Yhdyskuntalautakunta, kokous 21.6.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 186 Asemakaavaehdotuksen asettaminen nähtäville: XXV, Viinikankatu 55, rakennusoikeuden lisääminen ja käyttötarkoituksen muutos, asemakaava nro 8940 

TRE:861/10.02.01/2022

Valmistelija

  • Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Projektiarkkitehti Marjut Lund-Rahkola, puh. 044 4863496, etunimi.sukunimi@tampere.fi 

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 1241 626, etunimi.sukunimi@tampere.fi   

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 11.4.2023 päivätyn ja 5.6.2023 tarkistetun asemakaavan ja asemakaavamuutoksen nro 8940.  Asian hyväksyminen kuuluu yhdyskuntalautakunnan toimivaltaan.

Lisätietoja osoitteessa: https://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8940 

Diaarinumero: TRE: 861/10.02.01/2022

Kaavan laatija

Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, projektiarkkitehdit Anne Karlsson ja Marjut Lund-Rahkola.

Kaavan tavoitteet

Asemakaavan tavoitteena on mahdollistaa Tampereelle kansainvälisen tason kiipeily- sekä skeittaustilat. Tavoitteeseen pääsemiseksi on tarpeen muuttaa tontin käyttötarkoitusta liikuntapalveluille ja toimitiloille soveltuvaksi sekä nostaa tontin tehokkuusluku 1,26:een ja suurin sallittu kerrosluku kolmesta kuuteen. 

Nykyisestä rakennuskannasta on tarkoituksena säilyttää vuonna 2011 rakennettu myymälä- ja hallirakennus, jonka lisäksi tontille rakennettaisiin uusi hallirakennus. Suomen Kaukokiito Oy:n toimintaan alunperin 1960-80-luvulla rakennetut rakennukset on tarkoitus purkaa.

Tavoitteena on sovittaa kokonaisuus kaupunkikuvaan ja varmistaa liikenteellinen toimivuus. Suunnittelutyössä on tarkoituksena hyödyntää Tampereen elinkeinoalueiden visiotyön tuloksia. Nekalassa keskeisen kehittämisen teemaksi muodostuu pyrkimys monipuolisen yritysympäristön etenevään elävöittämiseen keskustan läheisyydessä.

Asemakaavan sisältö

Tontin pääkäyttötarkoitus osoitetaan liike- ja toimistorakennusten sekä kulttuuri- ja urheilutoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueeksi. Tontille osoitetaan myös merkintä va15%, joka sallii varastoinnin tontilla. Valtaosa kaava-alueen piha-alueesta jää pysäköintialueeksi, joka kuitenkin tulee rajata ja jäsennöidä puu- ja pensasistutuksin.

Suurin sallittu kerrosluku on kuusi. Korttelialue on korkeusluvun vuoksi kaupunkikuvan kannalta tärkeä, joten julkisivujen arkkitehtoniseen käsittelyyn tulee kiinnittää erityistä huomiota. Merkinnällä mju-1 on osoitettu kaupunkikuvan kannalta merkittävät julkisivut, jotka tulee materiaali- ja syvyysvaihteluilla, taide- tai viherseinäaiheilla sekä valaistuksella toteuttaa kaupunkikuvaa elävöittäväksi.

Kiinteistön vettäläpäisemättömillä pinnoilla syntyvät hulevedet tulee ensisijaisesti imeyttää tontilla. Hulevesiä ei saa imeyttää pilaantuneiden jäännösmaa-ainesten läpi. Alueen maaperä tulee puhdistaa ja jätteet poistaa maaperästä ympäristöviranomaisen hyväksymien suunnitelmien mukaisesti. 

Tontin eteläreunalla on istutettava alueen osa, jolle on istutettava havu- ja lehtipuita sekä pensaita. Alueen kautta saadaan johtaa tarpeelliset kulkutiet. Tontin pohjoisreuna on istutettava tai muuten kehitettävä kasvillisuuden peittämäksi ympäristöön soveltuvalla tavalla. Alueelle voidaan sijoittaa hulevesien käsittelyyn tarkoitettuja rakenteita. Tontin rakentaminen ei saa aiheuttaa muutoksia katu- ja puistoalueiden puustoon.

Rakennusten suunnittelussa on huolehdittava siitä, että ympäristön ilman epäpuhtauksien siirtyminen sisätiloihin on estetty. Rakennusten raittiin ilman otto sijoitetaan mahdollisimman korkealle maan pinnasta, poispäin ratapihalta vaarallisten aineiden kuljetusten riskit huomioon ottaen. Rakennusluvan yhteydessä on osoitettava riittävä riskienhallinta ratapihalla tapahtuvien vaarallisten aineiden kuljetusten osalta. Tontin suunnittelussa ja rakentamisessa on otettava huomioon myös sijainti järjestelyratapihan läheisyydessä ja riskivaikutuksiin varautuminen esitetään rakennuslupaa haettaessa.

Korttelia koskevat Pysäköintinormin muut alueet-vyöhykkeen mukaiset autopaikkavaatimukset:

- Liiketilat 1/ 60 k-m2

- Toimistot 1/ 60 k-m2

Lisäksi:

- Liikuntatoimintaa palvelevat tilat 1/ 350 k-m2.

Asemakaavaprosessin vaiheet

Vireilletulovaiheessa saatiin aineistosta kuusi viranomaislausuntoa sekä yksi vastaus, ettei virallista lausuntoa anneta vielä tässä vaiheessa. 

Pirkanmaan Ely-keskus kommentoi, että kaavan yhteydessä on tarpeen arvioida kemikaalilaitoksesta aiheutuvat riskit sekä huomioida melu ja ilmanlaatu, hulevesivaikutukset ja maaperän pilaantuneisuus sekä kaupunkikuvalliset vaikutukset. Pirkanmaan pelastuslaitos kommentoi järjestelyratapihasta aiheutuvasta riskistä. Terveydensuojelu kommentoi, että alue on melu- ja ilmanlaatuselvitystarpeen harkinta-alueella. Ympäristönsuojelu toteaa, että on tavoiteltavaa lisätä alueella kaupunkivihreän määrää sekä huomioida alueen pilaantuneet maat. Pirkanmaan Maakuntamuseo totesi, että purettavaksi aiottu rakennus on tarpeen inventoida. Hulevedet ja viheralueet -yksikkö kommentoi, että hulevesiselvitys ja -suunnitelma on laadittava.

Palautteen myötä aineistoon lisättiin rakennusinventointi, pilaantuneiden maiden selvitys sekä hulevesisuunnitelma ja -selvitys. Viitesuunnittelua jatkettiin ja palautetta huomioitiin kaavamääräyksin sekä selostuksen vaikutustenarvioinnissa.

Kaavaluonnos oli nähtävillä 13.4. – 4.5.2023. Nähtävilläoloaikana maakuntamuseo lausui, että näkyvyytensä vuoksi uudisrakennuksen kaupunkikuvalliseen ilmeeseen on syytä kiinnittää huomiota. Ympäristönsuojelu totesi, että kaavassa on varattava riittävästi istutettavaksi osoitettavaa aluetta, jotta paikalle on mahdollista istuttaa suureksi kasvavia puita myös siinä tilanteessa, että rakennusala muuttuu kaavan viitesuunnitelmissa esitetystä. Tampereen sähkölaitos Oy lausui, että asemakaava-aluetta ympäröi kaukolämpöverkko. Kaava-alueen nykyinen kiinteistömassa on kaukolämmössä ja muutostyön jälkeen liittyminen on edelleen mahdollista Viinikankadulta sekä Vihiojantieltä. Viheralueet ja hulevedet -yksikkö lausui, että luonnosvaiheessa laadittua hulevesiselvitystä tarkennetaan tarvittavilta osin ehdotusvaiheessa.

Luonnosvaiheen jälkeen on muokattu istutusmerkintöjä ja lisätty määräys mju-1. Rakennusalaa on rajattu samalla tarkemmin ja huomioitu Ruukin käyttämän liittymän tarvitsema mitoitus. Hulevesien hallintasuunnitelmaa ja -selvitystä on täydennetty. Viitesuunnitelmaa on tarkistettu: biosuodatusalueet on huomioitu ja istutuksia lisätty. 

Asemakaavaehdotuksen nähtäville asettamisesta päättää yhdyskuntalautakunta. Vuokralainen on antanut kirjallisen sitoumuksen tontin vuokrasopimuksen tarkistamisesta vastaamaan muuttuvaa kaavatilannetta asemakaavamuutoksen 8940 vahvistuttua.

Yksittäisen tontin asemakaavamuutoksella ei ole merkittäviä yritysvaikutuksia. Yleisen kilpailukyvyn ja elinvoiman näkökulmasta myönteisiä vaikutuksia syntyy, kun alueen yrityskannan monipuolistumista vahvistetaan ja toimintaympäristön uudistumismahdollisuuksia parannetaan asemakaavamuutoksen avulla.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Asemakaavaehdotus nro 8940 (päivätty 5.10.2020, tarkistettu 5.6.2023) hyväksytään asetettavaksi nähtäville.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Lausunnot

Pirkanmaan ELY-keskus, Pirkanmaan liitto, Tukes, Pirkanmaan maakuntamuseo

Tiedoksi

Hakija, Pirkanmaan ELY-keskus, Sirpa Lehtonen, Jaana Huttunen

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)