Yhdyskuntalautakunta, kokous 21.6.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 187 Asemakaavaehdotuksen asettaminen nähtäville: Epilä, Vallerinkuja 3 ja 4 sekä Pispalan valtatie 125, rakennusoikeuden lisääminen ja käyttötarkoituksen muutos, asemakaava nro 8938  

TRE:2805/10.02.01/2022

Valmistelija

  • Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Projektiarkkitehti Marjut Lund-Rahkola, puh. 044 486 3496, etunimi.sukunimi@tampere.fi  

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 1241 626, etunimi.sukunimi@tampere.fi   

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 6.3.2023 päivätyn ja 21.6.2023 tarkistetun asemakaavan ja asemakaavamuutoksen nro 8938. 

Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan.

Lisätietoja osoitteessa: https://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8938 

Diaarinumero: TRE: 2805/10.02.01/2022

Kaavan laatija

Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, projektiarkkitehti Marjut Lund-Rahkola.

Palveluasumisesta rivitaloiksi

Asemakaavalla muutetaan Pispalan valtatie 125:ssä sijaitsevan omakotitalotontin sekä Vallerinkuja 3:ssa ja 4:ssä palveluasumiseen tarkoitettujen tonttien käyttötarkoitus rivitalotonteiksi. Tonteille lisätään rakennusoikeutta ja sallitaan kaksi kerrosta. Vallerinkujan katualuetta levennetään itään tonttiliittymien ja kääntöpaikan muodostamisen vuoksi. Asemakaava-alueella uutta rakennusoikeutta muodostuu 355 k-m². Tällä hetkellä rakennusoikeutta on yhteensä 860 k-m² ja kaavamuutoksella esitetään rakennusoikeutta yhteensä 1225 k-m².

Suunnittelualue sijaitsee Tampereella, Epilän kaupunginosassa pien- ja rivitalovaltaisella alueella. Alueen erityispiirre on sijainti kemikaalilaitoksen konsultaatiovyöhykkeellä ja pohjavesialueella sekä yleiskaavassa alueen läpi esitetty ekologisen yhteyden tarve.

Kolme rivitalotonttia ja katualuetta

Asemakaava-alueelle muodostuu kolme rivitalotonttia, joille viitesuunnitelmassa on tutkittu mitoitus ja sijainti pysäköintialueille, jätehuollolle, yhteisille leikin ja oleskelun alueille sekä asuntokohtaisille pihoille. 

Katualueella on huomioitu tonttiliittymät ja tilavaraukset maanalaisille johdoille. Kadun pinnoitettu osuus ei kasva juurikaan nykyisestä, mutta katualuetta leventämällä saadaan Vallerinkujan ja Pispalan valtatien liittymän näkymäalueesta turvallisempi ja katualueelle tilaa siltä auratulle lumelle talvisin. Katualueen mitoituksessa ja tonteilla on huomioitu tarve yleiskaavassa määrätylle ekologiselle yhteydelle eli puuriville alueen läpi sekä pihojen kasvillisuudelle. Vallerinkujalle on merkitty säilytettävä puu.

Vallerinkujan jatkeena oleva asemakaavassa puistoksi merkitty alue muutetaan nykyisen käyttötarkoituksensa mukaiseksi katualueeksi, jolla ainoastaan pyöräily ja jalankulku on sallittu.

Tavoitteena tonttien pääkäyttötarkoituksen muutos

Asemakaavan tavoitteena on kolmen tontin pääkäyttötarkoituksen muutos. Tonttien nykyiset rakennukset on tarkoituksena purkaa. Tavoitteena on, että uudet rivitalot sopisivat ympäristöön tehokkuudeltaan, tyypiltään ja mittakaavaltaan. Tavoitteena on myös tutkia ekologisen yhteyden vahvistamista Vallerinkujalla.

Asemakaavaprosessin vaiheet

Aloitusvaihe

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma kuulutettiin nähtäville 3.-24.11.2022 sekä lähetettiin tiedoksi osallisille. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta saatiin kolme viranomaiskommenttia, kaksi vastausta, ettei anneta lausuntoa vielä tässä vaiheessa sekä kaksi kaupunkilaisten mielipidettä. Vastineet palautteeseen löytyvät selostuksen kohdasta 4.4.

Yksityisessä palautteessa pyydettiin huomioimaan Vallerinkujan käyttö koulureittinä liikennemäärien lisääntyessä. Ajoesteen halutaan säilyvän ja Vallerinkujan säilymisen jalankulkureittinä. Mielellään myös Vallerinkujan Pispalan valtatien puoleiselle osalle tulisi kävelijät huomioida jalkakäytävällä. Rakennusten toivottiin pysyvän nykyisessä käytössään. Rakennusten purkamisesta ja rakennusoikeuden lisäämisestä syntyvästä haitasta oltiin myös huolissaan. 

Ympäristönsuojelu lausuu, että alue sijaitsee 1-luokan pohjavesialueella ja yleiskaavan ohjeellisen ekologisen yhteyden alueella. Yleiskaavan määräyksessä mainitaan mm. ekologinen yhteys, jonka tulee säilyä mahdollisimman leveänä, puustoisena, kasvillisuudeltaan kerroksellisena ja luonnon olosuhteiltaan monipuolisena. Tarvittaessa tulee laatia tarkempia luontoselvityksiä, joilla varmistetaan yhteyden riittävä leveys, laadukkuus ja toimivuus ekologisena yhteytenä. Yhteyden leveyden merkitys korostuu, kun yhteyden käyttötarpeet esim. virkistyskäyttö ja hulevesien hallintatarve lisääntyvät. Kaavassa tulee huomioida erityisesti pohjavesialue hulevesien käsittelyssä ja johtamisessa sekä yleiskaavan ekologinen yhteys. Kaavassa tulee huomioida riittävästi puustoisuus sekä muu kasvillisuus siten, että olemassa oleva tilanne paranee eikä huonone. Melu- ja ilmanlaatu tulee huomioida. Tuloilman otto tulee erityisesti Pispalan valtatien puolella huomioida.

Hulevedet ja viheralueet -yksikkö lausuu, että hulevesisuunnitelma on laadittava, kuten OAS:ssa mainitaan.

Pirkanmaan maakuntamuseolla ei ollut hankkeesta huomautettavaa.

Aineistoon tutustumisen jälkeen Pirkanmaan liitto totesi, ettei anna tässä vaiheessa lausuntoa OAS-vaiheen aineistosta.

ELY-keskukselta ei annettu kaavan OAS:ta tässä vaiheessa lausuntoa. Kommenttina kannustetaan kiinnittämään huomiota yleiskaavassa osoitetun ekologisen yhteyden vahvistamiseen.

Valmisteluvaihe

Asemakaavan valmisteluaineisto - kaavaluonnos, siihen liittyvä viitesuunnitelma, selostus ja selvitysaineistoa asetettiin nähtäville 9.-30.3.2023. Valmisteluaineistosta pyydettiin viranomaiskommentit ja asukkaiden mielipiteet. Tukes ja Pirkanmaan maakuntamuseo eivät lausunnoissaan näe estettä hankkeelle. Ympäristönsuojelu lausui, että lisätään kaavaan pohjavesialueen merkintä. Pirkanmaan liitto ei jättänyt lausuntoa. Ely ei myöskään antanut varsinaista lausuntoa, mutta jätti palautetta ekologisen yhteyden riittävyydestä, rakentamisen tehokkuudesta, lepakoista ja kivituhkan painoarvosta viherkerroinlaskennassa. Palautteen vastineet löytyvät selostuksen kohdasta 4.5.2.

Ehdotusvaihe

Asemakaavaa tarkistettiin kaavaluonnoksesta tulleen palautteen ja tarkentuvan suunnittelun myötä kaavaehdotukseksi. Luonnosvaiheen jälkeen kaavakartalle on lisätty pohjavesialuemerkintä ja merkintä pysäköintialueiden hulevesien biosuodattamiseksi sekä tarkennettu istutusalueiden rajoja esteettömien sisäänkäyntien varmistamiseksi. 

Ratkaisun perusteluja ja vaikutusten arviointia on lisätty kaavaselostukseen. Hulevesien hallintasuunnitelmaa muutettiin siten, että puhtaiden vesien imeytysrakenteet sijoitetaan pysäköintialueiden alle, josta ylivuoto ohjataan hallitusti  viivytysrakenteen kautta verkostoon. Pihasuunnitelma on yhteensovitettu hulevesisuunnitelman kanssa. 

Asemakaavan toteuttaminen

Vuokrasopimuksen uusiminen tulee tehtäväksi asemakaavan lainvoimaistumisen jälkeen ja ennen asemakaavamuutoksen hyväksymiskäsittelyä tulee vuokralaiselta olla suostumus vuokrasopimuksen uusimiseen.

Lisäksi tontin 9 osalta tulee olla tehtynä kaavaehtoinen kauppa katualueen osalta ennen asemakaavamuutoksen hyväksymiskäsittelyä. Maankäyttösopimusta ei tule laadittavaksi tätä asemakaavamuutosta koskien, asemakaavamuutoksessa muodostuvat rakennusoikeusmäärät ovat alle 500 rakennusoikeuden kerrosneliömetriä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Asemakaavaehdotus nro 8938 (päivätty 6.3.2023, tarkistettu 5.6.2023) hyväksytään asetettavaksi nähtäville. Kaavan toteuttamiseen liittyvät sopimukset tulee olla hyväksyttyinä ennen yhdyskuntalautakunnan hyväksymiskäsittelyä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Lausunnot

Pirkanmaan ELY-keskus, Pirkanmaan liitto, Tukes

Tiedoksi

Hakija, Pirkanmaan ELY-keskus, Sirpa Lehtonen, Jaana Huttunen

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)