Yhdyskuntalautakunta, kokous 31.1.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 30 Kurilankadun katusuunnitelma, VI kaupunginosa (Kaakinmaa) 

TRE:8156/10.03.02/2022

Valmistelija

  • Sivenius Jouni, Suunnittelupäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Katuinsinööri Pasi Palmu, puh. 040 801 6812, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626 etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kurilankadun katusuunnitelma, suunnitelmanumero 1/21874, VI (Kaakinmaa) kaupunginosassa.

Katusuunnitelma on laadittu huonokuntoisen Kurilankadun saneeraamista varten. Katusuunnitelmassa on esitetty mm. kadun sijainti, poikkileikkaus, korkeusasema, pintamateriaalit, valaistus sekä pintavesien kuivatus.

Kurilankadun pituus on noin 140 metriä. Laaditun katusuunnitelman mukaan Kurilankadun ajoradan leveys on 4,0 metriä ja ajoradan pintamateriaali on kenttäkiveys. Kenttäkiveyksen avulla säilytetään kadun historiallinen ilme. Ajoradan pohjoispuolella on ajoradasta reunakivellä erotettu 2,5 metriä leveä nupukivipintainen jalkakäytävä. Ajoradan eteläpuolella on ajoradasta reunakivellä erotetut 2,5 metriä leveät kenttäkiveyspintaiset kadunsuuntaiset pysäköintipaikat. Edellisestä poikkeuksena on kadun varteen rakentuvan päiväkodin kuormauspaikka, jossa pintamateriaalina on nupukivi. Kadun varren pysäköintipaikat on jaoteltu 2–3 paikan ryhmiin ja niiden väleissä on uusia katupuita. Pysäköintipaikkojen eteläpuolella on 2,5 metriä leveä nupukivipintainen jalkakäytävä. Katusaneerauksen yhteydessä uusittavat katuvalaisimet ovat kadun pohjoispuolella jalkakäytävän takareunassa.

Katusuunnitelman mukaan Kurilankatu on idän suuntaan yksisuuntainen, mutta ajoradalla tapahtuva pyöräily on sallittu molempiin suuntiin. Kurilankadun varteen osoitetut pysäköintipaikat palvelevat osaltaan kadun varrella rakentuvan päiväkodin saattoliikennettä, osaltaan alueella asuvia, sekä myös satunnaista pysäköintiä. Edellä mainitut huomioon ottaen kadunvarsipysäköintiä rajoitetaan seuraavasti: Osalla paikoista pysäköinti on rajoitettu pysäköintikiekkoa käyttäen maksimissaan 30 minuutin mittaiseksi arkisin välillä 06–18. Näillä paikoilla pysäköintiä on rajoitettu arkilauantaisin aikavälillä 08–16 maksupysäköintivyöhykkeen 3 mukaisesti. Osalla paikoista pysäköintiä on rajoitettu arkisin välillä 08–18 ja arkilauantaisin välillä 08–16 maksupysäköintivyöhykkeen 3 mukaisesti. Näillä paikoilla pysäköinti on kuitenkin sallittu kaikkina aikoina vapaasti asukaspysäköintitunnuksen D avulla. Muina aikoina kadun varren kaikilla pysäköintipaikoilla pysäköinti on vapaata ilman rajoituksia, lukuun ottamatta vain kuormaukseen osoitettua pysäköintipaikkaa.

Pintavedet johdetaan pinnankallistusten ja reunakivien avulla nykyisiin ja uusiin hulevesikaivoihin.

Kohde sisältyy kaupunkiympäristön palvelualueen vuoden 2024 alustavaan vuosisuunnitelmaan.

Kurilankadun katusuunnitelman kustannusarvio on noin 355 000 euroa.

Katusuunnitelmaehdotus oli julkisesti nähtävillä 7.12.–21.12.2022. Katusuunnitelmaehdotusta vastaan ei jätetty muistutuksia. Katusuunnitelmaehdotuksesta pyydettiin ja saatiin yksi lausunto.

Pirkanmaan maakuntamuseo toteaa lausunnossaan, että katusuunnitelma on heidän osaltaan hyväksyttävissä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Kurilankadun katusuunnitelma, suunnitelmanumero 1/21874, hyväksytään kustannusarvioineen.

Maankäyttö ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Päätös

Asia jätettiin pöydälle.

Kokouskäsittely

Antti Ivanoff ehdotti, että asia jätetään pöydälle. Aleksi Jäntti kannatti ehdotusta. Lautakunta hyväksyi yksimielisesti Ivanoffin pöydällepanoehdotuksen.

Jouni Sivenius poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon jälkeen.

Tiedoksi

Pasi Palmu, Olli Halme, Ida Niinimäki, Leena Tala

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)