Yhdyskuntalautakunta, kokous 19.3.2024

Lataa  Kuuntele 

§ 81 Messukyläntien välillä Hervannan valtaväylän ramppi–Vuohenhiekankatu ja Messukylänkadun välillä Vuohenhiekankatu–Ristinarkuntie katusuunnitelmat, Vuohenoja ja Messukylä 

TRE:3190/10.03.02/2022

Valmistelija

  • Sivenius Jouni, Suunnittelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Katuinsinööri Petri Keivaara, puh. 050 382 6459, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Katusuunnitelmat on laadittu Messukyläntien/Messukylänkadun saneeraamista varten välillä Hervannan valtaväylä – Ristinarkuntie. Suunnittelun tavoitteita ovat kaupunkimaisen, jäsennellyn katutilan luominen ja kadun varren maankäytön kehittämisen tukeminen. Liikenteen osalta merkittäviä tavoitteita ovat jalankulun, pyöräilyn ja joukkoliikenteen olosuhteiden kehittäminen, liikenneturvallisuuden parantaminen, liikenteen sujuvuuden varmistaminen sekä liikenteestä aiheutuvien haittojen kuten melun ja päästöjen vähentäminen. Katutilan viihtyisyyttä parannetaan ja kaupunkikuvaa kehitetään arvokasta kulttuuriympäristöä huomioiden ja viher- ja ekologisia yhteyksiä säilyttäen. Katusuunnitelmat perustuvat yhdyskuntalautakunnassa kesäkuussa 2020 hyväksyttyyn katujen yleissuunnitelmiin.

Moottoriajoneuvoliikenteen ajokaistoja on suunnitelmissa vähennetty neljästä kahteen, ja liittymät on varustettu vasemmalle kääntyvien ryhmittymiskaistoilla. Messukylänkadun ja Aakkulankadun katuliittymä ja kaksi tonttiliittymää on osoitettu muutettavaksi suuntaisliittymiksi. Ristinarkuntien liittymä siirtyy noin 15 metriä idän suuntaan. Nopeusrajoitus lasketaan koko katuosuudella 40 kilometriin tunnissa. Suunnitellun ajoradan perusleveys on 7,0 metriä. 

Ajoradan eteläpuolelle on suunniteltu 2,5–3,0 metriä leveä pyörätie ja 1,75–2,0 metriä leveä jalkakäytävä. Väylät erotellaan toisistaan 0,28 metriä leveällä kiviraidalla. Ajoradan pohjoispuolelle on suunniteltu 3,5 metriä leveä yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Suojatieturvallisuutta parannetaan ajoradan kaventamisella sekä toteuttamalla kaikkiin Messukylänkadun ylityksiin 2,5 metriä leveät suojatiesaarekkeet. Osa Messukylänkatuun liittyvistä poikkikaduista on suunniteltu korotetuiksi. Linja-autopysäkeille on suunniteltu odotustilat ja pysäkkikatokset.

Kohteessa uusitaan koko katutilan pintarakenteet ja kadun kalusteet. Materiaalien valinnassa on otettu huomioon Messukylän kaupunkikuvalliset ominaispiirteet. Katuosuudelle on suunniteltu jonkin verran uusia puu- ja pensasistutuksia katutilan antamien mahdollisuuksien puitteissa. Katusuunnitelmassa on osoitettu kehittyvän maankäytön painopisteisiin Messukylän koulun ja päiväkodin kohdalle sekä Ristinarkuntien ja Kivikirkontien liittymien väliselle alueelle viihtyisät katuaukiomaiset tilat, jotka yhdistyvät luontevasti tonttien piha-alueisiin.

Messukyläntien ja Messukylänkadun parantamisen yhteydessä uusitaan Messukylän alikulkukäytävä. Kadun eteläpuolelle Hervannan valtaväylän rampin ja Vuohenhiekankadun liittymän välillä sijaitsevien asuinkiinteistöjen kohdalle on suunniteltu uutta melusuojausta. Lisäksi kadun pohjoispuolella olevaa nykyistä meluseinää korjataan.

Katujen korkeusasemiin ei ole suunniteltu merkittäviä muutoksia. Kadun pinta- ja perusvedet johdetaan hulevesiviemäreihin. Katuvalaistus uusitaan kokonaisuudessaan.

Kohteen rakennustyöt sisältyvät kaupunkiympäristön palvelualueen alustaviin vuosien 2025–2026 vuosisuunnitelmiin.                                      

Messukyläntien ja Messukylänkadun rakentamisen kustannusarvio on noin 4 900 000 euroa. Kustannusarvio ei sisällä alikulun rakentamisen kustannuksia.

Katusuunnitelmaehdotukset ovat olleet julkisesti nähtävillä 27.11. – 11.12.2023. Ehdotuksia vastaan on tehty neljä muistutusta.

Muistutus 1

Muistutuksessa huomautetaan, että nähtävillä olleessa aineistossa ei ollut leikkauspiirustuksia. Muistutuksessa esitetään, että Messukyläntien kääntymiskaista Hervannan valtaväylän rampille poistetaan tai toteutetaan pidempänä vaarallisuutensa vuoksi.

Muistutuksessa esitetään, että Messukylänkadun ja sen poikkikatujen liittymissä kadun korkeusasemat suunnitellaan siten, että poikkikatuja ajavat havainnoisivat paremmin Messukyläntien autoilijat, pyöräilijät ja kävelijät. Lisäksi muistutuksessa esitetään, että katupuut poistetaan katuliittymien tuntumasta.

Muistutuksessa huomautetaan, että Messukylänkadun kaksi pohjoispuolen linja-autopysäkkiä välillä Kyläojankatu–Ristinarkuntie on sijoitettu hyvin lähelle toisiaan. Täten Messukylänkadun pohjoispuolen pysäkkiä Kyläojankadun liittymän itäpuolelta pitää siirtää noin 80 metriä länteen.

Vastine muistutukseen 1

Katusuunnitelmaehdotukset olivat varsinaisesti nähtävillä Tampereen palvelupisteessä, ja aineistossa oli mukana myös leikkauspiirustukset. Tämän lisäksi ne julkaistiin myös internetissä, mutta tietoteknisien syiden vuoksi ne valitettavasti puuttuivat sieltä osan aikaa.

Katusuunnitelmaa on ehdotusvaiheen jälkeen korjattu siten, että kääntymiskaista Messukyläntieltä Hervannan valtaväylän rampille on poistettu. Ratkaisulla ajonopeudet liittymässä pienenevät ja siitä tulee siten turvallisempi. Liikenteen sujuvuuteen sillä ei ole oleellista vaikutusta.

Suunniteltu kadun korkeusasema katuliittymissä vastaa pääosin nykyisiä korkeuksia. Rakennetussa ympäristössä korkeuksien muuttaminen olisi erittäin haastavaa ja kustannuksiltaan mittavaa. Korkeusmuutoksia rajoittavat katuun rajautuvat puistot, kiinteistöjen pihat, rakennukset sekä maanalaiset rakenteet, kuten vesihuolto-, kaukolämpö- ja maakaasujohdot. Katu on suunniteltu saneerattavaksi pääosin vain pintarakenteiden osalta. Nykyisiä katupuita liittymien tuntumassa voidaan poistaa tai karsia niiden oksia, mikäli ne aiheuttavat katusaneerauksen jälkeen näkemäongelmia.

Linja-autopysäkit on sijoitettu maankäytön painopisteiden kohdalle. Messukylänkadun pohjoispuolelle suunnitellut pysäkit sijaitsevat päiväkodin ja koulun kohdalla sekä tulevan täydennysrakentamista ja palveluita sisältävän korttelialueen kohdalla. Esitetty pysäkin siirto ei ole mahdollinen, koska kyseisessä kohdassa katualueen leveys ei riitä pysäkille.

Muistutus 2

Yleisesti ottaen muistutuksessa pidetään suunnitelmaratkaisuja hyvinä ja huomattavina parannuksina nykytilanteeseen nähden. Muistutuksessa huomautetaan, että suunnitelmaehdotuksesta puuttuu Leivonpuiston puistoväylältä jalkakäytävän merkki ja se pitää joka tapauksessa poistaa tarpeettomana.

Muistutuksessa esitetään, että Rautapellonkadulta tehdään sujuva pyöräily- ja jalankulkuyhteys entisen leikkipuiston läpi radan ylittävälle sillalle. Muistutuksessa pyydetään pohtimaan myös Rautapellonkadulle suunnitellun erittäin leveän jalkakäytävän tarpeellisuutta.

Muistutuksessa esitetään, että Rautapellonkadulta haarautuva ajoyhteys tonteille toteutetaan enimmillään 5,0 metrin levyisenä, jotta ajonopeudet eivät nouse liian suuriksi. Lisäksi muistutuksessa esitetään, että ajoyhteyden eteläpuolelle istutetaan uusia puita.

Muistutuksessa esitetään, että Messukylänkadun pohjoispuoliselle katuaukiolle suunniteltuja viherkaistaleita muotoillaan siten, että kunnossapitokalusto ja pyöräilijät pääsevät paremmin liikkumaan siellä. Lisäksi muistutuksessa pyydetään parantamaan pyörätien geometriaa Kirkonmäenkadun liittymässä. Muistutuksessa esitetään myös, että Kirkonmäenkadun varteen istutetaan puita ja käytetään vettä läpäiseviä pintoja hulevesien hallitsemiseksi. Lisäksi muistutuksessa pyydetään selkeämmän tonttiliittymän toteuttamista Kirkonmäenkadun puoliselle tontille.

Muistutuksessa esitetään, että kulku Grönberginkadulle katkaistaan Kirkonmäenkadun liittymästä. Lisäksi muistutuksessa esitetään, että myös Messukylänkadun pohjoispuolen katuliittymät korotetaan.

Vastine muistutukseen 2

Katusuunnitelmaehdotuksesta puuttui jalkakäytävän merkki, mutta se on lisätty katusuunnitelmaan. Väylä on vastaavalla merkillä osoitettu sen toisesta päästä, eikä merkkejä ole tarpeellista poistaa. Muistutuksessa esitettyjen uusien kulkuyhteyksien toteuttaminen ei kuulu näihin katusuunnitelmiin, mutta niitä tarkastellaan mahdollisesti myöhemmin.

Rautapellonkadulle on suunniteltu lyhyelle katuosuudelle leveä jalkakäytävä, koska sillä varaudutaan väylän laajempaan levitystarpeeseen tulevaisuudessa. Rautapellonkadulta haarautuva ajoyhteys on aiheellista toteuttaa 5,5 metrin levyisenä liikenteen sujuvuuden vuoksi. Ratkaisu on kaupungin ohjeistuksen mukainen, eikä sillä ole vaikutusta ajonopeuksiin lyhyellä matkalla. Nykyinen puusto ajoyhteyden eteläpuolella säilyy, mutta sinne ei ole suunniteltu lisää puita. Kohtaa tarkastellaan laajemmin tulevaisuudessa maankäytön kehittyessä.

Messukylänkadun pohjoispuolelle on osoitettu katuaukiomainen tila, jonka istutusalueiden sijoittamiseen vaikuttavat muun muassa suurten erikoiskuljetusten tilantarve ajoradalla sekä maanalaiset johto- ja putkilinjat. Istutusalueiden muotoilu täsmentyy jatkosuunnittelun yhteydessä.

Messukylänkadun pyörätie ja jalkakäytävä Kirkonmäenkadun liittymän tuntumassa on suunniteltu nykyisen ajoradan kohdalle. Suoraviivainen geometria ei ole mahdollista, koska tavoitteena on säilyttää nykyinen puu Messukylän kirkon tontilla. Lisäksi kaivamista tonttirajan tuntumassa halutaan välttää mahdollisten arkeologisten löydösten vuoksi. Rakentamisen aikana selviää puun juuriston levinneisyys ja siinä yhteydessä tarkastellaan kohdan väylägeometriaa uudelleen. Kirkonmäenkadun länsipuolen tonttiliittymäjärjestelyjä on suunnitelmassa selkiytetty nykytilanteeseen nähden, mutta sen yhteyteen ei ole merkitty katupuita. Kiinteistölle pitää säilyttää asiointiyhteys Kirkonmäenkadun puolelta. Mahdollisesti tulevaisuudessa korttelin maankäytön muuttuessa kyseistä kohtaa tarkastellaan kokonaisuutena uudelleen.

Messukylänkadun katusuunnitelmassa ei ole esitetty Grönberginkadun katkaisua kadun itäpäästä. Ratkaisu heikentäisi liikenteen sujuvuutta Grönberginkadulla ja lisäisi liikennemääriä kadun länsipäässä. Grönberginkadun liikenteenrauhoittamistoimenpiteitä tutkitaan toisessa suunnitteluhankkeessa.

Tampereen kaupungin käytäntöjen mukaisesti liikenneturvallisuuden kannalta merkittävimmät katuliittymät toteutetaan korotettuina. Näin ollen Messukylänkadun eteläpuolen katuliittymät ja Kyläojankadun liittymä Messukylänkadun pohjoispuolella on suunniteltu korotetuiksi. Korotetut liittymät lisäävät rakentamiskustannuksia, hankaloittavat kunnossapitoa ja heikentävät liikenteen sujuvuutta.

Muistutus 3

Muistutuksessa pidetään suunnitelmaratkaisuja pääasiassa hyvinä ja nähdään kohteen toteuttamista tarpeellisena ja kiireellisenä. Muistutuksessa pidetään tärkeänä ekologisen yhteyden säilyttämistä Messukylänkadun katuaukion kohdalla. Erityisen tärkeää on säilyttää nykyistä puustoa ja täydentää käytävää uusilla puilla suunnitellun aukion sijaan.

Muistutuksessa pyydetään huomioimaan saattoliikenteen tarve koulun, päiväkodin ja Messukylän kentän käyttäjille. Muistutuksessa esitetään pysähtymis- ja pysäköintipaikkojen toteuttamista kadunvarteen.

Vastine muistutukseen 3

Suunnittelun lähtökohtana on ollut nykyisen puuston ja istutusten säilyttäminen aina mahdollisuuksien mukaan. Uusien katupuiden sijoittamista rajoittavat voimakkaasti muun muassa suurten erikoiskuljetusten vaatima tilantarve, pyöräteiden ja jalkakäytävien vaatima tila, linja-autopysäkit, meluaita sekä maanalaiset johto- ja putkilinjat, joiden päälle ei voida istuttaa katupuita.

Messukylänkadun pohjoispuolen katuaukio sijaitsee uuden päiväkodin kohdalla, ja katutilan pintamateriaalit jatkuvat yhtenäisinä päiväkodin tontille. Ratkaisut on yhteensovitettu päiväkodin piha-alueiden suunnitelmien kanssa. Katuaukiomaiset tilat luovat Messukylään haluttua kaupunkimaisempaa ilmettä pyrkien kuitenkin säilyttämään Messukylän alueen ominaispiirteet. Kyseiseltä kohdalta poistetaan puustoa vain siltä osin kuin se on välttämätöntä, ja tilalle istutetaan uusia puita.

Kantakaupungin yleiskaavassa on osoitettu ohjeellinen ekologinen yhteys Messukylänkadun pohjoispuolelle. Katusaneeraukseen liittyvillä toimenpiteillä ei ole vaikutusta tähän.

Messukylänkadulla ei ole tulevaisuudessa tilaa pysähtymis- tai pysäköintipaikoille. Saattoliikenne pitää ratkaista tontin sisäisillä toimenpiteillä tai hakea pysäköintipaikkoja hieman kauempaa muiden katujen varsilta.

Muistutus 4

Muistutuksessa pidetään kohteen toteuttamista tärkeänä. Katujen eteläpuolelle suunniteltua 2,5 metrin levyistä pyörätietä pidetään muistutuksessa liian kapeana pyöräilyn pääreitille varsinkin, kun kadun pohjoispuolelle on osoitettu yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Muistutuksessa todetaan myös, että Messukyläntien pohjoispuolen yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä kadun länsipäässä on pyöräilyn pääreittiä ja siten 3,5 metrin kokonaisleveys on liian kapea. Lisäksi muistutuksessa esitetään, että pohjoispuolen katuliittymistä poistetaan reunakivet ylityskohdista pyöräilyn sujuvuuden parantamiseksi.

Muistutuksessa todetaan, että Messukylänkadun ja Kirkonmäenkadun liittymä on suunnitelluilla ratkaisuilla vaarallinen. Erityisenä ongelmana muistutuksessa pidetään pyöräliikenteen sijoittamista Kirkonmäenkadun kapealle pyörätielle ja jalkakäytävälle. Muistutuksessa esitetään, että Kirkonmäenkadun kapeaa pyörätietä ja jalkakäytävää levitetään Uurnakujan liittymään saakka. Lisäksi suunnitelmassa esitetään odotustilojen toteuttamista liittymässä ottamalla tilaa esimerkiksi kääntymiskaistoista. Muistutuksessa esitetään myös Messukylänkadun erotellun pyörätien toteuttamista Kirkonmäenkadun liittymästä itään vähintään 3,0 metrin levyisenä.

Muistutuksessa todetaan, että lumitilat ovat monin paikoin puutteellisia erityisesti Messukyläntien länsipäässä kadun eteläpuolelle suunnitellun meluaidan kohdalla. Nykyinen meluaita kadun pohjoispuolella aiheuttaa näkemäesteitä ja siten muistutuksessa esitetään sen lyhentämistä.

Muistutuksessa esitetään, että pyörätien pinnoitteena käytetään kauttaaltaan punaista väriä varsinkin, kun pyörätien leveys ei ole mitoitusohjeiden mukainen. Muistutuksessa esitetään myös, että Suntionkujalle merkittyyn vasemmalle kääntymiskieltoon lisätään lisäkilpi Ei koske polkupyöriä. Lisäksi muistutuksessa todetaan, että joihinkin katuliittymiin merkityt kolmen senttimetrin ajoradan korotukset eivät ole riittäviä ja pyörätielle ne aiheuttavat liian suuret korkeusvaihtelut. Muistutuksessa todetaan, että joiltain pysäkeiltä puuttuu kaiteita ja pyydetään varmistamaan, että ne sijoitetaan vähintään 0,5 metrin päähän pyörätiestä. Muistutuksessa esitetään myös ajoyhteyksien toteuttamista pohjoispuolen pyörätieltä ja jalkakäytävältä eteläpuolen katuliittymiin reunakiviä madaltamalla.

Vastine muistutukseen 4

Messukyläntien ja Messukylänkadun eteläpuolen erillisen pyörätien leveys on katusuunnitelmassa 2,5–3,0 metriä. Pyörätien leveys on 3,0 metriä niissä kohdissa, joissa katualueen tila sen mahdollistaa muita katutilan tarpeita oleellisesti heikentämättä. Pohjoispuolen 3,5 metrin yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä on tehty aluereitin mukaisella mitoituksella. Täten reunakivet pohjoispuolen katuliittymien kohdilla madalletaan nollatasoon suunnitteluohjeiden mukaisesti. Nämä suunnitteluratkaisut mahdollistavat pyöräilyn kadun molemmilla puolilla. Lisäksi muun muassa rakennettu ympäristö, korkeuserot, kaupunkikuvalliset asiat, erikoiskuljetusreitin vaatimukset ja mahdolliset arkeologiset löydökset Messukylän kirkon kohdalla estävät pyörätien laajempaa levittämistä. Messukyläntien ja Hervannan valtaväylän ramppien liittymäratkaisut täsmentyvät tulevaisuudessa Kalevantien katusuunnittelun yhteydessä.

Katusuunnitelmassa Messukylänkadun ja Kirkonmäenkadun liittymän kohdalla pyörätietä ja jalkakäytävää on levennetty 1,5 metristä 4,0 metriin. Tässä yhteydessä Kirkonmänkadun nykyistä jalkakäytävää on aiheellista levittää Grönberginkadun liittymään saakka, jonka seurauksena jalkakäytävä muutetaan yhdistetyksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi ja siten pyöräily ajoradalla lyhyellä osuudella poistuu. Uurnakujan liittymään saakka tehtävä levitys tehdään mahdollisesti tulevissa hankkeissa. Messukylänkadun ja Kirkonmäenkadun liittymään ajoradalle suunnitellut kääntymiskaistat ja kaarrelevitykset ovat tarpeellisia liikenteen sujuvuuden kannalta etenkin raskaalle liikenteelle. Näitä asioita on tutkittu toimivuustarkastelujen ja simulointien avulla. Uusilla ratkaisuilla saadaan kuitenkin laajemmat odotustilat nykytilanteeseen nähden.

Messukyläntien eteläpuolelle suunnitellun meluaidan kohdalla on niukasti lumitilaa, mutta se on maksimoitu muut katutilan tarpeet huomioiden. Messukyläntien meluaitaa kadun pohjoispuolelta ei ole aiheellista lyhentää, sillä se heikentäisi viereisten tonttien melusuojausta. Näkemäongelmien vähentämiseksi katusuunnitelmaa on ehdotusvaiheen jälkeen korjattu siten, että kääntymiskaista Messukyläntieltä Hervannan valtaväylän rampille on poistettu sekä pyörätien ja jalkakäytävän linjausta muokattu liittymässä.

Kaupungin käytäntöjen mukaisesti värillistä pinnoitetta käytetään pyöräilyn pääreiteillä kriittisissä kohdissa kuten pysäkkien tuntumassa ja katuliittymissä. Laajempi värillisen pinnoitteen käyttö lisäisi rakentamiskustannuksia ja hankaloittaisi väylien korjaamista katusaneerauksen jälkeisissä kaivutöissä.

Katusuunnitelmaan on ehdotusvaiheen jälkeen lisätty Suntionkujalle merkittyyn vasemmalle kääntymiskieltoon lisäkilpi Ei koske polkupyöriä.  

Katuliittymien kolmen senttimetrin korotuksia on tarkasteltu yksityiskohtaisesti. Henkilöautojen riittävän maavaran varmistamiseksi reunakiviä ei voida toteuttaa korkeampina johtuen muun muassa suurista pituuskaltevuuksista Messukylänkadun poikkikaduilla. Pyörätien korkeuserot katuliittymissä tehdään niin pitkällä matkalla, että niistä tulee mahdollisimman jouhevat.

Katusuunnitelmassa on kaiteet merkitty välittömästi pysäkkikatoksien molemmille puolille kaupungin suunnitteluohjeiden mukaisesti. Laajempi kaiteiden käyttö ei ole tarpeellista. Odotustilojen koneellisen auraamisen mahdollistamiseksi kaiteita ei voida sijoittaa 0,5 metrin päähän pyörätien reunasta, eikä odotustilojen levittämiseen ole järkevällä tavalla tilaa.

Messukylänkadun pohjoispuolelta ei ole osoitettu ylityskohtia pyöräilijöille eteläpuolen katuliittymien kohdilta liikenneturvallisista syistä, koska Messukylänkadun liikennemäärät ovat varsin suuret. Pyöräily on sallittu kadun molemmilla puolilla, ja kadulla on suojateiden yhteydessä paljon ylityskohtia, joten liikkuminen puolelta toiselle onnistuu hyvin ilman muita ylityskohtia.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Messukyläntien katusuunnitelma välillä Hervannan valtaväylän ramppi–Vuohenhiekankatu, suunnitelma numero 1/21627 ja Messukylänkadun katusuunnitelma välillä Vuohenhiekankatu–Ristinarkuntie, suunnitelma numero 1/21628 hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksista huolimatta seuraavien ehdotusvaiheen jälkeen tehdyin muutoksin ja ehdoin:

Kääntymiskaista Messukyläntieltä Hervannan valtaväylän rampille on poistettu.

Liikennemerkkeihin on tehty pieniä muutoksia.

Pyöräpysäköintipaikkoja on lisätty Messukylänkadulle Vuohenhiekankadun liittymän itäpuolen pysäkin tuntumaan ja Messukylänkatu 39 kohdalle.

Katusuunnitelmat hyväksytään ehdolla, että katualueisiin rajoittuvat vireillä olevat asemakaavat saavat lainvoiman.                                   

Messukyläntien välillä Hervannan valtaväylän ramppi–Vuohenhiekankatu ja Messukylänkadun välillä Vuohenhiekankatu–Ristinarkuntie pyöräteiden ja jalkakäytävien kunnossapitoluokaksi määrätään luokka A. Tulevaisuudessa luokitusta voidaan nostaa, mikäli saavutetaan laajempia ja laadukkaampia väyläkokonaisuuksia esimerkiksi tulevien katusaneerausten jälkeen.

Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Päätös

Asia jätettiin pöydälle.

Kokouskäsittely

Riina-Eveliina Eskelinen ehdotti, että asia jätetään pöydälle. Tiina Mikkonen kannatti ehdotusta. Lautakunta hyväksyi yksimielisesti Eskelisen pöydällepanoehdotuksen.

Tiedoksi

Muistuttajat, Petri Keivaara, Petri Leppänen, Lassi Jokinen, Leena Tala

Liitteet


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai valitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)
-varhaiskasvatuslain 57 §:n mukaista huomautusta tai huomion kiinnittämistä (Varhaiskasvatuslaki 63 § 2 mom.)