Yhdyskuntalautakunta, kokous 21.6.2023

§ 208 Sähköpotkulautojen pysäköinnin yleissuunnitelma 

TRE:3303/10.03.02/2023

Valmistelija

  • Vandell Ari, Suunnittelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Liikenneinsinööri Pekka Stenman, puh. 040 163 7226, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Sähköpotkulautojen pysäköinti aiheuttaa monenlaista haastetta katujen käytölle. Valtaosa sähköpotkulautojen pysäköinnistä tapahtuu hyvien periaatteiden mukaisesti, mutta myös huolimatonta ja välinpitämätöntä pysäköintiä tapahtuu paljon. Erityisesti huonosti pysäköidyt sähköpotkulaudat aiheuttavat ongelmia jalankululle ja pyöräliikenteelle, ja törmäykset ja kompastumiset ovat valitettavan arkipäiväisiä. Sikin sokin pysäköidyt potkulaudat eivät ole myöskään kaupunkikuvan kannalta toivottuja.

Sähköpotkulautojen pysäköinti on ensisijaisesti niiden käyttäjien vastuulla. Sähköpotkulautaoperaattoreilla ei ole tällä hetkellä kovin tehokkaita käytännön keinoja estää huonoa pysäköintiä, vaikka ne edellyttävätkin valokuvan ottamista pysäköidyistä sähköpotkulaudoista ja voivat siten jossain määrin valvoa tilannetta sekä sanktioida käyttäjiä. Kuitenkin myös ohikulkijat todistetusti siirtelevät ja kaatavat pysäköityjä potkulautoja, joten hyväkin pysäköinti saattaa muuttua huonoksi toisen liikkujan toimesta.

Sähköpotkulautojen pysäköintiä voidaan pyrkiä ohjaamaan toivottuihin sijainteihin osoittamalla niille pysäköintitilaa katutilasta. Tampereella on kokeiltu muutamassa kohteessa sähköpotkulaudoille tarkoitettuja pysäköintitelineitä, joiden käyttö on ollut vaihtelevaa. Esimerkiksi Helsingissä ja Turussa on käytössä maalauksin ja liikennemerkein merkittyjä sähköpotkulautojen pysäköintiruutuja, joiden on todettu siistivän pysäköintiä myös silloin, kun niiden käyttöön ei olla ohjelmallisesti tai liikennemerkein pakotettu. Tampereen tulisi toteuttaa vastaavalla tavalla sähköpotkulautojen pysäköintialueita, millä todennäköisesti olisi positiivinen vaikutus potkulautojen pysäköintiin. Tärkeimmissä kohteissa voidaan myös pyrkiä ohjaamaan pysäköintiä tapahtumaan pelkästään merkityillä paikoilla muodostamalla merkittyjen pysäköintialueiden ympärille GPS:ään perustuvia pysäköintikieltoalueita eli alueita, joille sähköpotkulautamatkaa ei voi päättää.

Sähköpotkulautojen suurin etu on niiden mahdollistama liikkumisen vapaus, kun matkan voi käytännössä tehdä ovelta ovelle. Jos sähköpotkulautojen pysäköintiä rajoitetaan merkittävästi esim. sallimalla se vain erikseen merkityillä pysäköintipaikoilla, saattaa se vähentää sähköpotkulautojen houkuttelevuutta. Tästä syystä sähköpotkulaudoille laadittavan pysäköintiverkoston tulee olla mahdollisimman kattava. Nykyinen Suomen lainsäädäntö ei mahdollista pysäköinnin määräämistä pelkästään osoitettuihin paikkoihin ilman monimutkaista liikennemerkein määrättyä sopimussuhdetta kaupungin ja operaattoreiden välillä (ns. Helsingin malli 2023), joten jos laadittava pysäköintiverkosto on liian harva ja sijainnit valittu väärin, päätyy lautoja jatkossakin myös ei-toivottuihin paikkoihin. Sähköpotkulautojen pysäköintipaikkojen merkitseminen mahdollistaa kuitenkin myös pelkästään niihin perustuvan mallin käyttöönoton myöhemmin, jos sille nähdään tarvetta ja jos lainsäädääntö sen mahdollistaa nykyistä helpommin.

Tampereen kaupungin keskustan alueelle on laaditty sähköpotkulautojen pysäköinnin yleissuunnitelma rinnakkain pyöräpysäköinnin yleissuunnitelman kanssa. Yleissuunnitelmassa tavoitellaan valitulle suunnittelualueelle n. 153 sähköpotkulautojen pysäköintikohteesta muodostuvaa pysäköintiverkostoa. Näissä on pysäköintikapasiteettia n. 3100 sähköpotkulaudalle, mikä on enemmän kuin suunnittelualueella tällä hetkellä on keskimäärin potkulautoja pysäköitynä (n. 2500 kpl). On kuitenkin huomattava, että kapasiteetin tuleekin olla lautamäärää suurempi, jotta liikkuville laudoille on aina saatavilla tilaa. On myös odotettavaa, että joissain suunnitelluissa kohteissa lautoja on ajoittain vähän tai ei lainkaan, kun taas toisaalla on lautoja enemmän kuin kohteeseen varsinaisesti mahtuu. Etenkin tapahtuma-aikoina lautojen kysyntä on ajoittain niin suuri, että merkitty kapasiteetti ei tule riittämään, joten laudoille tulisi suurten tapahtumien aikaan osoittaa tilapäisiä erillisalueita pysäköintiin.

Tampereen kaupungin tarkoituksena on käynnistää yleissuunnitelman pohjalta sähköpotkulautapysäköinnin toteutussuunnitelmien laadinta. Toteutussuunnitelmissa valitaan sähköpotkulautapysäköinnille osoitettavat tarkat paikat sekä merkitsemistavat. Tavoitteena on, että suurin osa yleissuunnitelman verkostosta saataisiin toteutettua vuoden 2024 aikana. Vuonna 2023 tavoitellaan n. 30 pysäköintikohteen merkitsemistä, vuonna 2024 n. 100 kohteen merkitsemistä ja vuonna 2025 n. 20 kohteen merkitsemistä. Pysäköintipaikkojen toteuttamisen tarkat yksikkökustannukset eivät ole vielä tiedossa ja kokonaiskustannus riippuu lopullisen verkoston laajuudesta ja merkitsemistavoista. Tavoitekustannuksena pidetään sitä, että yhden kohteen toteuttaminen ei maksaisi yli 1000 €. Tällöin kokonaiskustannukset sähköpotkulautojen pysäköintiverkoston toteuttamisesta olisivat kaupungille enintään n. 153 000 €.

Sähköpotkulautojen pysäköintipaikat pyritään ensisijaisesti osoittamaan sellaisesta katutilasta, jossa on nykyisin vapaata tilaa ja jossa ne eivät häiritse muuta liikkumista, katujen ja kiinteistöjen huoltoa ja logistiikkaa. Laaditussa yleissuunnitelmassa on tunnistettu toistakymmentä kohdetta, jossa sopivan vapaan tilan löytäminen on haastavaa. Tällaisissa kohteissa on jatkosuunnittelussa erikseen arvioitava kriittisesti, onko sähköpotkulautapysäköinnin merkitseminen välttämätöntä. Vain erittäin kriittisissä kohteissa vaihtoehtona voi olla ajoneuvopysäköinnin poistaminen. Käytännössä sähköpotkulautapysäköinti on mahdollista toteuttaa yhden autopaikan tilalle.

Nyt laadittu yleissuunnitelma kattaa vain osan kaupungista ja on tunnistettu, että vastaava yleissuunnitelma tulee tehdä myös ydinkeskustan ulkopuoliselle alueelle. On myös mahdollista, että yksittäiskohteita toteutetaan kriittisiin kohteisiin suunnittelualueen ulkopuolella erillisillä suunnitelmilla tämän yleissuunnitelman toteutuksen rinnalla.

Myöhemmin tehtävät sähköpotkulautojen pysäköinnin toteutussuunnitelmat hyväksytään viranhaltijapäätöksillä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Sähköpotkulautojen pysäköinnin yleissuunnitelma hyväksytään jatkosuunnittelun lähtökohdaksi keskustan alueella.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Ari Vandell, Pekka Stenman, Timo Seimelä, Jukka Uusitalo, Hanna Reuterhorn

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)