Perustelut
Konsernihallinnon hallintoyksikössä on valmisteltu muutosehdotuksia hallintosääntöön ja sen liitteeseen 1) Luottamushenkilöiden palkkiot ja korvaukset. Mikäli toimintamalliin mahdollisesti esitettävät muutosehdotukset aiheuttavat muutoksia hallintosääntöön, on tarkoituksenmukaista, että kaikki hallintosääntöön ehdotettavat muutosesitykset keskustellaan yhdessä. Hallintosäännön muutosehdotuksista tulee käydä lähetekeskustelu ja samalla valmistelun tämänhetkinen vaihe tulee merkitä tiedoksi.
Hallintoyksikössä on valmisteltu seuraavia muutoksia hallintosääntöön:
Konsernijaoston ratkaisuvaltaa osakkeiden ostamista ja osakemerkinnän tekemistä koskevissa asioissa on syytä täsmentää hallintosäännön 16 §:ään.
Kaupunginhallitus ohjaa korkeakoulupolitiikan strategisia linjauksia hallintosäännön 15 § 1mom 17) kohdan mukaisesti. Elinvoima- ja osaamislautakunta vastaa kaupungin koulutuspolitiikan suuntaviivojen määrittelystä sekä koulutuspoliittisesta ohjauksesta lukuun ottamatta perusopetusta ja varhaiskasvatusta hallintosäännön 21 § 4 mom mukaan.
Hallintosäännön 21 § 4 momenttia tulee täsmentää siten, että elinvoima- ja osaamislautakunta ei vastaa korkeakoulupolitiikan suuntaviivojen määrittelystä eikä koulutuspoliittisesta ohjauksesta.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan erityistehtäviä koskevaa hallintosäännön 19 §:ää tulee päivittää.
Pormestari päättää kaupungin edustajan nimeämisestä, ellei muualla ole toisin määrätty, sekä luottamushenkilötyöryhmien, sidosryhmien edustajia sisältävien työryhmien ja muiden tarpeelliseksi katsomiensa työryhmien nimeämisestä hallintosäännön 34 § 2 mom 6) ja 9) kohtien mukaan. Konsernijohtaja päättää kaupungin edustajan nimeämisestä yhtiöiden, säätiöiden ja yhdistysten yhtiö- ja vuosikokouksiin, sekä viranhaltijatyöryhmistä, jotka käsittelevät kahta tai useampaa konserniyksikköä, palvelualuetta tai liikelaitosta hallintosäännön 36 § 3 mom 6) ja 8) kohtien mukaan.
Pormestarilla on tarkoituksenmukaista olla ratkaisuvalta kaupungin edustajan nimeämisestä kaupungin edunvalvontaa tai muuten strategisesti merkittävää asiaa koskevissa asioissa, sekä luottamushenkilötyöryhmien, sidosryhmien edustajia sisältävien työryhmien ja muiden tarpeelliseksi katsomiensa työryhmien nimeämisestä. Konsernijohtajalla on syytä olla ratkaisuvalta kaupungin edustajan nimeämisestä yhtiöiden, säätiöiden ja yhdistysten yhtiö- ja vuosikokouksiin, sekä viranhaltijatyöryhmistä, jotka käsittelevät kahta tai useampaa konserniyksikköä, palvelualuetta tai liikelaitosta, sekä kaupungin edustajan nimeämisestä, ellei muualla ole toisin määrätty. Hallintosäännön 34 ja 36 §:iin tulee tehdä tätä koskevat muutokset.
Apulaispormestarin tehtävänä on johtamiensa lautakuntien osalta johtaa viestintää hallintosäännön 35 § 1 mom 11) kohdan mukaan. Tuota kohtaa on syytä täsmentää siten, että apulaispormestari johtaa ja linjaa viestintää lautakunnan tehtäviin ja päätösvaltaan liittyvissä asioissa.
Konsernijohtaja päättää kaupungin konsernitiliin liitettävistä osallisista, myönnettävistä luottolimiiteistä ja konsernitilin korosta sekä johdannaissopimuksista valtuuston hyväksymien rahoitus- ja sijoitustoiminnan periaatteiden mukaisesti sekä tilien avaamisesta ja lopettamisesta rahalaitoksiin kaupungin nimiin hallintosäännön 36 § 3 mom 10), 11) ja 14) kohtien mukaan. Kohdissa käytettyjä termejä tulee täsmentää.
Kaupunginhallitus vastaa siitä, että sähköisiin kokouksiin tarvittavat tekniset laitteet, järjestelmät ja tietoliikenneyhteydet ovat ajantasaisia ja tietoturvallisia hallintosäännön 92 § 4 mom:n mukaan. Kun kaupunki alkaa maksaa kulukorvausta luottamushenkilöiden itse ostamista laitteista, tulee säännöstä täsmentää.
Ehdotus on, että kaupunginhallitus tai sen nimeämä viranhaltija vastaa siitä, että sähköisiin kokouksiin tarvittavat kaupungin tekniset välineet, järjestelmät ja tietoliikenneyhteydet ovat ajantasaisia ja tietoturvallisia ja luottamushenkilöt vastaavat omien laitteidensa ja tietoliikenneyhteyksiensä tietoturvallisesta käyttämisestä. Vastaavat muutokset tulee tehdä myös hallintosäännön 120 §:ään.
Suljettua lippuäänestystä koskeva menettely on säännelty hallintosäännön 112 §:ssä. Pykälässä ei ole huomioitu suljettua lippuäänestystä valtuuston sähköisessä kokouksessa. Pykälän loppuun tulee lisätä, että suljettu lippuäänestys voidaan toimittaa myös sähköisesti, jolloin säännöksiä sovelletaan soveltuvin osin.
Valtuustoa lukuunottamatta toimielinten kokouskutsuaika on neljä päivää hallintosäännön 122 §:n mukaan. Koronakeväänä huomattiin, että joissain tilanteissa kokouskutsuaika on liian pitkä. Pykälään tulee lisätä, että terveyden, turvallisuuden tai yleisen järjestyksen niin vaatiessa pakottavassa tai kiireellisessä tilanteessa, voidaan toimielin kutsua koolle ylimääräiseen kokoukseen kokouskutsun lähettämistä seuraavana päivänä.
Lausunnon antamisesta päättävät hallintosäännön mukaan kaupunginhallitus, konsernijaosto, pormestari, apulaispormestari, konsernijohtaja, palvelualueen johtaja ja toimitusjohtaja. Kaupunginhallituksen, pormestarin, apulaispormestarin ja konsernijohtajan osalta sanamuotoja on syytä täsmentää 15, 34, 35 ja 36 §:ään.
Lautakunta, johtokunta, konsernijohtaja ja toimitusjohtaja päättävät vahingonkorvauksen myöntämisestä erillisellä päätöksellä asetetuissa rajoissa. Rajat on tarkoituksenmukaista laittaa hallintosääntöön, jolloin erillisiä päätöksiä rajoista ei tarvita. Palvelualueen johtaja päättää alle 3 000 euron suuruisen vahingonkorvauksen maksamisesta. Palvelualueen johtajan päätösvalta tulee korottaa samalle tasolle kuin muiden virkamiesten.
Hallintosääntöön ehdotetaan lautakunnan ja johtokunnan toimivallan rajaksi vahingonkorvauksen myöntämisessä 50 000 - 500 000 euroa sekä konsernijohtajan, palvelualueen johtajan ja toimitusjohtajan toimivallan rajaksi alle 50 000 euroa.
Apulaispormestarin ja palvelualueen johtajan välinen tehtävän- ja vastuunjako sopimuksissa on epäselvä. Hallintosäännön 35 §:ään ehdotetaan täsmennystä, että apulaispormestarin tehtävänä on johtamiensa lautakuntien osalta johtaa lautakunnan sopimusneuvotteluja ja sopimusten seurantaa. Palvelualueen johtajan tehtävänä on palvelualueensa osalta vastata sopimusneuvotteluista ja valvoa sopimusten toteutumista hallintosäännön 37 §:n mukaan.
Valtuuston vaihtuessa on tarkoituksenmukaista aloittaa uusi käytäntö siitä, että luottamushenkilöt käyttävät kokouksissa omia tietokoneitaan ja kaupunki maksaa luottamushenkilöille korvauksen laitteen hankkimisesta ja käyttämisestä. Tämän vuoksi hallintosäännön liitettä 1 Luottamushenkilöiden palkkiot ja korvaukset tulee päivittää. Ehdotus on, että varsinaisille jäsenille korvataan valtuuston toimikauden aikana 800 euroa oman laitteen ja tietoliikenneyhteyden käytöstä osana luottamustoimen hoitamista. Varajäsenille korvaus on 200 euroa valtuuston toimikauden aikana. Korvaukset maksetaan neljässä erässä vuosittain valtuuston toimikauden aikana. Korvaus maksetaan kaupunginhallituksen ja sen jaoston, lautakuntien ja niiden jaostojen sekä johtokuntien jäsenille ja varajäsenille. Valtuuston osalta korvaus maksetaan varsinaisille valtuutetuille. Lisäksi korvaus maksetaan tarkastuslautakunnan jäsenille.
Muita muutoksia palkkioiden ja korvausten euromääriin ei ole syytä tehdä. Kuitenkin kun luottamushenkilöiden palkkiot ja korvaukset -liitettä päivitetään edellä mainitusta syystä, liitteen sanamuotoja tulee täsmentää muiltakin osin:
Tampereen kaupungilla ei ole tilapäisen valiokunnan lisäksi muita valiokuntia. Muut valiokunnat on syytä poistaa liitteen 3 §:n tekstistä. Samalla pykälän tekstiä tulee sujuvoittaa muiltakin osin.
Luottamushenkilöille on jo nyt maksettu ansionmenetyskorvausta matka-ajasta kokouspaikalle. Asia on syytä kirjata liitteen 8 §:ään. Samoin matkakustannusten korvauskäytäntö on syytä kirjata liitteeseen. Kahden kuukauden määräaika korvausten hakemisessa tulee poistaa tarpeettomana.
Lisäksi liitteeseen on syytä lisätä, että kaupunginhallitus ratkaisee korvauksia koskevat erimielisyydet.
Tarkastuslautakunta on käsitellyt omia muutosehdotuksiaan hallintosääntöön kokouksessaan 24.11.2020. Tarkastuslautakunnan muutosehdotukset tulee keskustella samassa yhteydessä hallintoyksikössä valmisteltujen muutosehdotusten ja toimintamallista mahdollisesti syntyvien muutosehdotusten kanssa.
Hallintosäännön ja sen liitteen muuttaminen kuuluu valtuuston toimivaltaan.