Perustelut
Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 26.9.2022 päivätyn ja 28.11.2022 tarkistetun asemakaavamuutoksen nro 8862. Asian hyväksyminen kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan.
Lisätietoja osoitteessa: https://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8862
Diaarinumero: TRE:2398/10.02.01/2021
Kaavan laatija
Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, kaavoitusarkkitehti Timo Silomaa ja projektiarkkitehti Jari Vaarma.
Tiivistelmä
Asemakaavamuutoksella Enqvistinkadun liittymän paikkaa siirretään noin 80 metriä itään ja osoitetaan uutta katualuetta tulevalle Possiojankadulle. Järjestely mahdollistaa Hiedanrannan ydinkeskustan I vaiheen ja liikennejärjestelyiden jatkokehittämisen Hiedanrannan yleissuunnitelman mukaisesti. Samalla varaudutaan jatkossa Väyläviraston valtatien 12 ja kantatien 65 parantamishankkeeseen. Tämän valtion hankkeen aikataulusta ei ole vielä tietoa, joten ensisijaisesti asemakaavamuutos palvelee Hiedanrannan kehittämisen tarpeita.
Asemakaava-alueelle muodostuu vain yleisiä alueita: yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevien rakennusten ja laitosten erityisaluetta, tie- ja katualuetta sekä suojaviheraluetta. Rakennusoikeutta osoitetaan tarvittavien teknisten rakennusten toteuttamiseksi.
Nykyisellään suunnittelualueeseen sisältyy Lielahdessa vilkasliikenteistä Paasikiventien tiealuetta ja Enqvistinkadun katualuetta. Lisäksi siihen sisältyy entistä teollisuusaluetta, rautatiealuetta teollisuusraidetta varten, toteutumatonta virkistysaluetta sekä Paasikiventien suojaviheraluetta. Suunnittelualueen laajuus on n. 5,3 ha. Maanomistajia ovat Hiedanrannan Kehitys Oy ja Suomen valtio.
Asemakaavaprosessin vaiheet
Aloitusvaiheessa osallistumis- ja arviointisuunnitelma kuulutettiin nähtäville 17.6.-5.8.2021 sekä lähetettiin tiedoksi osallisille. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta saatiin seitsemän viranomaiskommenttia sekä viisi mielipidettä. Viranomaiskommenteissa kiinnitettiin huomiota erilaisten selvitysten ja suunnitelmien tarpeeseen. Pohjavesien huomioiminen, pyöräliikenne ja viherverkko nostettiin myös esiin. Mielipiteissä osalliset mm. ilmoittavat yhtiöidensä johtojen ja kaapeleiden sijainnista suunnittelualueella ja kiinnittävät huomiota pyöräilyverkon yhteyksiin. Kahdessa mielipiteessä kritisoidaan suunnitelmista tiedottamisen olleen puutteellista ja osin ristiriitaista.
Valmisteluvaiheessa aineisto ja tarkistettu osallistumis- ja arviointisuunnitelma kuulutettiin nähtäville 29.9.2022-20.10.2022. Aineistosta saatiin kuusi viranomaiskommenttia ja viisi mielipidettä. Viranomaiskommenteissa kiinnitettiin huomiota liikenteeseen, pohjaveden suojaamiseen ja työmaa-aikaisten hulevesien käsittelyyn. Mielipiteissä kiinnitettiin huomiota mm. pyöräilyn olosuhteisiin ja alueella sijaitseviin kaupallisiin mainoslaitteisiin. Kahdessa mielipiteessä kaava-alueen ulkopuoliset yksityiset maanomistajat ilmoittivat vastustavansa kaavaa.
Palaute- ja vastineraportti on kaava-aineiston liitteenä. Alkuperäinen palaute sisältää henkilötietoja ja sen verkkojulkisuutta on rajattu.
Palautteen perusteella kaavaehdotuksessa on huomioitu tarkennetuin määräyksin pohjaveden suojaaminen sekä rakentamisen aikaisten hulevesien hallintaa. Selvitysaineistoa on täydennetty ja katujärjestelypiirustus on päivitetty.
Asemakaavan toteuttaminen
Asemakaava voidaan toteuttaa sen saatua lainvoiman ja siihen liittyvien tiesuunnitelman ja katusuunnitelman tultua hyväksytyksi. Tiesuunnitelma ja katusuunnitelma tullaan asettamaan nähtäville erikseen.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Asemakaavaehdotus nro 8862 (päivätty 26.9.2022, tarkistettu 28.11.2022) hyväksytään asetettavaksi nähtäville.
Asemakaavaehdotus esitetään nähtävilläolon jälkeen kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston hyväksyttäväksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.