Kaupunginhallitus, kokous 29.11.2021

Lataa  Kuuntele 

§ 555 Tarkastusjohtajan viran lakkauttaminen ja sisäisen tarkastuksen organisointi 

TRE:8065/01.02.01/2021

Valmistelija

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Henkilöstöjohtaja Niina Pietikäinen, puh. 040 707 9147, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Sisäinen tarkastus on kaupunginhallituksen ja ylimmän johdon riskiperustainen, riippumaton ja objektiivinen arviointi- ja konsultointitoiminto. Sisäinen tarkastus arvioi kaupunkikonsernin toiminnan hyvän hallinto- ja johtamistavan, sisäisen valvonnan, riskienhallinnan ja konsernivalvonnan järjestämisen asianmukaisuutta ja tuloksellisuutta. Arviointien ja konsultointien tarkoituksena on tukea tuloksellisuuden, lainmukaisuuden ja eettisyyden, omaisuuden turvaamisen sekä johtamisessa ja päätöksenteossa käytettävän tiedon luotettavuuden kehittämistä. Lisäksi sisäinen tarkastus edistää toiminnallaan kaupunkikonsernin ennakoivaa ja tuloksellista riskienhallintaa, väärinkäytösmahdollisuuksien ennaltaehkäisyä ja havaitsemista sekä eettisen johtamiskulttuurin kehittymistä.

Kaupungin sisäinen tarkastus on toteutettu omana toimintana vuodesta 1997 lähtien. Yksikön resurssit ovat vaihdelleet viime vuosina noin 6-9 henkilötyövuoden välillä. Tarkastusjohtaja irtisanoutui lokakuun 2021 alussa, minkä jälkeen avointa virkaa on hoitanut tarkastusjohtajan ensimmäinen varahenkilö. Lisäksi yksikössä työskentelee neljä sisäistä tarkastajaa. Yksikön budjetti on ollut noin 600 000 euroa vuodessa.

Muutosvaihe luo hyvän tilaisuuden sisäisen tarkastuksen toiminnan kehittämisen. Nykyinen kaupungin toimintaympäristö on erittäin monimutkainen, sillä konserni- ja sopimusrakenteet muuttuvat jatkuvasti, sääntely lisääntyy, digitalisaatio uudistaa toimintaa ja julkisen toiminnan eettisyyden turvaaminen on entistä tärkeämpää. Samalla myös vaatimukset sisäisen tarkastuksen osaamiselle ovat entistä laajemmat. Lisäksi ilmoittajansuojelulain toimeenpano edellyttää ilmoitusten käsittelyprosessin ja väärinkäytöstutkintojen organisointia.

Jotta käytettävien resurssien monipuolisuus ja laatu voidaan turvata, sisäinen tarkastus on suunniteltu hankittavaksi jatkossa pääosin ostopalveluna. Näin saadaan hyödynnettyä markkinoiden monipuolinen osaamistarjonta. Palvelun laadun turvaaminen edellyttää kuitenkin vahvaa tilaajaosaamista ja -toimintoa. Tilaajan tulee kilpailuttaa palvelunhankinnat niin, että palvelun laadulle on asetettu riittävät vähimmäisvaatimukset, joiden toteutumista valvotaan sopimuskaudella. Tilaaja ja palveluntuottaja noudattavat sisäisen tarkastuksen ammattistandardeja ja eettisiä sääntöjä. Tavoitteena on kehittää sisäisen tarkastuksen palveluiden markkinoita pitkällä aikavälillä niin, että yhä useammat tarjoajat kiinnostuvat laadukkaiden palvelujen tuottamisesta Tampereen kaupungille. Tilaajatehtävä edellyttää tarkastustoiminnan suunnittelua, koordinointia ja raportointia kaupunginhallitukselle. Osittain ostopalveluna toteuttavalla sisäisellä tarkastuksella kustannusten arvioidaan olevan yhtenevät tai alhaisemmat kuin omana toimintana toteutettuna. 

Sisäisen tarkastuksen yksikössä on käyty yhteistoimintaneuvottelut ajalla 29.10. - 18.11.2021 yhdessä henkilöstön (viisi henkilöä) ja henkilöstön edustajien kanssa. Henkilöstö on esittänyt vaihtoehtoisia organisointitapoja. Kaupunginhallitukselle on päätetty esittää tarkastusjohtajan viran lakkauttamista. Näin ollen sisäinen tarkastus uudelleenorganisoitaisiin pääosin ostopalveluna. Lisäksi perustettaisiin uusi sisäisen tarkastuksen päällikön tehtävä ja sisäisen tarkastuksen henkilöstölle tarjottaisiin hallinnollisia tehtäviä kaupunkiorganisaatiossa.

Kaupunginhallituksen toimivalta asiassa perustuu hallintosäännön 15 §:ään, jonka mukaan kaupunginhallitus päättää viran lakkauttamisesta silloin, kun se ei kuulu muun toimielimen toimivaltaan. Konsernijohtaja päättää erikseen yksityiskohtaisesta organisoinnista ja tehtävistä konsernihallinnon toimintasäännön muutoksella.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Tarkastusjohtajan virka (vakanssinumero 100 18180) lakkautetaan 1.1.2022 alkaen.

Suunnitelma sisäisen tarkastuksen organisoinnista merkitään tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Aarne Raevaara palasi kokoukseen.

Asian käsittelyn kuluessa Milka Hanhela esitti seuraavaa pontta: "Tämän ponnen hyväksyessään kaupunginhallitus toivoo, että sisäisen tarkastuksen uudelleenorganisoinnille annetaan tarvittavat resurssit ja siirtymäaika, jotta kokemustiedon siirto nykyisiltä työntekijöiltä tarkastuksia jatkossa toteuttavalle taholle onnistuisi täysimääräisesti eikä tarkastuksiin syntyisi katkoa."

Puheenjohtaja tiedusteli Hanhelan ponsiesityksen saamaa kannatusta ja totesi, että se raukeaa kannatuksen puuttuessa.

Ilkka Sasi ja Milka Hanhela poistuivat kokouksesta.

Tiedoksi

Juha Yli-Rajala, Niina Pietikäinen

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella http://www.tampere.fi/asiointi/ tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.