Yhdyskuntalautakunta, kokous 21.6.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 200 Suunnittelutarve-/poikkeamishakemus vuokra-alalle tilasta Vanha-Pärri 837-714-2-164, Riuttanmäentie 12, tietoliikennemaston ja laitetilan rakentaminen 

TRE:2256/10.03.01/2023

Valmistelija

  • Hastio Pia, Yleiskaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Kaavainsinööri Hilkka Takalo, puh. 050 562 0345, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Haetaan lupaa rakentaa asemapiirroksen periaatteen mukaan vapaasti seisova tietoliikennemasto h=54 m sekä laitetila kerrosalaltaan 8,5 m2 noin 150 m2 suuruiselle määrä-/vuokra-alalle tilasta Vanha-Pärri 837-714-2-164.

POIKKEAMISET

Aiottu rakennuspaikka sijaitsee MRL 16 §:n tarkoittamalla suunnittelutarvealueella, jolla on syytä ryhtyä erityisiin toimenpiteisiin, kuten teiden, vesijohdon tai viemärin rakentamiseen taikka vapaa-alueiden järjestämiseen. Alueelle myönnettävän rakennusluvan erityisenä edellytyksenä on MRL 137 §:n mukaan, että rakentaminen ei aiheuta haittaa asemakaavoitukselle, yleiskaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle, on sopivaa yhdyskuntateknisten verkostojen ja liikenneväylien toteuttamisen, liikenneturvallisuuden ja palvelujen saavutettavuuden kannalta. Edellytyksenä on myös, että se on sopivaa maisemalliselta kannalta eikä se vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista.

Alue on rakennusjärjestyksen 4 § mukaista suunnittelutarvealuetta.

Poiketaan MRL 171§:n mukaisesti voimassa olevasta kaupunginvaltuuston 15.12.2014 hyväksymästä Sisaruspohjan osayleiskaavasta, jossa hanke sijoittuu kaavan mukaiselle maa- ja metsätalousvaltaiselle alueelle (M-1). Alueella sallitaan maa- ja metsätalouteen liittyvä rakentaminen sekä haja-asutuksen muodostaminen. Asutusta ei saa sijoittaa 200 m lähemmäksi rantaviivaa.

Kiinteistörekisterin mukaan Vanha-Pärri-nimisen tilan kokonaispinta-ala on noin 104 ha ja se on rekisteröity 23.7.2021. Elisa Oyj on vuokrannut 150 m2 suuruisen maa-alan sekä siihen liittyvän tieoikeuden maanomistajalta joulukuussa 2022.

KUULEMINEN

Tampereen kaupunki on kuullut rajanaapureita Aamulehden kuulutuksella 27.4.2023. Naapurit tai muut osalliset eivät ottaneet kantaa hankkeeseen. 

Hakijan perustelut hakemuksensa tueksi; ns. erityiset syyt poikkeamiseen (MRL 171 § 1 mom.): 

”Yleistä matkapuhelinverkoista 

…Nykyisiä maanlaajuisia matkapuhelinverkkoja ovat 2G-verkko (GSM), 3G-verkko (UMTS) ja 4G-verkko (LTE). Teleoperaattorit suunnittelevat ja rakentavat parhaillaan näiden rinnalle seuravan sukupolven 5G (LT)-matkapuhelinverkkoa. 5G-verkkotekniikka mahdollistaa etenkin viiveetöntä ja suurta datakapasiteettiä vaativat langattomat telepalvelut. Tästä on myös tulossa maanlaajuinen verkko. 

5G-verkkoa laajennetaan pääasiassa olemassa olevien tukiasemapaikkojen kautta. Aiempaa suuremmat tiedonsiirtomäärät, -nopeudet ja käytettävä teknologia edellyttävät kuitenkin näiden lisäksi myös uusien tukiasemapaikkojen rakentamista. Tukiasemapaikkojen määrän, tiheyden ja sijainnin kehitys seuraa myös pitkälti sekä asukasmäärän että sen tiheyden ja sijainnin kehitystä. 

Uusien tukiasemapaikkojen sijoitus pyritään valitsemaan niin, että ne antavat parhaan alueellisen kuuluvuuden. Onkin hyvin tavallista, että matkaviestintukiasemia rakennetaan asutuksien keskelle osaksi muuta infrastruktuuria. Palvelua tehdään siis sinne, missä asiakkaatkin ovat. Sisätilapeitto ja lisääntyvät kapasiteettivaatimukset edellyttävät käytännössä suurempaa tukiasematiheyttä. 3G-, 4G ja 5G- tukiasemien signaali vaimenee nopeasti etäisyyden kasvaessa, joten tukiasemat rakennetaan lähelle asiakkaita. 

Maston vaikutukset maisemaan ja naapureihin 

Masto rakennetaan aina siihen sijoitettavien antennien kiinnitysalustaksi eli sen korkeuden ja järeyden määräävät radio- ja teletekniset vaatimukset. 

Minimivaatimus antennikorkeuksille on niiden sijoittuminen puuston yläpuolelle ja maaseutukohteissa yleensä 60–90 m:n korkeudelle maanpinnasta. Näin ollen masto erottuu aina korkeutensa vuoksi ympäristöstään. Tässä tapauksessa kohde toteutetaan harustamattomalla 54 m korkealla ristikkomastolla. Tällöin kaikkien operaattoreiden antennit on mahdollista sijoittaa riittävän korkealle laadukkaan palvelun turvaamiseksi alueella. 

Masto sijoittuu Riuttanmäen päälle ja tukiasemapaikalle rakennetaan huoltotie Riuttanmäentieltä. Tukiasemapaikkaa lähimmän naapurin asuinrakennukseen on etäisyyttä noin 150m. Tukiasemapaikasta ei ole haittaa ympärillä oleville asutuksille. Maston yläosa tulee näkymään kauemmaksi ympäristöön jonkin verran, mutta lentoestemerkintöjen ja valojen sijaan harmaa maston ristikkomainen rakenne (väri vaalea harmaa) soveltuu hyvin taustaansa horisonttia vasten. Liikenteen turvallisuusvirasto Fintraffic sekä Traficom ei vaadi mastoon lentoestemerkintöjä ja eikä valoja. Pimeänä aikana masto ei siis ole havaittavissa.

Täydennys perusteluihin 6.6.2023:

Mastopaikkaa lähestyttäessä Tampereen suunnasta, Viitapohjantietä ajettaessa koilliseen, masto ei juurikaan tule näkyviin johtuen maaston muodoista sekä tien vieressä olevasta puustosta. Viitapohjan tietä ajettaessa Tampereen suuntaan esim. Viitapohjantien ja Vierukalliontien risteyksen suunnasta masto tulee näkymään puiden latvojen yläpuolella. Mastopaikan pohjoispuolella olevan Paarlahden vesistön suunnasta masto näkyy puiden yläpuolelta. Maston näkymävaikutus on kuitenkin vähäinen johtuen rakenteen pienestä koosta ja läpinäkyvyydestä joten masto ei muodosta maisemaan vaikuttava näkemäestettä. 

Tukiasema ei aiheuta häiriöitä radio- ja tv-lähetyksiin, vaikka se käyttääkin tiedonvälitykseen radioaaltoja, kuten radio- ja tv-lähetykset. Tukiasema ei häiritse myöskään muiden operaattoreiden tukiasemia.  

Matkaviestitukiasemat antenneineen eivät ole määräysten mukaisesti toteutettuina vaaraksi ihmisille. Altistuminen lähelle raja-arvon mukaista säteilyä toteutuu vain matkapuhelimen käyttäjäänsä kohdistavan säteilyn osalta, kun matkapuhelinta käytetään heikossa kentässä ja sen on lähetettävä täydellä teholla. 

Yleiskaavoitus:                                           

Aiottu rakennushanke sijoittuu Riuttanmäentien läheisyyteen Riuttanmäen korkeimmalle kohdalle. Alueen lähimmät asuinrakennukset sijaitsevat noin 150 m etäisyydellä idässä, noin 190 m etäisyydellä kaakossa ja noin 180 m lounaassa.

Maakuntavaltuuston 27.3.2017 hyväksymässä Pirkanmaan maakuntakaavassa 2040 tila sijoittuu maaseutualueelle sekä maakunnallisesti arvokkaalle maisema-alueelle (Viitapohjan kulttuurimaisema).

Voimassa olevassa kaupunginvaltuuston 15.12.2014 hyväksymässä Sisaruspohjan osayleiskaavassa hanke sijoittuu kaavan mukaiselle maa- ja metsätalousvaltaiselle alueelle (M-1). Alueella sallitaan maa- ja metsätalouteen liittyvä rakentaminen sekä haja-asutuksen muodostaminen. Asutusta ei saa sijoittaa 200 m lähemmäksi rantaviivaa.

Yleiskaavan käyttötarkoitusalueilla voidaan sallia käyttötarkoituksesta poikkeavaa rakentamista, mikäli siitä ei aiheudu haittaa alueen pääasialliselle käyttötarkoitukselle. Prosessin aikana on varmistettu, että haittaa maa- ja metsätaloudelle tai tulevalle asutukselle ei synny.

Määräalalle on osoitettu ajoyhteys Riuttanmäentien kautta kulkevan noin 6 m leveän huoltotien kautta.

Ottaen huomioon hakijan perustelut hakemuksensa tueksi, saadut lausunnot ja hankkeen yleishyödyllisen luonteen voidaan todeta, että rakentaminen ei aiheuta haittaa asemakaavoitukselle, yleiskaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Se on sopivaa yhdyskuntateknisten verkostojen ja liikenneväylien toteuttamisen, liikenneturvallisuuden ja palvelujen saavutettavuuden kannalta. Hanke tulee sopeuttaa maastoon maisemalliset näkökohdat huomioiden (suojapuusto). Aluetta ei ole tarve asemakaavoittaa.

Poikkeamisen ei katsota aiheuttavan haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Se ei myöskään vaikeuta luonnonsuojelun tai rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Poikkeaminen ei johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia, kun otetaan huomioon ympäristönsuojelun lausunnossa esitetyt seikat.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Suunnittelutarve-/poikkeamishakemus koskien lupaa rakentaa asemapiirroksen periaatteen mukaan vapaasti seisova tietoliikennemasto h=54 m sekä laitetila kerrosalaltaan 8,5 m2 noin 150 m2 suuruiselle määrä-/vuokra-alalle tilasta Vanha-Pärri 837-714-2-164 hyväksytään sillä edellytyksellä, että rakennuslupavaiheessa huomioidaan ympäristönsuojelun lausunnossa esitetyt seikat. Hanke tulee sopeuttaa maastoon maisemalliset näkökohdat huomioiden (suojapuusto). Puustoa ei saa vahingoittaa eikä ulottaa luiskauksia vuokrattavan alueen ulkopuolelle. Kohteeseen ei saa jättää kaivu- tai täyttömaakasoja.

Poikkeaminen Sisaruspohjan osayleiskaavan määräyksestä myönnetään. 

Lupa on voimassa kaksi (2) vuotta siitä, kun päätös on saanut lainvoiman. Päätöstä vastaavaa rakennuslupaa on haettava luvan voimassaoloaikana.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Lausunnot

Hakemuksesta on pyydetty vihersuunnittelun, ympäristönsuojelun, maakuntamuseon sekä ELY-keskuksen lausunnot. Fintrafficilta on saatu lentoestelausunto. Luontoarvoista ja maisemaan sopeutumisesta on myös pyydetty kommentit.

Luontoarvot, erikoissuunnittelija Taru Heikkinen (28.4.2023):

”Suunnittelualueelta ei ole luontoarvotietoja kaupungin tietokannoissa tai laji.fi viranomaispuolen palvelussa. Metsäkeskuksen metsäkuviotietojen mukaan Riuttamäen lakialueella, jonne hakemuksen mukainen rakentaminen pääosin sijoittuu, metsä on noin 50-vuotiasta ja mäntyvaltaista. Huoltotie, joka hakemuksen mukaan toteutetaan pääosin olemassa olevalle metsäkoneuralle, puusto on noin 50-vuotiasta mänty-kuusi-metsää. Kuviotietojen pohjalta vaikuttaa epätodennäköiseltä, että lakialueella olisi liito-oravan käyttämää puustoa/elinympäristöä tai muuta arvokasta ja huomioon otettavaa luontoarvoa.”

Maisemavaikutukset, projektiarkkitehti Mirkka Katajamäki (2.5.2023):

"Esitetty tukiasema sijoittuu Pirkanmaan maakunnallisesti arvokkaalle Viitapohjan kulttuurimaisema-alueelle sekä Pohtolan ja Vattulan kulttuuriympäristökokonaisuuden välittömään läheisyyteen. Maston julkisivupiirrosten perusteella maston vaikutuksia kulttuurimaisema-alueeseen on haastava arvioida."

Vihersuunnittelulta ei tullut lausuntoa.

Ympäristönsuojelu (5.5.2023):

”Tampereen kaupungin Oskari karttapalvelun mukaan Riuttanmäen alueella, josta tieyhteys mastolle kulkisi, on Tampereen lahokaviosammalselvityksen 2021 erityisen soveltuva alue: Tampereen lahokaviosammalselvitys-työn tunnistettu lahokaviosammalelle mahdollisesti erittäin soveltuva alue. Alue ei ole kuitenkaan ydinaluetta.

Pohjois-Tampereen strategisen yleiskaavan mukaan Riuttanmäki sijoittuu mam-alueelle: maakunnallisesti arvokas alue. Määräysteksti: Alueen rakentamisessa ja muussa maankäytössä tulee ottaa huomioon arvokas maisema ja välttää sen ominaispiirteiden muuttamista. Alueelle sijoittuvissa merkittävissä hankkeissa on kuultava museoviranomaisia ja Pirkanmaan ELY-keskusta.”

Pirkanmaan ELY-keskus (30.5.2023):

”Kohde sijoittuu maakunnallisesti arvokkaalle maisema-alueelle. Asia sisältyy maankäyttö- ja rakennuslain 18 § mukaiseen ELY-keskuksen valvontatehtävään. Hakemukseen liittyy selvitys, jossa on käsitelty hyvin tiiviisti maisemavaikutuksia. Päätöksenteon tueksi on tarpeen vielä täydentää aineistoon tieto maiseman maakunnallisesta arvostatuksesta sekä arvioida vaikutuksia maisemaan. Arvioinnissa on hyvä tarkastella esimerkiksi mistä suunnista masto näkyy. Hankkeesta on kaavamääräyksen mukaisesti kuultava myös museoviranomaista (Pirkanmaan maakuntamuseo).”

Pirkanmaan maakuntamuseo (2.6.2023):

”Pirkanmaan maakuntamuseo on tutustunut hankkeeseen ja toteaa, että se sijoittuu metsäiselle alueelle. Arkeologisen kulttuuriperinnön osalta maakuntamuseolla ei ole hankkeesta huomautettavaa. Riuttanmäen laelle sijoittuva, korkea masto tulee kuitenkin näkymään huomattavan laajalle erityisesti Paarlahden vesistömaisemaan, joka on Viitapohjan kulttuurimaiseman keskeinen arvotekijä. Näkyvyydestä huolimatta maakuntamuseo katsoo, että masto on ympäristössä tunnistettavissa moderniksi, infrastruktuuriin liittyväksi rakenteeksi, joka ei niin merkittävästi heikennä alueen maisemallisia arvoja, että sen rakentaminen ei olisi mahdollista. Maakuntamuseo toteaa, että hanke on kulttuuriympäristön arvojen osalta mahdollinen.”

Fintraffic (23.1.2023):

”Ei vaikutuksia lentoasemien EASA-ilmailumääräyksen mukaisiin korkeusrajoituspintoihin.”

Traficomilta on jo saatu lupa lentoesteen asettamiselle 30.1.2023.

Tiedoksi

Hakija, Pirkanmaan ELY-keskus

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Valitusoikeus on:

1) viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla;
2) sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa;
3) sillä, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa;
4) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen);
5) kunnalla ja naapurikunnalla, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa;
6) toimialueellaan sellaisella rekisteröidyllä yhdistyksellä, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen; sekä
7) viranomaisella toimialaansa kuuluvissa asioissa.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Päätös on annettu julkipanon jälkeen. Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen antamisesta. Päätöksen antamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.