Perustelut
Poikkeamispäätös MRL 171 §:n nojalla MRL 58 § 1 momentin säännöksestä, jonka mukaan rakennusta ei saa rakentaa vastoin asemakaavaa.
Vanha 28 metriä korkea masto korvataan 42 metriä korkealla mastolla ja 3 m2 suuruinen laitetila korvataan uudella 8,5 m2 suuruisella laitetilalla.
HAKIJA ON ANTANUT ERITYISET SYYT POIKKEAMISELLE
”Matkaviestinmaston ja laitesuojan rakentaminen.
Olevan matkaviestintukiaseman muutos: uusi ristikkomasto h=42 m, joka korvaa olevan maston h=28 m. Uusi laitetila A=8,5 m2, joka korvaa olevan laitetilan A=3 m2.
Rakennuspaikalle on teetetty ennakkoon liito-oravakartoitus. Kartoituksen raportti hakemuksen liitteenä.
Tukiasema sijaitsee kaupungilta vuokratulla määräalalla. Muutoshankkeen myötä maanvuokrasopimukseen tehdään muutos, jonka päätös hakemuksen liitteenä.
Rakentaminen asemakaavan VM-alueelle, jolle ei ole määrätty rakennusoikeutta. Hanke sijoittuu olevan tukiaseman yhteyteen, eikä sillä siten ole merkittäviä muutoksia ympäristöön. Rakenteiden muutoksilla vastataan niihin tietoliikenneverkon teknisiin ja laadullisiin vaatimuksiin, joita laki sähköisestä viestinnästä asettaa.”
Hakija on selvittänyt hanketta lisää MRA 64 §:n mukaisessa liitteenä olevassa selvityksessä.
KUULEMINEN
Naapurit on kuultu kaupungin toimesta. Hakemus kuulutettiin myös Aamulehdessä 1.-22.9.2022. Naapurit on kuultu myös rakennuslupaa varten. Hakemuksesta saatiin yksi muistutus, jossa oli useita allekirjoittajia. Muistutuksessa otettiin kantaa mm., mihin käyttöön mastot on tarkoitettu tehdä, millaista tekniikkaa niihin on suunniteltu asennettavan, sekä maston aiheuttamiin terveyshaittoihin, sähkön kulutukseen, vaikutuksiin ilmastonmuutokseen ja 5G-tutkimukseen.
Henkilötietoja sisältävän liitteen verkkojulkisuutta on rajattu. Muistutukset (alkuperäinen ja täydennys) näkyvät kokonaisuudessaan yhdyskuntalautakunnan jäsenille.
Hakijan antama vastine:
Huomautuksessa mainitut yksityiskohtaiset radiotekniset tai vastaavat seikat eivät kuulu niihin rakennus- ja maankäyttölain sekä sitä täydentävien asetuksien määrittämiin suunnitelmiin tai tietoihin, joita vaaditaan kyseessä olevan poikkeamis- ja toimenpideluvan käsittelyssä. Lupahakemuksen liitteenä olleessa MRA 64 §:n mukaisessa selvityksessä on yleisellä tasolla käsitelty tukiasemien aiheuttamaa säteilyä sekä kyseisen maston aiheuttamia muita ympäristövaikutuksia. Selvityksessä on todettu, että tukiasemien säteilyä sääteleviä määräyksiä ja lakeja valvoo Säteilyturvakeskus, STUK.
Asemakaavoituksen vastine:
Muistuttajille lähetettiin kuulutusaineistosta puuttunut MRA 64 § mukainen selvitys, jossa kerrotaan hankkeesta tarkemmin. Muistuttajille annettiin lisäaikaa kommentoida selvitystä, jonka jälkeen saatiin liitteenä oleva muistutuksen täydennys.
Maston etäisyys lähimpiin asuinrakennuksiin on yli 30 m.
Matkaviestintukiaseman rakentamis- ja käyttökustannukset (mm. sähkö) maksaa hakija, Telia Towers Finland Oy, ei Tampereen kaupunki.
Poikkeamislupaprosessissa arvioidaan rakennushankkeen vaikutuksia mm. kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle, luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamiselle ja rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamiselle. Poikkeamisluvan myöntäminen ei saa johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia. Poikkeamislupaprosessissa ei oteta kantaa mm. matkaviestintukiasemien tarpeellisuuteen, vaikutuksiin ilmastonmuutokseen tai terveysturvallisuuteen. Suomessa säteilyä valvoo Säteilyturvakeskus STUK ja matkaviestintukiasemien lainsäädäntöä eduskunta ja Suomen valtioneuvosto. Hakemuksesta on saatu lausunto Tampereen terveydensuojelu-yksiköltä ja Säteilyturvallisuuskeskukselta.
POIKKEAMINEN
Asemakaavassa (17.12.1993) rakennuspaikka on osoitettu luonnonmukaiseksi lähivirkistysalueeksi ja lähimetsäksi. Siitä poiketen paikalle rakennetaan matkaviestintukiasema.
Poikkeaminen voidaan erityisestä syystä myöntää, mikäli se ei MRL 171 § mukaisesti
- aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
- vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
- vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai
- johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
ASEMAKAAVOITUS
Rakennuspaikka sijaitsee Ikurin omakotialueella rajautuen pohjoisessa Karjakontiehen, idässä ja etelässä pientalotontteihin sekä lännessä Kyntäjäntiehen.
Rakennuspaikalla on jo 28 metriä korkea masto sekä 3 m2 suuruinen laitetila. Uusi masto on korkeudeltaan 42 metriä ja uusi laitetila on 8,5 m2 suuruinen. Hakijan antaman selvityksen mukaan mm.:
”Masto sijoitetaan olevan tukiaseman yhteyteen ja se korvaa vanhan maston, joka puretaan uuden maston käyttöönoton jälkeen. Mastoa lähimmät asuinrakennukset sijaitsevat pohjoisessa noin 35 metrin päässä. Idän suunnalla asuinrakennukset sijaitsevat lähimmillään noin 45 metrin päässä. Mastoista aiheutuva ainoa haitta asutukselle on visuaalinen.
Sijoituspaikan ja lähimmän asutuksen välillä sijaitsee puustoa, joka antaa näkösuojaa maston alaosaan ja laitetilaan. Maston yläosa tulee näkymään kauemmaksi ympäristöön jonkin verran, mutta lentoestemerkintöjen ja valojen sijaan maston ristikkomainen yläosa (väri vaalea harmaa) soveltuu hyvin taustaansa horisonttia vasten. Viranomainen ei vaadi mastoon lentoestemerkintöjä eikä valoja. Pimeänä aikana masto ei siis ole havaittavissa. Tukiaseman muutos ei merkittävästi muuta näköhaittaa nykyiseen verrattuna.
Puistossa sijaitsevan polun linjausta siirretään joitain metrejä. Hankkeella ei ole merkittäviä vaikutuksia puiston virkistyskäyttöön. Puustoa alueelta kaadetaan vain rakentamisen kannalta välttämätön määrä. Huoltokäyntejä tukiasemalle tehdään vain vähäinen määrä, noin 1-4 kertaa vuodessa.Tukiasema ei aiheuta häiriöitä radio- ja tv-lähetyksiin, vaikka se käyttääkin tiedonvälitykseen radioaaltoja, kuten radio- ja tv-lähetykset. Tukiasema ei häiritse myöskään muiden operaattoreiden tukiasemia.
Operaattorit noudattavat tukiasemarakentamisessaan maamme lakeja ja muita määräyksiä, jotka koskevat tätä toimintaa. Niihin kuuluu myös tukiasemien sähkömagneettista säteilyä säätelevät määräykset ja lait. Niiden valvontaa hoitaa asiantuntijaviranomaisena Säteilyturvakeskus, STUK, joka kuuluu sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalaan.
Muita lähinaapureille mastosta aiheutuvia vaikutuksia ovat rakennusaikana työmaalla liikkuvat työkoneet ja niistä mahdollisesti muodostuva melu. Varsinainen rakennusvaihe kestää 1 - 2 kuukautta, jonka jälkeen alueella liikutaan vain huollon ja uusien laiteasennusten tarpeiden mukaisesti muutaman kerran vuodessa.
Suunniteltu maston vaihto tulee palvelemaan lähialuettaan aikaisempaa paremmin.Uuden teknologian käyttöönottaminen vaatii aikaisemman maston vahvistamista joka tässä tapauksessa tarkoittaa maston vaihtoa. Aikaisemmin matalammilla mastoilla on jokainen operaattori palvellut vain omia asiakkaitaan. Nykyisin rakennettavat mastot tarjoavat kaikille operaattoreille mahdollisuuden tuoda antennit mastoihin. Tämän takia on tarpeen päästä maston alimmillakin antenneilla ympäröivän puuston yläpuolelle.
Masto tulee palvelemaan myös muita teleoperaattoreita. Masto täyttää lain sähköisen viestinnän palveluista kohdan: 8 luku/käyttöoikeuden luovutukseen liittyvät velvollisuudet 56 – 58 §, mm. velvollisuus vuokrata antennipaikka.
Telia Towers Finland Oy on tietoinen DNA Tower Finland Oy:n mastohankkeesta Ikurinpuistoon noin 370 metrin päähän tässä käsiteltävästä mastosta. Tukiasemat palvelevat kuitenkin omia alueitaan, eikä niitä voida teknologian rajoitteista johtuen yhdistää.”
Selvitys on kokonaisuudessaan hakemuksen liitteenä.
Matkaviestintukiaseman korvaaminen uudella ei heikennä virkistysalueen käyttöä, aiheuta merkittävää visuaalista haittaa eikä rakentamisen- tai huollonaikaista liikenteellistä haittaa, se ei myöskään aiheuta haittaa kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle.
Kantakaupungin yleiskaavan 2040 laatimisen yhteydessä tehtiin liito-oravakartoitus, jonka mukaan alue on liito-oravalle soveltuvaa elinympäristöä. Tämän vuoksi ennen puiden kaatamista tulee tehdä puustokatselmus yhteistyössä Tampereen kaupungin viheralueet-yksikön edustajan kanssa. Puiden kaadosta sovitaan Tampereen Infra Oy:n kanssa. Rakennuspaikalta on laadittu liito-oravaselvitys (Faunatica, 2022), jossa todetaan, että selvitysalueella ei havaittu merkkejä liito-oravan esiintymisestä eikä liito-oravalle soveliaita pesäpaikkoja, joten se ei ole lajin lisääntymis- tai levähdyspaikka. Selvitysalue on myös liian pieni liito-oravanaaraan elinpiirin ydinalueeksi. Se voisi olla osa naaraan tai koiraan elinpiiriä, mutta merkkejä alueen käytöstä ei siis havaittu. Muutoshankkeen toteuttamiselle ei siis ole estettä liito-oravan kannalta.
Rakennuspaikalla tai sen välittömässä läheisyydessä ei ole arvokkaita rakennetun kulttuuriympäristön kohteita.
Vaikutuksiltaan merkittävänä rakentamisena pidetään ympäristöstään täysin poikkeavaa rakentamista, kuten kerrostalon rakentamista omakotialueelle tai suuren päivittäistavarakaupan perustamista. Nyt on kyse olemassa olevan matkaviestintukiaseman korvaamisesta uudella tukiasemalla, joten suunnitelman mukainen rakentaminen ei johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Asemakaavayksikkö toteaa, että poikkeaminen asemakaavan käyttötarkoituksesta ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuta luonnon tai rakennetun ympäristön arvojen säilyttämistä koskevien tavoitteiden saavuttamista tai johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Poikkeamisluvan myöntämisellä ei ole merkittäviä vaikutuksia yritystalouteen.
LIITTEET:
Sijaintikartta: Rakennuspaikka sijaitsee Ikurin omakotialueella rajautuen pohjoisessa Karjakontiehen, idässä ja etelässä pientalotontteihin sekä lännessä Kyntäjäntiehen. Lähialueelle ei ole aiemmin haettu poikkeamislupia.
Asemakaava: Asemakaavassa (17.12.1993) rakennuspaikka on osoitettu luonnonmukaiseksi lähivirkistysalueeksi ja lähimetsäksi.
Lausunnot: Terveydensuojelu, Säteilyturvallisuuskeskus
Liito-oravaselvitys
MRA 64 §:n mukainen selvitys
Muistutus ja sen täydennys: Henkilötietoja sisältävien liitteiden verkkojulkisuutta on rajattu.
Poikkeamishakemus: Liitteessä on kerrottu hankkeen, rakennuspaikan ja hakijan tiedot.
Suunnitelmat: Masto sijaitsee purettavien maston ja laitetilan pohjoispuolella. Kulku osoitetaan pohjoispuolelta Karjakontieltä. Maston korkeus on 42 metriä. Laitetilan koko on 8,5 m2, kattomuoto on loiva pulpettikatto, julkisivut ovat harmaata peltiä.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Myönnetään kiinteistölle 837-237-9903-0 lupa saada poiketa asemakaavan käyttötarkoituksesta matkaviestintukiaseman rakentamiseksi hakemuksen liitteenä olevien suunnitelmien periaatteiden mukaisesti Ikurin kaupunginosassa, osoitteessa Karjakontie 2 (Akanpuisto) sillä ehdolla,
että ennen rakentamistyön aloittamista polun paikka, siirrettävät kivet ja puiden kaatotarve katselmoidaan ja sovitaan maastossa yhdessä vihersuunnittelu-yksikön edustajan kanssa sekä puiden kaadosta sovitaan Tampereen Infra Oy:n edustajan kanssa, ja
että puustokatselmuksessa huomioidaan rakennuspaikan sijoittuminen liito-oravan tavoitteelliselle kulkuyhteysverkostolle.
Lupa on voimassa kaksi (2) vuotta siitä, kun tämä päätös on saanut lainvoiman. Päätöstä vastaavaa rakennuslupaa on haettava luvan voimassaoloaikana.