Kaupunginhallitus, kokous 30.11.2020

Lataa  Kuuntele 

§ 507 Työllisyyden edistämisen kuntakokeilua koskevien yhteistyösopimusten hyväksyminen 

TRE:6221/14.05.00/2019

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Rantanen Teppo, Johtaja, Teppo.Rantanen@tampere.fi

Perustelut

Pääministeri Rinteen hallitusohjelmaan liittyen käynnistetään keväällä 2020 työllisyyden kuntakokeilut, joissa jatketaan ja laajennetaan vuoden 2018 lopussa päättyneiden alueellisten työllisyyskokeilujen toimintamallia.

Työ- ja elinkeinoministeriö on 8.10.2019 lähettänyt manner-Suomen kuntiin kirjeen hakeutumisesta työllisyyden kuntakokeiluihin (liite 1). Hakuaika kokeiluihin päättyy 19.11.2019. Kokeilujen on määrä käynnistyä keväällä 2020 ja ne kestävät vuoden 2022 loppuun.

Työllisyyden kuntakokeilujen tavoitteena on nykyistä tehokkaammin edistää työttömien työnhakijoiden työllistymistä ja koulutukseen ohjautumista ja tuoda uusia ratkaisuja osaavan työvoiman saatavuuteen. Kokeilujen tarkoituksena on parantaa erityisesti pidempään työttömänä olleiden ja heikossa työmarkkina-asemassa olevien pääsyä työmarkkinoille. Kokeiluissa kehitetään työnhakijoille tarjottavia työllistymistä tukevia palveluja ja palvelumalleja, joiden avulla voidaan nykyistä paremmin tunnistaa ja ratkaista asiakkaiden yksilölliset palvelutarpeet, työllistymisen esteet sekä osaamisen kehittämistarpeet.

Kokeiluihin ohjataan kokeilualueilla ne työttömät ja työvoimapalveluissa olevat työnhakijat, jotka eivät ole oikeutettuja ansiopäivärahaan. Lisäksi kohderyhmään kuuluvat kaikki alle 30-vuotiaat työnhakijat ja kaikki maahanmuuttajat, jotka ovat joko työttömänä tai työvoimapalveluissa hanke-alueiden TE-toimistoissa. Kokeilukunta vastaa näiden asiakasryhmien julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden (TE-palveluiden) tarjoamisesta. Ohjaaminen kunnan asiakkaaksi tarkoittaa sitä, että TE-toimisto ilmoittaa työnhakijalle, että jatkossa hänen kotikuntansa vastaa TE-palveluiden tarjoamisesta hänelle.

Kokeiluja seurataan jatkuvan tilastoseurannan ja erillisen tutkimusperusteisen vaikuttavuusarvioinnin avulla. Työ- ja elinkeinoministeriö valmistelee yhteistyössä kuntien ja muiden sidosryhmien kanssa kokeilujen valtakunnalliset seurantamittarit ja kokeilualueille tuotetaan seurantatietoa kokeilun edistymisestä kuukausittain. Kokeiluille laaditaan yhteinen arviointisuunnitelma.

Hallitus linjaa työvoimapolitiikan pysyvästä palvelurakenteesta hallituskauden aikana.

Kokeiluun voi hakea ELY-alueella yksittäinen kunta tai useampi kunta yhdessä siten, että kokeiluun mukaan tulevien kuntien asukasmäärä yhteensä on vähintään 30 000. ELY-keskuksen alueella kokeiluihin siirtyisi pääsääntöisesti enintään noin 40 prosenttia TE-toimiston työnhakija-asiakkaista.

Useamman kunnan yhteisessä kokeilussa toimitetaan yksi hakemus. Hakemuksen liitteeksi tulee sisällyttää kuntien yhteistä kokeilua koskeva aiesopimus sekä kokeiluun osallistuvien kuntien kunnanhallitusten päätökset (pöytäkirjat).

Eduskunta päättää kokeiluun otettavista kunnista kokeilulain hyväksymisen yhteydessä. Hallituksen esitys kokeilulaiksi on tarkoitus antaa vuoden 2019 loppuun mennessä.

Työllisyyden kuntakokeilua on valmisteltu Pirkanmaan kaikkien kuntien yhteistyönä siten, että siihen voivat lähteä mukaan halukkaat kunnat. Valmisteluun on osallistunut myös Kuhmoinen, joka tulee osaksi Pirkanmaata vuonna 2021. Kaikki edellä mainitut kunnat ovat ilmoittaneet halukkuutensa osallistua Pirkanmaan yhteiseen työllisyyden kuntakokeiluhakemukseen.

Kukin kunta tekee päätöksen kokeiluun hakeutumisesta. Samassa yhteydessä kunta hyväksyy kokeilun aiesopimuksen (liite 2) ja yhteisistä toiminnoista aiheutuvien kustannusten jakamista koskevan sopimuksen liitteineen (liitteet 3-4). Kokeiluhakemuksen valmistelu on käynnissä ja valmistelua jatketaan hakemuksen jättämisen määräaikaan saakka. Hakemusta valmistellaan aiesopimuksessa kuvattujen periaatteiden mukaisesti.

Kokeilusta laaditaan ennen kokeilun käynnistymistä myös sopimus, jossa sovitaan Tampereen kaupungin, Pirkanmaan ELY-keskuksen, Pirkanmaan TE-toimiston ja KEHA-keskuksen välisestä yhteistyöstä työllisyyden kuntakokeilun ja kokeilusta säädettävän erillislain toteutukseen liittyen. Tästä sopimuksesta käytetään nimitystä pääsopimus. Kuntien välinen yhteistyösopimus työllisyyden kuntakokeilusta Pirkanmaan alueella muodostaa pääsopimuksen liitteen. Kuntien yhteistyösopimus laaditaan kuntien välisen aiesopimuksen pohjalta.

Työ- ja elinkeinoministeriö edellyttää hakukirjeessä, että kunnat tuovat kokeiluun omia panoksia palvelutason nostamiseksi ja palveluiden kehittämiseksi. Kuntien oman resursoinnin viitearvona ministeriö käyttää vuositasolla vähintään 15 prosentin tasoa vuoden 2018 työmarkkinatukimenoista käsittäen kokeiluun kohdentuvan henkilötyöpanoksen, kehittämispanoksen sekä muut kuin lakisääteiset palvelut kokeilun asiakkaille. Kokeiluhakemuksessa on esitettävä arvio kokeiluun kohdentuvista resursseista perusteluineen. Hakemuksen valmistelun yhteydessä on pyydetty kunnilta arviot edellä mainitun määrittelyn mukaisesta resursoinnista kussakin kunnassa. Pirkanmaan yhteenlaskettu resursointi on noin 19,5 milj. euroa. Arviossa ei ole huomioitu mm. lakisääteisiä palveluja kuten velvoitetyöllistämistä, kuntouttavaa työtoimintaa ja TYP-palvelua eikä kuntien maksamaa työmarkkinatuen rahoitusosuutta.

Työllisyyden kuntakokeilujen valtakunnallisen valmistelun tiiviistä aikataulusta johtuen kokeilujen kaikki reunaehdot ja kunnille valtiolta siirtyvä resursointi eivät tässä vaiheessa ole tiedossa. Työ- ja elinkeinoministeriö on todennut, että kunnilla on vielä kokeilulain lausuntokierroksella mahdollisuus vetäytyä kokeilusta.

Koska kyse on kunnan lakisääteisten tehtävien kasvattamisesta ja asian sekä periaatteellinen että käytännöllinen merkitys on suuri, asiassa on edellytettävä riittävien vaikutusmahdollisuuksien turvaamista kokeiluun hakeneille kunnille sekä lakia että siihen liittyviä teknisiä määrittelyjä ja laskentaperusteita valmisteltaessa.

Saatavilla olevilla tiedoilla ei voida saada yksityiskohtaista käsitystä työllisyyskokeilua säätelevän erillislainsäädännön sisällöstä tai valtiolta kunnan työnjohtoon siirtyvästä henkilöstöresurssista.

Seuraavia kokeilun eri osa-alueita koskevien periaatteiden ja suunnitelmien on oltava määriteltyinä riittävällä tarkkuudella ennen lakiehdotuksen lausuntomenettelyä: kokeilun resursoinnin ja ELY-keskusten kanssa tehtävän hankintayhteistyön periaatteet, tarkennukset kunnan ja valtion työnjaosta työttömyysturvatehtävässä ja -neuvonnassa,  työnhakijaksi ilmoittautumista koskevan prosessin sujuvuuden takaaminen TE-toimiston ja kokeilualueiden välillä sekä TE-toimistojen työnantajayhteistyön kohdentuminen kokeilualueiden asiakkaille.

Kuhmoisten kunnanhallitus päätti 4.11.2019, ettei Kuhmoinen hae työllisyyden kuntakokeiluun osana Pirkanmaan yhteistä hakemusta. Työllisyyden kuntakokeilua koskeva aiesopimus ja yhteisistä toiminnoista aiheutuvien kustannusten jakamista koskeva sopimus liitteineen on Kuhmoisten päätöksen johdosta päivitetty siten, että sopijaosapuolina ovat Pirkanmaan 22 kuntaa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Tampereen kaupunki hakee työllisyyden kuntakokeiluun osana Pirkanmaan yhteistä hakemusta.

Työllisyyden kuntakokeilua koskeva aiesopimus ja yhteisistä toiminnoista aiheutuvien kustannusten jakamista koskeva sopimus liitteineen hyväksytään.

Konsernijohtaja oikeutetaan hyväksymään sopimuksiin vähäisiä muutoksia.

Tampereen kaupunki vastaa kokeiluhakemuksen allekirjoittamisesta ja jättämisestä käsittelyyn kaikkien Pirkanmaan työllisyyden kuntakokeiluun hakeutuvien kuntien puolesta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Rantanen Teppo, Johtaja, Teppo.Rantanen@tampere.fi

Perustelut

Pääministeri Marinin hallitusohjelmaan liittyen käynnistetään keväällä 2020 työllisyyden kuntakokeilut. Tampereen kaupunginhallitus päätti 11.11.2019 § 488 kokeiluun hakeutumisesta osana Pirkanmaan kuntien yhteistä hakemusta. Samassa yhteydessä hyväksyttiin työllisyyden kuntakokeilua koskeva Pirkanmaan kuntien välinen aiesopimus ja yhteisistä toiminnoista aiheutuvien kustannusten jakamista koskeva sopimus liitteineen.

Työ- ja elinkeinoministeriö vahvisti 5.12.2019 Pirkanmaan kuntien valinnan kokeilun jatkovalmisteluun. Pirkanmaan jatkovalmistelun strategisena viitekehyksenä toimii kokeiluhakemus.

Lopullisesti kokeilualueista päättää eduskunta kokeilulain hyväksymisen yhteydessä keväällä 2020.

Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden alueellista tarjoamista koskevasta kokeilusta (kokeilulaki) julkaistiin kommentoitavaksi 20.12.2019 (liite 1). Työ- ja elinkeinoministeriö järjesti 17.1.2020 hallituksen esitysluonnokseen liittyvän kuulemistilaisuuden. Luonnosta hallituksen esitykseksi on ollut mahdollista kommentoida Ota kantaa –palvelussa 24.1.2020 asti. Kommentteja käytetään hallituksen esityksen työstämisessä ja viimeistelyssä. Tampereen kaupunki on antanut pormestarin päätöksellä (23.1.2020 § 11) kirjallisen lausunnon luonnoksesta hallituksen esitykseksi (liite 2). Lausunnossa otettiin huomioon muiden Pirkanmaan kuntien kommentit sekä Kuntaliiton ja muiden suurten kaupunkien vastaavat lausunnot.

Annetussa lausunnossa todetaan, että Tampere pitää hyvänä, että kokeilulain keinoin annetaan halukkaille kunnille mahdollisuus osallistua julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden tuottamiseen. Laki mahdollistaa kunnille toimivallan työllisyydenhoitoon kokeilulaissa määritellyn asiakaskohderyhmän osalta sekä pääsyn TE-hallinnon asiakastietojärjestelmään. Lisäksi lausunnossa todetaan, että kokeilulakiesitysluonnoksen pykälätekstit ovat pääsoin hyväksyttävissä. Sen sijaan lakiesitysluonnoksen yleis- ja yksityiskohtaisissa perusteluissa on kirjauksia, joihin toivotaan muutoksia. Tampereen lausunnossa keskeisimpinä huomioina esitetään mm. että kokeilun tavoitteet tulisi kertoa selkeämmin ja pitkälle tulevaisuuteen ulottuvina. Kysymyksessä on jo kolmas kuntakokeilu. Hallitusohjelman kirjausten ja Tampereen näkemyksen mukaan palvelurakenneuudistuksessa tulisi päästä pysyvämpiin ratkaisuihin ja kuntien roolia työllisyyspalveluiden järjestämisessä selkiyttää. Kokeilulain perusteissa järjestämisvastuun käsite tulisi määritellä sen mukaisena kuin järjestämisvastuu yleensä käsitetään.

Kaupunginhallituksen päätöksen 11.11.2019 § 488 perustelutekstissä todettiin, että kokeilujen kaikki reunaehdot ja kunnille valtiolta siirtyvä resursointi eivät hakeutumispäätöstä tehtäessä olleet tiedossa. Jotta kunnat voivat sitovasti päättää työllisyyden kuntakokeiluun osallistumisesta ja kokeilusta johtuvien vastuiden vastaanottamisesta, hakeutumispäätöksen perustelutekstissä edellytettiin seuraavien periaatteiden ja suunnitelmien riittävän tarkkaa määrittelyä ennen lakiehdotuksen lausuntomenettelyä: kokeilun resursoinnin ja ELY-keskusten kanssa tehtävän hankintayhteistyön periaatteet, tarkennukset kunnan ja valtion työnjaosta työttömyysturvatehtävässä ja -neuvonnassa,  työnhakijaksi ilmoittautumista koskevan prosessin sujuvuuden takaaminen TE-toimiston ja kokeilualueiden välillä sekä TE-toimistojen työnantajayhteistyön kohdentuminen kokeilualueiden asiakkaille.

Kokeilun resursointi:

Kuntaliitto ja kuusi suurinta kaupunkia ovat neuvottelet työ- ja elinkeinoministeriön, TE-toimistojen ja ELY-keskusten edustajien kanssa TE-toimistojen henkilöstöresurssien jakoperusteista. TEM on tehnyt erilaisia laskentamalleja ja vaihtoehtoja kokeiluihin siirtyvien henkilötyövuosien osalta. Jakoperusteissa on pyritty huomioimaan sekä kokeilualueiden että TE-toimistojen toimintaedellytykset kokeilujen käynnistyessä. Jakoperusteissa on otettu huomioon mm. siirtyvän asiakaskunnan palvelutarpeet, kokeilukuntien ja TE-hallinnon välinen lainsäädännöllinen työnjako kokeilussa, yritys- ja työnantajapalvelujen järjestäminen koko maakunnan alueella sekä työttömyysturvaan liittyvä kokeilualueille jäävä työ.

Valtakunnallisesti asiaa valmisteleva työryhmä on 7.1.2020 kokouksessaan päättänyt esittää resurssijakoa liitteenä olevan mallin mukaisesti (liite 3). Tämän mallin voidaan katsoa olevan kokeilukunnille esitetyistä vaihtoehdoista paras. Mallissa Pirkanmaan kokeilualueelle olisi siirtymässä 126,0 henkilötyövuotta (htv), josta Tampereen osuus on 79,7 htv:ä. Ylä-Pirkanmaan osuus on 4,0 htv:ä, Länsi-Pirkanmaan osuus 8,0 htv:ä, Etelä-Pirkanmaan osuus 9,8 htv:ä ja Tampereen kehyskuntien osuus 24,5 htv:ä. Htv-luvut on laskettu vuoden 2018 tietojen mukaan ja ne tullaan viimeistään helmikuussa 2020 täsmäyttämään vuoden 2019 tietojen mukaan. TEM:stä saadun tiedon mukaan htv-luvut eivät tule täsmäytyksessä ainakaan laskemaan.

Kokeilun resursointia tullaan tarkastelemaan myös kokeilun aikana työryhmän yhdessä sopimien periaatteiden mukaisesti. Alueelliset luvut sisältävät vielä Tampereelle keskitettäviksi sovittujen palvelujen resursoinnin. Muilta osin henkilöstön tehtävänkuvat ja toiminta suunnitellaan alueilla kuntien välisenä yhteistyönä lakisääteisten tehtävien toimeenpano huomioiden. TE-henkilöstö on siirtymässä kokeilukuntien työnjohdon alaisuuteen virkamieslain 20 § mukaisesti säilyttäen virkasuhteensa TE-hallintoon. Siirtyminen perustuu siirtyvän henkilön, TE-toimiston ja vastaanottavan kunnan suostumukseen. Näillä näkymin yt-prosessi käynnistyy TE-hallinnossa helmikuun loppupuolella.

ELY-keskuksen kanssa tehtävän hankintayhteistyön periaatteet:

Pirkanmaan kokeilun valmisteluryhmä on käynyt Pirkanmaan ELY-keskuksen kanssa neuvotteluja työllisyysmäärärahojen käytöstä kokeilun aikana. Hankintayhteistyön periaatteet on määritetty alueellisesti Pirkanmaalla. Vuodelle 2020 jo tehdyt julkisia työvoimapalveluja koskevat hankinnat (ammatillinen työvoimakoulutus, kotoutumiskoulutus, valmennus- ja asiantuntijapalvelut, muut hankinnat) ovat työllisyyskokeilun asiakkaiden käytössä. Palveluihin ohjaamisesta sovitaan myöhemmin tarkemmin. Tulevien hankintojen osalta ELY-keskus käynnistää valmistelu- ja suunnitteluyhteistyön työllisyyskokeilun kanssa sovittavan aikataulun mukaisesti.

Kunnan ja valtion työnjako työttömyysturvatehtävässä ja -neuvonnassa:

Kuntakokeilujen aikana on tarkoituksena, että TE-toimisto vastaisi työttömyysturvan perus- ja asiantuntijalausuntojen tekemisestä. Asiakasprosessin sujuvuuden kannalta selvityspyyntöjen teko on kokeilulaissa siirtymässä kunnille. Tämä on otettu huomioon kokeilun htv-resursoinnin laskentaperusteissa. Työttömyysturvatehtävien siirtoa TE-hallinnosta maksajille valmistella tällä hetkellä valtakunnallisesti, ja on mahdollista, että työnjakoon tulee muutoksia vuonna 2021.

Työnhakijaksi ilmoittautumisen sujuvuus:

Tampere kaupunki on neuvotellut valtakunnallisen KEHA-keskuksen kanssa kokeilun kohderyhmään kuuluvien asiakkaiden siirrosta kuntiin säädettävän kokeilulain mukaisesti. Asiakkaat tullaan siirtämään tietokanta-script -siirtona tietojärjestelmässä asiakkaan kotikunnan vastuulle. KEHA-keskuksen mukaan kokeilujen alussa asiakassiirrot vievät koko maassa noin kaksi viikkoa. Myös kokeilun aikana asiakaskohderyhmään kuuluvien asiakkaiden siirto tulee tapahtumaan tietojärjestelmän kautta. Kotikunta saa siirroista vastaanottoilmoituksen. Uudet työnhakija-asiakkaat ilmoittautuvat työnhakijoiksi TE-toimistoissa, joista asiakkaan palveluvastuun siirto asiakkaan kotikuntaan tapahtuu. Pääsääntöisesti asiakkaat ilmoittautuvat työnhakijaksi sähköisesti. Kolmannen maan kansalaiset ilmoittautuvat valtaosin paperilomakkeilla ja heidän asiakkuutensa TE-toimisto siirtää Tampereelle, jos kysymyksessä on kotoutumisvaiheessa oleva asiakas. Työnhakijaksi ilmoittautumisen sujuvuuden voidaan arvioida olevan uudessa Pirkanmaan työllisyyskokeilussa parempi ja tarkoituksenmukaisempi kuin vuosien 2017-2018 kokeilussa, mikäli KEHA:n kuvaama toimintamalli toteutuu.

TE-toimiston työnantajayhteistyön kohdentuminen kokeilualueiden asiakkaille:

Työnantaja- ja yrityspalvelujen henkilöstöresursointi jää kokonaisuudessaan TE-toimistoille. TE-toimistot rakentavat kokeilukuntien kanssa yhteisen toimintamallin työnantaja- ja yrityspalvelujen osalta. Kokeilulaissa on määritelty yhteistyövelvoite kokeilukuntien ja TE-toimiston kesken. Toimintomalleja suunnitellaan parhaillaan sekä valtakunnallisesti että alueellisesti.

Yhteenvetona voidaan todeta, että kokeilun hakeutumispäätöksessä (KH 11.11.2019 § 488) edellytetyt kokeilun reunaehtojen tarkennukset on saatu ja ne ovat hyväksyttävissä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Tampereen kaupunki sitoutuu liitteenä 1 olevan hallituksen esitysluonnoksen mukaisesti julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden alueellista tarjoamista koskevaksi kokeilualueeksi.

Sitoutumisen ehtona on

ettei hallituksen esitys eduskuntakäsittelyssä syntyvine muutoksineen merkittäviltä osin poikkea esitysluonnoksen sisällöstä ja

että kokeilun resursointiin, hankintayhteistyön periaatteisiin, työnjakoon työttömyysturvatehtävässä, työhakijaksi ilmoittautumisen sujuvuuteen ja TE-toimiston työnantajayhteistyön kohdentumiseen koskeviin reunaehtoihin ei tule merkittäviä Tampereen kaupungin kannalta negatiivisia muutoksia valmistelun edetessä.

Tärkeänä kokeilun onnistumisen kannalta pidetään sitä, että liitteenä 2 olevassa Tampereen kaupungin pormestarin antamassa työllisyyskokeilulakiluonnosta koskevassa lausunnossa esitetyt ongelmakohdat huomioidaan ministeriön lopullista lakiesitystä annettaessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Teppo Rantaselle sekä työllisyysjohtaja Regina Saarelle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyn aikana.

Valmistelija

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Työllisyysjohtaja Regina Saari, puh. 050 346 9603, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupunginhallitus päätti 11.11.2019 § 488 hakeutumisesta työllisyyden edistämisen kuntakokeiluun yhteisellä hakemuksella Pirkanmaan muiden kuntien kanssa ja hyväksyi kokeilua koskevan aiesopimuksen ja yhteisistä toiminnoista aiheutuvien kustannusten jakamista koskevan sopimuksen.

Edelleen 10.2.2020 § 63 kaupunginhallitus päätti Tampereen sitoutumisesta hallituksen esitysluonnoksen mukaisesti julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden alueellista tarjoamista koskevaksi kokeilualueeksi. Sitoutumisen ehdoksi asetettiin, ettei hallituksen esitys eduskuntakäsittelyssä syntyvine muutoksineen merkittäviltä osin poikkea esitysluonnoksen sisällöstä ja että kokeilun resursointiin, hankintayhteistyön periaatteisiin, työnjakoon työttömyysturvatehtävässä, työhakijaksi ilmoittautumisen sujuvuuteen ja TE-toimiston työnantajayhteistyön kohdentumiseen koskeviin reunaehtoihin ei tule merkittäviä Tampereen kaupungin kannalta negatiivisia muutoksia valmistelun edetessä. Lisäksi kaupunginhallitus piti tärkeänä kokeilun onnistumisen kannalta sitä, että kaupungin antamassa työllisyyskokeilulakiluonnosta koskevassa lausunnossa (pormestari 23.1.2020 § 11) esitetyt ongelmakohdat huomioidaan ministeriön lopullista lakiesitystä annettaessa.

Työllisyyden edistämisen kuntakokeiluun liittyvä erillislainsäädäntö on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä ja todennäköisesti valmistumassa vuoden loppuun mennessä. Kokeilulain on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2021. Kuntakokeilut päättyvät lakiesityksen mukaan 30.6.2023.

Kokeilualueen kunnat vastaavat kokeilulain nojalla TE-toimiston asemesta eräistä julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa tarkoitetuista palveluista ja kotoutumisen edistämisestä annetun lain mukaisista palveluista kokeilulaissa tarkoitetulle kohderyhmälle. Lisäksi kokeilualueen kunnat todennäköisesti antavat kohderyhmälle eräitä työttömyysturvalaissa tarkoitettuja työvoimapoliittisia lausuntoja. Pirkanmaalla kokeilualueen kunnat ovat alustavati sopineet eräiden palvelujen osalta järjestämisvastuun siirrosta keskenään. Jotta kokeilualue olisi toimivaltainen kokeilun käynnistyessä, tulee kuntien väliset yhteistyösopimukset olla hyväksytty kunnissa ennen vuodenvaihdetta.

Pirkanmaan työllisyyden edistämisen kuntakokeilun toiminta- ja palvelumalli on valmisteltu laaja-alaisessa kuntien välisessä yhteistyössä yhdessä kumppaneiden kanssa. Päävastuussa valmistelusta on ollut Pirkanmaan kuntien nimeämä valmisteluryhmä. Valmisteluprosessin johtaminen ja koordinointi on hoidettu Tampereelta. Kunnat ovat osallistuneet kokeilua koskevien sopimusten valmisteluun.

Kuntasopimus

Kuntien välisellä yhteistyösopimuksella työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta Pirkanmaan alueella (kuntasopimus) sovitaan Tampereen ja muiden kokeiluun kuuluvien kuntien välisestä yhteistyöstä kuntakokeiluun sekä kokeilulain toteuttamiseen liittyen. Kuntasopimuksessa sovitaan siitä, miten yhteistyö toteutetaan ja pääsopimuksen velvoitteet pannaan täytäntöön. Kuntasopimus on myös kokeilulakiin liittyvien keskitettyjen palvelujen osalta Kuntalain 8 luvun 49 ja 54 § mukainen sopimus viranomaistehtävien hoitamisesta Tampereella. Kuntasopimuksen liitteessä sovitaan Tampereelle keskitettyjen tehtävien ja palvelujen kustannusten jaosta kuntien kesken.

Kuntasopimus liitteineen on valmisteltu kuntien syksyllä 2019 hyväksymien kokeilun aiesopimuksen ja kustannustenjakosopimuksen pohjalta. Aiesopimukseen verrattuna muuttuneet kohdat on kuntasopimuksessa merkitty punaisella tekstillä. Muutokset perustuvat kokeilun valmistelun aikana täydentyneeseen kokeilulainsäädäntöön (HE 87/2020 ja HE 114/2020) ja valtakunnallisiin valtionhallinnon linjauksiin sekä Pirkanmaan kokeilukuntien yhteiseen valmisteluun.

Yhteisten tehtävien osalta jaettavien kustannusten perusteet ja palvelujen sisältö on avattu aiempaa täsmällisemmin. Tampereelle keskitettyjen kotoutumisaikaisten työnhakija-asiakkaiden palvelujen ja kotoutumista edistävien ohjaus- ja neuvontapalvelujen osalta kustannustenjako pohjautuu kuntajohtajien linjaukseen palvelun suoriteperusteisesta laskuttamisesta.

Kuntasopimuksessa on nimetty kokeilun johtoryhmään Tampereelta työllisyysjohtaja, henkilöasiakaspalveluiden johtaja, kasvupalvelujohtaja, kansainvälisen osaamisen palvelujen johtaja, TYP:n johtaja, suunnittelupäällikkö ja henkilöstö- ja hallintopäällikkö. 

TYP-sopimus

Pirkanmaan työllisyyden edistämisen kuntakokeilussa ajalla 1.1.2021 - 30.6.2023 Tampereen kaupunkiseudun kunnat vastaavat kokeilun kohderyhmään kuuluvien työnhakijoiden palvelusta kokeiluhenkilöstön toimesta (kunnan ja TE-hallinnon siirtyvät asiantuntijat) yhdessä Kelan kanssa. Tämän kohderyhmän osalta työ- ja elinkeinotoimisto (TE-toimisto) ei näin ollen osallistu TYP-asiakkaiden palveluprosessiin kokeilun aikana, vaan kunnat vastaavat monialaisesta yhteispalvelusta myös työvoima- ja elinkeinopalvelujen osalta työllisyyden edistämisen kuntakokeilulain mukaisesti. TE-toimistoon jäävän monialaista tukea tarvitsevan asiakaskohderyhmän osalta TYP-toiminnasta sovitaan liitteenä olevan muutospöytäkirjan mukaisesti.

Kokeilun pääsopimus

Tampereen kaupunki on neuvotellut useaan otteeseen Pirkanmaan ELY-keskuksen, Pirkanmaan TE-toimiston ja KEHA-keskuksen kanssa työllisyyden edistämisen kuntakokeilua koskevasta pääsopimuksesta (yhteistyösopimus Pirkanmaan ELY-keskuksen, Pirkanmaan TE-toimiston, KEHA-keskuksen ja Pirkanmaan kaupunkien/kuntien välillä työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta).

Pääsopimuksella on tarkoitus sopia mainittujen osapuolten välisestä yhteistyöstä, joka liittyy työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta annetun lain toimeenpanoon ja tavoitteiden toteuttamiseen.

Neuvotteluissa ei ole päästy yhteisymmärrykseen siten, että sopimuksessa olisi riittävällä tavalla huomioitu kaupunginhallituksen 10.2.2020 tekemään päätökseen sisältyviä varaumia, kuten siirtyvää resurssia, ELY-keskuksen kanssa tehtävän hankintayhteistyön periaatteita sekä alueellisten rekrytointi- ja yrityspalvelujen yhtenäisyyden varmistamista.

Neuvotteluja jatketaan ja kaupunginhallitus hyväksyy lopullisen sopimuksen hallintosäännön 15 § 26 kohdan nojalla.

Kokeilun resursointi

Pirkanmaan kunnat ovat sitoutuneet kokeiluhakemuksessaan integroimaan lakisääteiset ja yleisen toimialansa puitteissa resursoimansa työllisyyttä edistävät palvelut työllisyyden kuntakokeilun käyttöön. Hakeutumisvaiheessa Pirkanmaan kuntien yhteenlaskettu resursointi kokeiluun yleisen toimialan puitteissa oli vuositasolla noin 19,5 milj. euroa, josta henkilöstöresurssien osuus oli noin 7,2 milj. euroa. Ministeriön edellyttämä 15 prosentin panostus suhteessa kunnan osarahoittamaan työmarkkinatuen maksuosuuteen täyttyy sekä kokeilualueen kokonaisuuden että yksittäisten kuntien osalta. Tämän resursoinnin lisäksi kokeilun käyttöön tulee huomattava osuus kuntien lakisääteisiin tehtäviin liittyviä resursseja, joita laskelmassa ei ole otettu huomioon. Lakisääteisten tehtävien kytkeminen kokeiluun vähintään kaksinkertaistaa Pirkanmaan kuntien kokeiluun osoittamat resurssit. Lisäksi kunnat hyödyntävät työllisyyden edistämisessä koko ekosysteeminsä palvelutarjontaa (esim. elinkeino-, koulutus-, sosiaali- ja terveyspalvelut, sivistyspalvelut jne.).

TE-toimisto olisi siirtämässä 171,7 henkilötyövuotta vastaavan määrän virkamiehiä kuntiin kokeilun tehtäviin kuntien suostumuksen perusteella. Tampereen osuus siirtyvästä henkilöstöstä on 112,3 henkilötyövuotta. Kunnat ovat määrittäneet TE-toimistosta siirtyvän henkilöstön tehtävät kokeilussa. Yhdistämällä kuntien ja valtion resursseja ja toimivaltaa pyritään vaikuttavampaan työllisyyden hoitoon.

Pirkanmaan kuntien vastuulle siirtyisi kokeilussa yhteensä noin 30 000 asiakasta kokeilulaissa määritellyn kohderyhmän mukaisesti. Tampereen osuus asiakasmäärästä olisi noin 19 000. Asiakasmääräarvio perustuu lokakuun 2020 tietoihin.

Valtion ensi vuoden talousarviota ei ole vielä hyväksytty, mutta valmistelussa työ- ja elinkeinoministeriön kanssa ja Pirkanmaan ELY-keskuksesta saadun alustavan tiedon mukaan vuodelle 2021 Pirkanmaan kokeilualueelle olisi tulossa palkkatuki- ja starttirahapäätöksiä varten noin 15 milj. euroa päätöksenteko-oikeutta. Valmennus- ja asiantuntijapalveluiden uusien palvelujen määräraha kokeilualueelle olisi arviolta noin 5,5 - 6,5 milj. euroa vuodelle 2021. Valmennukset hankittaisiin lähtökohtaisesti kokeilun käyttöön kokeilukuntien ELY-keskukselle tekemien ehdotusten pohjalta.

Kotoutumiskoulutuksen osalta TEM:n määrittelemä arvio kiintiöstä vuodelle 2021 olisi 3,8 milj. euroa. Kotoutumiskoulutus olisi käytännössä kokonaan kokeilun asiakkaille ja koulutuksen sisältöä on valmistelu kokeilun ja ELY-keskuksen yhteistyönä. Täydentävän ammatillisen työvoimakoulutuksen ml. yhteishankintakoulutus määräarvio olisi noin 8 milj. euroa. Työvoimakoulutuspalvelut olisivat sekä TE-toimiston että kokeilun asiakkaiden käytössä. Koulutusesityksiä ovat tehneet niin TE-toimisto kuin kokeilukin. Pääosa ammatillisesta työvoimakoulutuksesta toteutetaan valtionosuusrahoitteisena, jossa määrärahat ohjautuvat suoraan työvoimakoulutuksen järjestämisluvan omaaville oppilaitoksille. Tarjonnasta on käyty yhteistä keskustelua valmisteluvaiheessa ELY-keskuksen, TE-toimiston ja kokeilualueen kesken. Lisäksi ELY-keskuksen hankkimaan Yrittäjyysbuusti-palveluun ohjattaisiin asiakkaita sekä kunnista että TE-toimistosta.

TE-toimisto myöntää työvoimapoliittisia hankeavustuksia pääsääntöisesti järjestöille ja kolmannelle sektorille. Vuoden 2021 määräraha-arvio on noin 1,6 milj. euroa. Työvoimapoliittisten avustusten avulla syntyvät työllistymistä edistävät palvelut olisivat pääsääntöisesti kokeilun kohderyhmän käytettävissä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Pirkanmaan ELY-keskuksen, Pirkanmaan TE-toimiston, KEHA-keskuksen sekä Pirkanmaan kaupunkien ja kuntien välillä tehtävän yhteistyösopimuksen neuvottelutilanne merkitään tiedoksi.

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Työllisyyden edistämisen kuntakokeilua koskevat seuraavat liitteenä olevat sopimukset hyväksytään sillä edellytyksellä, että kokeilua koskeva lainsäädäntö tulee voimaan

  1. Kuntien välinen yhteistyösopimus työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta Pirkanmaan alueella liitteineen ja
  2. Tampereen kaupunkiseudun TYP-sopimuksen muutos ajalle 1.1. - 31.12.2021.


Konsernijohtaja oikeutetaan tekemään sopimuksiin vähäisiä teknisluonteisia muutoksia.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Teppo Rantaselle sekä työllisyysjohtaja Regina Saarelle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Tiedoksi

Teppo Rantanen, Regina Saari

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)