Kaupunginhallitus, kokous 11.4.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 155 Welcoming city -suunnitelma Tampereen kansainvälistymistä ohjaavana strategisena viitekehyksenä 

TRE:1754/04.04.00/2023

Valmistelija

  • Linnamaa Reija, Strategiajohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Suhdetoiminta- ja markkinointipäällikkö Iina Ojala, puh. 040 801 6189 ja kansainvälisten asioiden suunnittelija Pekka Pernu, puh. 041 730 2598, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakimies Juha Perämaa, puh. 040 503 9038, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kansainvälisen toiminnan suuntaviivat linjaavat kaupungin kansainvälisen toiminnan painopisteitä valtuustokausittain. Kaupunginhallitus on hyväksynyt kansainvälisen toiminnan suuntaviivat 16.5.2022 § 213 (TRE:3601/04.04.00/2022).

Kansainvälisen toiminnan suuntaviivojen lupaukset jakaantuvat kolmeen osioon: Tampereelle, Tampereelta ja Tampereella. Tampereella-osuuden painopistettä on siirretty pitovoiman vahvistamiseen ja Tampereella tapahtuvan kansainvälistymisen edistämiseen. Painopisteen lupauksen mukaisesti rakennamme avointa, yhdenvertaista, kansainvälistä ja pitovoimaista kaupunkia. Kehitymme kansainvälisen yhteistyön avulla ja kehitämme kaupunkiorganisaatiota kansainvälisenä toimijana. Tuemme tamperelaisten kansainvälistymistä.

Vuoden 2022 aikana on valmisteltu Welcoming city -suunnitelmaa, joka tarkentaa kansainvälisen toiminnan suuntaviivojen sisältöjä Tampereen kansainvälisen pitovoiman ja vetovoiman osalta.  

Tampereen työikäisen väestön määrän ennustetaan kääntyvän laskuun 2030-luvulla, ja uudet nuorisoikäluokat eivät pysty täyttämään syntyvää työvoimatarvetta. Maan sisäisten erojen ennakoidaan kasvavan ja kilpailun osaajista kovenevan. Kansainvälisten osaajien ja vieraskielisten työikäisten lisäys edesauttaisi Tampereen elinvoiman säilymistä sekä Tampereen elinkeinoelämän pysymistä toiminta- ja kilpailukykyisenä myös tulevaisuudessa. Eläköitymisten myötä työvoiman tarve arvioidaan koskettavan muun muassa sosiaali- ja terveyspalveluita, teollisuutta, kauppaa, koulutusta sekä ammatillisia, tieteellisiä ja teknisiä aloja.

Kansainvälinen kilpailu osaajista kiihtyy koko ajan. Kansallisella tasolla Suomessa on asetettu tavoitteet työperäisen maahanmuuton kaksinkertaistamisesta vuoteen 2030 mennessä ja uusien tutkinto-opiskelijoiden määrän kolminkertaistamisesta. Myös Tampereen on onnistuttava sekä osaajien houkuttelussa että osaajien pitovoimaan liittyvissä toimenpiteissä.  

Welcoming city -suunnitelmassa Tampereen väestönkasvua on tarkasteltu sekä nykyisen väestösuunnitteen että kiihtyvän kasvun skenaarion kautta. Kiihtyneen kasvun skenaario on johdettu vuoden 2022 vieraskielisyyden ja nettomaahanmuuton ennakko- ja rekisteritiedosta. Kiihtyneen kasvun skenaariota tukevat kansallisen tason toimenpiteet lainsäädännön muutoksista, maahantulon prosessien helpottamisesta, Suomen yleisen tunnettuuden parantumisesta sekä osaajien systemaattisista houkuttelutoimenpiteistä.   

Welcoming city -suunnitelman valmistelua on toteutettu laajan sidosryhmäjoukon kanssa olemassa olevan tiedon, uusien kyselyiden, haastatteluiden, työpajojen ja hackathonien kautta sekä etsimällä tietoa muiden kansainvälisten kaupunkien toimintatavoista. Valmisteluprosessin aikana nousi neljä keskeistä kehitysteemaa Tampereen kansainvälisyyden edistämiseksi: viranomaispalvelut, kieleen ja kulttuuriin liittyvät seikat, työllisyyteen ja työllistymiseen liittyvät haasteet ja Tampereen vähäinen kansainvälinen tunnettuus.

Valmistelutyön pohjalta on määritelty Tampereen kansainvälistymisen visio ja tavoitteet vuoteen 2040. Lisäksi valmistelutyössä esiin nousseista kehitysteemoista on muodostettu Welcoming city -suunnitelman neljä painopistealuetta ovat 1) Kansainvälisyydestä elinvoimaa, 2) Palveluista sujuvaa arkea, 3) Yhdessä tekemisestä pitovoimaa ja 4) Tampereen tunnettuudesta vetovoimaa.

Painopistealueisiin kuuluvien toimenpiteiden avulla tavoitellaan Tampereen elinkeinoelämän pysymistä toiminta- ja kilpailukykyisenä, sujuvien ja tehokkaiden palveluiden vakiinnuttamista, Tampereen pitovoiman vahvistumista taustaltaan kansainvälisten tamperelaisten osalta ja Tampereen vetovoiman kasvamista työ- ja opiskeluperäisen maahanmuuton kohteena.

Tampereen kaupungilla on lisäksi kansainvälisen osaamisen ja maahanmuuton strateginen ohjelma, joka vastaa kansainväliselle kohderyhmälle suunnatun palveluekosysteemin ja palveluiden kehittämisestä. Welcoming city -suunnitelma ja sen toimenpiteet tavoittelevat puolestaan ympäröivän yhteiskunnan muutosta tukemaan Tampereen kehitystä kansainväliseksi kaupungiksi pidemmällä aikavälillä. Suunnitelmat täydentävät toisiaan ja saavat yhdessä aikaan toiminnallisia muutoksia.  

Muutos kansainväliseksi kaupungiksi edellyttää toimenpiteitä paitsi kansainvälisen väestön asettautumisen tukemiseen myös yhteiskunnan vastaanottavuuden, työllisyysmahdollisuuksien parantamisen, kaupunkisuunnittelun ja palvelutarjonnan parantamisen näkökulmasta. Lisäksi on vahvistettava osaajien houkuttelua ja yleistä kansainvälistä tunnettuutta. Muutoksen aikaansaaminen vaatii laajaa yhteistyötä muun muassa kaupungin, korkeakoulujen, elinkeinoelämän, kolmannen sektorin ja muiden sidosryhmien välillä.

Welcoming city -suunnitelmaa esitetään hyväksyttäväksi Tampereen kansainvälisen veto- ja pitovoiman ohjaavaksi strategiseksi viitekehykseksi.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Welcoming City -suunnitelma hyväksytään Tampereen kansainvälistymistä ohjaavaksi strategiseksi viitekehykseksi.

Päätös

Asia jätettiin pöydälle.

Kokouskäsittely

Keskustelun kuluessa puheenjohtaja ehdotti, että asia jätetään pöydälle.

Kaupunginhallitus hyväksyi puheenjohtajan pöydällepanoehdotuksen yksimielisesti.

Tiedoksi

Reija Linnamaa, Iina Ojala, Satu Vuorinen, Pekka Pernu

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)