Perustelut
Poikkeamispäätös MRL 171 §:n nojalla MRL 58 § 1 momentin säännöksestä, jonka mukaan rakennusta ei saa rakentaa vastoin asemakaavaa.
Asuinkerrostalon ullakkotilat puretaan ja tilalle rakennetaan neljä asuntoa sekä uudet IV-konehuoneet ja sauna.
HAKIJA ON ANTANUT ERITYISET SYYT POIKKEAMISELLE
”Laajennetaan ja peruskorjataan ullakkokerrosta ja haetaan poikkeamista ullakon määritelmästä sisäpihan/ itäjulkisivun puolella sekä rakennusoikeudesta. Hanke on esitelty Kaupunkikuvatoimikunnalle 08.03.2022.
Poikkeamiset:
1. Ullakon määritelmä rakennuksen sisäpihan/ itäjulkisivun puolella:
Uusi ullakkokerros on sekä Hämeenpuiston että Hallituskadun puolelta sisäänvedetty, sijoittuen enintään 45° kulmassa kohoavan - kuvitteellisen - vesikattotason alapuolelle. Arkkitehtonisista, funktionaalisista sekä rakenteellisista syistä rakennuksen sisäpihan/ itäjulkisivun puolella rakennuksen ulkoseinä jatkuu samassa linjassa olemassa olevan ulkoseinän kanssa. Kaupunkikuvatoimikunta ei nähnyt tässä ongelmaa. Ympäristöopas 72 sivulla 14 lukee seuraavasti: ”MRA 58 § mom. Rakennuksen ulkokatto saa kadulle ja pihalle päin kohota enintään 45 asteen kaltevuuskulmassa julkisivupinnan yläreunasta. Tästä voidaan poiketa, jos se kaupunkikuvan tai rakennuksen ulkonäköön liittyvän syyn johdosta on perusteltua.”
2. Rakennusoikeus:
Suunnitelmasta mitattu kerrosala on nyt noin 347k-m2. Tontin kokonaisrakennusoikeudesta 6750 k-m2 on Hallituskatu 22:n korotuksen (454 k-m2) jälkeen jäljellä 218 k-m2, eli jäljellä oleva rakennusoikeus ylittyy noin 129 k-m2:lla eli noin 1,9%:lla. Ullakkokerroksesta löytyvät edelleen olemassa olevat ja remontoivat taloyhtiön yhteiset saunatilat, eli vanhoilla osakkailla on edelleen mahdollisuus saunomiseen. Kerrosalalaskelmasta on jätetty pois edellä mainitut saunatilat, IV-konehuoneet sekä porrashuoneet jotka eivät ole pääkäyttötarkoituksen mukaista tilaa.
Kerrosalan ylityksen vaikutus autopaikkoihin on 50/200 = 0,25 AP. Taloyhtiön rakennuttama autohalli valmistuu 6/2022, jolloin tontin autopaikkojen lukumäärä lisääntyy 31 autopaikalla. Tontille sijoitettavat autopaikat ylittävät selvästi asemakaavan mukaisen autopaikkavelvoitteen.”
KUULEMINEN
Naapurit on kuultu kaupungin toimesta. Kahdella naapurilla oli huomautettavaa hankkeesta. Yksi naapuri jätti kaksi muistutusta.
Muistutuksissa 1 ja 3 otettiin kantaa mm. korotusosan liittymiseen naapuritaloon havainnollistavan kuvan puuttumiseen, naapurikiinteistön ulkoterassien viihtyvyyteen ja turvallisuuteen, rakennusaikaisten kulkuyhteyksien turvaamiseen, rakennusaikaisiin haittoihin, hulevesien johtamiseen sekä korotuksen vaikutukseen naapuritaloyhtiön omaan, mahdolliseen myöhempään korotushankkeeseen.
Muistutuksessa 2 oltiin huolestuneita korotuksen aiheuttamasta varjostushaitasta naapuritaloyhtiön asunnoille sekä esitettiin valokulmatarkastelun tekemistä.
Muistutukset ovat kokonaisuudessaan hakemuksen liitteenä.
Hakijan antama vastine muistutuksiin 1, 2 ja 3 mm.:
"Piirustukset on tehty alkuperäisten pääpiirustusten perusteella ja harjan korkeusasema on tarkemitattu. Toteutuksessa noudatetaan voimassaolevia rakentamiseen liittyviä määräyksiä ja Tampereen kaupungin rakennusjärjestystä. Suunnittelua on tehty kaupunkikuvatoimikunnan ohjauksessa.
Räystäskorkeus ei oleellisesti muutu nykyisestä. Kattomuodon muutos on esitetty lupapiirustuksissa ja alla olevassa periaatepiirroksessa. Kattomuodon muutos ei oleellisesti vaikuta naapureiden valokulmiin.
Vesikaton liittymä City-Hämeeseen on esitetty julkisivukuvissa länteen ja itään. Kohteen väristys tehdään kaupunkikuvatoimikunnan ohjeistuksen mukaisesti. Vanhan vesikaton harjan korkeus on tarkistusmitattu.
Puisto-Hämeen hanke ei vaikuta City-Hämeen terassien käyttöön.
Kiinteistöjen välinen palomuuri säilytetään. Katon turvalaitteet (mm. lumiesteet) rakennetaan voimassa olevien määräysten mukaisesti. Puisto-Hämeen hanke ei vaikuta City-Hämeen ilmanvaihtoon vaikuttaviin olosuhteisiin.
Puisto-Häme hyväksyy City-Hämeen suunnitelman 2-4- parkkipaikan perustamisesta omalle tontilleen, mikäli kaupungin määräykset sen mahdollistavat. Työn aikaiset järjestelyt tehdään viranomaisten määräysten mukaisesti ml. pelastustievaatimukset.
Työn aikaiset järjestelyt sovitaan naapureiden kanssa, mikäli on tarve käyttää naapureiden alueita asennuksen osalta.
Melua synnyttävän rakennustyön suhteen toimitaan kaupungin järjestyssäännön mukaisesti.
Rakennusaikaiset suojaukset tehdään viranomaisten ohjeiden mukaisesti. Rakennustyöalue tullaan huputtamaan.
Puisto-Hämeen pihan kuivatusjärjestelmä on uusittu autohallihankkeen aikana ja sadevedet johdetaan omaan sadevesijärjestelmään.
Puisto-Hämeen hanke ei vaikuta City-Hämeen mahdolliseen ullakkorakentamiseen.
Rakentamiseen liittyvissä vastuissa ja velvoitteissa noudatetaan voimassa olevia oikeuskäytäntöjä."
Hakijan antamat vastineet havainnekuvineen ovat hakemuksen liitteenä.
POIKKEAMINEN
Asemakaavassa tontin suurin sallittu kerrosluku on VII u½. Kerrosluku on seitsemän ja ullakon tasolla saa rakennuksen suurimman kerroksen alasta käyttää ½ kerrosalaan laskettavaksi tilaksi. Siitä poiketen ullakon tasolle rakennetaan enemmän kuin puolet rakennuksen suurimman kerroksen alasta, jolloin kerrosluvuksi tulee kahdeksan (VIII).
Tontille osoitettu rakennusoikeus on 6 750 k-m2. Siitä poiketen tontin rakennusoikeus ylittyy 129 k-m2 (1,9 %).
Poikkeaminen voidaan erityisestä syystä myöntää, mikäli se ei MRL 171 § mukaisesti
- aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
- vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
- vaikeuta rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai
- johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
ASEMAKAAVOITUS
Tontti sijaitsee kaupungin keskustassa rajautuen pohjoisessa ja idässä asuin- ja liikerakennusten tontteihin, etelässä Hallituskatuun ja lännessä Hämeenpuistoon. Tontti sijoittuu Museoviraston määrittelemän valtakunnallisesti merkittävän Hämeenpuiston rakennetun kulttuuriympäristön alueelle (RKY).
Rakennusoikeus on 6 750 k-m2. Rakennusoikeuden ylittäminen 129 k-m2 (1,9 %) ei merkittävästi lisää rakennuksen massaa.
Kerrosluku on seitsemän ja puoli (VII½). Ullakolle saa sijoittaa puolet rakennuksen suurimman kerroksen kerrosalasta. Asuinkerrostalon korotus sijoittuu nykyisen ullakkokerroksen paikalle, Hämeenpuiston ja Hallituskadun puolelta sisäänvedettynä, muodostaen kerroksen. Asuinkerroksen pohjoispäätyyn tulee taloyhtiön saunatila. Lisäksi molempien porrashuoneiden yhteyteen tulee IV-konehuoneet. Asuinhuoneistot sijoittuvat korotuksen Hämeenpuiston puoleiseen osaan. Korotuksen kulma nousee jonkin verran nykyisen ullakon kattolinjan yläpuolelle Hämeenpuiston puolella. Sisäpihan puolella korotusta tulee enemmän, sillä siellä korotus ulottuu olemassa olevan rakennuksen ulkoseinän linjaan asti. Sisäänvedon ansiosta rakennuksen korotus ei näy hallitsevana Hämeenpuiston ja Hallituskadun katunäkymässä. Poikkeaminen kerrosluvusta esitetyllä tavalla ei poikkea Hämeenpuiston asuinkerrostalojen kattomaailmasta ja ullakoiden korottamisen periaatteista. Suunniteltu laajennus ei muuta Hämeenpuiston valtakunnallisesti arvokasta rakennettua kulttuuriympäristöä (RKY) liian voimakkaasti. Korottaminen tukee kaupungin täydennysrakentamistavoitteita.
Asemakaavan autopaikkavaatimus on yksi autopaikka 200 m2 kohti. Yhdyskuntalautakunnan hyväksymän (29.1.2019 § 27) Tampereen pysäköintinormin mukaan asumisen pienissä alle 1200 k-m2 täydennys- ja ullakkorakentamishankkeissa ei muodostu pysäköintipaikkavelvoitetta keskustan, ala- ja aluekeskusten kävelyvyöhykkeellä. Hämeenpuisto 33 sijaitsee pysäköintinormin keskustan kävelyvyöhykkeellä ja laajennuksen suuruus on 347 k-m2, joten autopaikkavelvoitetta ei tule. Tämän lisäksi taloyhtiön autohallin valmistumisen myötä vuonna 2022 tontin autopaikkojen lukumäärä on lisääntynyt 31 autopaikalla, jonka jälkeen tontille sijoitettavat autopaikat ylittävät asemakaavan mukaisen autopaikkavelvoitteen.
Asemakaavayksikkö toteaa, että poikkeaminen rakennusoikeudesta ja kerrosluvusta ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä vaikeuta luonnon tai rakennetun ympäristön arvojen säilyttämistä koskevien tavoitteiden saavuttamista tai johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Poikkeamisluvan myöntämisellä ei ole merkittäviä vaikutuksia yritystalouteen.
LIITTEET:
Sijaintikartta: Kartassa on esitetty rakennuspaikan sijainti ja poikkeuslupatilanne. Tontti sijaitsee kaupungin keskustassa rajautuen pohjoisessa ja idässä asuin- ja liikerakennusten tontteihin, etelässä Hallituskatuun ja lännessä Hämeenpuistoon. Tontti sijoittuu Museoviraston määrittelemän valtakunnallisesti merkittävän Hämeenpuiston rakennetun ympäristön alueelle. Lähialueelle on aiemmin haettu 13 poikkeamislupaa, joista yhdeksän on hyväksytty, kolme on hylätty ja yksi on vielä vireillä.
Asemakaava: Tontti on osoitettu asuin- ja liikerakennusten korttelialueeksi. Rakennusoikeus on 6 750 k-m2. Kerrosluku on seitsemän ja puoli (VII½). Ullakolle saa sijoittaa puolet rakennuksen suurimman kerroksen kerrosalasta. Asemakaavan autopaikkavaatimus on yksi autopaikka 200 m2 kohti.
Hakijan vastineet muistutuksiin
Lausunnot: Maakuntamuseo, ELY-keskus, Kaupunkikuvatoimikunta
Meluselvitys
Muistutukset
Poikkeamishakemus: Liitteessä on kerrottu hankkeen, rakennuspaikan ja hakijan tiedot.
Suunnitelmat: Rakennus sijaitsee tontin länsireunassa, Hämeenpuistoa vastapäätä. Korotus tulee purettavan ullakkokerroksen paikalle. Korotusosaan sijoittuu neljä 36,5-39 m2 suuruista asuinhuoneistoa, taloyhtiön saunatilat sekä kaksi IV-konehuonetta. Hämeenpuiston ja Hallituskadun suuntaan korotusosa on sisäänvedetty, jonka ansiosta asunnoille muodostuu laajat kattoterassit. Laajennuksen kattomuoto on epäsymmetrinen harjakatto.