Perustelut
Katusuunnitelmaehdotukset on laadittu asemakaavan 8707 mukaisten katujen toteutusta varten.
Katusuunnitelmaehdotuksissa on esitetty mm. väylien tuleva sijainti, poikkileikkaus, korkeusasema, pintamateriaalit, valaistus sekä pintavesien kuivatus. Katusuunnitelmaehdotuksen mukaan Kolismaankadun asfalttipäällysteisen ajoradan leveys on Tesoman valtatieltä paalulle 170 saakka 6,00 m ja paalulta 170 kadun loppuun 5,50 m. Kadun pohjoisreunassa on paalulle 340 asti eroteltu jalkakäytävä ja pyörätie. Jalkakäytävän leveys on 2,50 m ja pyörätien leveys on 2,50 m. Kulkumuodot ja pyörätien kulkusuunnat on eroteltu toisistaan asianmukaisin ajoratamerkinnöin. Ajoradan ja kevyen liikenteen väylän välissä on erotuskaista, jonka leveys on kadun alkuosassa 1,90 m ja kadun keskivaiheilla 1,30 m. Leveämmällä erotuskaistalla on katupuita. Erotuskaistan pintamateriaali on betonikiveys. Paalulta 340 eteenpäin kadun loppuun asti kadun pohjoisreunassa on reunakivellä ajoradasta erotettu yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie, jonka leveys on 3,50 m. Kadun varren suojatiet on esitetty muusta ajoradasta korotettuina ajonopeuksia hillitsemään. Ajoradan molemmissa reunoissa on reunakivet. Kolismaankadun tasaus noudattelee nykyisen maanpinnan korkeusasemaa.
Katusuunnitelmaehdotuksen mukaan Pesukadun asfalttipäällysteisen ajoradan leveys on 5,50 m. Kadun molemmilla reunoilla on ajoradasta reunakivellä ja erotuskaistalla erotetut jalkakäytävät. Jalkakäytävän leveys on vasemmassa reunassa 2,50 m ja oikeassa reunassa 2,60 m. Ajoradan ja jalkakäytävien välissä olevien erotuskaistojen leveys on joko 2,50 m tai 1,40 m. 2,50 m leveällä erotuskaistalla on pysäköintipaikkoja ja katupuita ja 1,40 m leveällä erotuskaistalla on vain katupuita. Ajoradassa on pieni mutka kadun keskivaiheilla ja tästä johtuen pysäköintipaikkoja on kadun alussa vasemmalla reunalla ja kadun loppuosalla oikeassa reunassa. Erotuskaistojen pintamateriaali on betonikiveys, pysäköintipaikkojen kohdalla kuitenkin nurmikiveä. Pesukadun Tesoman valtatien päässä sijaitseva suojatie on korotettu muusta ajoradasta. Pesukadun tasaus noudattelee noin nykyisen maanpinnan korkeusasemaa. Pesukadun varren pysäköintipaikoilla pysäköintiä on rajoitettu siten, että pysäköinti on sallittu arkisin pysäköintikiekkoa käyttäen maksimissaan kolmeksi tunniksi aikavälillä 8 – 18. Muina aikoina pysäköinti on vapaata ilman rajoituksia.
Ruokatalonraitti on asfalttipäällysteinen jalankululle ja pyöräilylle varattu väylä. Ruokatalonraitti on eroteltu jalkakäytävä ja pyörätie. Jalkakäytävän leveys on 2,00 m ja pyörätien leveys on 2,25 m. Kulkumuodot ja pyörätien kulkusuunnat on eroteltu toisistaan asianmukaisin ajoratamerkinnöin. Ruokatalonraitin tasauksessa on huomioitu asemakaavaan merkitty rautatien alikulkukäytävä. Ruokatalonraitti jatkuu tulevaisuudessa rautatien pohjoispuolelle.
Katusuunnitelmaehdotuksen mukaan Tesoman valtatiellä tehdään mm. seuraavia toimenpiteitä: Tesoman valtatien ja Kolismaankadun liittymän läheisyydessä sijaitseva linja-autopysäkki muutetaan ajoratapysäkiksi ja sijoitetaan lähemmäksi uutta liittymää. Lännestä Kolismaankadun suuntaan oleva erillinen kääntymiskaista poistuu ja se korvataan suoraan/vasemmalle ajavien kaistalla. Liittymäalueella Tesoman valtatien ylittävään suojatiehen toteutetaan jalankulkua ja pyöräilyä sekä liikenneturvallisuutta edistäviä toimenpiteitä. Tesoman valtatien ja Pesukadun liittymässä Tesoman valtatien keskisaarekkeeseenkin tehdään katuliittymän vaatima kulkuaukko ja lännestä ko. katuliittymää lähestyville Tesoman valtatien pohjoisempi kaista muutetaan Pesukadulle kääntyvien kaistaksi. Tesoman valtatien ja Kokkolankadun liittymässä, idän suunnasta liittymää lähestyttäessä, oleva erillinen kääntymiskaista poistuu ja se korvataan suoraan/vasemmalle ajavien kaistalla. Ko. katuliittymän länsipuolella Tesoman valtatien ylittävään suojatiehen toteutetaan jalankulkua ja pyöräilyä sekä liikenneturvallisuutta edistäviä toimenpiteitä.
Raholan radanvarren kaava-alueen katujen toteuttaminen sisältyy osittain kaupunkiympäristön palvelualueen kuluvan vuoden vuosisuunnitelmaan ja osittain lähivuosien alustaviin vuosisuunnitelmiin.
Asemakaava-alueen katujen kokonaiskustannusarvio on noin 1 400 000 euroa, joka jakaantuu kohdekohtaisesti seuraavasti:
- Kolismaankatu, 665 000 euroa
- Pesukatu, 210 000 euroa
- Ruokatalonraitti, 55 000 euroa
- Tesoman valtatie, väli Kokkolankatu – Kolismaankatu, liittymäalueiden muutokset, 470 000 euroa
Katusuunnitelmaehdotukset olivat julkisesti nähtävillä 23.3. – 6.4.2023. Katusuunnitelmaehdotuksista jätettiin kaksi (2) muistutusta.
Muistutus, Tampereen polkupyöräilijät ry
Tampereen polkupyöräilijät ry tuo esille muistutuksessaan, että Ruokatalonraitilla alitetaan suunnitteluohjeen mukainen pyörätien minimileveys, kun suunnitellun pyörätien leveys on 2,25 m ja Pyöräliikenteen suunnitteluohje määrittää minimiksi 2,5 m. Muistuttajan näkemyksen mukaan paras ratkaisu olisi levittää väylää, mutta mikäli se on mahdotonta, niin harkitsisivat tilan ottamista jalkakäytävästä.
Tesoman valtatiellä muistuttaja valitsisi väriasfaltin sijaan kivisirotepäällysteen. Muistuttajan mukaan näin vältetään asfaltin ylimääräinen saumakohta ja saadaan risteysalue selvästi vielä selkeämmin havaittavaksi kuin mitä melko tummasävyinen asfaltti tekee.
Vastine:
Asemakaavassa Ruokatalonraitin katualue on 5,50 metriä leveä. Katualueen leveys ei mahdollista pyörätien leveyden kasvattamista. Myös jalkakäytävä on minimilevyinen, joten tilaa ei voida ottaa jalkakäytävästä. Yhdyskuntalautakunnan 27.8.2019 päätöksen mukaan punaista asfalttia käytetään pyöräilyn pääreiteillä korostus- ja huomiovärinä turvallisuuden ja reittien jatkuvuuden, selkeyden sekä erottelun parantamiseksi.
Muistutus (A)
Muistuttajan näkemyksen mukaan Tesoman valtatien kääntyvien kaistoja ei tule poistaa eikä bussipysäkkiä muuttaa ajoratapysäkiksi. Muistuttaja esittää, että Kolismaankatu ja Pesukatu saisivat olla suunniteltua leveämpiä, eikä niille tulisi tehdä hidastetöyssyjä. Muistuttajan näkemyksen mukaan etenkin risteyksissä ja Kolismaankadun jyrkemmän mutkan kohdalla ajorataa tulisi leventää isompien autojen kulun helpottamiseksi. Muistuttajan näkemyksen mukaan suunnitelmissa Kolismaankadulle ja Pesukadulle esitettyjä laatoituksia ja puita ei tarvita, vaan tila voidaan hyödyntää kokonaisuudessaan pysäköintipaikkoina. Muistuttajan mukaan pyöräteiden tekeminen lyhyehköille asuinkaduille on yleensä täysin tarpeetonta, ja Kolismaankadullakin se on ehkä turhaa. Pyöräilijät voivat ajaa ajoradalla (ja alle 12-vuotiaat jalkakäytävällä).
Vastine
Tesoman valtatien kääntyvien kaistojen poistaminen on perusteltua, koska kolmen kaistan ylittävä suojatie ilman liikennevalo-ohjausta ei ole nykyisten suunnitteluohjeiden mukainen. Linja-autopysäkki muutetaan ajoratapysäkiksi, koska nykyisten suunnitteluohjeiden mukaista pysäkkitilaa ei olisi pystynyt tilanpuutteen vuoksi toteuttamaan. Vähäliikenteisten sivukatujen korotetut liittymät, joissa pyörätie jatkuu yhtenäisenä liittymäalueen läpi ja autoliikenne väistää, ovat perusteltuja pyörätien pääreitillä. Kolismaankadun korotetut suojatiet vievät kadun toiselle puolelle kaavoitetulle päiväkodille ja näin ollen hillitsevät ajonopeuksia oikeassa paikassa. Kolismaankadun ja Pesukadun ajoratojen leveys perustuu liikenneturvallisuuteen, katuluokkiin ja liikennemääriin. Kaupungin kaupunkipuulinjauksen mukaisesti katupuiden lisääminen on perusteltua. Uudet katupuut sekä kiveysalueet luovat viihtyisyyttä ja korostavat sekä erottelevat katutiloja. Katusuunnitelmassa on huomioitu alueet ja paikat, joissa pysäköinti on mahdollista ja niille on osoitettu tila suunnitelmassa. Tonteilla on omat pysäköintialueet. Pyörätien tarpeellisuus perustuu pyöräilyn edistämiseen ja turvallisuuteen. Kolismaankatu on määritetty Tampereen pyöräliikenteen tavoiteverkossa aluereitiksi ja reitti jatkuu Kolismaankadun päästä Tohlopinrantaan.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Raholan radanvarren asemakaava-alueeseen 8707 kuuluvat seuraavat katusuunnitelmat
- Kolismaankatu nro 1/22041
- Pesukatu nro 1/22042
- Ruokatalonraitti nro 1/22043
- Tesoman valtatie, väli Kokkolankatu – Kolismaankatu, liittymäalueiden muutokset, nro 1/22182
hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksista huolimatta seuraavin muutoksin:
Tesoman valtatielle esitetyt kääntyminen kielletty merkit vaihdetaan u-käännös kielletty merkeiksi. Tesoman valtatielle lisätään pysäköintikieltomerkit Pesukadun liittymään ja lisäksi suunnitelmassa esitetään olemassa olevat pysäköintikieltomerkit Kolismaankadun ja Kokkolankadun liittymissä.
Ko. alueen katujen ja jalkakäytävien/pyöräteiden kunnossapitoluokat määrärään seuraavasti:
- Kolismaankatu: Kunnossapitoluokat 3 ja B1
- Pesukatu: Kunnossapitoluokat 3 ja B1
- Ruokatalonraitti: Kunnossapitoluokka B1
- Tesoman valtatie, väli Kokkolankatu – Kolismaankatu: Ei muutoksia kunnossapitoluokituksiin
Maankäyttö ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.