Perustelut
Tampereen Raitiotie Oy on käynyt keskustelua yhtiömuotoon ja sen verotukseen (VML, laki verotusmenettelystä) liittyen eri viranomaisten kanssa yhtiön perustamisesta lähtien. Viimeisessä vaiheessa käydyn ennakollisen keskustelun pohjalta konserniverokeskus laati 25.11.2020 muistion, jossa Tampereen Raitiotie Oy:n toiminta katsotaan kokonaisuudessaan voittoa tavoittelemattomaksi ja vastikkeet kaupungin ja yhtiön välillä omakustannusperusteiseksi.
Muistion lopussa olevassa ohjausosiossa todetaan seuraavaa: "Yhtiö on perustettu tukemaan Tampereen kaupungin ja myöhemmin mukaan liittyvien kaupunkien ja kuntien harjoittamaa raitiotieliikennetoimintaa. Yhtiö on korostanut, että kyse on julkisena palveluna tarjottavasta joukkoliikenteestä, jonka tavoitteena ei ole tuottaa lipputuloilla voittoa, vaan kokonaisuudella tavoitellaan muita kaupungin ja asukkaiden hyötyjä. Tällaista yhtiön kuvaamalla tavalla Tampereen kaupungin harjoittamaa pysyvästi tappiollista toimintaa voidaan näissä olosuhteissa pitää VML 31 §:n esitöissä tarkoitettuna voittoa tavoittelemattomana toimintana. Kun yhtiön toiminta liittyy kiinteästi tällaisen toiminnan järjestämiseen, voidaan myös yhtiön omaa toimintaa pitää näissä olosuhteissa voittoa tavoittelemattomana toimintana VML 31 §:n esitöissä tarkoitetulla tavalla. Tällöin yhtiön verotuksessa ei sovelleta VML 31 §:n mukaista siirtohinnoitteluoikaisua, kun yhtiö hinnoittelee edellä muistiossa kuvatut yhtiön ja Tampereen kaupungin väliset vastikkeet omakustannusperusteisesti."
Voimassa olevassa yhtiöjärjestyksen toimialakohdassa todetaan, että "Yhtiön vuokraus- ja muuta toimintaa harjoitetaan markkinaehdoin". Konserniverokeskuksen ohjauksen perusteella tämä lause voidaan ottaa yhtiöjärjestyksestä pois. Muihin muutoksiin ei ole tarvetta.
Tällä tulee olemaan se vaikutus, että vuodesta 2021 eteenpäin sovitun kalustovuokran ei tarvitse enää sisältää verottajan aikaisemmin tulkitsemaa kohtuullista katetta. Tästä syntyy alkuvaiheessa noin 240 000 euron vuotuinen säästö. Jotta jo vuoden 2021 laskutuksessa päästäisiin noudattamaan uutta yhtiöjärjestystä, siitä tulee päättää ennen vuoden vaihdetta.
Yhtiöjärjestyksen muutoksista päättää normaalisti yhtiökokous. Päätöksentekoon ja yhtiökokouksen koolle kutsumiseen vaadittavista aikatauluista johtuen tämä ei ole mahdollista. Osakkeenomistajat voivat osakeyhtiölain 5 luvun 1 momentin estämättä yhtiökokousta pitämättä yksimielisinä päättää yhtiökokoukselle kuuluvasta asiasta. Koska kaupunki on yhtiön ainoa omistaja, voidaan yhtiöjärjestyksen muutoksesta tehdä ainoan osakkeenomistajan päätös.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Ainoan omistajan päätöksenä Tampereen Raitiotie Oy:n yhtiöjärjestystä muutetaan perusteluissa kuvatulla tavalla.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.