Elinvoima- ja osaamislautakunta, kokous 9.3.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 41 Elinvoima- ja osaamislautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelman katsaus 1-12 2021 (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:4138/02.02.01/2020

Valmistelija

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Controller Pauliina Laisi, puh. 040 836 2730, strategiacontroller Tuomas Huhtala, puh. 040 353 7384, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Aino Jokinen, puh. 040 801 6103, etunimi.sukunimi@tampere.fi 

Perustelut

Palvelu- ja vuosisuunnitelman katsauksessa raportoidaan lautakunnan alaiseen toimintaan liittyvät keskeiset toimenpiteet, talouden toteumat ja ennusteet sekä riskienhallinta.

Tampereen strategiaa ja muita pitkän aikavälin tavoitteita toteutetaan palvelu- ja vuosisuunnitelmassa määritellyillä toimenpiteillä. Elinvoima- ja osaamislautakunnan alaisten toiminnan osalta vuosi 2021 on sujunut pääosin erittäin hyvin ja valtaosa toimenpiteistä toteutui suunnitellusti vuoden loppuun mennessä. Ainoat poikkeamat liittyvät tapahtuma-alueiden vuokrausperiaatteiden uudistamiseen, luovan talouden ekosysteemin rakentamiseen sekä kulttuuripääkaupunkihaun 2. vaiheen toteuttamisen toimenpiteisiin, jotka toteuivat vuoden loppuun mennessä osittain. Lisäksi palveluryhmäkohtaisten tuottavuusmittareiden määrittelyä ei nähty muutamissa ryhmissä tarkoituksenmukaisiksi mm. merkittävistä rakenteellisista uudistuksista johtuen. Toimenpiteiden poikkeamia on avattu tarkemmin raportointiliitteessä. Vuoteen 2021 mahtui myös monia merkittäviä onnistumisia kaikissa kaupunkitasoisissa painopisteissä ja kaikkien palveluryhmien osalta liittyen mm. yritysmyönteisyyden edistämiseen, työllisyyden kuntakokeilun käynnistämiseen sekä palvelujen digitalisointiin. Näitä onnistumisia sekä palveluryhmien riskienhallinnan tilannetta on avattu niin ikään tarkemmin raportointiliitteessä.

Elinvoima- ja osaamislautakunnan toimintakate toteutui -93,6 milj. eurona, joka on 1,0 milj. euroa muutettua talousarviota parempi. Toimintatuotot toteutuivat 1,0 milj. euroa suunniteltua pieneminä, ja toimintakulut alittivat budjetoidun 2,0 milj. eurolla.

Toimintatuottojen alitus aiheutui suurelta osin Työllisyys- ja kasvupalveluihin kohdistuvien työllistämistukien arvioitua pienenemmästä toteumasta. Koronapandemiasta johtuen palkkatukityöllistämistä ei ole voitu toteuttaa suunnitellusti. Ammatillisen koulutuksen valtionosuudet kasvoivat varsinaisen suoritepäätöksen osalta vuoteen 2020 verrattuna 3,4 milj. euroa. Tilikauden aikana Tredulle myönnettiin opetukseen ja ohjaukseen sekä koronavirusepidemian johdosta tarvittaviin tukitoimiin lisärahoitusta yhteensä 5,0 milj. euroa. Lisäksi myönnettiin tavoitteellisten opiskelijavuosien määrän lisäyksestä ja koronavirusepidemian johdosta tarvittaviin tukitoimiin lisärahoitusta 0,7 milj. euroa. 

Toimintakulut alittivat budjetoidun etenkin henkilöstökulujen 4,0 milj. euroa arvioitua pienemmästä toteumasta johtuen. Työllisyys- ja kasvupalveluissa henkilöstökulut toteutuivat 4,8 milj. euroa suunniteltua pienempinä. Suurimpana tekijänä ovat olleet koronan vaikutukset palkkatukityöllistämiseen. Ammatillisen koulutuksen osalta henkilöstökulut ylittivät suunnitellun 1,0 milj. euroa. Henkilöstömäärä on kasvanut selvästi vuoteen 2020 verrattuna. Opiskelijavolyymi on kasvanut merkittävästi ja opiskelijavuositavoite ylitettiin 367:llä. Ammatillisen koulutuksen rahoitusta myönnetään pääosin tavoitteellisten opiskelijavuosien mukaan ja siten se ei täysin kata tavoitteen ylittymisestä aiheutuvia kustannuksia. Palvelujen ostot toteutuivat 4,6 milj. euroa suunniteltua pienempinä. Suurimmaksi osin poikkeamaa selittää työllisyyskokeilun viivästyminen ja koronapandemian vaikutukset Työllisyys- ja kasvupalveluiden asiakasohjaukseen ja asiakaspalveluiden muutoksiin. Palveluryhmän palvelujen ostot alittivat suunnitellun 2,3 milj. euroa.  Avustukset toteutuivat 6,0 milj. euroa vuosisuunnitelmaa suurempina. Työmarkkinatuen kuntaosuuden toteuma oli 30,9 milj. euroa mikä ylitti vuosisuunnitelman 6,8 milj. eurolla. Edelliseen vuoteen nähden työmarkkinatukimenot kasvoivat 2,1 milj. euroa.

Lautakunnan investoinnit muodostuvat ammatillisen koulutuksen investoinneista, joita toteutettiin vuonna 2021 1,6 milj. eurolla. Investointimenot toteutuivat 0,6 milj. euroa suunniteltua pienempinä. Koronapandemiasta ja komponenttipulasta johtuen hankinta-ajat ovat merkittävästi pidentyneet ja siten osa toimituksista siirtyi vuoden 2022 puolelle. Toteutetut investoinnit kohdentuivat pääosin oppimisympäristöjen ylläpitämiseen ja kehittämiseen.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Rantanen Teppo, Johtaja

Palvelu- ja vuosisuunnitelman katsaus 1-12 2021 hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Teppo Rantanen, Mia Lumio, Kirsi Viskari, Matti Hännikäinen, Regina Saari, Anna-Kaisa Heinämäki, Timo Antikainen, Tuomas Huhtala, Pauliina Laisi

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella http://www.tampere.fi/asiointi/ tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.