Perustelut
Työllisyyden edistämisen kuntakokeilu on käynnistymässä vuoden 2021 alusta. Kaikkineen kokeilussa on mukana 125 kuntaa. Pirkanmaalta mukana on 22 kuntaa, jotka muodostavat Pirkanmaan yhtenäisen kokeilualueen. Kokeilun myötä Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut vastaavat työnhakijoiden palveluprosesseista ja työllisyyttä edistävien palvelujen tarjoamisesta tamperelaiselle, kokeiluun siirtyvälle noin 20 000 asiakkaan kohderyhmälle. Osa palveluista ja toiminnoista tuotetaan keskitetysti Tampereelta muihin Pirkanmaan kokeilukuntiin.
Kokeilun tavoitteena on parantaa erityisestä pitkään työttömänä olleiden ja heikossa työmarkkina-asemassa olevien pääsyä työmarkkinoille. Hallitusohjelman kirjauksen mukaan kuntien roolia työllisyyspalvelujen järjestäjänä vahvistetaan. Työllisyyden edistämisen kuntakokeilujen lisäksi parhaillaan valmistellaan hallitusohjelman linjauksen mukaisesti työllisyyspalvelujen siirtoa paikallistasolle.
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa (sote) koko julkista sosiaali- ja terveydenhuoltoa kehitetään vastaamaan yhteiskunnan muutoksiin. Toteutuessaan uudistus tarkoittaa sitä, että sosiaalipalvelut, mukaan lukien kuntouttava työtoiminta, siirtyvät kaupungin järjestämisvastuulta maakunnille. Tämän jälkeen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut ei tule enää hankkimaan kuntouttavan työtoiminnan palveluita. Toisaalta valtiovaraniministeriö on esittänyt työllisyyspaketissaan työttömyysturvaan liittyviä muutoksia, joilla voi olla vaikutusta myös kuntouttavan työtoiminnan järjestämiseen tulevaisuudessa.
Tampereen työvalmennussäätiö Syke sr:n roolia suhteessa kuntaan arvioidaan osana tätä muutosta lainsäädäntövalmistelun edetessä. Ennen uudistusta Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut järjestää palveluja monituottajamallilla.
Tampereen Sarka Oy on sosiaalinen yritys, joka on perustettu 2011 kaupunginvaltuuston päätöksellä saman aikaisesti Tampereen työvalmennussäätiö Syke sr:n kanssa. Sarkan, kuten muidenkin sosiaalisten yritysten, työvoimasta merkittävä osa on vaikeassa työmarkkina-asemassa olevia. Sarkan liiketoimintaidea pohjaa palvelujen myyntiin (huolto-, siivous- ja talkkaripalvelut) ja henkilöstövuokraukseen. Sarkan toiminta on osin päällekkäistä ja samansuuntaista kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelujen kanssa.
Tarkastuslautakunta on arviointikertomuksessaan kiinnittänyt huomiota Tampereen Sarka Oy:n ja työllisyys- ja kasvupalvelujen asetelmaan kaupunkikonsernin sisällä. Tarkastuslautakunnan arviointikertomuksen huomiot Sarkan aseman epäselvyydestä tunnistetaan myös työllisyys- ja kasvupalveluissa.
Vuoden 2021 palvelujen osalta tavoitekeskustelut käydään Tampereen Sarka Oy:n ja Tampereen työvalmennussäätiö Syke sr:n kanssa sovitun aikataulun mukaisesti.
Konsernijaoston tehtävänä on vastata konsernirakenteen strategisesta kehittämisestä sekä ohjata ja valvoa omistajana konserniyhteisöjä siten, että nämä toimivat kaupunkikonsernin kokonaisedun mukaisesti. Tampereen Sarka Oy:n aseman arvioiminen työllisyydenhoidon kokonaisuuden näkökulmasta tukee konsernijaoston tehtävää. Arvioinnissa tulee selvittää, onko Sarkan alkuperäinen toiminta-ajatus ja liikeidea työllisyydenhoidon uudistusten myötä enää ajankohtainen ja miten toimintamallia voidaan uudistaa. Ulkoisen arvioinnin tilaa elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen esikunta.
Tampereen työvalmennussäätiö Syke sr:n roolia suhteessa kaupunkiin arvioidaan sote-lainsäädäntövalmistelun edetessä vuoteen 2023 mennessä.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Ulkoisen arvionnin tilaaminen Tampereen Sarka Oy:n asemasta työllisyydenhoidon kokonaisuuden näkökulmasta merkitään tiedoksi.
Tampereen työvalmennussäätiö Syke sr:n roolia suhteessa kaupunkiin arvioidaan sote-lainsäädäntövalmistelun edetessä vuoteen 2023 mennessä.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.