Yhdyskuntalautakunta, kokous 27.9.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 226 Ranta-asemakaavaehdotuksen asettaminen nähtäville, Pappilansaari, koskee tilaa Pappila 837-718-2-0, kaava nro 8773 

TRE:1771/10.02.01/2019

Valmistelija

  • Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Kaavainsinööri Hilkka Takalo, puh. 050 562 0345, etunimi.sukunimi@tampere.fi  

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 16.9.2021 päivätyn ja 22.8.2022 tarkistetun ranta-asemakaavan nro 8773. Asian hyväksyminen kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan.

Lisätietoja osoitteessa: https://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8773

Diaarinumero: TRE:1771/12.02.01/2019

Kaavan laatija

Neva Arkkitehdit, arkkitehdit Petteri Neva, Jurkka Pöntys ja Marjukka Murtojärvi.

Kaavan kuvaus 

Ranta-asemakaava koskee Tampereen kaupungin kiinteistöä Pappila 837-718-2-0. Suunnittelualueen pinta-ala on noin 7,8 ha, ja alueeseen kuuluu noin 700 m Teiskon Kirkkojärven rantaviivaa. Kiinteistö on Tampereen evankelisluterilaisen seurakuntayhtymän omistuksessa.

Kaavan tavoitteet

Ranta-asemakaavan tavoitteena on parantaa seurakuntayhtymän edellytyksiä kehittää Pappilansaarta uusia toimintoja mahdollistamalla. Nykyisellään Pappilansaaren vanha rakennus sekä alueen muut toiminnot eivät enää kaikin osin vastaa tarvettaan. Saaren sijainti hyvien liikenneyhteyksien varrella ovat olleet tärkeitä kriteereitä päätettäessä ryhtyä kehittämään ja investoimaan alueeseen.

Hankkeen vireillä ollessa turvataan mahdollisuus toteuttaa voimassa olevan kaavan mukainen rakentaminen. Kaavassa tutkitaan myös hankkeen toiminnan ja kiinteistöjen ylläpidon kannalta tarpeellisen asuinrakentamisen mahdollisuus.

Ranta-asemakaava 

Ranta-asemakaavalla mahdollistetaan yhteiskäyttöisen loma-asuntoalueen rakentaminen Pappilansaareen. Ranta-asemakaavalla mahdollistetaan myös vanhan pappilarakennuksen käyttäminen matkailua palvelevana majoitusrakennuksena. Ranta-alueet jäävät yleiseen käyttöön lähivirkistysalueiksi.

Ranta-asemakaavan tarkoituksena on myös mahdollistaa vanhan pappilan arvokkaan kulttuurihistoriallisen kokonaisuuden säilyminen seurakuntayhtymän omistuksessa sekä palauttaa mahdollisuuksien mukaan alkuperäisen käytön aikaista perinnettä monipuolisesti pappilakulttuurin ja elämäntavan osalta.

Tarkoituksena on lisäksi mahdollistaa kohteen käyttäminen edelleen myös yhteisöllisessä käytössä seurakunnallisten ja samalla myös paikallisia yhteisöjä tukevien tilaisuuksien kokoontumispaikkana. Edellä kuvattujen tavoitteiden saavuttamiseen kytkeytyy osaltaan myös tavoite kohteen kehittämiseksi matkailu- ja majoitustoimintaan sekä erilaisiin tapahtumiin.

Ranta-asemakaava-alueella uutta loma- ja matkailualueen rakennusoikeutta muodostuu noin 760 k-m2.

Lisäksi olemassa oleville rakennuksille on annettu rakennusoikeutta yhteensä n. 1253 k-m2, mikä mahdollistaa rakennusten kehittämisen. Suurin osa säilytettävistä rakennuksista esitetään suojeltavaksi suojelumerkinnöin. Ranta-asemakaava-alueelle muodostuu 16 uutta matkailurakennusta. Lähes koko kaavan kerrosala sijoittuu yhtiömuotoisiin mökkipalstoihin. Valtaosa kaava-alueen ranta-alueiden pinta-alasta jää viheralueeksi. 

AO – Erillispientalojen korttelialue

Pappilarakennuksiin lukeutuvan palvelusväen asuintalo ympäröivine alueineen osoitetaan erillispientalojen korttelialueeksi, mikä mahdollistaa rakennuksen pysymisen asuinkäytössä.

Erillispientalojen korttelialueelle on osoitettu rakennusoikeutta 220 k-m2, josta 170 k-m2 päärakennukselle ja 50 k-m2 talousrakennukselle. 

RM-3 – Matkailua palvelevien rakennusten korttelialue. Alueella sallitaan asuminen.

Pappilarakennus ja sen ympäristö on osoitettu matkailua palvelevien rakennusten korttelialueeksi. Merkinnän tarkoitus on, että olemassa olevaa asuinrakennusta voi kehittää asuinkäytöstä esimerkiksi ravintola-, majoitus- ja tapahtumapalveluiden tarpeisiin. Kaavamerkintä mahdollistaa myös alkuperäisen käytön mukaisen asumisen ja majoittumisen. Korttelialueelle on osoitettu rakennusoikeutta olemassa olevalle pappilarakennukselle ja sen talousrakennuksille 923 k-m2. 

RM– Matkailua palvelevien rakennusten korttelialue

Uusien pienikokoisten loma-asuntojen alue on osoitettu matkailua palveleville rakennuksille. Merkintä mahdollistaa retkeilyyn tarkoitettujen mökkien käytön joustavuuden – alueella voi sijaita alueella toimivan palveluntarjoajan hallinnoimia lyhyemmän vuokra-ajan majoitusrakennuksia ja yhteiskäyttöisiä rakennuksia. Alueelle saa lisäksi rakentaa rantasaunan ja yhteiskäyttörakennuksen. Suurin sallittu kerrosluku kaikille sauna- ja mökkirakennuksille on I. Matkailua palvelevien rakennusten korttelialueelle on osoitettu rakennusoikeutta 760 k-m2. Korttelialue on määrätty istutettavaksi.

Tiealueet

Yhteydeksi alueelle on osoitettu Teiskon kirkkotieltä tiealue, joka esitetään ranta-asemakaavassa nimettäväksi Pappilansaarentieksi. 

Lähivirkistys- ja uimaranta-alueet

Saaren ranta-alueet on osoitettu ja nimetty Pappilansalo-nimiseksi lähivirkistysalueeksi, joiden metsäinen luonne säilytetään. Ranta-alueelle on osoitettu luontopolku saaren ympäri, sekä uimaranta. Viheralueille on osoitettu rakennusoikeutta siten, että VL-2-alueella sijaitsevalle pappilan vanhalle saunarakennukselle on osoitettu 50 k-m2 ja VV-1-alueella sijaitsevalle vanhalle kuivurille on osoitettu 60 k-m2.

MA-1 -peltoalueet

Pappilarakennuksen yhteyteen on osoitettu maisemallisesti arvokas peltoalue. 

LV-1 Venesatama

Saaren länsiosaan on osoitettu venesatama-alue. 

Suunnittelualueelle on tehty arkeologinen inventointi vuonna 2018, luontoselvitys vuonna 2019 ja kulttuuriympäristöselvitys vuonna 2021.

Ranta-asemakaavaan liittyy rakentamistapaohjeet. 

Valmisteluaineiston nähtävilläolo ja palautteen huomioiminen 

Aloitteen ranta-asemakaavan laatimisesta on tehnyt Tampereen evankelisluterilainen seurakuntayhtymä, kiinteistön 837-718-2-0 omistaja. Ennen kaavan vireille tuloa on Teiskon Pappilansaaren kehittämiseksi pidetty ideointityöpaja Teiskon seurakuntatalolla 7.2.2019. OAS ja valmisteluaineisto oli nähtävillä 21 vuorokautta 16.9.-7.10.2021. OAS lähetettiin nähtävillä oloaikana tiedoksi osallisille. Nähtävillä olosta julkaistiin sanomalehtikuulutus ja siitä tiedotettiin internetissä. Kaavaluonnos esiteltiin yleisötilaisuudessa etänä 21.9.2021. Laaditusta kaavaluonnoksesta kaupunki pyysi lausunnot eri viranomaistahoilta ja muilta osallisilta. Luonnoksesta jätettiin huomautuksia 4 kpl ja lausuntoja 11 kpl. Ne on koostettu erilliseen palauteraporttiin. Nähtävilläolon jälkeen kaavasta pidettiin viranomaisten kanssa työneuvottelu 23.5.2022.

Lausunnoissa ja mielipiteissä korostuivat luonnonarvot ja kasvava liikenne sekä suunniteltujen mökkien lukumäärä. Lisäksi haluttiin painottaa valtakunnallisesti arvokkaan rakennetun kulttuuriympäristön arvojen säilymistä. Liikennemäärien vaikutukset ranta-asemakaavan toteuttamiseen katsotaan olevan marginaalisia verrattuna Terälahdentien nykyisiin liikennemääriin. Uudisrakentamista ohjataan kaavamääräyksin ja alueelle laadittujen rakentamistapaohjeiden avulla.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Ranta-asemakaavaehdotus nro 8773 (päivätty 16.9.2021, tarkistettu 22.8.2022) hyväksytään asetettavaksi nähtäville.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Lausunnot

Kaavaehdotuksesta pyydetään nähtävilläolon aikana viranomaislausunnot Pirkanmaan liitolta, Pirkanmaan maakuntamuseolta ja ELY-keskukselta.

Tiedoksi

Sirpa Lehtonen, Jaana Huttunen, petteri.neva@neva.fi, jurkka.pontys@neva.fi, marjukka.murtojarvi@neva.fi, heikki.paatalo@evl.fi

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)