Yhdyskuntalautakunta, kokous 13.12.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 297 Kahden terveystarkastajan viran perustaminen kaupunkiympäristön palvelualueen elintarvikevalvontaan 

TRE:8302/01.02.01/2022

Valmistelija

  • Kankaala Kari, Ympäristö- ja kehitysjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Ympäristö- ja kehitysjohtaja Kari Kankaala, puh. 050 351 3020 ja vs. ympäristöinsinööri Paula Saarijärvi, puh. 050 462 0477, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Elintarvikevalvonnan henkilöstön määrä on pysynyt samana vuodesta 2015, jolloin alueellinen ympäristöterveys aloitti toimintansa. Elintarvikevalvonnan henkilöstöön kuuluu esihenkilö, 17 tarkastajaa ja 2 hygieenikkoeläinlääkäriä. Valvonnan tarve on kuitenkin suurempi mihin nykyisellä henkilöstöllä pystytään vastaamaan, sillä Ruokaviraston riskiperusteisesta laskennallisesta valvontatarkastusten tarpeesta saavutetaan nykyisellään 60 %. 

Elintarvikelain muutoksen myötä vuonna 2022 elintarvikevalvonnan kohteille tuli valvonnan perusmaksu 150 euroa, josta ympäristöterveys saa vuosittain lisätuloja 250 000-300 000 euroa. Perusmaksujen tarkoitus on mahdollistaa kattavampi tulopohja sille valvontatyölle, josta ei peritä valvonnan perusmaksua, sekä lisätä ohjausta ja neuvontaa valvontakohteille. Virkojen henkilöstökulut on tarkoitus kattaa perusmaksuilla saatavilla tuloilla.

Kaupunkiympäristön palvelualueen vuoden 2023 henkilöstösuunnitelmaan ja talousarvioon sisältyy kahden terveystarkastajan viran perustaminen.

Tehtäväkuva (id 3254440) on tallennettu Donnaan arkistonmuodostussuunnitelman mukaisesti. Tehtävä on vaativuudeltaan rinnasteinen terveystarkastajan vakanssiin 10006627.

Esitän, että kaupunkiympäristön palvelualueen kestävä kaupunki -palveluryhmän ympäristöterveyteen (elintarvikevalvonta) perustetaan kaksi terveystarkastajan virkaa 1.1.2023 alkaen.

Perustettavien virkojen tiedot:

Toimintayksikkö: kaupunkiympäristön palvelualue, kestävä kaupunki, ympäristöterveys/elintarvikevalvonta
Tehtävänimike: terveystarkastaja
Kustannuspaikka: 111871
Esihenkilö: ympäristöinsinööri
Palvelussuhteen laji: virka
Sopimus/hinnoittelu: TS 50102014, pisteet 178-183
Tehtäväkohtainen palkka: 3742,09 euroa/kk
Asema: itsenäinen
Työaikamuoto: KVTES, toimistotyöaika 36,25 h/vko
Kokonaistyöaika: 100 %

Esitän, että kelpoisuusvaatimuksena terveystarkastajan virkaan on soveltuva korkeakoulututkinto tai tarvittaessa Euroopan unionin lainsäädännössä edellytetty pätevyys (Elintarvikelaki 297/2021 32 §).

Hallintosäännön 43 §:n mukaan lautakunta päättää viran perustamisesta alaisessaan toiminnassa.

Hallintosäännön 45 §:n mukaan muiden kuin konsernijohtajan viran kelpoisuusvaatimuksista päätetään virkaa perustettaessa tai virkasuhteeseen ottava viranomainen voi päättää kelpoisuusvaatimuksista.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Kaupunkiympäristön palvelualueen kestävä kaupunki -palveluryhmän ympäristöterveyteen (elintarvikevalvonta) perustetaan kaksi terveystarkastajan virkaa 1.1.2023 alkaen.

Kelpoisuusvaatimuksena terveystarkastajan virkaan on soveltuva korkeakoulututkinto tai tarvittaessa Euroopan unionin lainsäädännössä edellytetty pätevyys (Elintarvikelaki 297/2021 32 §).

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Mikko Nurminen, Kari Kankaala, Merja Bojang, Paula Saarijärvi, Riikka Kolkkala, kapa_henkilosto@tampere.fi, kapa_talous@tampere.fi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.