Yhdyskuntalautakunta, kokous 27.9.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 222 Asemakaava nro 8881, Ristimäki, Ristimäenkatu 21 ja katualuetta, pientalotontin rakennusoikeuden lisääminen 

TRE:4933/10.02.01/2021

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö, Elina.Karppinen@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 2.12.2021 päivätyn ja 14.3.2022 tarkistetun asemakaavan ja asemakaavamuutoksen nro 8881. Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan.

Lisätietoja osoitteessa: http://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8881

Dno: TRE: 4933/10.02.01/2021

Kaavan laatija

Tampereen kaupunki, Kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, toimistoarkkitehti Marjukka Huotari.

Asemakaavan muutoksessa tontille osoitetaan kerrosalaa yhteensä 280 k-m2. Kerrosala lisääntyy 60 k-m2. Tontit osoitetaan asuinpientalojen korttelialueeksi (AO). 

Kaava-alueen sijainti ja luonne

Suunnittelualue sijaitsee Ristimäen kaupunginosassa noin 10 kilometriä länteen kaupungin keskustasta osoitteessa Ristimäenkatu 21. Alue on Ristimäenkadun ja Rätvänäkujan risteyksessä, ja muuten tontti rajautuu pientalotontteihin. Tontti on pinta-alaltaan 939 m2. Tontilla sijainnut asuintalo tuhoutui vuonna 2020. Rakennusoikeutta tontilla on 220 k-m2, ja tonttitehokkuus e= 0,23. Suunnittelualueen lähiympäristö on vehreää, ja se koostuu eri aikakausien pientaloista. Pientaloalue sijoittuu Tesomankadun ja rautatien väliin, ja lähialueen tonttitehokkuudet vaihtelevat välillä 0,16-0,3. Ristimäenkatua länteen mentäessä alkaa kerrostalojen korttelialue. Tontti on liitetty kunnalliseen vesi- ja viemäriverkostoon. Muutosalueeseen on ehdotusvaiheessa liitetty Ristimäenkadun katualuetta, jonka jalankululle varatun katualueen osaa on tarkistettu.

Asemakaavan tavoitteet

Hakijan tavoitteena on tontin jakaminen ja rakennusoikeuden lisääminen pientalojen rakentamista varten. Tampereen kaupungin strategia ohjaa yhdyskuntarakenteen tiivistämiseen täydennysrakentamisella. Asemakaavoituksen tavoitteena on luoda kaavalliset edellytykset hyvälle asuinympäristölle ja siihen sopeutuvalle täydennysrakentamiselle. Asemakaavoituksessa otetaan huomioon alueen sijainti kaupunkirakenteessa ja kaupunkikuvallinen luonne. 

Ristimäenkadun katualuetta tarkistetaan jalankululle varatun katualueen osalta.

Valmisteluaineistosta esitetyt mielipiteet 

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä valmisteluaineisto olivat nähtävillä 2. - 23.12.2021. Aineistosta saatiin kuusi kommenttia (ympäristönsuojelu, viheralueet ja hulevedet -yksikkö, kiinteistötoimi, Pirkanmaan maakuntamuseo, Pirkanmaan liitto ja Pirkanmaan ELY-keskus). 

ELY-keskus kommentoi, että tilanne meluolosuhteiden osalta on syytä kuvata kaavaselostuksessa, ja meluvaikutukset tulee arvioida. Tarvittaessa kaavan tueksi voi olla syytä laatia asianmukainen meluselvitys. Rautatien melualueelle kaavoitettaessa tulee kaavasta pyytää lausunto Väylävirastolta. Rakentamisen mittakaava todettiin sopivaksi alueelle. Kaavakarttaan on hyvä täydentää tarvittavat rakentamistapaa ja ympäristön käsittelyä koskevat kaavamääräykset miljöön viihtyisyyden edistämiseksi. Kadunvarren miljööseen on tarpeen kiinnittää huomiota, Ristimäenkadun vastaavantyyppisissä pientaloissa rakennusten sisäänkäynnit ovat tyypillisesti pihojen puolella ja kadunpuoleinen pihan reuna istutettu. Kaavakarttaan on tarpeen lisätä liittymäkiellot risteys- ja jalankulkualueelle.

Kaavoittaja: Oskari-melukartan mukaan päiväajan keskiäänitaso on välillä 50-55 dB. Tampereen kaupungin melulinjausten mukaan erillistä meluselvitystä ei ole tarpeen laatia, jos päiväajan keskiäänitaso ennustetilanteen mukaan ei ylitä 55 dB. Melukartoissa on huomioitu raideliikenne. Radan varteen on toteutettu meluvalli, joten sieltä kantautuva melu on torjuttu. Liittymäkielto-merkintä on lisätty kaavakarttaan risteysalueelle. Jalankulkualueen osalta aluetta on tarkistettu siirtämällä jalankululle ja polkupyöräilylle varattua kadun osaa vastaamaan toteutunutta tilannetta. Kaavaehdotuksesta pyydetään lausunto Väylävirastolta.

Kaavakarttaa on tarkistettu valmisteluvaiheen jälkeen muuttamalla tontin käyttötarkoitusta AP-tontista AO-tontiksi. Kaava-alueeseen on liitetty osa Ristimäenkadun katualuetta, missä jalankululle varatun katualueen osaa on tarkistettu.

Yksittäisen tontin asemakaavamuutoksella ei ole merkittäviä vaikutuksia yritystalouteen.

Asemakaavan toteuttaminen

Asemakaava voidaan toteuttaa sen saatua lainvoiman.

Lausunnot

Väylävirasto

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Asemakaavaehdotus nro 8881 (päivätty 2.12.2021, tarkistettu 14.3.2022) hyväksytään asetettavaksi nähtäville.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Toimistoarkkitehti Marjukka Huotari, puh. 040 806 3284, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 2.12.2022 päivätyn ja 14.3.2022 ja 5.9.2022 tarkistetun asemakaavamuutoksen nro 8881. Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan. Lisätietoja osoitteessa: http://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8881

Dno: TRE: 4933/10.02.01/2021

Kaavan laatija

Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, toimistoarkkitehti Marjukka Huotari

Asemakaavaehdotus kuulutettiin nähtäville 24.3.-7.4.2022. Siitä ei jätetty muistutuksia. Asemakaavaehdotuksesta pyydettiin Väylävirastolta lausunto, jossa todetaan, että kaavoitettaessa alueita radan läheisyydessä on huomioitava mahdolliset junaliikenteen aiheuttamat melu-, runkomelu- ja tärinähaitat. Suunnittelualueesta on tarpeen laatia liikennetärinäselvitys. Väylävirasto suosittelee, että uuden asuintalon radan puoleiseen julkisivuun kohdistuvat enimmäisäänitasot mallinnettaisiin julkisivun riittävän ääneneristävyyden varmistamiseksi. 

Kaavoittaja: Suunnittelualueesta laadittiin liikennetärinäselvitys, jonka perusteella junaradan aiheuttama tärinä ei aiheuta rakennuksille vaurioita, eikä uudisrakennuksiin ole tarpeen asentaa tärinäeristyksiä. Asemakaavaa on nähtävilläolon jälkeen tarkistettu lisäämällä asemakaavamääräys me-6: "Rakennuslupa-asiakirjoihin on liitettävä rakennushankkeen pohjalta laadittu meluntorjuntasuunnitelma."

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Asemakaavaehdotus (päivätty 2.12.2021, tarkistettu 14.3.2022 ja 5.9.2022) hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

hakijat, Pirkanmaan ELY-keskus, Väylävirasto, Sirpa Lehtonen, Jaana Huttunen

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
 
Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisen ja kunnan jäsenen tietoon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on asetettu nähtäville, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.