Kaupunginhallitus, kokous 7.11.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 446 Yleisten alueiden kunnossapidon katsaus 

TRE:7528/00.01.03/2022

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen, puh. 040 506 8600, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupunginvaltuusto päätti 17.6.2019 Tampereen Infra Oy:n perustamisesta sekä kaupungin ja perustettavan yhtiön työnjaosta. Kunnossapitotehtävissä kaupunki työn tilaajana määrittelee kunnossapidettävät alueet ja vaadittavan laatutason.

Tampereen Infra Oy tuottaa palvelun kokonaispalveluna. Kokonaispalvelulla tarkoitetaan kaupungin vastuulla olevien katujen ja yleisten alueiden kuten puistojen ja aukioiden kunnossapitotehtävien tuottamista yhdellä sopimuksella. Palvelusopimukseen ei sisälly ulkovalaistuksen tai liikennetelematiikkajärjestelmien kunnossapitoa vaan kaupunki teettää niiden kunnossapidon erillisinä sopimuksina. Vaikka kaupunki määritteleekin sopimuksessa vaadittavan laatutason, katujen ja yleisten alueiden kunnossapitoa ohjaa velvoittavana laki katujen ja eräiden yleisten alueiden kunnossapidosta.  

Kunnossapidon kokonaispalvelusopimus kattaa koko kaupungin alueen. Tampereen Infra Oy organisoi tuotantotehtävät joko omana työnä tai alihankintana. Tehtävät kattavat laajasti esimerkiksi katujen ja viheralueiden talvi- ja kesähoidon, päällysteiden kunnossapidon, alueiden puhtaanapidon, maan- ja lumenvastaanottopaikkojen hoidon sekä satamien kunnossapidon. Kokonaisuuteen liittyy laajasti vuorovaikusta sidosryhmien kanssa, viestintää, talkoiden järjestämistä sekä vahinkotapausten ja palautteiden selvittämistä.

Tampereen Infra Oy aloitti toimintansa vuonna 2020. Kunnossapidon kokonaispalvelusopimus oli aluksi määräaikainen. Tavoitteeksi asetettiin sopimuksen päivittäminen toistaiseksi voimassa olevaksi. Merkittävin sisältömuutos määräaikaisesta toistaiseksi voimassa olevaksi sopimukseksi oli kunnossapidon tuotantokustannusten muutosten vaikutus sopimushintaan. Talven vaikeudesta on luotu maksuperusteeseen mekanismi. Olosuhteiltaan helpon talven (säätekijät ja itsearviointi kunnossapidon vaikeudesta) voi alentaa vuosittaista talvihoidon maksettavaa sopimushintaa 500 000 euroa tai vastaavasti vaikea talvi voi korottaa talvihoidosta maksettavaa sopimushintaa 500 000 euroa. Lisäksi 12 milj. euron osuus kunnossapitosopimuksen kustannuksesta, joka on noin 17,6 milj. euroa, on sidottu osittain Tilastokeskuksen maarakennuskustannusindeksin ylläpidon osaindeksiin. Alueiden määrien muutokset otetaan myös huomioon sopimushinnassa.

Vuoden 2020 kunnossapitosopimukseen verrattuna uusi toistaiseksi voimassa oleva sopimus on kustannukseltaan noin 1 milj. euroa suurempi ilman talven vaikeuden tai kustannusindeksin tarkistusmekanismeja. Näiden muutosmekanismien vaikutus voi olla sopimuksen vuosittaiseen kustannukseen 0-1,0 milj. euroa. Nämä sopimuksen taloudelliset ehdot on otettu huomioon talousarvioesityksessä 2023. Talousarvioesitys mahdollistaa myös laadun parantamista.

Sopimusluonnos on käsitelty yhdyskuntalautakunnassa 27.9.2022 § 227 ja Tampereen Infra Oy hallituksessa. Sopimuksen yksityiskohtia on sen jälkeen vielä täsmennetty.

Uudessa sopimuksessa ei ole merkittäviä muutoksia teknisiin laatuvaatimuksiin. Sopimushinnan korottaminen ja olosuhteiden kustannusvaikutusmekanismit antavat kuitenkin paremmat taloudelliset edellytykset tuottaa parempaa laatua. Toimintaa kehittämällä tavoitellaan parempaa laatua ja käyttäjäkokemusta. Kunnossapidon reittimuutoksilla parannetaan joukkoliikenteen väylien, pyöräteiden ja asuntokatujen parempaa talvihoidon laatua sekä pienennetään työalueiden välisiä laatueroja. Tiedottamista ja vuorovaikutusta parannetaan.

Katulupapäätösten periaatteet

Työskenneltäessä kadulla tai muilla yleisillä alueilla työstä vastaavan on tehtävä lain perusteella ilmoitus työstä kunnalle (laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta 547/2005 14 a §).

Katulupa myönnetään ilmoituksen (katulupahakemus) perusteella. Katulupa sisältää työluvan ja tilapäisen liikennejärjestelypäätöksen. Töiden vaatimien liikennejärjestelyjen suunnittelusta vastaa luvan hakija.

Katulupahakemukseen on liitettävä selvitys, jossa osoitetaan tarvittavassa laajuudessa alueen työnaikainen käyttö, työn kesto, asennettavien laitteiden ja rakenteiden sijoitus, tilapäinen liikennejärjestely kaikki liikennemuodot huomioon ottaen sekä katulupahakemuksen perusteella saatavan katuluvan lupaehdoista vastaava henkilö ja hänen ammattipätevyytensä.

Katuluvasta perittävät maksut perustuvat 1.1.2020 lähtien ympäristö- ja rakennusjaoston hyväksymään taksaan, joka kumoaa aiemman taksan (kaupunginvaltuusto 14.12.2005 § 356).

Taksa käsittää ilmoituksen tarkastus- ja valvontamaksun 75-250 euroa sekä alueen käyttöön liittyvän aikaperusteisen maksun, joka vaihtelee työkohteen sijainnin ja laajuuden mukaan 10-130 euroa/vuorokaudelta.

Katulupaehtoja ja taksoja ehdotetaan tarkistettavaksi niin, että ne edistäisivät nykyistä enemmän työmaiden parempaa turvallisuutta ja sujuvuutta ja vähentäisivät työmaasta aiheutuvaa haittaa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Yleisten alueiden kunnossapidon katsaus merkitään tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Mikko Nurmiselle, rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväiselle, infrahallintapäällikkö Kimmo Myllyselle sekä Tampereen Infra Oy:n toimitusjohtaja Lauri Niemelle. He olivat läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Ilkka Sasi, Johanna Loukaskorpi, Ilmari Nurminen ja Jaakko Mustakallio liittyivät kokoukseen.

Tiedoksi

Milko Tietäväinen

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)