä järjestyssääntöihin. Yhdessä nämä muodostavat kokonaisuuden, jonka tavoitteena on turvata opiskelijan oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön.
Tampereen seudun ammattiopistossa Tredussa on käytössä sähköinen ilmoituslomake, jolla voi ilmoittaa kokemastaan tai havaitsemastaan häirinnästä, kiusaamisesta, syrjinnästä tai väkivallasta. Lukiokoulutuksen ja Tredun opiskelija voi tehdä ilmoituksen lomakkeella, jos hän on ollut oppimisympäristössä tai koulumatkalla tapahtuneen häirinnän, kiusaamisen, syrjinnän tai väkivallan kohteena tai hän on havainnut oppimisympäristössä tai koulumatkalla häirintää, kiusaamista, syrjintää tai väkivaltaa. Ilmoituksen vastaanottaa Tredun toimipisteen toimipistepäällikkö ja lukiossa rehtori, joka aloittaa asian selvittelyn. Ammatillisen koulutuksen lain mukaisesti 1.8.2022 alkaen opettajan tai rehtorin tulee ilmoittaa tietoonsa tulleesta oppimisympäristössä tai koulumatkalla tapahtuneesta häirinnästä, kiusaamisesta, syrjinnästä tai väkivallasta niistä epäillyn ja niiden kohteena olevan opiskelijan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle.
Tredussa on nollatoleranssi epäasialliselle käyttäytymiselle. Kaikille tredulaisille avoimessa Tredun tasa-arvo ja yhdenvertaisuusfoorumissa 3.4.2023 on sovittu, että jokaisen kurssin alussa tulee perehtyä ilmoitusmenettelyyn, jokaisen uuden työntekijän tullessa taloon kiusaamisen vastaiseen ja rasismin vastaiseen työhön perehdytetään sekä että kiusaamisen vastaisen työn pitää olla osa arkea ja turvallinen ja terveellinen ympäristö on jokaisen yhteisön jäsenen vastuulla. Toimintamallit kiusaamistilanteiden ehkäisyyn on julkaistu Tredun tasa-arvo ja yhdenvertaisuus Moodle-sivulla.
Opiskelijoita varten on jokaiseen toimipisteeseen perustettu kohtaamispaikka Kohtaamo. Toimipisteestä riippuen Kohtaamot ovat avoinna yhdestä kolmeen päivään viikossa. Lisäksi toimipisteissä toimivat ammattilliset ohjaajat toimivat opiskelijoiden tukena. Varhaisen tuen malli edellyttää lisäksi aktiivista vuoropuhelua oppilaitoksen ja huoltajien välillä.
Tredussa on pyritty lisäämään yhteisöllisyyttä aktivoimalla opiskelijakunta- ja tutortoimintaa. Kaikissa Tredun toimipisteissä on opiskelijakuntaa ohjaavat opettajat ja heillä suuri merkitys toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa yhdessä opiskelijoiden kanssa. Opiskelijakuntatoiminnan tehtävänä on mm. edistää opiskelijoiden yhteisöllisyyttä, vaikuttamismahdollisuuksia ja osallistumista. Tredussa järjestetään opiskelijakunnan edustajiston ja johdon välisiä säännöllisiä tapaamisia opiskeluun liittyvien asioiden ja aloitteiden eteenpäin viemiseksi.
Tärkeää on myös kehittää Tredun ja lukiokoulutuksen opiskelijoiden sekä henkilöstön välistä positiivista yhteishenkeä.
Nuorten hyvinvoinnin lisäämiseksi ja pahoinvoinnin vähentämiseksi Tredussa on kehitetty Virtaa -pajatoimintaa, joissa opiskelijat pääsevät maksutta harrastamaan ja löytämään mahdollisesti myös uusia kavereita itselleen.
Nuorisovaltuuston esiin nostama ennakollinen toiminta opettajien ja muun henkilökunnan ohjeistuksen ja koulutuksen lisäämisestä väkivaltatilanteisiin puuttumiseksi on kannatettavaa. Tärkeää on myös edelleen lisätä yhteistyötä eri viranomaisten kuten poliisin kanssa. Yhteistyössä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa voidaan saada nuorisovaltuuston esittämällä tavalla mukaan kiusaamista kokeneiden nuorten kokemuksia, ideoita ja ratkaisuja kouluväkivallan ehkäisemiksi.
Samoin kuin ammatillisessa koulutuksessa myös lukiokoulutuksessa on opiskelijalla lakiin perustuva oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön (Lukiolaki 714/2018, 40 §). Lukioilla on järjestyssäännöt sekä opetussuunnitelman perusteiden edellyttämällä tavalla laaditut suunnitelmat kurinpitokeinojen käyttämisestä ja niihin liittyvistä menettelytavoista. Suunnitelman tarkoituksena on varmistaa toimintatapojen laillisuus ja yhdenmukaisuus, opiskelijoiden yhdenvertainen kohtelu sekä tukea lukion järjestyssääntöjen toteutumista.
Lukioissa väkivallan ehkäisyä käsitellään ryhmänohjaajien tuokioilla ja periodien alussa eri opintojaksoissa. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat päivitetään säännöllisesti ja tilannetta seurataan kyselyin. Lukioihin nimetään yhdenvertaisuushenkilöt, joille voi ilmoittaa havaitsemistaan epäkohdista. Henkilökunnan ohjeistaminen ja koulutus on aloitteen mukaisesti tärkeää.
Lukiokoulutus on osallistumassa Opetushallituksen hankehakuun 'Nuorten jengiytymisen ja rikollisuuden ehkäiseminen sekä hyvinvointi- ja turvallisuusosaamisen vahvistaminen toisen asteen oppilaitoksissa'. Hankerahoituksessa on kaksi erillistä osa-aluetta: 1) Ankkuritoiminnan ja oppilaitosten yhteistyön tiivistäminen ja 2) Opetustoimen henkilöstön osaamisen ja valmiuksien tukeminen nuorten elämän kokonaistilanteen arviointiin ja hahmottamiseen sekä kohtaamiseen.
Lukiohallinnon ja opiskelijakuntien sekä nuorisovaltuuston edustajien tapaamisessa on käsitelty turvallisempaa lukiota ja väkivallan ehkäisyä.
Yhteisöllisyyden edistämiseksi lukiokoulutuksessa aloittaa kaksi määräaikaista työntekijää hankerahoituksen turvin. Hankkeissa kehitettyjä ja testattuja toimenpiteitä arvioidaan ja hyväksi osoittautuneita pyritään vakinaistamaan.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Rantanen Teppo, Johtaja, Teppo.Rantanen@tampere.fi
Esitetään kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuuston päätettäväksi:
Nuorisovaltuuston aloite ja siihen annettu elinvoima- ja osaamislautakunnan lausunto merkitään tiedoksi.
Aloite ei anna aihetta muihin kuin lausunnossa mainittuihin toimenpiteisiin.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.