Perustelut
Kaupunginhallitus hyväksyi vuoden 2025 talousarviokehyksen 17.6.2024 § 261. Talousarviokehyksessä on lähtökohtana pääosin nykyisten palvelujen taso. Kehysesityksiin on huomioitu valituissa palveluissa (elinvoiman palvelualuueella lukiokoulutuksessa) suoritemäärän kasvun aiheuttama kustannusten nousu, palkankorotusten arvioitu vaikutus sekä uusien ja peruskorjattujen tilojen vuokrakustannukset. Lähtökohtana kaupungin vuoden 2025 talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelulle muodostavat Tampereen strategia 2030, pormestariohjelma, kaupungin vuoden 2024 talousarvion toteumaennuste sekä vuosia 2025-2028 koskevat taloudelliset ennusteet.
Vuoden 2025 talousarvion sisältämät sitovat toiminnan tavoitteet perustuvat Tampereen strategiaan 2030 ja sen pohjana olevaan Kalervo Kummolan pormestariohjelmaan. Elinvoima- ja osaamislautakunnalle kohdistuu vuonna 2025 yhteensä 12 sitovaa toiminnan tavoitetta. Kevään 2024 organisaatiouudistus vaikuttaa tavoitteistoon siten, että mm. elämystalouteen ja strategiseen elinkeinopolitiikkaan liittyvät tavoitteet ovat siirtyneet konsernihallinnon kilpailukyky- ja innovaatioryhmän vastuualueelle. Elinvoima- ja osaamislautakunnan tavoitteet painottuvat osaamiseen ja työllisyyteen. Uusina teemoina tavoitteistoon nousevat suomen- ja englanninkielisen lukiokoulutuksen käynnistäminen sekä yritys- ja työnantajapalveluiden kokonaisuuden rakentuminen. Lisäksi työntekijäkokemuksen parantaminen on asetettu tavoitteeksi kaikille lautakunnille. Ammatillisen koulutuksen tutkintojen suorittamiseen liittyvän tavoitteen tavoitetasot tarkennetaan lopulliseen talousarvioon, kun rahoitusleikkauksen vaikutukset tutkintomääriin on arvioitu.
Tampereen kaupungin vuoden 2024 talous on jäämässä talousarviota selvästi heikommaksi. Tulosennuste ilman Tampereen Veden liiketoimintakaupan yhteydessä kertynyttä kirjanpidollista satunnaista erää on 70,1 milj. euroa alijäämäinen. Kuntatalouden tilan on arvioitu jo pidemmän aikaa heikkenevän vuodesta 2024 lähtien, kun sote-uudistukseen liittyvät kertaluonteiset erät poistuvat. Kuluvana vuonna kuntien talousennusteet ovat kuitenkin synkentyneet odotuksia voimakkaammin. Vuosina 2025 – 2027 kuntien valtionosuuksiin tehdään ylimääräisiä leikkauksia sote-siirtoon liittyvien takautuvasti perittävien valtionosuuksien vuoksi. Valtionosuuksien kasvua hidastaa myös hallituksen päättämä yhden prosenttiyksikön indeksijarru vuosina 2024–2027 sekä asukasluvun ja laskentatekijöiden muutokset, erityisesti lapsi-ikäluokkien pieneneminen.
Elinvoiman palvelualueen organisaatiossa elinvoima- ja osaamislautakunnan järjestämät palvelut jakautuvat neljän palveluryhmän (ammatillinen koulutus, lukiokoulutus, elinkeinopalvelut sekä työllisyys- ja kasvupalvelut) ja Tampereen seudun työllisyysalue -taseyksikön vastuulle. Vuoden 2025 kehyksessä on sitovaa lautakuntarakenteen mukainen lautakunnan toimintakate pl. erikseen sitovat erät ja nettoinvestoinnit pl. erikseen sitovat erät. Ammatillisen koulutuksen ja Tampereen seudun työllisyysalueen osalta sitovaa on tilikauden tulos. Elinvoima- ja osaamislautakunnan toimintakate vuonna 2025 on yhteensä -147,2 miljoonaa euroa. Lautakunnan toimintakate pl. erikseen sitovat erät on yhteensä -148,8 milj. euroa. Lautakunnan nettoinvestoinnit ovat -3,4 milj. euroa, josta -1,4 milj. euroa on lukiokoulutukselle kohdistuvia investointeja ja -2,0 milj. euroa kohdistuu erikseen sitovana eränä ammatillisen koulutuksen palveluryhmään.
Vuoden 2025 talousarvioesityksessä ammatillisen koulutuksen toimintakate on 1,6 milj. euroa ja tilikauden tulos on 0 euroa. Ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmää yksinkertaistetaan mm. vähentämällä painotus- ja korotustekijöitä sekä erilaisia kertoimia. Rahoitus koostuisi jatkossa laskennallisesta perusrahoituksesta sekä harkinnanvaraisesta rahoituksesta, perusteina painottuisivat nykyistä enemmän tutkinnon osien suorittaminen, työllistyminen ja jatko-opintoihin siirtyminen sekä uutena kriteerinä opiskelijan lähtötaso. Uusi rahoitusmalli tulisi voimaan vuoden 2026 alusta, muutoksiin toiminnassa ja taloudessa valmistaudutaan vuonna 2025. Arvio tavoitteellisesta opiskelijavuosimäärästä on 8501 ja valtionosuustulosta 97,8 milj. euroa. Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitusta leikataan noin 100 milj. euroa vuonna 2025. Tredulle myönnettävän rahoituksen arvioidaan pienentyvän 2,0 milj. euroa ja rahoituksen perustana olevien opiskelijavuosien arvioidaan pienentyvän 175.
Lukiokoulutuksen palveluryhmän toimintakate talousarvioesityksessä on -40,5 milj. euroa. Tampereen kaupungin lukioiden opiskelijamäärä kasvaa sekä aiempina vuosina tehtyjen aloituspaikkalisäysten että opiskeluaikojen pidentymisen vuoksi. Lukiokoulutuksen laadun kehittämishankkeessa laadittujen kriteerien käyttöönotto toteutetaan lukuvuonna 2024–2025. Seudullinen yhteistyö laatukriteerien toteuttamiseksi käynnistyy vuoden 2025 alusta. Elokuussa 2025 alkaa suomen- ja englanninkielinen lukiolinja Bilingual Study Programme (Finnish & English).
Elinkeinopalveluiden palveluryhmän toimintakate talousarvioesityksessä on -5,3 milj. euroa. Vuoden 2025 kehityskohteena on startup-alustan uudelleen järjestely ja palveluiden uudelleen kilpailutus.
Työllisyys- ja kasvupalveluiden osalta toimintakate vuoden 2025 talousarvioesityksessä on -103,0 milj. euroa. Työllisyys- ja kasvupalvelujen palveluryhmän tehtäviin vaikuttavat merkittävästi vuoden 2025 alussa tapahtuva työvoimapalvelujen järjestämisvastuun siirtyminen valtiolta kunnille sekä kotoutumisen kokonaisuudistuksen voimaan tulo. Palveluryhmä sisältää toisiaan täydentäen kaupungin yleisen toimialan perusteella toteuttavat työllisyyden, yrittäjyyden ja kotoutumisen edistämisen tehtävät sekä lakisääteiset työvoimapalvelut (Tampereen seudun työllisyysalueen toiminta). Palveluja kehitetään ja toteutetaan julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoista rakentuvassa palveluekosysteemissä.
Palveluryhmän talousarvio koostuu kunnan yleisen toimialan mukaisista työllisyyden, yrittäjyyden ja kotoutumisen edistämisen kustannuksista. Palveluryhmän talousarvio sisältää Tampereen maksuosuuden työllisyysalueesta sekä kaupungille työttömyysturvasta tulevat maksuosuudet. Kaupungin vastuu työttömyysturvakustannuksista kasvaa TE-uudistuksessa. Palveluryhmän talousarvio ei sisällä työllisyysalueen taloutta (erillinen taseyksikkö).
Elinvoima- ja osaamislautakunnan työllisyysjaosto on Tampereen kaupungin organisaatioon kuuluva toimielin, joka vastaa työvoimapalvelujen järjestämisestä yhteistoiminta-alueella vuoden 2025 alusta alkaen. Yhteistoiminta-alueeseen kuuluu 16 kuntaa Pirkanmaalta. Päätöksenteossa ovat mukana Akaa, Kangasala, Nokia, Orivesi, Tampere, Valkeakoski, Virrat, Ylöjärvi, Juupajoki, Kuhmoinen, Lempäälä, Pirkkala, Pälkäne, Ruovesi, Urjala ja Vesilahti.
Yhteistoimintasopimuksen mukaisesti yhteistoiminta-alueen talous on osa Tampereen kaupungin talousarviota, taloussuunnittelua ja kirjanpitoa. Työllisyysalueen toiminnasta muodostetaan kirjanpidollinen taseyksikkö, jolla yhteistoiminta-alueen piiriin kuuluvan toiminnan talous eriytetään kirjanpidossa. Taseyksikölle kohdistetaan työllisyysalueen välittömät ja välilliset kustannukset.
Elinvoima- ja osaamislautakunnan työllisyysjaosto hyväksyi Tampereen seudun työllisyysalueen talousarvioesityksen 27.8.2024 § 14. Työllisyysalueen toimintamenot ovat yhteensä 79,1 milj. euroa. Suurimman erän muodostavat henkilöstömenot 33,6 milj. euroa. Työllisyysalueen taseyksikön toimintatulot muodostuvat myyntituotoista (78,9 milj. euroa) eli kuntien maksuosuuksista, jotka muodostuvat yhteistoimintasopimuksen kustannustenjakoperiaatteen mukaisesti, sekä työterveyshuollon korvauksista (0,2 milj. euroa).
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Elinvoima- ja osaamislautakunnan vuoden 2025 talousarvioesitys hyväksytään ja palvelualueen johtaja oikeutetaan tekemään talousarvioesitykseen teknisiä korjauksia.
Samalla hyväksytään lautakunnan lausunto talousarvioesityksen yhteydessä käsiteltäviin valtuustoaloitteisiin.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.