Yhdyskuntalautakunta, kokous 16.8.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 181 Asemakaava nro 8734, Messukylä, Messukylänkatu 21-27, käyttötarkoituksen muutos 

TRE:2514/10.02.01/2018

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö, Elina.Karppinen@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 10.5.2021 päivätyn ja 15.11.2021 tarkistetun asemakaavamuutoksen nro 8734. Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan.

Lisätietoja osoitteessa: https://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8734

Diaarinumero: TRE: 2514/10.02.01/2018

Kaavan laatija

Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, projektiarkkitehti Susanna Virjo.

Asemakaavan keskeinen sisältö

Asemakaavalla muutetaan Messukylänkadun varressa nykyiset kolme teollisuus-, liike- ja huoltoasematonttia pääasiassa asuinkäyttöön. Neljä nelikerroksista kerrostaloa korvaavat nykyisen rakennuskannan ja tarjoavat kodin noin 130 asukkaalle. Katutasoon toteutetaan liiketilat molemmille tonteille. Uutta rakennusoikeutta muodostuu yhteensä 6 160 k-m², josta liiketilaa edellytetään vähintään yhteensä 150 k-m2. Rakennusoikeus kasvaa yhteensä 3 343 k-m2.

Asemakaava-alueelle muodostuu asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelialuetta sekä niiden välistä katualuetta. Nelikerroksiset noppamaiset asuinrakennukset, aidat ja katokset on sijoitettu Messukylänkadun varteen siten, että ne suojaavat piha-alueita liikennemelulta. Neljästä kerrostalosta muodostetaan kadun varteen arkkitehtonisesti yhtenäinen kokonaisuus. Läntiselle tontille osoitetaan maanalainen pysäköintilaitos ja pieni pintapysäköintialue. Itäisellä tontilla pysäköinti on kokonaan maantasossa.

Kaava-alueen sijainti ja luonne

Suunnittelualue sijaitsee Messukylän kaupunginosassa osoitteessa Messukylänkatu 21-27. Asemakaavamuutos koskee korttelin nro 5114 tonttia nro 21 ja korttelin 5115 tontteja 11 ja 15 sekä Iivantamäenkadun katualuetta. Tonteilla ovat nykyisin teollisuus- ja pienteollisuusrakennus, kauppavarasto ja huoltoasemarakennus. Pohjavesialueelle sijoittuva suunnittelualue laskee loivasti etelään. Kantakaupungin vaiheyleiskaavan tarkistetussa ehdotuksessa 2017 - 2021 alue on osoitettu osaksi kaupunkistrategian kasvun ja elinvoiman vyöhykettä. Messukylänkadulla palvelee erinomainen julkinen liikenne.

Asemakaavan tavoitteet

Suunnitelma perustuu Messukylänkadun yleissuunnitelmaan, joka on hyväksytty 2020 Messukylänkadun varren asemakaavamuutosten ja katusuunnittelun pohjaksi. Siinä täydennysrakentaminen on sovitettu harjumaisemaan, historialliseen kulttuuriympäristöön ja nykyiseen rakennuskantaan kaupunkikuvalliseksi kokonaisuudeksi. Asemakaavan tavoitteena on mahdollistaa kahden asuin-, liike- ja toimistorakennusten tontin rakentaminen vehreine piha- ja ulko-oleskelutiloineen. Katutasoon osoitetaan liiketilaa.

Asemakaavaprosessin vaiheet

Aloitusvaihe: Asemakaavan muutos laaditaan tonttien omistajien aloitteesta. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma ja viitesuunnitelma olivat nähtävillä 15.11.-6.12.2018, siitä saatiin 11 kommenttia ja mielipidettä. Palaute koski mm. rakennusten korkeutta, tehokkuutta, nykyisten asukkaiden viihtyvyyden heikkenemistä, Einolankaistan rakennusmassaa ja perustamistavan vaikutuksia.

Tarkistettu osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä viitesuunnitelmat olivat nähtävillä 10.12.-7.1.2021. Asemakaava-alueeseen liitettiin myös itäpuolen korttelista tontti sekä katualuetta. Asemakaavamuutosta esiteltiin esittelyvideossa ja kaupunkikuvatoimikunnassa 9.2.2021. Aineistosta saatiin 15 kommenttia ja mielipidettä. Palaute koski pohjavesien suojelua, hulevesien käsittelyä, melun torjuntaa sekä kaupunkikuvallista laatua. Palautteessa tuotiin esiin myös rakentamisen suurta tehokkuutta, kerroslukua, negatiivisia vaikutuksia naapurustoon sekä toivottiin liiketiloja ja perheasuntoja.

Valmisteluvaihe: Viitesuunnitelmia muutettiin aloitusvaiheen palautteen pohjalta. Valmisteluaineisto oli nähtävillä 14.5.-4.6.2021 ja etäyleisötilaisuus järjestettiin 26.5.2021. Aineistosta saatiin seitsemän viranomaiskommenttia ja neljä mielipidettä. Viranomaisten palautteessa nousivat esiin erityisesti melulta suojautuminen sekä asemakaavamääräysten tarkentamisen tarve mm. maaperän, ilmanoton ja kaupunkikuvan osalta. Yksityishenkilöiden ja omakotiyhdistyksen mielipiteissä korostuivat rakennusten korkeus, pohjoispuoliselle asutukselle aiheutuva haitta mm. varjostus. Lisäksi tuotiin esiin mm. katutason elävyys, istutusvyöhykkeen tarve ja julkisivumääräysten tarkentaminen. Kokonaisuudessaan suunnitelmien nähtiin menneen hyvään suuntaan.

Ehdotusvaihe: Asemakaavaa on tarkistettu mm. valmisteluaineistosta saadun palautteen ja suunnitelmien tarkentumisen johdosta. Asemakaavamääräyksiä on muokattu ja täydennetty sekä rakennusaloja tarkistettu. Palautteen huomioon ottaminen on kuvattu palaute- ja vastineraportissa.

Henkilötietoja sisältävien oheismateriaalien verkkojulkisuutta on rajoitettu.

Lausunnot

Pirkanmaan litto, Pirkanmaan ELY-keskus

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Asemakaavaehdotus nro 8734 (päivätty 10.5.2021, tarkistettu 15.11.2021) hyväksytään asetettavaksi nähtäville.

Asemakaavaehdotus esitetään nähtävilläolon jälkeen yhdyskuntalautakunnan hyväksyttäväksi edellyttäen, että kaavan toteuttamiseen liittyvät sopimukset on hyväksytty.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Projektiarkkitehti Susanna Virjo, puh. 041 730 6093, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 1241 626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 10.5.2021 päivätyn ja 15.11.2021 sekä 6.6.2022 tarkistetun asemakaavamuutoksen nro 8734. Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan.

Lisätietoja osoitteessa: Tampereen kaupunki - Kaavoitusyksikkö - Kaava 8734

Diaarinumero: TRE: 2514/10.02.01/2018

Kaavan laatija: Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, projektiarkkitehti Susanna Virjo

Asemakaavaehdotus oli nähtävillä 16.12.2021-28.1.2022. Siitä saatiin neljä (4) muistutusta sekä Pirkanmaan ELY-keskuksen lausunto. Ehdotusvaiheen muistutuksista ja lausunnoista on laadittu palaute- ja vastineraportti sisältäen kaupungin vastineet saatuun palautteeseen. Raportti on kaava-aineiston liitteenä.

Lausunnossa kiinnitettiin huomiota liikennemelun huomioimiseen ja asuntojen avautumiseen hiljaisen julkisivun puolelle. Messukylän omakotiyhdistyksen ja kolmessa yksityishenkilöiden muistutuksessa tuotiin esiin varjostuksen aiheuttama kohtuuton haitta naapurustolle ja elinympäristön laadun heikkeneminen liian korkeiden rakennusten vuoksi. Muita esiin tuotuja asioita ovat sopimattomuus kaupunkikuvaan, nykyisen rakennuskannan ja kulttuurihistoriallisten arvojen huomioimatta jättäminen, asuntojakauman ohjaamisen tarve asemakaavamääräyksin sekä palvelu- ja työpaikkarakenteen heikentyminen alueella. Maaperä ja paalutustarve tulisi huomioida rakennusten korkeuden määrittelyssä. Lisäksi mainittiin nykyisen pesulan toimintamahdollisuuden loppumisesta.

Saadun palautteen pohjalta asemakaavan viitesuunnitelmia ja asemakaavakarttaa on tarkistettu siten, että varjostusvaikutuksia pohjoispuoliselle asuinalueelle on edelleen vähennetty. Uusien rakennusten pohjoispuolisen räystään maksimikorkeutta on madallettu ja katto- ja parvekerakenteita muotoiltu uudelleen. Varjostustarkastelu on päivitetty uusien viitesuunnitelmien mukaiseksi. Selostusta on päivitetty mm. täydentämällä vaikutusten arviointia. 

Osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan (OAS) on tehty seuraavat tarkistukset: Ehdotuksen käsittelyn ja nähtävilläolon päivämäärät on lisätty. Varjostustarkasteluun on lisätty vuosi 2022. Sopimukset-kappaleen jälkimmäinen lause on korjattu muotoon MRL 91 b §:n tarkoittamat maankäyttösopimukset laaditaan ennen asemakaavaehdotuksen hyväksymistä yhdyskuntalautakunnassa.

Asemakaavaehdotukseen tehdyt tarkistukset ja muutokset ovat luonteeltaan vähäisiä, eivätkä edellytä kaavaehdotuksen asettamista uudelleen nähtäville.

Asemakaavamuutokseen nro 8734 liittyvät maankäyttösopimukset on hyväksytty asunto- ja kiinteistölautakunnan kokouksessa 17.5.2022, § 80, § 81 ja § 82. Tonttien 837-20-5114-21, 837-20-5115-11 ja 837-20-5115-15 alkuperäinen pääkäyttötarkoitus ei ole ollut asumista, joten niitä koskevissa maankäyttösopimuksissa ei ole huomioitu täydennysrakentamisen kannustimia.

Henkilötietoja sisältävän oheismateriaalin verkkojulkisuutta on rajoitettu.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Asemakaavaehdotus nro 8734 (päivätty 10.5.2021, tarkistettu 15.11.2021 ja 6.6.2022) hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Hakijat, Pirkanmaan ELY-keskus, muistuttajat 4 kpl, Sirpa Lehtonen, Jaana Huttunen

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
 
Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisen ja kunnan jäsenen tietoon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on asetettu nähtäville, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.