Z/Sivistys- ja kulttuurilautakunta, kokous 22.3.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 38 Sivistys- ja kulttuurilautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelmaraportti tammikuu–joulukuu 2021 (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:5112/02.02.01/2020

Valmistelija

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Vesa-Matti Kangas, puh. 050 566 4477, suunnittelupäällikkö Mika Vuori, puh. 040 806 3132 ja strategiacontroller Heidi Ilvonen, puh. 0400 915 244, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Leeni Herrala, puh. 040 481 8428, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Palvelu- ja vuosisuunnitelmaraportissa raportoidaan keskeiset strategiaa toteuttavat toimenpiteet, talouden toteumat ja ennusteet sekä riskienhallinnan tilanne.

Tampereen strategiaa ja muita pitkän aikavälin tavoitteita toteutetaan palvelu- ja vuosisuunnitelmassa määritellyillä toimenpiteillä. Sivistys- ja kulttuurilautakunnan alaisen toiminnan osalta toimenpiteet etenivät tammi-joulukuussa 2021 pääosin suunnitelmien mukaisesti. Lasten ja nuorten hyvinvointierojen kaventamiseen on kohdennettu onnistuneita toimenpiteitä esimerkiksi harrastamisen ja liikkumisen edistämisen, alueellisen tuen mallin vahvistamisen sekä koulurauhan ja -turvallisuuden lisäämisen osalta. Yhdenvertaisuutta ja osallisuutta on edistetty etäpalveluja ja viestinnän saavutettavuutta kehittämällä sekä taiteilijoiden ja kansalaisyhteiskunnan toimintamahdollisuuksia edistämällä. Vuoden 2021 aikana on lisäksi muun muassa edistetty lukemista, toteutettu kestäviä hankintoja ja vahvistettu tietopohjaa sekä digitalisoitu useita prosesseja.

Osa toimenpiteistä toteutui vain osittain vuoden 2021 aikana. Vapaa-ajan palvelujen saavutettavuuden edistäminen, osallistuvan budjetoinnin mallien laajentaminen, materiaalin kierron tehostaminen ja kestävämmän ruokailun edistäminen eivät edenneet suunnitellusti. Tilavarauskäytäntöjen kehittämistä tulee myös edelleen jatkaa tänä vuonna. Toimenpiteistä, joiden arvioitiin jäävän osittain toteutumatta, raportoidaan lautakunnalle liitteessä tarkemmin. Palvelu- ja vuosisuunnitelmaraportti sisältää myös tarkemman tilannekatsauksen sivistyspalvelujen keskeisimmistä tunnistetuista riskeistä palveluryhmittäin. Riskien tilannekatsaus toteutettiin ennen turvallisuusympäristön viimeaikaisia muutoksia.

Sivistys- ja kulttuurilautakunnan toimintakate toteutui 5,7 milj. euroa muutettua talousarviota heikompana. Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden aikana talousarviomuutoksia, jotka heikensivät lautakunnan toimintakatetta 3,3 milj. euroa. Koronapandemia vaikutti merkittävästi talousarvion toteumaan. Tilinpäätöksessä nettomenojen kasvu on 18,6 milj. euroa eli 4,8 % edellisvuoteen verrattuna. Nettomenojen kasvuun vaikutti erityisesti henkilöstökulujen ja palvelujen ostojen kasvu.

Toimintatuotot toteutuivat 2,0 milj. euroa budjetoitua pienempinä, mikä johtui pääosin koronapandemian aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi alentuneista maksu- ja vuokratuotoista. Suurimmat tulojen menetykset olivat liikuntapalveluissa. Vastaavasti tuet ja avustukset ylittyivät lähinnä kulttuurin budjetoimattomista projektituista ja korona-avustuksista johtuen. Muiden toimintatuottojen ylitys aiheutui varhaiskasvatukseen kirjatusta alv-palautuksesta, joka saatiin takautuvasti yksityisen hoidon tuesta ja kuntalisästä.

Toimintakulut ylittyivät 3,7 milj. euroa, mikä johtui palvelujen ostojen ja henkilöstökulujen ylityksestä. Palvelujen ostojen suurimmat ylitykset aiheutuivat palvelusetelipäivähoidon kasvusta, työterveyden kustannuksista ja perusopetuksen ateriakustannuksista. Henkilöstökulujen ylitykseen vaikutti arvioitua suuremmat eläkevakuutusmaksut ja lomapalkkavelan muutos sekä koronatilanteen aiheuttama sijaistarve. Henkilöstökulut ylittyivät erityisesti liikuntapalveluissa ja perusopetuksessa. Vastaavasti varhaiskasvatuksen tarvikehankinnat, kotihoidon ja yksityisen hoidon tuen avustukset sekä perusopetuksen vuokrakulut toteutuivat budjetoitua pienempinä.

Koronapandemian vaikutukset heikensivät lautakunnan toimintakatetta noin 6,7 milj. euroa. Koronapandemian aiheuttama poikkeustilanne alensi kulttuuri ja liikuntapalvelujen toimintatuottoja noin 3,5 milj. euroa. Lisäksi Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi korona-avustuksia varhaiskasvatukselle ja perusopetukselle sekä kulttuuripalveluihin. Avustuksista kohdistettiin vuodelle 2021 käytön mukaan yhteensä 3,0 milj. euroa, joten yhteensä toimintatuotot alenivat 0,5 milj. euroa. Toimintakulut kasvoivat koronapandemian vuoksi 6,2 milj. euroa, josta valtion korona-avustukset kompensoivat osan. Poikkeustilanne vaikutti erityisesti varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen kustannusten kasvuun.

Investoinnit toteutuivat 4,5 milj. euroa talousarviota pienempinä, mikä johtui rakennushankkeiden aikataulumuutoksista ja ensikertaisen kalustamisen toimitusten viivästymisestä useissa eri kohteissa. Olkahisen päiväkoti ja Pispalan koulun peruskorjaus valmistuvat vasta vuonna 2022. Liikuntapalvelujen rakennushankkeet viivästyivät mm. Kaupin urheilupuiston kehittämisen ja Vuoreksen reittien rakentamisen osalta.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Sivistys- ja kulttuurilautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelmaraportti tammikuu–joulukuu 2021 hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Lauri Savisaari, Elli Rasimus, Kristiina Järvelä, Pekka P. Paavola, Juha Ahonen, Jukka Männikkö, Heini Ruski, Erja Viitala, Heidi Ilvonen, Mika Vuori, Vesa-Matti Kangas

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella http://www.tampere.fi/asiointi/ tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.