Kaupunginhallitus, kokous 8.5.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 213 Valtuustoaloite Iidesjärven luonnonsuojelualueen perustamiseksi - Anne Liimola ja Ilkka Porttikivi 

TRE:4667/11.00.01/2021

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Skippari Kati, Ympäristöpäällikkö, kati.skippari@tampere.fi

Perustelut

Anne Liimola ja Ilkka Porttikivi esittävät 14.6.2021 jättämässään valtuustoaloitteessa, että Iidesjärven eteläinen rantaosuus Nekalantien ja järven välissä tulee säästää luonnonmukaisena, ennallistaa Nekalantien varressa olevat varikko- ja varastointialueet luonnon monimuotoisuutta lisäten ja perustaa Iidesjärven luonnonsuojelualue.

Valtuustoaloitteessa mainitaan, että "kaupungin tilinpäätökseen sisältyy aina myös ympäristötilinpäätös, joka kertoo kaupungin panostuksesta ympäristön- ja ilmastonsuojeluun. Sen perusteella voidaan todeta, että kaupungin tulee entisestään huomioida luonnon- ja maisemansuojelu eli huomioida enemmän luonnon monimuotoisuutta.

Kaupunginhallitus hyväksyi 24.8.2020 luonnon monimuotoisuusohjelman (LUMO) tavoitteet vuoteen 2030. Ohjelman tavoitteet ovat:

  1. Kaupunkiluonto on monimuotoista ja ilmastonmuutokseen sopeutuvaa.
  2. Uhanalaiset luontotyypit ja lajit on turvattu.
  3. Ekologiset verkostot ovat toimivia ja kattavia.
  4. Vesistöjen ja pienvesien tila on hyvä ja niiden eliöstö monimuotoista ja elinvoimaista,
  5. Haitallisten vieraslajien torjunta on tehokasta ja toimivaa,
  6. Asukkaat ja yhteisöt tuntevat lähiluontonsa arvot ja haluavat toimia niiden hyväksi.

 

Luonnon moninaisuuden kannalta ja myös LUMOn ohjelman tavoitteiden toteutumisen kannalta Tampereen keskustassa oleva ainutlaatuinen lintujärvi tulee säilyttää luonnon monimuotoisuutta kunnioittaen."

Iidesjärven etelärannalla on vireillä asemakaava 8725, jossa tarkastellaan alueen käyttöä aloitteessa mainitulla alueella. Asemakaavan tavoitteena on suunnitella Iidesjärven etelärantaan luontopainotteinen puistokokonaisuus, joka tarjoaa kaiken ikäisille ihmisille mahdollisuuksia virkistäytymiseen ja luonnon tarkkailuun. Nekalantien varressa olevien varikko- ja varastointialueiden tulevat käyttötarkoitukset ja toimenpiteet niihin liittyen tullaan ratkaisemaan asemakaavassa.

Asemakaavamääräyksin tullaan osoittamaan myös alueita, joilla luontoarvot säilytetään.

Iidesjärven luonnonsuojelualueen perustaminen on vireillä ja luonnonsuojelualueen rajoittuminen Nekalantien puolella ratkaistaan kaavan yhteydessä luontoarvojen pohjalta.

Luonnonsuojelualueen perustamisestä säädetään luonnonsuojelulaissa. Luonnnosuojelulain 10 §:ssä määritellään luonnonsuojelualueet ja niiden perustamisedellytykset seuraavasti:

1 momentti

Luonnonsuojelualueita ovat:

  1. kansallispuistot;
  2. luonnonpuistot; ja 
  3. muut luonnonsuojelualueet.

 

2 momentti

Luonnonsuojelualueen perustamisen yleisenä edellytyksenä on, että:

  1. alueella elää tai on uhanalainen, harvinainen tai harvinaistuva eliölaji, eliöyhteisö tai ekosysteemi;
  2. alueella on luontodirektiivin liitteessä IV (a) tarkoitettuihin eläinlajeihin kuuluvien yksilöiden lisääntymis- ja levähdyspaikkoja;
  3. alueella on erikoinen tai harvinainen luonnonmuodostuma;
  4. alue on erityisen luonnonkaunis;
  5. alueella on harvinaistuva perinneluontotyyppi;
  6. luontotyypin tai eliölajin suotuisan suojelutason säilyttäminen tai saavuttaminen sitä vaatii; tai
  7. alue on muutoin niin edustava, tyypillinen tai arvokas, että sen suojelu voidaan katsoa luonnon monimuotoisuuden tai kauneuden säilyttämisen kannalta tarpeelliseksi.

 

Luonnonsuojelulain 24 §:n mukaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus voi maanomistajan hakemuksesta tai suostumuksella perustaa 10 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetun muun luonnonsuojelualueen 10 §:n 2 momentissa tarkoitetulle alueelle. Harkittaessa alueen perustamista on otettava huomioon myös muut yleiseen etuun liittyvät näkökohdat. Luonnonsuojelualueen perustamispäätöstä ei saa antaa, elleivät maanomistaja ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ole sopineet alueen rauhoitusmääräyksistä ja aluetta koskevista korvauksista

Iidesjärvelle valmistellaan maanomistajan hakemusta luonnonsuojelulain 24 §:n mukaisesta rauhoittamisesta. Tässä valmistelussa osaltaan harkitaan, minkälaisella rajauksella on luonnonsuojelulain 10 §:n mukaiset perusteet suojelulle. Lähtökohtana rajaukselle on myös toiminnallinen kokonaisuus, joka turvaa alueen tärkeimmät luontoarvot, ja jonka säilyminen voidaan rauhoitusmääräyksillä yksiselitteisesti turvata. Asemakaavassa 8725 tullaan myös osoittamaan alueita, joille annetaan luontoarvojen säilyttämistä huomioivia määräyksiä. Rajauksesta ja rauhoitusmääräyksistä käydään myös neuvottelua ELY-keskuksen kanssa kuten luonnonsuojelulaki edellyttää.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Esitetään kaupunginhallitukselle ja edelleen valtuuston päätettäväksi:

Anne Liimolan ja Ilkka Porttikiven valtuustoaloite ja siihen annettu lausunto merkitään tiedoksi.

Aloite ei anna aihetta muihin kuin lausunnossa mainittuihin toimenpiteisiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Ympäristösuunnittelija Eeva Punju, puh. 040 806 2184, kaupunginpuutarhuri Timo Koski, puh. 050 345 7568 ja projektiarkkitehti Raija Mikkola, puh. 040 806 3019, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio,​ puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Anne Liimolan ja Ilkka Porttikiven valtuustoaloite ja yhdyskuntalautakunnan lausunto merkitään tiedoksi.

Aloite ei anna aihetta muihin kuin lausunnossa mainittuihin toimenpiteisiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Anne Liimola, Ilkka Porttikivi, Eeva Punju, Timo Koski, Raija Mikkola

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)