Perustelut
Laki valtakunnallisista opinto- ja tutkintorekistereistä antaa vapaan sivistystyön oppilaitoksen ylläpitäjälle mahdollisuuden tallentaa KOSKI-tietovarantoon 1.8.2021 alkaen vapaatavoitteisen ja tutkintoon johtamattoman koulutuksen arvioituja suoritustietoja opiskelijan suostumuksella. Tiedot voidaan vapaatavoitteisen koulutuksen osalta tallentaa, mikäli oppilaitoksen ylläpitäjä päättää tarjota mahdollisuuden tietojen tallentamiseen valtakunnalliseen rekisteriin ja opiskelija antaa suostumuksensa tiedon tallentamiseen koulutuksen alkaessa. Alaikäisen lapsen ollessa kyseessä, suostumuksen antaa lapsen huoltaja.
Oppilaitoksen tulee lisäksi ennen suoritus- ja opiskeluoikeustietojen tallentamista olla kuvannut koulutuksen osaamisperusteisesti, suunnitellut kuvatun koulutuksen arviointikäytännöt ja opintojen laajuuden tulee olla määritelty opintopisteinä. Kuvaus tehdään viemällä paikallinen opinto- tai kurssisuunnitelma Opetushallituksen ylläpitämään ePerusteet-palveluun. Arviointi voidaan toteuttaa joko numeerisesti tai siten, että koulutus arvioidaan olevan joko hyväksytty tai hylätty. Mikäli arvioinnin tuloksena on hylätä opiskelijan suoritus, ei suoritustietoa tallenneta valtakunnalliseen tietovarantoon. (Laki valtakunnallisista opinto- ja tutkintorekistereistä 9d §, Laki vapaasta sivistystyöstä 6b §, HE 19/2021)
Lisäksi vapaasta sivistystyöstä annetussa laissa tarkoitetun kansanopiston ylläpitäjän on 1.8.2021 alkaen tallennettava Opetuksen ja koulutuksen valtakunnalliseen tietovarantoon tiedot mainitun lain 7 a luvussa sekä oppivelvollisuuslain 5 §:n 2 momentissa tarkoitetuissa koulutuksissa olevista oppivelvollisista opiskelijoistaan tiedot suoritettavasta koulutuksesta, suoritetut opinnot ja osaamisen arviointi sekä tieto opintojen aloittamisesta, väliaikainen keskeytyminen ja päättyminen. (Laki valtakunnallisista opinto- ja tutkintorekistereistä 9a §).
Laissa tarkoitettuja oppivelvollisille suunnattuja koulutuksia ovat kansanopistojen oppivelvollisille suunnattu vapaan sivistystyön koulutus sekä oppivelvollisuuslain tarkoittamien opiskelijoiden suorittamat aikuisten maahanmuuttajien opetussuunnitelman perusteen mukaisesti järjestetty kotoutumiskoulutus sekä vapaan sivistystyön lukutaitokoulutuksen opetussuunnitelmasuosituksen mukaisesti järjestetty koulutus. Mikäli edellä mainituissa koulutuksissa opiskelee muu kuin oppivelvollisuuslain tarkoittama oppivelvollinen opiskelija, on silloin kuitenkin kyse vapaatavoitteisesti opiskelevasta opiskelijasta.
KOSKI-palvelun käyttöönoton edellytyksenä siis on oppilaitoksen ylläpitäjän tekemä päätös vapaan sivistystyön koulutusten viemisestä KOSKI-tietovarantoon. KOSKI-palvelun käyttöönotto voi tapahtua ylläpitäjän päättämässä aikataulussa ja laajuudessa 1.8.2021 tai milloin vain sen jälkeen. Opetushallitus ei ohjeista päätöksenteon käytännön asioista, vaan päätösprosessi tapahtuu kunkin oppilaitoksen ja sen ylläpitäjän omien päätöksentekoa ohjaavien käytäntöjen ja sääntöjen mukaisesti.
Tampereen seudun työväenopistolla on valmius lähteä käyttämään KOSKI-tietovarantoa asteittain syksystä 2022 lähtien vapaatavoitteisten koulutusten osalta. Asian valmistelua tehdään keväällä 2022 suunnittelemalla tarjontaan osaamisperusteisia pilottikursseja, joiden kurssikuvaukset ja arviointikriteerit viedään Opetushallituksen ylläpitämään ePerusteet-palveluun. Järjestelmän käyttöönotto edellyttää myös mm. oppilaitoksen vastuukäyttäjän ja pääkäyttäjän nimeämistä sekä henkilöstön koulutusta. Opisto on määritellyt vastuuhenkilöstön ja henkilöstökoulutusta on järjestetty Pirkanmaan opistojen yhteistyönä. Alueen opistot ovat hakeneet hankerahoitusta myös mahdolliseen yhteiseen tuntiopettajien osaamisperusteiseen kurssisuunnitteluun perehdyttävään kouluttamiseen.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Tampereen seudun työväenopiston koulutusten suoritustietojen vieminen KOSKI-tietovarantoon hyväksytään sekä vapaatavoitteisen ja tutkintoon johtamattoman koulutuksen että opetussuunnitelmaan perustuvan luku- ja kirjoitustaidon koulutuksen hyväksyttyjen suoritusten osalta.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.