Yhdyskuntalautakunta, kokous 24.11.2020

Lataa  Kuuntele 

§ 322 Oikaisuvaatimus suunnittelupäällikön päätöksestä Näkötornintien pysäköinnin muuttamisesta aikarajoitetuksi 

TRE:6466/08.01.02/2020

Valmistelija

  • Vandell Ari, Suunnittelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Liikenneinsinööri Pekka Stenman, puh. 040 163 7226, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Yksityishenkilö on tehnyt oikaisuvaatimuksen Tampereen kaupungille Näkötornintien pysäköintimuutoksista laadittuun suunnitelmaan ja suunnittelupäällikön päätökseen liittyen. Oikaisuvaatimuksen tekijä kyseenalaistaa autopysäköintipaikkojen lisäämisen Näkötornintiellä ja vaatii tämän toimenpiteen kumoamista. Perusteluiksi hän esittää kaupungin tavoitteet hiilineutraaliudesta ja yksityisautoilun kulkutapaosuuden laskun tavoittelemisen sekä Pyynikinharjun luonnonsuojelualueen arvokkuuden. Muita suunnitelman osia eli moottoripyöräpysäköinnin lisäämistä sekä aikarajoituksen asettamista oikaisuvaatimuksen tekijä ei vastusta.

Pyynikin näkötorni sekä sitä ympäröivä Pyynikinharjun alue on erittäin suosittu virkistyskohde, jossa kävijöitä on lähes vuoden jokaisena päivänä runsaasti. Näkötornissa on myös liiketoimintaa, jolle pysäköintimahdollisuus alueella on tärkeää. Etenkin keväällä, mm. vappuna, alue on täynnä vierailijoita. Kohteella on huomattava merkitys Tampereen turismin kannalta, ja suosio yltää paljon Tampereen kunnanrajoja laajemmalle alueelle. Vierailijoita saapuu paikalle autolla huomattavan kaukaa, eikä esim. joukkoliikenne tai pyöräily ole näissä tapauksissa käytännön vaihtoehto saapua alueelle, vaikka oikaisuvaatimuksen tekijän huomio kulkutapaosuuksien tavoitteellisesta muutoksesta onkin oikein. Autolla saapuville pysäköinti Näkötornintiellä on selkeästi vaihtoehdoista paras johtuen ympäröivän alueen huomattavista korkeuseroista, eikä aivan lähellä muutenkaan ole muuta pysäköintiä.

Näkötornintien pysäköintipaikat ovat nykyisin ajoittain täysin käytössä, eivätkä kaikki paikkaa etsivät löydä laillista pysäköintipaikkaa alueelta. Aikarajoituksilla pyritään poistamaan mahdolliset alueella pidempään säilytyksessä olevat autot. Tästä huolimatta kaikkein ruuhkaisimpina aikoina autoja on enemmän kuin pysäköintitilaa. Vallitseva käytäntö tällaisissa tapauksissa on, että autot pysäköivät virhemaksunkin uhalla kadun pohjoisreunaan muun pysäköinnin jatkeeksi. Tästä syystä kadun pohjoisreuna on myös täysin tallautunut. Suunnitelmassa on esitetty nykyisen pysäköinnin sallivan liikennemerkin siirtoa itäänpäin siten, että Näkötornintien varteen mahtuu pysäköimään 3 autoa enemmän. Kyseessä olisi käytännössä vallitsevan tilanteen vahvistaminen, eikä varsinaisesti uuden pysäköinnin lisääminen alueelle. Määrällä ei ole ratkaisevaa merkitystä kokonaisuuden kannalta, mutta muutos kuitenkin mahdollistaisi useamman auton pysäköimisen kadulle laillisesti kysytyimpinä aikoina. Valtaosan ajasta nykyinen pysäköintikapasiteetti on riittävä. 

Asiasta on kysytty myös kaupungin ympäristönsuojelun kanta 17.11.2020. Ympäristönsuojelu yhtyy liikennesuunnittelun näkemykseen siitä, että esitetyllä muutoksella ei ole vaikutusta alueen luontoarvoihin, koska pysäköintiä tapahtuu alueella liikennemerkin osoittaman paikan ulkopuolellakin joka tapauksessa ja alue on tallaantunut täysin kasvittomaksi. Autoja on pahimmillaan pysäköitynä myös muualle kasvillisuutta vielä kasvaviin kohtiin, ja ympäristönsuojelun näkemys on, että suunnitelmassa esitetty paikka on siihen nähden paljon parempi paikka pysäköintiin. Autojen ohella jalankulkijat tallovat asfaltin ulkopuolista aluetta jatkuvasti.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Oikaisuvaatimus hylätään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Pekka Stenman, Ari Vandell, Timo Seimelä, Tuula Somppi, Katri Laihosalo, Timo Koski, asianosainen

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen, kun se ei ole muuttunut oikaisuvaatimusmenettelyssä, saa muutosta kuitenkin hakea vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.