Perustelut
Nokiantien jalkakäytävä ja pyörätie, välillä Winterinraitista pohjoiseen, suunnitelmanumero 1/21621, katusuunnitelma Epilän kaupunginosissa.
Katusuunnitelma on laadittu jalankulun ja pyöräilyn olosuhteiden parantamista varten ko. katuosuudella. Katuosuuden pohjoisreunan nykyinen yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie saneerataan erotelluksi jalkakäytäväksi ja pyörätieksi. Lisäksi Winterin mutkan läheisyydessä olevan nykyiseen rautatien alikulkuun johtavan kevyen liikenteen väylän linjausta ja tasausta parannetaan saman hankkeen yhteydessä. Alikulkukäytävän kohdalla oleva Pispalan valtatien ylittävä suojatie ja keskisaareke siirtyvät itään päin. Katuosuuden eteläreunan yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie säilyy pääosin ennallaan. Saneerausten yhteydessä uusitaan myös ko. katuosuuden pohjoisreunan katuvalaistus.
Nokiantien saneerattavan jalkakäytävän ja pyörätien pituus on noin 140 metriä. Alikulkuun johtavan väyläosan pituus on noin 40 metriä. Katusuunnitelman mukaan Nokiantien pohjoisreunan nykyinen noin 2,5…4,0 metrin leveä yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie muutetaan erotelluksi jalkakäytäväksi ja pyörätieksi (2-suuntainen). Muutos toteutetaan levittämällä kevyen liikenteen väylää katualueen reunalle tai siten, että nykyinen ajoradan reunakivi siirretään ajoradalle päin. Uuden väylän leveys (pyörätie + jalkakäytävä) on katuosuudella Winterinraitti – Tapettikatu 2,5 + 2,0 metriä ja katuosuudella Tapettikatu – Pispalan valtatien ylittävä suojatie 2,5 + 2,25 metriä. Tapettikadun liittymään on suunniteltu ajoradan korotus. Jalkakäytävän ja pyörätien erottelu, sekä pyörätien kulkusuuntien erottelu toteutetaan maalimerkinnöillä. Jalkakäytävän ja pyörätien pintamateriaali on asfalttibetonia. Ajoradan ja kevyen liikenteen väylän väliin rakennetaan betonikivetty noin yksi metriä leveä välikaista. Ajoradan leveys on suunnittelualueella noin 9 metriä.
Rautatien alikulkuun johtava jalkakäytävä ja pyörätie on katusuunnitelman mukaan osin eroteltu jalkakäytävä ja pyörätie ja osin yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie. Väyläosan leveys on 3,5…6,5 metriä.
Katualueen pintavesien kuivatus hoidetaan pinnan kallistusten ja reunakiven avulla hulevesikaivoilla.
Kohde sisältyy Kaupunkiympäristön palvelualueen vuoden 2023 alustavaan vuosisuunnitelmaan.
Ko. katusuunnitelman kustannusarvio on noin 196 000 euroa.
Katusuunnitelmaehdotus oli julkisesti nähtävillä 11.10.–25.10.2021. Katusuunnitelmaehdotusta vastaan jätettiin yksi muistutus.
Muistutus:
Tampereen polkupyöräilijät ry kritisoi muistutuksessaan sitä, että pyörätien jatkuminen Winterin mutkasta itään on edelleen epäselvä ja sitä, että miten katusuunnitelman mukainen ratkaisu tukee mahdollisia pyörätien jatkosuunnitelmia.
Yhdistys esittää muistutuksessaan, että mikäli katusuunnitelman mukainen ratkaisu lukitsee pyörätien jatkumisen esitetysti Pispalan valtatien eteläreunassa, niin silloin katusuunnitelmassa esitetty kadun ylitys tulisi toteuttaa korotettuna.
Yhdistyksen muistutuksessa on myös esitetty, että rautatien alikulkuun johtavan väylän alempaa kaarretta levitettäisiin.
Vastine:
Katusuunnitteluratkaisu on kytketty Pispalan valtatien nykyisiin pyörätiejärjestelyihin.
Katusuunnitelmaa on muutettu siten, että Pispalan valtatien ylittävä suojatie on muutettu korotetuksi suojatieksi ja pyörätien jatkeeksi. Ajoradan korotuksen yhteyteen on lisätty liikennemerkki (B7), joka kertoo autoliikenteen väistämisvelvollisuudesta.
Lisäksi katusuunnitelmaa on muutettu siten, rautatien alikulkuun johtavan väylän alemman kaarteen kohdalla väylää on levitetty jonkin verran.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Nokiantien jalkakäytävän ja pyörätien, väli Winterinraitista pohjoiseen, suunnitelmanumero 1/21621, katusuunnitelma hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksesta huolimatta seuraavin muutoksin: Pispalan valtatien ylittävä suojatie on muutettu korotetuksi suojatieksi ja rautatien alikulkuun johtavan väylän leveyttä on suurennettu alemman kaarteen kohdalla.
Maankäyttö ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.