Yhdyskuntalautakunta, kokous 27.9.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 224 Poikkeamishakemus Lamminpää, Haaralammenpolku 10, matkaviestintukiaseman rakentaminen 

TRE:8052/10.03.01/2021

Valmistelija

  • Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Toimistoarkkitehti Merja Kinos, puh. 040 481 2571, etunimi.sukunimi@tampere.fi   

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Poikkeamispäätös MRL 171 §:n nojalla MRL 58 § 1 momentin säännöksestä, jonka mukaan rakennusta ei saa rakentaa vastoin asemakaavaa.

Tampereen kaupungilta vuokratulle alueelle rakennetaan 48 metriä korkea ristikkomasto ja vanha 36 metrinen masto puretaan.

HAKIJA ON ANTANUT ERITYISET SYYT POIKKEAMISELLE

”Tontille rakennetaan 48 metriä korkea vapaasti seisova neliönmallinen teräksinen ristikkomasto ja vanha 36 metrinen masto puretaan.

Maston sijoituspaikka on kaavoitettu puistoksi jolloin haemme poikkeamaa. Alueella on huonot tietoliikenneyhteydet ja niiden parantamiseksi tarvitaan korkeampi masto, joka pystyy palvelemaan alueen tarpeita paremmin. Maston sijoitteluun vaikuttaa vanha muuntajarakennus, jossa sijaitsee myös telelaitetila. Masto on sijoitettava lähelle muuntajarakennusta, että vaikutukset puistoon on mahdollisimman pienet ja jotta minimoidaan kaapeleiden matka ilmassa, jotka ovat alttiina ilkivallalle. Mastoa ei voi sijoittaa vanhan maston paikalle johtuen siitä, että alueen yhteydet katkeaisivat rakentamisen ajaksi ja katkokset on minimoitava.”

Lisää perusteluja on liitteenä olevassa maankäyttö- ja rakennusasetuksen 64 § mukaisessa selvityksessä.

KUULEMINEN

Naapurit kuultiin kaupungin toimesta ensimmäisen kerran 11/2021, jolloin hakemus kuulutettiin myös Aamulehdessä. Neljällä naapurilla sekä Lamminpää-Tohlopin omakotiyhdistyksellä oli huomautettavaa hankkeesta. Naapurin pyynnöstä paikalla järjestettiin maastokatselmus 1.3.2022. 

Muistutuksissa otettiin kantaa mm. maston sijoituspaikkaan ja siihen, miten paljon puita sen tieltä joudutaan kaatamaan. Esitettiin kaksi vaihtoehtoista sijoituspaikkaa, toinen risteyksessä olevan muuntamon kulmalle ja toinen nykyisen maston taakse Haaralammenpolulta katsottuna, jolloin kulku uusille paikoille voitaisiin hoitaa Saarikorventien kautta. Lisäksi esitettiin, että uuden maston kunnostuksen yhteydessä tulisi huonokuntoinen muuntamorakennus kunnostaa ja aidata yhdessä maston kanssa.

Saadun palautteen ja maastokatselmuksen jälkeen asemakaavoitus esitti hakijalle maston sijainnin muuttamista. Uuden suunnitelman mukaan masto sijoittuu Saarikorventien puolelle muistutuksessa esitetyllä tavalla.

Uuden sijoituspaikan myötä naapurit kuultiin uudelleen ja lisäksi hakemus kuulutettiin Aamulehdessä 18.8.-8.9.2022. Naapurit kuultiin myös rakennuslupaa varten. Hakemuksesta ei saatu yhtään muistutusta, mutta yksi naapuri tiedusteli, onko hakijalta edellytetty, että suunnitelmissa tulisi näkyä myös alue, jolta puiston puita joudutaan kaatamaan joko itse maston tai työkoneiden kulkureittien vuoksi. Em. suunnitelmaa ei edellytetty, sillä mahdollisesti kaadettavat puut katselmoidaan paikan päällä viranomaisten toimesta.

POIKKEAMINEN

Rakennuspaikka on asemakaavassa osoitettu puistoksi. Siitä poiketen rakennetaan matkaviestintukiasema.

Poikkeaminen voidaan erityisestä syystä myöntää, mikäli se ei MRL 171 § mukaisesti

  1. aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
  2. vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
  3. vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai
  4. johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

 

ASEMAKAAVOITUS

Rakennuspaikka sijaitsee Mäntylänpuiston länsikulmassa, Haaralammenpolun ja Saarikorventien risteyksessä. Lähimpiin asuinrakennuksiin on matkaa yli 40 metriä. Pylvään yläosa tulee näkymään kauemmaksi ympäristöön jonkin verran, mutta harmaa maston ristikkomainen yläosa (väri vaalea harmaa) soveltuu hyvin taustaansa horisonttia vasten. Mastossa on kiipeilytikas ja masto varustetaan kiipeilyesteellä.

Hakijan mukaan suunnitelmia tehtäessä kartoitettiin mahdollisuutta saada alueelle laadullisesti ja kapasiteetiltaan riittävä palvelu jo olemassa olevia tukiasemapaikkoja hyödyntäen. Etäisyys lähimmistä olemassa olevasta tukiasemapaikasta halutun kuuluvuusalueen kannalta optimaaliseen uuteen tukiasemapaikkaan on kuitenkin niin suuri, että korvaavaa vaihtoehtoa ei ollut tarjolla. Alueella ei myöskään ole olemassa olevia soveltuvia rakenteita tukiasemalaitteiden asennusta varten. Toisin sanoen lähimmistä tukiasemapaikoista ei voida tuottaa alueelle haluttua palvelua. Lähimmät olemassa olevat tukiasemapaikat ovat idässä Linjakadun ja Taninkadun välisellä tontilla noin 770 m päässä, pohjoisessa Aurinkokujan päässä noin 1,1 km päässä. Uudella tukiasemapaikalla saadaan taattua palvelua Lamminpään alueelle, sekä tarjotaan muille operaattoreille lakiin perustuva oikeus rakentaa uuteen tukiasemapaikkaan palvelu. 

Hakijan selvityksessä todetaan, että antennimastot ja -pylväät rakennetaan aina siihen sijoitettavien antennien kiinnitysalustaksi eli sen korkeuden ja järeyden määräävät radio- ja teletekniset vaatimukset. Minimivaatimus antennikorkeuksille on niiden sijoittuminen puuston yläpuolelle ja maaseutukohteissa yleensä 30-90 metrin korkeudelle maanpinnasta. Näin ollen antennimasto erottuu aina korkeutensa vuoksi ympäristöstään, mutta masto- /pylvästyypin oikealla valinnalla ja sen oikealla sijoittelulla voidaan ympäristövaikutuksia vähentää. Tässä tapauksessa kohde toteutetaan harustamattomalla 48 m korkealla ristikkomastolla. Tällöin kaikkien operaattoreiden antennit on mahdollista sijoittaa riittävän korkealle laadukkaan palvelun turvaamiseksi alueella. Tukiaseman rakentamistarve perustuu asiakkaiden vaatimuksiin langattoman televerkon palvelutason parantamiseksi sekä uusien teletekniikoiden (mm.LT- 5G) mahdollistamiseksi.

Maston yläosa tulee näkymään kauemmaksi ympäristöön jonkin verran, mutta lentoestemerkintöjen ja valojen sijaan harmaa maston ristikkomainen rakenne (väri vaalea harmaa) soveltuu hyvin taustaansa horisonttia vasten. Liikenteen turvallisuusvirasto Traficom ei vaadi mastoon lentoestemerkintöjä ja eikä valoja. Pimeänä aikana masto ei siis ole havaittavissa.

Tukiasema ei aiheuta häiriöitä radio- ja tv-lähetyksiin, vaikka se käyttääkin tiedonvälitykseen radioaaltoja, kuten TV- ja radiolähetykset. Tukiasema ei häiritse myöskään muiden operaattoreiden tukiasemia.

Hakija noudattaa tukiasemarakentamisessaan maamme lakeja ja muita määräyksiä, jotka koskevat tätä toimintaa. Niihin kuuluu myös tukiasemien sähkömagneettista säteilyä säätelevät määräykset ja lait. Niiden valvontaa hoitaa asiantuntijaviranomaisena Säteilyturvakeskus, STUK, joka kuuluu sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalaan. 

Hakijan mukaan muita lähinaapureille antennimastosta aiheutuvia vaikutuksia ovat rakennusaikana työmaalla liikkuvat työkoneet ja niistä mahdollisesti muodostuva melu. Varsinainen rakennusvaihe kestää 1–2 kuukautta, jonka jälkeen alueella liikutaan vain huollon ja uusien laiteasennusten tarpeiden mukaisesti muutaman kerran vuodessa.

Hakijan antaman selvityksen mukaan masto palvelee myös muita teleoperaattoreita. Hakijalla olevan tiedon mukaan tämän hankkeen aikana on menossa myös Lentävänniemen kaupunginosaan maston korotushanke, joka on etäisyydeltään n. 2,5 km päässä. Tulevaisuuden teletekniikan kehitys kuitenkin saattaa vaatia myös jatkossa uusia tukiasemapaikkahankkeita.

Mäntylänpuistoon on kantakaupungin liito-oravaselvityksessä osoitettu liito-oravan kulkuyhteys. Kohteessa ei ole muita tiedossa olevia luontoarvoja. Maston uusi sijainti minimoi puiden poiston ja saattaa olla, että ei tarvitse kaataa yhtäkään mäntyä. Ennen rakentamistyön aloittamista puiden kaatotarve katselmoidaan ja sovitaan maastossa yhdessä aluesuunnittelija Kaisa Ranteen kanssa ja puiden kaadon järjestäminen sovitaan Heli Vuorilammen /Tampereen Infra Oy kanssa.  

Mahdollinen muutaman puun poisto ei ympäristönsuojelun lausunnon mukaan heikennä kulkuyhteyttä, sillä puistoon jää runsaasti muuta puustoa.

Rakennuspaikalla tai sen välittömässä läheisyydessä ei ole suojeltavia rakennetun ympäristön kohteita, joten rakennushankkeella ei ole vaikutuksia rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamiseen.

Vaikutuksiltaan merkittävänä rakentamisena pidetään ympäristöstään täysin poikkeavaa rakentamista, kuten kerrostalon rakentamista omakotialueelle tai suuren päivittäistavarakaupan perustamista. Suunnitelman mukainen korvaava rakentaminen ei johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Asemakaavayksikkö toteaa, että poikkeaminen asemakaavan käyttötarkoituksesta ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuta luonnon tai rakennetun ympäristön arvojen säilyttämistä koskevien tavoitteiden saavuttamista tai johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Poikkeamisluvan myöntämisellä ei ole merkittäviä vaikutuksia yritystalouteen.

LIITTEET:

Sijaintikartta: Kartassa on esitetty rakennuspaikan sijainti ja poikkeuslupatilanne. Rakennuspaikka sijaitsee Mäntylänpuiston länsikulmassa, Haaralammenpolun ja Saarikorventien risteyksessä. Lähialueelle on aiemmin haettu yksi poikkeamislupa, joka on hyväksytty.

Asemakaava: Rakennuspaikka on osoitettu puistoalueeksi.

Lausunnot: Ympäristönsuojelu, Viheralueet- ja hulevedet

Lentoestelausunto

Muistutukset: Henkilötietoja sisältävien liitteiden verkkojulkisuutta on rajattu.

Maankäyttö- ja rakennusasetus 64 §:n mukainen selvitys

Poikkeamishakemus: Liitteessä on kerrottu hankkeen, rakennuspaikan ja hakijan tiedot. 

Suunnitelmat: Masto sijoittuu nykyisen muuntamorakennuksen koillispuolelle. Ristikkomasto on korkeudeltaan 48 metriä. Väri on vaaleanharmaa. Mastossa on kiipeilytikas ja masto varustetaan kiipeilyesteellä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Myönnetään kiinteistölle 837-225-9903-0 lupa saada poiketa asemakaavan käyttötarkoituksesta matkaviestintukiaseman rakentamiseksi hakemuksen liitteenä olevien suunnitelmien periaatteiden mukaisesti Lamminpään kaupunginosassa, osoitteessa Haaralammenpolku 10 (Mäntylänpuisto) sillä ehdolla,

että ennen rakentamistyön aloittamista puiden kaatotarve katselmoidaan ja sovitaan maastossa viheralueet ja hulevedet -yksikön lausunnon mukaisesti.

Lupa on voimassa kaksi (2) vuotta siitä, kun tämä päätös on saanut lainvoiman. Päätöstä vastaavaa rakennuslupaa on haettava luvan voimassaoloaikana.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Lausunnot

Hakemuksesta on saatu lausunto viheralueet ja hulevedet -yksiköltä sekä ympäristönsuojelulta.

Viheralueet ja hulevedet -yksikkö 25.3.2022:

Viheralueet ja hulevedet -yksikkö puoltaa uuden maston sijoittamista mahdollisimman lähelle vanhaa mastoa maisemahaittojen minimoimiseksi. Ennen rakentamistyön aloittamista puiden kaatotarve on katselmoitava ja sovittava maastossa yhdessä aluesuunnittelija Kaisa Ranteen (kaisa.rantee@tampere.fi/040-4870900) ja puiden kaadon järjestämiseksi Heli Vuorilampi/Tampereen Infra Oy (heli.vuorilampi@tampere.fi/050-3060423) kanssa.

Ympäristönsuojelu 16.8.2022: 

Mäntylänpuistoon on kantakaupungin liito-oravaselvityksessä osoitettu liito-oravan kulkuyhteys. Kohteessa ei ole muita tiedossa olevia luontoarvoja. Maston kohdalta on tarve poistaa muutamia mäntyjä, mutta näiden poisto ei heikennä kulkuyhteyttä, sillä puistoon jää runsaasti muuta puustoa. Ympäristönsuojelun edustajaa ei ole tarvetta kutsua maastokatselmukselle tässä kohteessa, vaan viheralueet- ja hulevedet -yksikön antama ohjeistus riittää.

Tiedoksi

Hakija, Pirkanmaan ELY-keskus, muistuttajat, Katri Laihosalo, Kaisa Rantee, Heli Vuorilampi

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Valitusoikeus on:

1) viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla;
2) sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa;
3) sillä, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa;
4) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen);
5) kunnalla ja naapurikunnalla, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa;
6) toimialueellaan sellaisella rekisteröidyllä yhdistyksellä, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen; sekä
7) viranomaisella toimialaansa kuuluvissa asioissa.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Päätös on annettu julkipanon jälkeen. Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen antamisesta. Päätöksen antamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.