Yhdyskuntalautakunta, kokous 19.12.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 363 Katujen tyyppipoikkileikkaukset 

TRE:6028/08.01.02/2023

Valmistelija

  • Vandell Ari, Suunnittelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Liikenneinsinööri Katja Seimelä, puh. 040 149 3684, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Hanna Sandström, puh. 040 750 1876, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereella edellinen katupoikkileikkausohje on laadittu vuonna 2008. Viime vuosina on valmistunut useita katujen suunnittelua ohjaavia valtakunnallisia ohjeita, kuten Suomen kuntatekniikan yhdistyksen (SKTY) julkaisema Kadun suunnittelun ohjeet Katu2020-verkkosivusto ja Väyläviraston ohjeet Pyöräliikenteen suunnittelu (2020) ja Jalankulun suunnittelu (2022). Tieliikennelaki on uudistunut vuonna 2020 mahdollistaen uusia katutyyppejä kuten pyöräkadun. Tampereella raitiotien laajenemisen suunnittelu etenee, ja raitiotien tilantarve on otettava yhä useammilla kaduilla katusuunnittelussa huomioon. Tampere on sitoutunut vähentämään liikenteen ilmastopäästöjä ja tavoittelee merkittävää kestävän liikkumisen kulkutapaosuuden kasvua, minkä tulisi näkyä myös katutilan jaossa. Tampereelle on valmistunut vuonna 2020 kaupunkipuulinjaus, ja puiden ja katuvihreän tilantarpeet sekä katutilassa että maan pinnan alla tulee ottaa aikaisempaa paremmin huomioon. Kaupunkiympäristön palvelualueella on todettu tarve päivittää katupoikkileikkausohje mm. asemakaavojen katualueiden tilavarauksien ja katusuunnitelmien laadinnan tueksi.

Katujen tyyppipoikkileikkaukset on valmisteltu liikennejärjestelmän suunnittelu, kuntatekniikan suunnittelu, viheralueet ja hulevedet, asemakaavoitus ja rakennuttaminen -palveluyksiköiden yhteistyönä. Tyyppipoikkileikkauksia ovat lisäksi kommentoineet infraomaisuuden hallinta ja joukkoliikenteen liikennesuunnittelu -palveluyksiköt sekä raitiotiehanke. Työssä on ollut konsulttina WSP Finland Oy.

Tyyppipoikkileikkausten mitoitusperusteet -taulukosta ja tyyppipiirustuksista muodostuvat katujen tyyppipoikkileikkaukset on laadittu 13 erilaiselle katutyypille. Näitä ovat

  • Seudullinen pääväylä
  • Raitiotiekatu
  • Pääkokoojakatu
  • Alueellinen kokoojakatu
  • Paikallinen kokoojakatu
  • Tonttikatu I, Tiivis kerrostaloalue
  • Tonttikatu II, Teollisuusalue
  • Tonttikatu III, Pientaloalue
  • Hidaskatu 1-suuntainen (vastavirtapyöräily ajokaistalla)
  • Hidaskatu 1-suuntainen, pyöräkaista
  • 2-1 tie
  • Kylätie
  • Pyöräkatu.

 

Katujen tyyppipoikkileikkauksia käytetään yhdessä eri kulkumuotojen tavoiteverkkojen määrittelyn kanssa. Autoliikenteen ja pyöräliikenteen tavoiteverkot on määritelty Tampereen kantakaupungin vaiheyleiskaavassa valtuustokaudelle 2017–2021. Uusilla alueilla katuverkon hierarkia määritellään alueen yleissuunnitteluvaiheessa. Yleiskaavassa on esitetty autoliikenteen verkosta vain tärkeimmät väylät pääkokoojakatuluokkaan asti. Liikennejärjestelmän suunnittelu -yksikössä on työstetty nykyisten katujen toiminnallisen luokituksen päivitystä ja todettu tarve päivittää myös tavoiteverkko. Katujen toiminnallisella luokittelulla tarkoitetaan katuverkon jäsentelyä katujen liikenteellisen tehtävän mukaisesti huomioiden oleva ja suunniteltu maankäyttö. Luokittelussa yhtenä kriteerinä on liikennemäärä – nykyverkolla kadun nykyinen liikennemäärä ja tavoiteverkolla ennustettu tai tavoitteena oleva liikennemäärä. Koska liikennemäärä huomioidaan jo kadun luokituksessa, ei katujen tyyppipoikkileikkausten mitoitustaulukkoon ole sisällytetty liikennemäärän vaihteluvälejä. Kadulle voidaan suunnitella perustellusta syystä (esimerkiksi tavanomaista suurempi liikennemäärä) tyyppipoikkileikkauksesta poikkeavat järjestelyt. Kadun kehittämistavoitteet määritellään yleissuunnittelun alkaessa ja päivitetään katusuunnittelun alkaessa. Kadun suunnitteluratkaisujen tulee tukea tavoitteiden toteuttamista.

Katujen tyyppipoikkileikkauksiin voidaan tehdä myöhemmin ohjeistusta käytettäessä ja sovellettaessa havaittavia täydennyksiä tai muutoksia tai laatia lisää tyyppipoikkileikkauksia muista katutyypeistä. Ehdotetaan, että mahdolliset uudet tyyppipoikkileikkaukset sekä pienehköt tekniset korjaukset nyt päätettävänä oleviin tyyppipoikkileikkauksiin voidaan hyväksyä liikennejärjestelmän suunnittelu -palveluyksikön suunnittelupäällikön päätöksellä, ja uudet ja päivitetyt tyyppipiirustukset tuodaan yhdyskuntalautakuntaan tiedoksi.

Tyyppipoikkileikkausten tyyppipiirrokset ja mitoitustaulukko julkaistaan Tampereen kaupunkitilaohjeessa. Kaupunkitilaohjeessa annetaan niistä seuraava soveltamisohje.

Maankäyttö- ja rakennuslain mukaisesti katu on suunniteltava ja rakennettava siten, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttää toimivuuden, turvallisuuden, viihtyisyyden ja esteettömyyden vaatimukset. Kadun suunnittelu ei ole vain teknistä suunnittelua, vaan myös katu- ja kaupunkiympäristön suunnittelua. Katutilan suunnittelussa tuleekin ottaa huomioon kaikki toimijat tavoitteineen.

Kadun suunnittelussa on varattava tilaa mm. seuraaviin tarkoituksiin:

  • eri kulkumuotojen tilantarve väylän liikenteellisen roolin mukaisesti (tavoiteverkot)
  • raitiotie ja raitiotiepysäkit
  • linja-autopysäkit
  • pysäköinti
  • katupuut
  • valaistus
  • liikennemerkit ja liikennevalopylväät
  • opasteet ja mainokset
  • kadun kalusteet ja varusteet
  • lumitila
  • kunnossapito
  • maanalaiset rakenteet
  • muut tilantarpeet julkisissa kaupunkitiloissa, kuten muuntamot, sähkökaapit, pumppaamot ja em. laitteiden huoltoliikenne.

 

Katujen tyyppipoikkileikkauksia käytetään lähtökohtana uusien alueiden katujen kokonaistilantarpeen ja tilanjaon suunnittelussa. Erilaisten katujen tilantarvetta esimerkiksi kaavoitusta varten on kuvattu suuntaa antavina katualueiden kokonaisleveyksinä. Rakennetuilla alueilla tyyppipoikkileikkauksia voidaan hyödyntää katuja kehitettäessä soveltaen, sillä suunnitteluratkaisujen valintaa ohjaavat tällöin myös ympäristön säilytettävät ominaispiirteet, olemassa olevat rakennukset ja rakenteet sekä tekniset verkostot.

Tyyppipoikkileikkaukset koostuvat tyyppipoikkileikkausten mitoitusperusteet -taulukosta ja eri katuluokkien tyyppipiirustuksista. Taulukossa on esitetty katuluokassa mahdolliset kadun poikkileikkauksen elementit ja jalankulun ja pyöräliikenteen järjestelyt sekä ohjeistettu erilaisten tilantarpeiden suositus- ja minimileveydet. Tyyppipiirustuksissa on esitetty kyseisellä katuluokalla tavanomaisia ratkaisuja esimerkinomaisesti siten, että kuvan vasemmassa laidassa on vaihteluvälin laadukkaampia ratkaisuja ja oikeassa laidassa minimiratkaisuja. Tyyppipiirustuksissa on esitetty myös kadun pituussuunnassa tarvittavia etäisyyksiä puiden, valaisinten ja kadunvarsipysäköinnin välillä. Lisäksi on kuvattu kunnallistekniikan sijoittaminen ja katupuiden kasvualustat suunnittelun lähtökohdaksi.

Esitetyt mitat ovat yleisohjeita normaaliolosuhteissa suoralla katuosuudella. Kadun suunnittelussa tulee ottaa huomioon sivukaltevan maaston, leikkausten ja penkereiden tilantarve sekä ajokaistojen kaarrelevitykset. Myös liittymissä tilantarve ja tilanjako on erilainen ryhmittymiskaistojen sekä jalankulun ja pyöräliikenteen ylitysjärjestelyiden edellyttämien turvallisten odotustilojen vuoksi.

Tyyppipoikkileikkauksissa esitetyt reuna-alueet, viherkaistat ja erotusalueet muodostavat laskennallisesti riittävät lumitilat. Kuitenkin kadun suunnittelussa tulee varmistaa lumitilojen käytettävyys sekä tarkastella myös kadun pituussuunnassa riittävät lumen välivarastoinnin mahdollisuudet.

Tyyppipiirustusten sisältämät muut yksityiskohdat (esimerkiksi pintamateriaalit ja tiemerkinnät) ovat esimerkinomaisia havainnollistuksia kadulla tyypillisistä tilanteista ja niistä ohjeistetaan erikseen. Tyyppipoikkileikkaukset eivät myöskään ohjeista rakennuksen sijoittamista tontilla, mutta ohjeistavat, että myös tiiviillä alueilla kaikki kadun elementit tulee sijoittaa katualueelle. Mikäli rakennus sijoitetaan kiinni katualueen rajaan, tulee rakennuksen perustusten yms. sijoittamisesta katualueelle tehdä rasitesopimukset. Mikäli rakennus taas sijoittuu alle 2 metrin etäisyydelle katualueen rajasta, rakennuksen ja katualueen välinen alue tulee suunnitella yhtenäiseksi ja kokonaisuutena toimivaksi huomioiden alueen kaupunkikuvalliset tavoitteet.

Katujen suunnittelussa tulee huomioida hulevesien hallinta. Esimerkiksi huleveden johtaminen kasvualustoille tulee suunnitella tapauskohtaisesti. Mikäli hulevettä johdetaan kasvualustaan maan pinnalta, tulee reunakivilinjaan suunnitella tarvittavat aukot ja viheralueen pinnan tulee sijaita riittävän alhaalla kuivatettaviin pintoihin nähden.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Kaupunkiympäristön palvelualueella on laadittu katujen tyyppipoikkileikkaukset, jotka muodostuvat tyyppipoikkileikkausten mitoitusperusteet -taulukosta ja eri katuluokkien tyyppipiirustuksista piirustusnumerot 1/22389/1–13. Jatkossa katujen tyyppipoikkileikkaukset toimivat lähtökohtana uusien katujen tilanjaon suunnittelussa. Tyyppipoikkileikkauksia voidaan hyödyntää soveltaen myös saneerattavien katujen tilanjaon suunnittelussa.

Liikennejärjestelmän suunnittelu -palveluyksikön suunnittelupäällikkö päättää jatkossa tyyppipoikkileikkausten päivittämisestä ja uusien tyyppipoikkileikkausten hyväksymisestä, ja päätös tuodaan yhdyskuntalautakuntaan tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Tiina Leppänen-Kaarsalo poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

Ari Vandell, Katja Seimelä, Timo Seimelä, Petri Keivaara, Pasi Palmu, Mikko Kielo, Jyrki Lehtimäki, Kimmo Myllynen, Riikka Rahkonen, Raija Tevaniemi, Pekka Heinonen, Antti Haukka, Aleksi Rauhala, liikennejärjestelmän suunnittelu, asemakaavoitus, viheralueet ja hulevedet, kuntatekniikan suunnittelu

Liitteet


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)