Asunto- ja kiinteistölautakunta, kokous 27.10.2021

§ 177 Oikaisuvaatimus kiinteistöjohtajan päätöksestä vahingonkorvausvaatimukseen koskien tonttia 837-043-8139-0010 

TRE:1640/03.07.01/2021

Valmistelija

  • Alanko Jori, Tonttivastaava
  • Rantanen Mikko, Lakimies

Valmistelijan yhteystiedot

Tontti-insinööri Jori Alanko, puh. 041 730 1457 ja lakimies Mikko Rantanen, puh. 041 730 0690, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Hanna Sandström, puh. 040 750 1876, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupungilta on vaadittu oikaisua 6.9.2021 lähetetyllä oikaisuvaatimuksella kiinteistöjohtajan päätökseen 11.8.2021 § 436 koskien asianosaisen tekemää vahingonkorvausvaatimusta.

Asianosainen vaati vahingonkorvaushakemuksessaan Tampereen kaupunkia korvaamaan vahingon, joka on aiheutunut siitä, että kaupungin katualue on kulkenut osin asianosaisen kaupungilta vuokraamaan tontin alueella. Vaaditun vahingonkorvauksen määrä oli 11 413,00 euroa, joka koostui seuraavista eristä:

  • Liikaa peritystä tontinvuokrasta korkoineen 950,00 euroa. Katulinjan sijainti väärässä paikassa on pienentänyt asianosaisen vuokraaman tontin pinta-alaa noin 7m², mistä johtuen vuokraa on maksettu liikaa.
  • Tontin mittauksesta, selvittelystä ja paperitöistä 950,00 euroa. Asianosainen on suorittanut tontillaan omatoimisesti mittauksia liittyen tielinjan sijaintiin.
  • Kadun väärästä sijainnista aiheutuneista haitoista 2 350 euroa. Katulinjan väärästä sjiainnista johtuen tontille on ajettu lunta, tontille ei ole voinut tehdä istutuksia ja siltä on puuttunut näkösuoja ja oma rauha ja lisäksi tontille on aiheutunut äänihaittoja.
  • Henkisistä ja taloudellisista kärsimyksistä 5 000 euroa. Tontinvuokrat on reklamoinnista huolimatta laitettu oikeudelliseen perintään, mistä asianomistajalle on aiheutunut henkistä ja taloudellista kärsimystä ja turha maksuhäiriömerkintä.
  • Paperi- ja selvitystöistä (103h x 21 euroa) 2 163,00 euroa. Yksilöimätön.

 

Tampereen kaupunki hylkäsi asianosaisen vahingonkorvausvaatimuksen. Päätöksessä on sinänsä todettu katulinjan sijainneen vahingonkorvausvaatimuksessa esitetyin tavoin väärässä paikassa ja että tämän vuoksi asianosaisen vuokraama tontti on pienentynyt noin 7m² sekä että katulinjan sijainti väärässä paikassa on johtunut Tampereen kaupungin virheestä. Päätöksen perustelujen mukaan Tampereen kaupunki on asiassa saadun selvityksen perusteella katsonut asianosaisen tulleen tietoiseksi katulinjan väärästä sijainnista jo vuonna 1996, mutta on vaatinut kaupunkia ryhtymään toimenpiteisiin vasta yli 20 vuotta myöhemmin, vuonna 2019. Katulinjan väärä sijainti on saadun selvityksen perusteella korjattu kuukauden kuluessa siitä, kun asianosainen on vaatinut kaupunkia korjaamaan katulinjan sijainnin. Päätöksen perusteluissa on todettu, että asianosainen olisi voinut välttyä kaikilta niiltä haitallisilta seuraamuksilta, joita katulinjan väärä sijainti on väitetysti aiheuttanut, ryhtymällä toimenpiteisiin jo vuonna 1996.

Päätöksen perustelujen mukaan vaatimus tontinvuokrasta korkoineen on ollut osin vanhentunut ja mahdollinen vahinko johtunut osin siitä, että asianosainen on laiminlyönyt ryhtyä ajoissa toimenpiteisiin asian korjaamiseksi. Vaatimus liittyen tontin mittaukseen, selvittelyyn ja paperitöihin on ollut yksilöimätön ja joka tapauksessa aiheeton, sillä Tampereen kaupunki on asianosaisen yhteydenoton jälkeen vuonna 2019 käynyt suorittamassa tarvittavat mittaukset katulinjan oikean sijainnin määrittämiseksi. Kadun väärästä sijainnista aiheutuneista haitoista esitetty korvausvaatimus on katsottu lakiin perustumattomaksi, sillä mainitut haitat eivät ole vahingonkorvauslain perusteella korvattavia ja lisäksi vaatimuksen on katsottu olevan vanhentunut. Henkisistä ja taloudellisista kärsimyksistä esitetty korvausvaatimus on katsottu niin ikään lakiin perustumattomaksi. Asianosaiset ovat esittäneet reklamaation tontinvuokrista ja jättäneet ne maksamatta. Tontinvuokria on peritty normaalin menettelyn mukaan. Maksamattomat vuokrat ovat kohdistuneet katulinjan korjauksen jälkeiseen aikaan, minkä vuoksi niistä esitetyt reklamaatiot ovat olleet joka tapauksessa aiheettomia. Paperi- ja selvitystyöstä esitetty korvausvaatimus on ollut yksilöimätön sekä määrältään että perusteeltaan.

Asianosainen on toimittamassaan oikaisuvaatimuksessa vedonnut ensinnäkin siihen, että katulinjan väärä sijainti on johtunut Tampereen kaupungin myöntämällä tavalla kaupungin tekemästä virheestä, mutta vastuu virheen seurauksista on päätöksessä siirretty asianosaiselle. Lisäksi asianosainen on esittänyt, että hänen vahingonkorvausvaatimuksessa ja myöhemmin lisäselvityksissä ilmoittamiaan seikkoja on vääristelty päätöksen pohjana olleessa lakimiehen lausunnossa. Asianosaisen mukaan lausunnossa on virheellisesti väitetty, että hän olisi kiistänyt saaneensa vuonna 1996 tietoa siitä, että tielinja sijaitsee väärässä paikassa, vaikka hän tosiasiassa on ilmoittanut kiistävänsä saaneensa kyseisen tiedon keneltäkään Tampereen kaupungin viranomaiselta/toimenhaltijalta. Asianosainen ei ole tarkemmin perustellut, mikä merkitys edellä mainitulla seikalla tulisi olla asiaa arvioitaessa.

Oikaisuvaatimus voidaan tehdä joko laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteella.

Laillisuusperuste on olemassa, jos päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, taikka on muuten lainvastainen. Kiinteistöjohtaja on ollut toimivaltainen päättäessään kyseessä olevasta vahinkoasiasta (asunto- ja kiinteistölautakunnan päätöksen 23.10.2019 § 144 mukaisesti asian päättää kiinteistöjohtaja, kun kyse on enintään 20 000 euron vahingonkorvauksen myöntämisestä). Päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä eikä se ole muutoinkaan lainvastainen.

Asianosainen on edellä mainituin tavoin esittänyt oikaisuvaatimuksessaan, että hänen esittämiään seikkoja on asiaa aiemmin käsiteltäessä vääristelty. Olipa katulinjan virheellinen sijainti tullut asianosaisen tietoon kaupungin viranhaltijan tai sitten jonkun ulkopuolisen toimesta, on asianosainen joka tapauksessa myöntämällään tavalla ollut jo vuonna 1996 tietoinen katulinjan väärästä sijainnista. Oikaisuvaatimuksessa ei näin ollen ole esitetty mitään sellaista uutta tietoa asiaan liittyen, jonka perusteella kiinteistöjohtajan päätöstä tulisi tarkoituksenmukaisuusperusteella muuttaa. Näin ollen oikaisuvaatimus tulee hylätä.

Pykälän liitteet sisältävät henkilötietoja, minkä johdosta niitä ei julkaista kaupungin internetsivuilla.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Oikaisuvaatimus hylätään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Henkilötietoja sisältävä teksti

Salassapidettävät tiedot poistettu.

Tiedoksi

Asianosainen, Virpi Ekholm, Mikko Rantanen, Jori Alanko

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa muutosta hakea se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta myös se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen, kuntayhtymän jäsenkunta ja sen jäsen sekä kuntien yhteisen toimielimen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Hallinto-oikeus ei ota tutkittavakseen yksityisoikeudellista asiaa koskevaa valitusperustetta, jonka osalta toimivalta on käräjäoikeudella.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.