Yhdyskuntalautakunta, kokous 27.9.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 221 Asemakaava nro 8882, Pappila, Katajamäenkatu 1 ja 5, tonttien jakaminen ja rakennusoikeuden lisääminen  

TRE:4704/10.02.01/2021

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö, Elina.Karppinen@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 24.3.2022 päivätyn ja 6.6.2022 tarkistetun asemakaavan nro 8882. Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan. 

Lisätietoja osoitteessa: https://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8882

Diaarinumero TRE:4704/10.02.01/2021

Asemakaavan laatija 

Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, toimistoarkkitehti Merja Kinos

Asemakaavan kuvaus

Kaava-alue koostuu kahdesta pientalotontista, joiden yhteenlaskettu pinta-ala on 3 266 m2. Tontin 5557-8 pinta-ala on 1 546 m2 ja tontin 5557-10 pinta-ala on 1720 m2

Tontilla 5557-8 sijaitsee vuonna 1949 valmistunut puuverhoiltu, puolitoistakerroksinen asuinrakennus (124 k-m2) sekä pieni talousrakennus. Tontilla 5557-10 sijaitsee vuonna 1948 valmistunut puuverhoiltu, puolitoistakerroksinen asuinrakennus (120 k-m2).

Molemmat tontit on liitetty kunnalliseen vesi- ja viemäriverkkoon.

Voimassa olevan asemakaavan mukainen rakennusoikeus on asuinrakennukselle 180 k-m2 ja talousrakennuksille 40 k-m2, tehokkuusluvuiksi muodostuu e=0,14 ja e=0,14. Ehdotettu asemakaavan muutos mahdollistaa tonttien jaon kahdeksi erillispientalotontiksi (AO). Tilanne kaavamuutoksen jälkeen:

  • Tontti 5557-33, 821 m2, rakennusoikeus asuinrakennukselle 180 k-m2 ja talousrakennukselle 40 k-m2, tonttitehokkuus e= 0,30
  • Tontti 5557-34, 725 m2, rakennusoikeus asuinrakennukselle 120 k-m2, tonttitehokkuus e= 0,16
  • Tontti 5557-35, 984 m2, rakennusoikeus asuinrakennukselle 180 k-m2 ja talousrakennukselle 40 k-m2, tonttitehokkuus e= 0,22
  • Tontti 5557-36, 736 m2, rakennusoikeus asuinrakennukselle 180 k-m2 ja talousrakennukselle 35 k-m2, tonttitehokkuus e= 0,29

 

Tonttien rakennusoikeus kasvaa kaavamuutoksen johdosta yhteensä 335 k-m2

Asemakaavan tavoitteet

Tavoitteena on tonttien jakaminen ja rakennusoikeuden lisääminen, vanhat asuinrakennukset on tarkoitus säilyttää.

Asemakaavoituksen tavoitteena on luoda kaavalliset edellytykset hyvälle asuinympäristölle ja siihen sopeutuvalle täydennysrakentamiselle. Asemakaavoituksessa otetaan huomioon alueen sijainti kaupunkirakenteessa ja kaupunkikuvallinen luonne.

Valmisteluaineiston nähtävilläolo ja palautteen huomioiminen

Asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä valmisteluaineisto olivat nähtävillä 24.3.-14.4.2022. Asemakaavan valmisteluaineistosta ei tullut yhtään mielipidettä. Ympäristönsuojelu, viheralueet ja hulevedet -yksikkö, Pirkanmaan ELY-keskus sekä Pirkanmaan maakuntamuseo antoivat kommentit. Pirkanmaan maakuntamuseolla ei ollut huomautettavaa.

Ympäristönsuojelun, viheralueet ja hulevedet -yksikön sekä ELY-keskuksen kommenteissa oli kaavallisia huomautuksia, jotka liittyivät ohjeellisen ekologisen yhteyden turvaamiseen sekä hulevesien ja jätehuollon hoitamiseen.

Saatujen kommenttien pohjalta kaavakarttaan on tehty muutoksia kaavan ehdotusvaiheeseen ja lausuntoihin on annettu vastineet. Kommentit ja kaupungin vastine kaavallisiin huomautuksiin sisältyvät liitteenä olevaan asemakaavan selostukseen.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Asemakaavaehdotus nro 8882 (päivätty 24.3.2022, tark. 6.6.2022) hyväksytään asetettavaksi nähtäville.

Päätös

Asemakaavaehdotus nro 8882 (päivätty 24.3.2022, tark. 6.6.2022) hyväksytään asetettavaksi nähtäville.

Asemakaavaehdotuksen nähtävilläoloaikaa pidennetään 11.8.2022 saakka.

Kokouskäsittely

Esittelijä teki seuraavan lisäyksen päätösehdotukseen asemakaavaehdotuksen nähtävilläoloaikaan: "Asemakaavaehdotuksen nähtävilläoloaikaa pidennetään 11.8.2022 saakka." Puheenjohtaja totesi näin muutetun päätösehdotuksen olevan asian käsittelyn pohjana.

Aleksi Jäntti poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana.

Valmistelija

  • Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Toimistoarkkitehti Merja Kinos, puh. 040 481 2571, etunimi.sukunimi@tampere.fi   

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 24.3.2022 päivätyn ja 6.6.2022 ja 12.9.2022 tarkistetun asemakaavan ja asemakaavamuutoksen nro 8882. Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan.  

Lisätietoja osoitteessa: https://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8882

Diaarinumero: TRE:4704/10.02.01/2021

Kaavan laatija 

Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, toimistoarkkitehti Merja Kinos

Asemakaavaehdotus oli nähtävillä 16.6.-11.8.2022. Kaavaehdotuksesta ei saatu yhtään muistutusta tai viranomaislausuntoa. 

Kaavaehdotuksen nähtävillä oloajan jälkeen tontin 5557-8 omistajien pyynnöstä uuden tontin 5557-34 rakennusalaa tarkistettiin ja rakennusoikeutta lisättiin 5 k-m2. Muutokset ovat niin vähäisiä, että kaavaehdotusta ei ole tarvetta asettaa uudelleen nähtäville.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Asemakaavaehdotus nro 8882 (päivätty 24.3.2021, tarkistettu 6.6.2022 ja 12.9.2022) hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Hakijat, Pirkanmaan ELY-keskus, Sirpa Lehtonen, Jaana Huttunen

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
 
Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisen ja kunnan jäsenen tietoon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on asetettu nähtäville, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.