Elinvoima- ja osaamislautakunta, kokous 17.5.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 90 Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Ajokinkujan toimipisteen tarveselvitys ja hankesuunnitelma (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:7537/10.03.07/2022

Valmistelija

  • Viskari Kirsi, Johtaja, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja, ammatillinen koulutus Kirsi Viskari, puh. 0400 376 420, etunimi.sukunimi@tampere.fi ja suunnittelupäällikkö Harri Jokinen, puh. 040 806 3056, etunimi.t.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Elinvoima- ja osaamislautakunta on kokouksessaan 17.11.2021 § 134 hyväksynyt ammatillisen koulutuksen palveluverkko-ohjelman, jossa todettiin Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Ajokinkujan toimipisteen osalta, että vastaavalle uudisrakennukselle ei nähdä tarvetta, eikä myöskään koko kiinteistön raskaalle peruskorjaukselle. Toimipisteessä tulee kuitenkin tehdä tarvittavat ja kriittiset korjaukset.

Tredun Ajokinkujan toimipiste on yksi neljästä Tampereen alueen ammatillisen koulutuksen toimipaikoista. Toimipisteessä järjestetään tällä hetkellä autoalan ja talotekniikka-alan ammatillista koulutusta sekä ammatillisiin tutkintoihin valmentavaa (TUVA) koulutusta. Toimipisteessä opiskelee noin 500 opiskelijaa.

Ajokinkujan toimipisteessä tehtyjen selvitysten ja tutkimusten perusteella B–F-rakennuksissa on tarpeen toteuttaa useita rakenteellisia korjaustoimenpiteitä sekä rakennusten ulko- että sisäpuolella. Hankkeen kustannukset suunnitelluilla toimenpiteillä ovat 7 861 000 euroa. Taloudellisten edellytysten puuttuessa nykyisten vuokratilojen tarvittavien ja kriittisten korjausten yhteiseen korjaushankkeeseen johtavaa toteutussuunnittelua ei tule käynnistää. Nykyiseen rakennukseen toteutetaan tarpeen vaatiessa pienempiä kiinteistönpidollisia korjauksia. Lähtökohtana on, että Ajokinkujan toimipisteen tiloista luovutaan ja toiminnot siirretään Hepolamminkadun toimipisteeseen.

Tredu-Kiinteistöt Oy:n kanssa on tehty sopimus 16.12.2022 Hepolamminkadun toimipisteen kehittämisestä. Sopimuksessa todetaan muun muassa, että rakennushankkeiden suunnittelun lähtökohtana tulee olla rakentamisen kustannusten hallinta ja vuokralaisen taloudellisen kantokyvyn varmistaminen. Toimipisteessä toteutettavien rakennushankkeiden tulee olla tilankäytöllisesti tehokkaita, muuntojoustavia ja kustannustasoltaan asiakasta palvelevia.

Autoalan rakennemuutos lähitulevaisuudessa tulee edellyttämään uudenlaisia oppimisympäristöjä. Suunnittelu on tarkoituksenmukaista tehdä osana Hepolamminkadun toimipisteen kokonaiskehittämistä.

Tämän asian liitteenä oleva muistio on salassa pidettävä viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 § 1 momentin 7-kohdan mukaan. Asian muut liitteet ovat julkisia. 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Taloudellisten edellytysten puuttuessa nykyisten Tredu Ajokinkujan toimipisteen vuokratilojen peruskorjaukseen johtavaa toteutussuunnittelua ei käynnistetä.

Ajokinkujan toimipisteen toiminnot siirretään osaksi Hepolamminkadun kampuskokonaisuuden suunnittelua.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Tredu johtoryhmä, Harri T Jokinen, Tuula Grönfors

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.