Perustelut
Johtaja, ammatillinen koulutus Outi Kallioinen on päättänyt 19.3.2019 § 48, että OVTES:n mukaista TVA-lisää maksetaan pääsääntöisesti ajalla 1.1.–31.12.2019 päätöksen ohessa olleen liitteen mukaisesti. Keväällä 2020 havaittiin liitteessä virheitä, joiden takia seitsemälle henkilölle oli maksettu aiheettomasti TVA-lisää. Kaksi henkilöä suostui sopimaan aiheettomasti maksetun TVA-lisän takaisinperinnästä, mutta viittä henkilöä kuultiin takaisinperinnästä 19.3.2020.
Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtaja päätti 7.8.2020 § 52 kyseisten TVA-lisien takaisinperinnästä. Kyseiset viisi henkilöä tekivät oikaisuvaatimuksen Tampereen kaupunginhallitukselle, joka hylkäsi ne 19.10.2020. Henkilöt valittivat Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen, joka kumosi 28.2.2022 kaupunginhallituksen ja palvelualueen johtajan päätökset lainvastaisina.
Hallinto-oikeus totesi päätöksessään muun muassa, että kaupunki ei ollut osoittanut korjanneensa päätöksen virhettä hallintolain 52 §:n mukaisesti, työnantajan ei ole katsottava maksaneen palkkaa aiheettomasti eikä palkan takaisinperinnälle ole siten ollut edellytyksiä.
Kaupungin näkemyksen mukaan TVA-lisää koskevassa päätöksessä ei ollut kyse hallintopäätöksestä, vaan virkaehtosopimuksen soveltamisesta. Tästä syystä päätöstä ei ollut ryhdytty korjaamaan hallintolaissa säädetyllä tavalla. Hallinto-oikeuden tulkinnan saatuaan kaupunki järjesti 19.5.2022 kyseisille henkilöille hallintolain 8 luvun 52 §:n mukaisen kuulemisen virheellisen hallintopäätöksen korjaamisesta. Kuulemisen päätteeksi työnantaja ilmoitti, että päätöksen (19.3.2019 § 48) liitteessä ollut kirjoitusvirheeseen verrattavissa oleva selkeä virhe korjataan hallintolain 51 §:n mukaisesti poistamalla liitteestä seitsemän henkilön nimi. Tämän jälkeen heistä viidelle järjestettiin 8.9.2022 uudelleen kuulemistilaisuus aiheettomasti maksetun palkan takaisinperinnästä.
Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtaja teki takaisinperintäpäätöksen 11.11.2022 § 129, josta koulutussuunnittelija jätti 9.12.2022 oikaisuvaatimuksen kaupunginhallitukselle vaatien päätöksen kumoamista mitättömänä ja lainvastaisena.
Hallintolain 8 luvun 51 §:ssä säädetään, että viranomaisen on korjattava päätöksessään oleva ilmeinen kirjoitus- tai laskuvirhe taikka muu niihin verrattava selkeä virhe.
Koulutussuunnittelija väittää, että takaisinperintäpäätös on mitätön, koska sama asia on jo kertaalleen lainvoimaisesti ratkaistu Hämeenlinnan hallinto-oikeuden päätöksellä 28.2.2022.
Kaupunki toteaa tämän väitteen osalta, että hallinto-oikeuden päätöksessä on ratkaistu ainoastaan se, onko kaupunki voinut määrätä palkan takaisinperinnästä alkuperäisen, virheellisen päätöksen perusteella. Hallinto-oikeus ei ole luonnollisesti ottanut päätöksessään kantaa siihen, onko palkan takaisinperintä mahdollista korjatun hallintopäätöksen perusteella, koska siitä ei ole ollut asiassa tuolloin kyse. Hallinto-oikeuden päätös ei estä kaupunkia korjaamasta hallintopäätöksessä ollutta virhettä. Päinvastoin hallintolain 8 luvun 51 § velvoittaa viranomaista korjaamaan päätöksessään olevan ilmeisen kirjoitus- tai laskuvirheen tai muun niihin verrattavan selkeän virheen.
Koulutussuunnittelija väittää oikaisuvaatimuksessaan, että takaisinperintäpäätös on lainvastainen, koska TVA-lisä on myönnetty lain- ja oikeusvoiman saaneen päätöksen perusteella. Hän katsoo, että TVA-lisän saamisen edellytykset on tutkittu ja harkittu lisän myöntäneen viranomaisen toimesta eikä palkkausta voida takautuvin vaikutuksin oikaista.
Hallintolain 8 luvun 52 §:ssä todetaan, että viranomainen käsittelee korjaamisasian omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Aloite on tehtävä tai vaatimus virheen korjaamiseksi on esitettävä viiden vuoden kuluessa päätöksen tekemisestä.
Kaupunki toteaa, että johtaja Kallioinen on päättänyt TVA-lisien myöntämisestä 19.3.2019. Kyseisen hallintopäätöksen liitettä on korjattu asianosaisten kuulemisen 19.5.2022 jälkeen ja korjattu liite on toimitettu heille 1.6.2022, joten virheen korjaaminen on tehty lain asettamassa määräajassa. Viranomainen ei ole tutkinut eikä harkinnut OVTES:n palkkausjärjestelmän mukaisen TVA-lisän myöntämistä koulutussuunnittelijana toimineelle henkilölle, joka kuuluu KVTES:n soveltamisalan piiriin. KVTES:n palkkausjärjestelmässä ei ole TVA-lisän nimellä maksettavaa palkan osaa. Asiassa on siis yksiselitteisesti kyse kirjoitusvirheeseen verrattavasta selkeästä virheestä, joka viranomaisen on korjattava omasta aloitteestaan.
Lisäksi todetaan, että arviointikriteerit TVA-lisän saamiseksi ovat olleet selkeät ja ne on käsitelty ammatillisen koulutuksen johtajan ja ao. henkilöstöä edustavan pääluottamusmiehen kanssa. He ovat olleet yksimielisiä siitä, missä tilanteissa ja olosuhteissa oikeus TVA-lisään muodostuu henkilöstölle. Valmisteluvaiheessa on kuitenkin tapahtunut virheitä, joiden takia nämä seitsemän henkilöä ovat päätyneet erehdyksessä listalle. Kyseessä on ollut ns. massapäätös, joten johtaja Kallioinen ei ole voinut havaita virheitä päätöksen liitteessä. Päätöksellä on myönnetty TVA-lisä 209 opettajalle ja opinto-ohjaajalle eli noin kolmasosa Tredun opetushenkilöstöstä on saanut TVA-lisän tällä päätöksellä.
Todetaan, että virheen korjaaminen ei johda koulutussuunnittelijalle kohtuuttomaan lopputulokseen, koska perustetta TVA-lisän saamiseen ei ole ollut.
Työnantaja katsoo kyseessä olevan niin selkeä virhe, että on ilmeisen perusteetonta väittää, että takaisinperintäpäätös olisi lainvastainen. On selvää, että TVA-lisän saamiseen oikeuttavat olosuhteet eivät ole ilmenneet koulutussuunnittelijan työtehtävässä eikä hän tällaista oikaisuvaatimuksessaan edes esitä. Vetoaminen virheellisen päätöksen luomaan luottamuksensuojaan ja sitovuuteen on perusteetonta ja kohtuutonta paitsi Tampereen kaupungin kannalta, myös muun henkilöstön kannalta. Tasapuolisen ja yhdenvertaisen kohtelun näkökulmasta on kohtuutonta, että luottamuksensuojaa annettaisiin aiheettomasti saadulle palkkaetuudelle.
Työsopimuslain 2 luvun 17 §:n mukaan työnantaja ei saa kuitata työntekijän palkkasaamista vastasaamisellaan siltä osin kuin palkka on ulosottokaaren tai sen nojalla annetun asetuksen mukaan jätettävä ulosmittaamatta.
Osa aiheettomasti TVA-lisää saaneista viranhaltijoista on suostunut lisän takaisinperintään ja koko liikaa maksettu palkka on peritty heiltä takaisin useassa erässä. Henkilöstön tasapuolinen ja yhdenvertainen kohtelu edellyttää, että aiheettomasti maksettu TVA-lisä peritään kaikilta henkilöiltä kokonaisuudessaan takaisin.
Asianosaisen henkilöllisyys ja tämän asian liitteet ovat salassapidettäviä viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 24.1 § 23-kohdan perusteella. Ote ammatillisen koulutuksen johtajan päätöksestä § 48 (19.3.2019) on julkinen.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja
Oikaisuvaatimus hylätään.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.